54 L SA-kar More is better!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swamp
    • January 2009
    • 88

    #16
    Eheims originalrör ja, har dock monterat en reflektor för att få till lite extra kräm.

    Finns planer att bygga en ny ramp med dubbla ljuskapaciteten för att få lite extra fart i växterna. Kvar på planeringsstadiet med det och funderar på om det inte ska få stanna där.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #17
      Ursprungligen postat av Swamp
      Efter lite stillestånd i tråden så känns det som det är dags för en uppdatering.

      Byrån som användes som akvariebänk började kännas lite sketchy så införskaffat en riktig bänk och genomförde en flytt av karet nu i helgen.

      Passade även på att lägga lite shrimpsoil som bottenmaterial för att stabilisera vattenvärdena.

      Sist men inte minst så fick ett par Fjärilsciklider flytta in. De verkar trivas redan, hanen simmar runt och putsar på det mesta så fort honan är i närheten så snart kanske man har ett rejält överbefolkad akvarium.
      Det ser riktigt trevligt ut, gillar inredningen
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Swamp
        • January 2009
        • 88

        #18
        Ja det börjar bli riktigt hemtrevligt för fiskarna nu. Ser med spänning på om jag får till det med nålsäven där på botten utan att tillsätta co2.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2884

          #19
          Ursprungligen postat av Swamp
          Eheims originalrör ja, har dock monterat en reflektor för att få till lite extra kräm.

          Finns planer att bygga en ny ramp med dubbla ljuskapaciteten för att få lite extra fart i växterna. Kvar på planeringsstadiet med det och funderar på om det inte ska få stanna där.
          Öka belysningen utan tillsats av CO2 kan vara lurigt. Befintlig CO2 i karet förbrukas snabbt ifall man krämar på med mer ljus vilket gör att brist på just CO2 blir en begränsande faktor för växterna, men algerna gillar det :-).

          Kommentar

          • Swamp
            • January 2009
            • 88

            #20
            Ursprungligen postat av Sleaper

            Öka belysningen utan tillsats av CO2 kan vara lurigt. Befintlig CO2 i karet förbrukas snabbt ifall man krämar på med mer ljus vilket gör att brist på just CO2 blir en begränsande faktor för växterna, men algerna gillar det :-).
            Helt klart, dock är rampens uppbyggd så att majoriteten av ljuset hamnar längst bak i karet och i mitten. Med bakgrunden som skäl yta baktill så är det väldigt mörkt i framkanten och på sidorna.

            Hade gärna sett en jämnare ljusfördelning och någon watt mer per liter. Men ja det kommer ju med viss risk för alger

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #21
              Ursprungligen postat av Swamp
              Efter lite stillestånd i tråden så känns det som det är dags för en uppdatering.

              Byrån som användes som akvariebänk började kännas lite sketchy så införskaffat en riktig bänk och genomförde en flytt av karet nu i helgen.

              Passade även på att lägga lite shrimpsoil som bottenmaterial för att stabilisera vattenvärdena.

              Sist men inte minst så fick ett par Fjärilsciklider flytta in. De verkar trivas redan, hanen simmar runt och putsar på det mesta så fort honan är i närheten så snart kanske man har ett rejält överbefolkad akvarium.
              Riktigt fint Kul att dina Fjärilsciklider verkar para ut sig bra, mina fyra Electric Blue verkar vara av samma kön alla fyra, eller inget har då hänt på dom snart två månaderna dom har bott här
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Swamp
                • January 2009
                • 88

                #22
                Ursprungligen postat av KJE

                Riktigt fint Kul att dina Fjärilsciklider verkar para ut sig bra, mina fyra Electric Blue verkar vara av samma kön alla fyra, eller inget har då hänt på dom snart två månaderna dom har bott här
                Är de svårare att se könsskillnaden på Electric Blue jämfört med "naturella"?
                Bad om ett par i butiken, och än sålänge uppfyller de både beteende- och färgkraven för att vara av olika kön. Tyvärr verkar jag ha blivit lite för entusiastisk, sen igår är roten, som de vaktat och putsat i två dagar, helt ointressant...

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #23
                  Ursprungligen postat av Swamp

                  Är de svårare att se könsskillnaden på Electric Blue jämfört med "naturella"?
                  Bad om ett par i butiken, och än sålänge uppfyller de både beteende- och färgkraven för att vara av olika kön. Tyvärr verkar jag ha blivit lite för entusiastisk, sen igår är roten, som de vaktat och putsat i två dagar, helt ointressant...
                  Jag vet inte, men jag läste någonstans att alla Electric Blue är hanar så det kanske är därför, annars borde någon ha blivit hona på fyra
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Halloj!

                    At se könsskillnad på M. ramirezi EB kan vara lite trixigt, men man får titta på kroppsform och fenor. Hanarna har oftast lite mer utdragna fenor och får längre spröt på de främsta ryggfensstrålarna - men även honan utvecklar något längre ryggfensspröt.

                    Man får, precis som hos den vanliga M. ramirezi, liksom studera och "känna in" könsskillnaderna där hanen är något större, med mer utdragna former och honan mindre och knubbigare i kroppsformen.
                    Detta kan dock vara svårare att se på ungdjur.

                    Båda könen hos M. ramirezi EB är blå.

                    Här är en liten fin film jag hittade på YT där ett EB-par leker.

                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 December 2016, 13:48.

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj!

                      At se könsskillnad på M. ramirezi EB kan vara lite trixigt, men man får titta på kroppsform och fenor. Hanarna har oftast lite mer utdragna fenor och får längre spröt på de främsta ryggfensstrålarna - men även honan utvecklar något längre ryggfensspröt.

                      Man får, precis som hos den vanliga M. ramirezi, liksom studera och "känna in" könsskillnaderna där hanen är något större, med mer utdragna former och honan mindre och knubbigare i kroppsformen.
                      Detta kan dock vara svårare att se på ungdjur.

                      Båda könen hos M. ramirezi EB är blå.

                      Här är en liten fin film jag hittade på YT där ett EB-par leker.

                      https://www.youtube.com/watch?v=PDyycwOnu6M
                      Vad kul att höra att ryktet om att det bara är hannar som är Electric Blue inte är sant, då kanske mina kommer till skott snart, annars får jag väl köpa några fler Är i alla fall imponerad att dom alla fyra har klarat sig i två månader med tanke på Fjärilsciklidens dåliga rykte.
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Swamp
                        • January 2009
                        • 88

                        #26
                        Ursprungligen postat av KJE

                        Vad kul att höra att ryktet om att det bara är hannar som är Electric Blue inte är sant, då kanske mina kommer till skott snart, annars får jag väl köpa några fler Är i alla fall imponerad att dom alla fyra har klarat sig i två månader med tanke på Fjärilsciklidens dåliga rykte.
                        Kan ju vara en ide att åka till någon säljare som har lite äldre exemplar och kunskap så kan du efterfråga just honor. Finns en risk att de ät väldigt ålderstigna men med åtgången som är på EB så borde det inte vara så risky.

                        Kommentar

                        • Swamp
                          • January 2009
                          • 88

                          #27
                          Akvariet tickar på efter flytten och de nya invånarna verkar trivas. Tyvärr har allt lekbeteende stannat av och de verkar ha blivit mer intresserade av maten som kommer 2 ggr dagligen.

                          Originalinvånarna (Endlers) mår dessvärre lite för bra, de ynglar av sig som kaniner och Fjärilarna var inte så glupska som jag hoppades. Så om någon därute är sugen på lite levandeföda så kan jag avvara några av de fula stackarna (min sambo har koll på de snygga grabbarna...)

                          Kommentar

                          • Swamp
                            • January 2009
                            • 88

                            #28
                            Mycket vill ha mer, sitter just nu i valet o kvalet. Skaffa en billigare LED-belysning, se länk, och montera i den befintliga rampen.

                            Eller införskaffa ett helt nytt akvarium, runt 300L, som kan börja preppas med bakgrund, filter osv inför ett skifte.

                            Gillar verkligen mitt lilla miniatyrkar men känner mig väldigt begränsad både i form av fiskmängd och beteendet jag får ut av fiskarna...

                            Kommentar

                            • Swamp
                              • January 2009
                              • 88

                              #29
                              Kom hem efter helgen till två gropar i akvariet så nu håller jag tummarna.

                              Båda två är ner och gräver till o från men inge riktig action än så länge. Action kommer dock i form av vaktbeteende som blev slutet för en av guppyhanarna som bestämde sig för att undersöka närmare. Missade det själv men sambon talade om att den stora fjärilshanen var ett svin när jag kom hem och att han var jävligt billig (var tydligen fel färg på den som rök med)...

                              Men den enes olycka den andres lycka förhoppningsvis

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                #30
                                Vackra är de !
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...