Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

    Jag känner att jag gärna svävar iväg litegrann och kommer från ämnet i tråden "akvarier och tillbehör" angående mitt hemmabyggda droppfilter. Därför vill jag starta en ny tråd här, där jag har lite mer spelrum och kan ta upp allt jag känner för angående det här akvariet, dess invånare och hur jag tycker filtret fungerar över ett långt tidsspann. Om någon tycker det verkar vara en intressant idé det här med droppfilter och har någon fundering så var inte rädd för att slänga in en fråga!


    Jag lägger in ett klipp på den första versionen där jag använde 2 ytterfilterkorgar och en dropplatta över dem, allt placerat i en plastback på 10-15L.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Här är den andra versionen med täta plastlådor (borrade lufthål) och utökat med ett par liter biobollar.
    http://www.youtube.com/watch?v=EC1jRKU4dJA http://
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Dygt ett år senare har jag den här filterlösningen....
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Senast redigerad av åheim; 15 March 2015, 10:49.
    Viva Leo Buscaglia
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Yes, på elfte dagen kan jag nu se att gamgubben boraras brigittae börjar känna sig lite mer säker bland sällskapet, han blev ju gärna förväxlad med föda av glödbandstetrorna i början och han höll sig konstant ovanför rötterna på höger sida, där han ofta fick välkommet besök av kardinalerna. Nu har han hela dagen uppehållt sig mer synligt och glödbanden börjar tappa intresset för honom, så det här kommer nog bli en relaxad pension för honom

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Jag har också bytt ut en hel del av rådasanden mot en finkornigare och slätare sand eftersom råda är vass och jag kan se att den gått hårt åt skäggtömmarna på pansarmalarna, Jag kommer hädanefter att avråda från den sanden till dessa arter! De gillar den nya släta sanden kan jag lova

    13/2 Matdax för Brigittae
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Senast redigerad av åheim; 13 February 2014, 22:54.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Vad är det för växt?

      Köpte växten i tron om att det var vattenspikblad och kollade inte så noga i affären. Sen såg jag att bladet är helt runt med stjälken centrerad i mitten och den har inte de rotskott som sitter på stjälken som det gör på vattenspikblad. Vet någon vad det är?

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Apistojohan
        • January 2014
        • 262

        #4
        Hydrocotyle verticillata kanske: http://www.aquaticplantcentral.com/f...ails.php?id=53
        Haninge akvarieförening

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Apistojohan
          TACK, där var den ju! jag tänker ha den som flytväxt så det ska nog funka bra med de höga ljuskrav den har.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Jag har ju som sagt blivit lite inspirerad av ditt droppfilter. Och speciellt nu när jag själv har märkt hur effektivt det är i mitt lilla akvaterrarium med vattenfall som verkar fungera som ett droppfilter.
            Hoppas inte du har något emot bilderna men går det att göra något vettigt med dessa grejer som ligger här hemma och skräpar tror du?
            Bifogade filer

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Jag har ju som sagt blivit lite inspirerad av ditt droppfilter. Och speciellt nu när jag själv har märkt hur effektivt det är i mitt lilla akvaterrarium med vattenfall som verkar fungera som ett droppfilter.
              Hoppas inte du har något emot bilderna men går det att göra något vettigt med dessa grejer som ligger här hemma och skräpar tror du?
              Ös på med bilder, det är bara kul Problemet som jag fick med filterkorgar är den dåliga distribueringen av flödet genom filtermaterialet. Det funkar avsevärt bättre med typ matlådor som man borrar och staplar, då får du en jämn stril hela vägen.

              Men som sagt vill du ha ett droppfilter så är det bara att köra, tycker du sen inte att korgarna du har funkar som du vill så kostar det inte mycket att ersätta dem med andra
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Ok
                Ja det har du rätt i att det kanske blir bättre distribution av vattnet så som du har gjort, men jag provar med detta till att börja med så byter jag framöver

                Det jag undrar mest över är hur man bäst gör överföringen ner i akvariet från plastbacken, du har ingen bild på det att bjuda på. Eller det finns kanske i den gamla tråden?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Jag har bara borrat ut ett hål i botten och skruvat dit en genomföring http://www.clasohlson.com/se/Genomföringsnippel/40-8385, på den har jag satt ett rör som går ner under vattenytan.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Just det, så var det.
                    Tack, då ska jag nog få ordning på det där framöver

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Just det, så var det.
                      Tack, då ska jag nog få ordning på det där framöver
                      Ja för sjutton, sen kan du o jag glänsa här med våra "handmade" top notch filter (härligt att det finns fler nattugglor förresten)

                      Just ja sen för att balansera filtret över karet så la jag ett plaströr med tillplattade ändar över karet som vilar på glassargen.
                      Senast redigerad av åheim; 18 February 2014, 01:17.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Japp, rygg-aset håller mig vaken på nätterna och jag håller med dig att det är skönt med fler nattugglor
                        Det är alltid stendött här på forumet om nätterna. Det har varit väldigt lugnt på dagarna också på sistone för den delen tycker jag

                        Det där med plaströret var smart. Jag har inte bestämt vilket kar jag ska ha filtret i än men det lutar åt tanganyika-burken.
                        660-litaren vill jag inte bli av med nån co2 i, och där är bra filtrering med filtermodul med ca 15l filtervadd + ett Eheim 2217 ytterfilter. Men droppfiltret kanske hamnar där ändå, får se vad det blir

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jesper Broman

                          Det jag undrar mest över är hur man bäst gör överföringen ner i akvariet från plastbacken, du har ingen bild på det att bjuda på. Eller det finns kanske i den gamla tråden?
                          Här kan du se hur jag har gjort iallafall.



                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #14
                            Bra bild nu vet jag precis, tack

                            Nu ska jag bara komma på vart jag ska ha mitt bygge. Jag har fått en massa andra idéer som snurrar med nu eftersom jag helt oförklarligt har snöat in på räkor i alla dess färger och former.
                            Det var ju tänkt att jag skulle byta inriktning i Tanganyikaburken til CA istället. Men idag styrde hjärnan åt att dela upp dessa 343l i tre fack med två glasskivor så att jag får tre akvarier i ett. Så att det blir 3x114L i ett akvarie.
                            Räkor i alla tre facken med var sitt droppfilter ála åheim. Fan vad sugen jag blev på detta nu

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              månljus

                              Jag har en övergångbelysning i form av ett blått led-rör, det tänds strax före den vanliga belysningen slocknar och som sen ger ett månljus i karet i en timme. Blir en mjuk övergång för mina rödmunnar som annars går bananas och far in i glaset och svimmar av.... En 140-kronorslösning som jag är väldigt nöjd med

                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...