54 L SA-kar More is better!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #31
    Ursprungligen postat av Swamp
    Kom hem efter helgen till två gropar i akvariet så nu håller jag tummarna.

    Båda två är ner och gräver till o från men inge riktig action än så länge. Action kommer dock i form av vaktbeteende som blev slutet för en av guppyhanarna som bestämde sig för att undersöka närmare. Missade det själv men sambon talade om att den stora fjärilshanen var ett svin när jag kom hem och att han var jävligt billig (var tydligen fel färg på den som rök med)...

    Men den enes olycka den andres lycka förhoppningsvis
    Det ser lovande ut!
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Swamp
      • January 2009
      • 88

      #32
      Ursprungligen postat av Rufus
      Vackra är de !
      Visst är de
      Ska försöka få något foto när månljuset är igång, fjällen lyser upp som en riktig julgran.

      Kastar in en bild på tjejen i sällskapet också, då hon nästan är snäppet vassare än hanen.

      Kommentar

      • Swamp
        • January 2009
        • 88

        #33
        Ursprungligen postat av KJE

        Det ser lovande ut!
        Håller tummarna, de verkar ju lite blyga så kanske kommer hem till ett överbefolkat kar efter nästa semester...

        Kommentar

        • Swamp
          • January 2009
          • 88

          #34
          Känner att det är dags för en uppdatering.

          Akvariet har gått i vågor senaste tiden, efter en utökning av invånarantalet med två fjärilsciklider så var planen att låta akvariet mogna.

          Efter en lite längre semester så var 80 % av guppyhanarna borta så vi bestämde oss för att utöka upp jämställdheten lite. Fick tag på två jättefina endlers av någon odlingsvariant. Två dagar senare var 2 guppys för 120 kr halvt uppätna och jag hade en fjärilsciklidhane som såg väldigt nöjd ut. Han såg nöjd ut i ungefär en dag sen vände allt.

          Efter 1,5 vecka av dagliga vattenbyten och sondmatning så kom dock dagen med stort D för herr Fjärilsciklid.

          Så nu har jag ett SA-kar ala guppysoppa med en ensam fjärilsciklid. Guppysarna ska dock byta bostad inom kort och så blir det antingen en ny hane eller någon ändring i upplägget på karet. Inte helt bestämt än. Klicka på bilden för större version

Namn: 20170225_215447.jpg
Visningar: 151
Storlek: 208,8 KB
ID: 2367185

          Kommentar

          • Swamp
            • January 2009
            • 88

            #35
            Så nu var man äntligen guppyfri. De fick flytta till ett Lido 200 som förmodlingen kommer passa bättre som yngelkammare.

            Nästa del i projektet blir inköp av Corydoras av mindre sort, lutar åt 6 st pandor. Var egentligen tänkt att bli pygmevarianten men då stimmet skulle bli så mycket större så ser jag ingen direkt skillnad i belastning på karet.

            Teknikmässigt håller jag på och testar vad man kan trolla ihop med billiga prylar från Wish. Är egentligen ingen förespråkar av billiga Kina-produkter men ska man leka Byggare Bob med prylarna så är det ju skönt om de inte kostar multum.

            Har inhandlat en LED-ramp som jag tänkt fästa i en Aquael-ramp som jag kom över billigt. På sidorna är det tänkt att sättas upp RGB LED-lister som ställs in på blått för månskensljus.

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20170228_134654.jpg Visningar:	2 Storlek:	323.1 kB ID:     	2367270Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20170228_134632.jpg Visningar:	1 Storlek:	336.9 kB ID:     	2367271

            Slutpris kommer landa på runt 550 kr med allt material.

            Kommentar

            • Swamp
              • January 2009
              • 88

              #36
              Så då var karet välfyllt igen.

              6 x Corydoras Panda
              5 x Kolglödstetror som substitut för några som trillat av pinn
              1 x Fjärilsciklidhane

              Växtmässig har det också tagit sig. Saknar en batch med Staurogyne repens som ska ner på en kal fläck.

              Förhoppningsvis har jag nu kommit till stadiet då karet rullar in i en sankta lunk och jag kan fokusera på finliret istället för att släcka bränder.

              Kommentar

              • Swamp
                • January 2009
                • 88

                #37
                Fjärilarna leker och jag agerar peeping Tom mitt i kvällsmaten...
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20170309_193047.jpg
Visningar: 112
Storlek: 339,4 KB
ID: 2367687Klicka på bilden för större version

Namn: 20170309_193320.jpg
Visningar: 108
Storlek: 270,6 KB
ID: 2367688Klicka på bilden för större version

Namn: 20170309_193324.jpg
Visningar: 121
Storlek: 270,8 KB
ID: 2367689Klicka på bilden för större version

Namn: 20170309_193353.jpg
Visningar: 115
Storlek: 283,2 KB
ID: 2367690

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #38
                  Kul att de leker! Blev det något resultat tro?

                  Kommentar

                  • Swamp
                    • January 2009
                    • 88

                    #39
                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Kul att de leker! Blev det något resultat tro?
                    Tyvärr blev det enda resultat två ihjälstressade pansarmalar och ett akvarium som ser ut som Bofors skjutfält. Men var kul att de försökte så tätt inpå att den nya hanen blev introducerad.

                    Ser tecken på att de är redo att göra ett nytt försök så håller tummarna och hoppas att det har lärt sig något.

                    Kommentar

                    • Swamp
                      • January 2009
                      • 88

                      #40

                      ​ ​​​​​

                      Så då har samtliga kinalampor dykt upp på posten.

                      Fick 4 LED-stripes men då de endast ska gå som månljus så kändes det som att 2 räckte. Limmet på stripesen var inte det bästa (3M-kopia), så drog på ett par klumpar Juwel Conexo som jag hoppas håller de uppe. Drog även på lite vid kopplingarna för att slippa att fukt kommer in allt för snabbt.

                      Limmat fast LED-rampen med Conexo. Ingen info om torktid fanns men hittade 48 h som minimum i instruktionen till ett Juwelkar så går på det.

                      Så på söndag blir det vattenbyte och test av mitt lilla projekt.

                      Kommentar

                      • Swamp
                        • January 2009
                        • 88

                        #41
                        Så då är nya ljuset installerat.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20170318_185300.jpg
Visningar: 123
Storlek: 1,65 MB
ID: 2368271

                        Betydligt mer kräm som jag upplever det iaf. Får se vad växterna anser inom ett par veckor.

                        Tyvärr är Aquaels lock betydligt sämre ur ergonomisk synpunkt jämför med MPs original men kände inte riktigt att slakta mitt original lock för ett hemmameck ala kina-LED.

                        Nästa projekt som det ska tas tag i är att bygga en filterhörna bakom bakgrunden. Mer filteryta, stabilare vattenvärden (är iaf förhoppningen) och minskad skötsel.

                        Kommentar

                        • Swamp
                          • January 2009
                          • 88

                          #42
                          Då var det liv i karet igen, efter att ha möblerat om ett av hörnen till ett dagbrott i jakt på substratet så tog leken fart ikväll. Samma rot och samma fiskar men betydligt skitigare ruta så bilderna lämpar sig inte för offentligheten.

                          Hoppas de lyckas bättre den här gången. De verkar iaf lugnare sen efter förra leken och det har varit mindre revirhets den här gången.

                          Nån som har koll på inkubationstiden för fjärilsciklidsägg?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #43
                            Två, tre dagar till kläckning, sedan ytterligare fem dagar ungefär, innan ynglen blir frisimmande.
                            ph; 5,5 - men det funkar med högre också. Temp; 28-30 grader C.
                            Lycka till nu!

                            Kommentar

                            • Swamp
                              • January 2009
                              • 88

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Två, tre dagar till kläckning, sedan ytterligare fem dagar ungefär, innan ynglen blir frisimmande.
                              ph; 5,5 - men det funkar med högre också. Temp; 28-30 grader C.
                              Lycka till nu!
                              Inte ett rätt alls med andra ord. PH lär ligga på runt 6,5 och tempen pendlar mellan 24,5 på natten och 25,5 på dagen. Inte fått min doppvärmare synkad med nya ljusrampen än och vill inte höja då jag lagt mig så alla fiskar ska ha "optimal" temperatur utifrån mixen.

                              Corydoras panda som drog ner medeltempen i karet. Men får se vad det blir, är ju långt ifrån ett odlingskar så spontanleken får snarast ses som ett sundhetstecken.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Ursprungligen postat av Swamp

                                Inte ett rätt alls med andra ord. PH lär ligga på runt 6,5 och tempen pendlar mellan 24,5 på natten och 25,5 på dagen. Inte fått min doppvärmare synkad med nya ljusrampen än och vill inte höja då jag lagt mig så alla fiskar ska ha "optimal" temperatur utifrån mixen.

                                Corydoras panda som drog ner medeltempen i karet. Men får se vad det blir, är ju långt ifrån ett odlingskar så spontanleken får snarast ses som ett sundhetstecken.
                                ph:t (även om det ph-värde du har nu kan fungera) och den högre temperaturen påverkar äggens förmåga att utvecklas, så räkna med att de fortsättningsvis leker, men att det troligtvis inte blir något resultat av lekarna.
                                Det lyckas trots allt ändå i en del fall, så låt dom hålla på bara.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...