54 L SA-kar More is better!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swamp
    • January 2009
    • 88

    54 L SA-kar More is better!

    Hej, nu har man suttit o funderat här ett bra tag och efter 5 år utan akvariehobbyn är man tillbaka. Så planen blev att packa upp och starta igång ett gammalt startpaket från Eheim som jag haft stående ouppackat.
    Hade knappt kommit hem med det innan saker började gå snett. Från att ha varit en liten plan om att bara ha nåt o titta på bredvid sängen så hade planerna börjat flyga iväg allt längre o längre...
    Så planen som utvecklats är ett SA-kar.

    Projektet är fortfarande i sin linda men såhär ser planen ut iaf

    Inredning:

    BtN Bakgrund Amazonas
    Substrat i botten
    Sandlådesand som överliggande bottenmaterial
    Rötter i en V-formation

    Växter:

    Lilaeopsis Brasiliensis - förgrund
    Staurogyne Repens - Mitt/Sidor förgrund
    Bacopa Australis - Mitt/sidor förgrund
    Heteranthera Zosterifolia - Bakgrund centralt
    Alternanthera Reinecki - Bakgrund sidor
    Fontinalis Antipyretica - Rotgrönska
    Vesicularia Dubyana - Rotgrönska

    -Med reservation för vad som går att få tag på

    Fiskar:

    10 st Kolglödstetror alternativt Svarta Neontetror
    4-5 st Loretopansarmaler
    1 par Kakaduaciklider
    +eventuellt en mindre Pleco beroende på hur belastningen
    ser ut och vad värdena visar vartefter fiskarna får flytta in.

    Filtrering:

    Här kommer det stora frågetecknet, alternativen jag kommit fram till är
    Aquael Turbo Filter 500
    Eheim Aquaball 130
    lr bygga filter av bakgrunden, kommer dock bli ytterst svårt att få rent vid eventuell rengöring...

    Synpunkter o tankar mottas gärna.

    Lite bilder lär jag ju också bjuda på.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0035_4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,4 KB
ID: 2184529
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0040_3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,8 KB
ID: 2184530

    Och efter "lite" svordomar
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,1 KB
ID: 2184531
    Senast redigerad av Swamp; 08 February 2014, 15:59.
  • Swamp
    • January 2009
    • 88

    #2
    Efter lite mer än två års stillestånd så kom jag äntligen till skott.

    Påhejad av sambon så drog jag iväg och inhandlade växter i söndags bara för att upptäcka att allt inte var så färdigt som jag mindes. Så blev en kväll med silikontuben för montering av pumputlopp i bakgrunden och kvällsbelysning.

    Så igår kväll blev det plantering och påfyllning av vatten. I min iver glömde jag tyvärr att grunda med substrat men blev ganska nöjd med resultatet ändå.

    Ska inhandlas en batch till med plantor och några uppstartsfiskar i veckan. Den ursprungliga planen har ändrats lite då ovanstående fisklista inte gick hem hos sambon.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Tycker du fått till det riktig snyggt! Angående filter så ska du ju använda fickan som finns i bakgrunden, bara att göra hål för intag vid botten sen fylla hela med filtermatta och en pump, det är ju mycket effektivare än en ett vanligt innerfilter!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Instämmer ser riktigt bra ut och just den bakgrunden är också väldigt snygg (om än ofta bortglömd) och det funkar ju bra med filter bakom som åheim skriver.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Swamp
          • January 2009
          • 88

          #5
          Tack för de postiva kommentarerna.

          Har satt ett Eheim biopower 160 bakom bakgrunden just nu, hålen finns där så helt klart möjligt att byta till filtermatta o bara en cirkulationspump. Gick på enkelt att rengöra framför funktion då akvariet står lite dumt till om jag ska behöva söla med vatten.

          Ska försöka komma iväg och köpa solfilm i helgen så jag kan täcka för tekniken lite bättre.

          Körde också igång med pmdd igår för att optimera mina växtförhållanden.

          Kommentar

          • Swamp
            • January 2009
            • 88

            #6
            Det går sakta framåt. Uppstartsfiskar på plats och karets enda icke-SA invånare har fått flytta in, ett gäng sandsnäckor som får agera städpatrull.

            Endlers Guppys blev det som första fisk, hanarna är någon form av korsning medans honorna är VF. Sambon tyckte inte om bristen på färg på VF hanarna så det fick bli en kompromiss.



            Nästa som står på inköpslistan är ett gäng falska neontetror som därefter kommer följas av ett par av antingen Fjärilsciklider eller Kakaduaciklider. Sen blir det ett par veckor av att se hur karet utvecklas och om det får plats något mer eller ej.

            Ska införskaffas någon form av lågväxande grönt som får agera förgrund i karet.

            Funderingar går även mellan om man ska satsa på lite mer svartvatten eller någon form av ytväxt som kan ge karet en lite murrigare utseende.

            Slänger även in en bild på hur karet ser ut kvällstid
            Senast redigerad av Swamp; 26 June 2016, 22:33.

            Kommentar

            • Swamp
              • January 2009
              • 88

              #7
              Så nu har akvariet varit igång ett par veckor och det går över förväntan. Största problemet just nu är att stoppa sig själv och inte öka fiskbördan i onödan.

              Har introducerat 15 st kolglödstetror som har fått göra mina 5 endlers sällskap.
              Finns ju en risk att det inte blir några fler endlers tack vare det. Någon som har koll på hur stor tendens kolglödstetrorna har att äta upp mindre yngel?

              Har även införskaffat lite fler växter och möblerat om lite i karet.
              Växtlistan för tillfället:
              Staurogyne repens
              Heteranthera zosterifolia
              Echinodorus blaheri
              Bacopa australis
              Vesicularia dubyana 'Christmas'
              Alternanthera reineckii 'Mini' - (vet att detta är en kultiverad sort men utifrån storleken på karet så kändes det som en rimlig kompromiss)

              Måste även ge en eloge till nyfunna Godhems Zoo som jag upptäckte förra veckan. Sällan har jag blivit så glatt överraskad på en butiks växtutbud. Börjar redan känna hur det vore trevligt med lite enklare co2 utrustning i karet

              Klicka på bilden för större version

Namn: 20160707_170456.jpg
Visningar: 242
Storlek: 209,6 KB
ID: 2357450

              Det växer så det knakar bland ungefär hälften av växterna. Gjorde en omöblering idag för att lyckas främja även de lite svårare växterna i framkanten.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Screenshot_20160707-155606.png
Visningar: 249
Storlek: 88,7 KB
ID: 2357451

              Värdena ser bra ut i karet, iaf vad jag kan se.
              Om någon annan som har Göteborgsvatten har något tips på hur jag med enkla medel kan få det att bli ännu bättre så mottager jag de gärna.

              Kommer bli stillestånd i ca två veckor nu i karet med endast vattenbyten och pmdd på schemat innan det blir dags att fundera på att göra en sista utvidgning av invånarantalet. Lutar åt en-två clea helena för att få skräpsnäckorna att hålla sig utom synhåll nere i sanden.
              (EDIT: hade i min enfald fått för mig att dessa var sydamerikanska men då jag upptäckt att så inte är fallet så får jag helt enkelt leva vidare med mina skräpsnäckor tillsvidare...)

              Tänkte även kolla vad experterna säger om att försöka få in ett par med Fjärilsciklider? Kommer det funka med storleken på karet? Har jag något utrymme kvar?
              Är första gången jag kör litet kar som inte är endast för guppys så har lite svårt att se när det är stopp känner jag
              Senast redigerad av Swamp; 08 July 2016, 13:17.

              Kommentar

              • Swamp
                • January 2009
                • 88

                #8
                Får bli en liten morgonuppdatering. Första förökningen i karet har skett, två små guppy-yngel hittade jag i min nyinredda barnkammare. Nu hoppas jag bara att de kan hålla sig där tills de fått tillräcklig storlek för att kunna fighta bort eventuella hungriga tetror.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20160708_081307.jpg
Visningar: 233
Storlek: 196,7 KB
ID: 2357456

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Växtligheten börjar ta sig rejält - kul också med lite yngel
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Swamp
                    • January 2009
                    • 88

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Växtligheten börjar ta sig rejält - kul också med lite yngel
                    Vissa delar börjar ta sig, andra delar lever tyvärr en tynande tillvaro. Blir lite trial and error vilka växter som klarar förhållandena och sen vilka förändringar jag kan göra för att även få in lite svårare varianter. Ska dock så långt som möjligt försöka slippa ta till co2 men får se hur länge det går att undvika innan jag kapitulerar

                    Kommentar

                    • Swamp
                      • January 2009
                      • 88

                      #11
                      Kom hem igår efter en kortare semester och gjorde ett vattentest inför mitt sedvanliga vattenbyte på söndagar. Upptäckte att jag hade fått ökade nitritnivåer i karet 0,25 mg/l. Genomförde vattenbytet och gjorde ett efterföljande test en timme efter och ett tidigare idag med samma resultat.

                      Misstänker att det beror på att jag gått upp lite i matningen förra veckan inför resan så fiskarna ska nu få gå på diet kommande vecka medans jag håller kolla på nitritnivåerna. Börjar de skjuta i höjden får jag väl motvilligt inhandla en dos bakterier och se om det hjälper.

                      I övrigt tuffar akvariet på, tänkte försöka komma iväg och inhandla den sista växtsorten som är planerad för karet i helgen så lär inte hända så mycket förrens dess.

                      Kommentar

                      • Swamp
                        • January 2009
                        • 88

                        #12
                        Efter lite stillestånd i tråden så känns det som det är dags för en uppdatering.

                        Byrån som användes som akvariebänk började kännas lite sketchy så införskaffat en riktig bänk och genomförde en flytt av karet nu i helgen.

                        Passade även på att lägga lite shrimpsoil som bottenmaterial för att stabilisera vattenvärdena.

                        Sist men inte minst så fick ett par Fjärilsciklider flytta in. De verkar trivas redan, hanen simmar runt och putsar på det mesta så fort honan är i närheten så snart kanske man har ett rejält överbefolkad akvarium.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13
                          Fint det blev, ser bra ut när det inte är så höga växter i mitten. Ser större ut än det är.
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Swamp
                            • January 2009
                            • 88

                            #14
                            Tack
                            Ja jag känner lite samma, har aldrig haft ett så litet akvarium som känns så stort. Har ju dock satt igång lite funderingar i skallen kring vad man skulle kunna åstadkomma med 250 L, ett 500 L igen eller ett 720 L

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              #15
                              Det ser jättefint ut! Är det originalbelysningen du kör med, eller har du något annat?
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...