Köksräkorna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Köksräkorna.

    Efter många års räkuppehåll fick jag ett spontanryck häromdagen och köpte mig ett nanokar att ha i köket. Har faktiskt i flera år klarat mig med ett kar här hemma, men nu gick det inte längre. Saknade de små räkliven så mkt så nu står det ett Aquael 20 på köksbänken.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0109.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,1 KB
ID: 2184523 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0108.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,2 KB
ID: 2184524

    Eftersom jag inte är direkt känd för att ha det bästa tålamodet så kickstartade jag det med filtergojs från mitt 110 liters och dagen efter fick det flytta in några små crystal red som jag köpte från Bromma Zoo. Hade egentligen tänkt att köpa räkor från någon stockholmsodlare, men när jag såg att de hade bra graderingar och jag fick köpa dem för 59:- st så fick några följa med hem.

    Åkte idag för att se om de hade kvar de bra graderade och efter den turen simmar nu 10 små rackare i karet. Kanske borde startat det lite lugnare med nån startfisk, men eftersom jag inte har någon fisk liten nog att gå i den burken och inte heller vill ha fisk senare i denna så fick det bli såhär, går det så går det.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0099.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,2 KB
ID: 2184525 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,0 KB
ID: 2184526 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0106.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,1 KB
ID: 2184527

    Så nu återstår att se. Klarar de den något snabba uppstarten? Och kommer det bli några räkningar? Projekt Köksräkor är nu igång!

    Kommer plantera lite mer, tänkte jag skulle hitta några växter på Haningeauktionen på söndag.
    Återfallsakvarist.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Grattis till dom räkorna, där gjorde du ett riktigt klipp. De räkorna får du nog nästan inte ens för det priset hos en privat odlare

    Och fint litet akvarium, men ha koll på mossbollarna sim egentligen borde heta algbollar så inte algerna sprider sig. Men det kanske du redan har koll på Dom är snygga men luriga

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #3
      Tack! Visst gjorde jag. Det var därför jag trotsade febern o åkte dit o köpte så att jag fick 10.

      Jo tack, har haft mossbollar förut o vet att de kan sprida sig enormt. Men har de så länge det går. De är ju så trevliga i karet.
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        En av mina räkor hade tagit självmord i natt genom att fastna i insuget till pumpen… får titta på det idag o se om det finns något att göra så att problemet inte återkommer…
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #5
          En till strök med. Ser ut som h*n inte klarade ömsningen… Skalet var halvömsat och räkan då död såklart. Men annars är de glada o har fått mat för första ggn. 2 små pelletsbitar som det blev slagsmål om.

          Har även kommit på hur man gör om man vill ha ett stort akvarium men inte får plats. Man övertalar pojkvännen att han behöver ha ett hemma och sen erbjuder man att betala halva i födelsedagspresent. Så idag bär det av mot Uppsala för att hämta hem ett ca 350 liters. (välvd framruta) Så det kan bli en uppdatering i denna tråd om den burken oxå. Har även varit iväg o köpt juwelbakgrund till det. Så ikväll blir det tvätt och silikonande istället för fredagsmys framför tvn. Men det är ju mycket roligare att sätta igång ett nytt projekt än glo på tvn i vilket fall som helst!
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          Arbetssätt...