Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Och sen biobollar.. Inte "kuber av 10ppi 2x2 filtermatta".. Det ska vara fritt flöde i filtret, max en bit matta uppe för att fördela vattnet om du inte kör en dropp-platta..
    Jag tycker att man alltid ska använda en dropplatta (gärna med ett tunt lager filtervadd på, det gör att dropplattan fördelar bättre och så tar du bort den mesta smutsen) i sitt droppfilter! En filtermatta fördelar inte ut vattnet över materialet under och ett rör med massa små hål är inte heller en hit, hålen blir lätt igensatta av det ofiltrerade vattnet och sen är det svårt att få till en jämn distribution över filtermaterialet.

    Jag tycker nog filtermattekuber funkar bra och ger ett fritt flöde även om nu biobollar är exemplariskt i ett droppfilter! Även porös keramisk media funkar kanon.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Mm.. Absolut på keramisk media..

      det beror lite på hur mycket vatten man släpper in i filtret.. Min pump bildar så mycket tryck att vilken platta som helst antingen fyller upp eller gör ljud.. :/ det enda jag har fått ljudfritt är filtermatta.. Men då är spridaren en ram av 32mm avloppsrör också så det är ganska finfördelat från början.. Filtermattan låter också växter rota sig..

      Men en platta är absolut att föredra..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        Ja du kör ju extrema mängder vatten genom ditt filter och det kan nog ingen dropplatta hantera, om den inte är stor som en duxmadrass vill säga Du upplever inga problem med skit som sätter igen strilrören?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          ... Blev inspirerad av ettfett som kör stora flöden genom sitt filter och gick då och plockade fram min eheim compact +2000 (karet är ju trots allt bara 160-180L) och smällde i den istället för mitt dammpump på 700Liter/t som satt där. Fich borra upp för en genomföring till i botten på filtret för att klara avrinningen och tog bort all tejp jag satt på dropplattan för att reducera antalet hål. Och jädrar så bra det blev, nu är det mycket mer strålar från plattan och eheimpumpen bara susar tyst och fint (kanonpump) och inte låter filtret nåt nämnvärt mer heller, it´s all good
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            Ursprungligen postat av åheim

            Efter
            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              Ny filterlösning igen.....

              (Detta är ingen ny filterlösning i sig men första gången för mig) Jaha det här är ju nåt man skulle söka hjälp för kanske men jag kan helt enkelt inte sluta utveckla och prova nya metoder hela tiden Den här gången blev det en blomlåda som ser mycket diskretare ut ovanpå akvariet och som inte ger något plaskande eller ljud ifrån sig överhuvudtaget med rätt dämpning. Jag slängde ihop det på 30min och jag är ju löjligt belåten med filtret måste jag säga https://www.youtube.com/watch?v=MycCWkloxlE


              Här har jag även lagt på en pissgul ledlist som jag målat blå!http://i32.photobucket.com/albums/d4...ps4mfbzztt.jpg
              Senast redigerad av åheim; 15 March 2015, 07:35.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jag kunde inte se filmklippet av någon mysko anledning. Hoppas det fixar till sig, så att man kan få se hur du gjort. Blomlåda som droppfilter är något jag funderat på också, så det verkar väldigt intressant!

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

                  Men shit vad smart, detta ska jag helt enkelt kopiera.

                  Edit: Men det är något knas på filmen för nu skulle jag visa gubben och då går det inte
                  Senast redigerad av HWH; 09 March 2015, 19:09.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    Så nu är det fixat. Nä det blev inte ett droppfilter utan det strömmar över materialet istället. Men vill man göra ett droppfilter av det istället så går det självklart att fixa (det kluriga är att fixa dropplatta)
                    Senast redigerad av åheim; 10 March 2015, 16:40.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Hur har du fått det så tyst? Framförallt utloppet
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Smart konstruktion

                        Jag kommer nog aldrig mer att köpa ett ytterfilter när det är så lätt att bygga ett bra filter själv.
                        Jag har ju byggt något liknande i bakgrunden över grabbens grodakvarium. Där rinner en liten "bäck" från ena sidan till den andra och på vägen vattnet rinner så har jag gröpt ur två djupa gropar i frigoliten där jag har lagt filtermaterial. Sen rinner vattnet ned i akvariet via ett litet vattenfall.
                        Det porlade lite i början men det var ganska lätt att fixa till så nu är det också näst intill helt tyst.

                        Men ditt bygge där tyckte jag var riktigt bra, en blomlåda stör ju inte ögonen allt för mycket heller

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Japp, nu kunde man kolla! Ser finfint ut!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Hur har du fått det så tyst? Framförallt utloppet
                            Utloppsvattnet landar på en rot som ligger vid ytan och sen la jag en bit filtermatta på den Annars kan man sätta en genomföring och sätta en slang på som går ner under ytan.
                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Smart konstruktion

                            Jag kommer nog aldrig mer att köpa ett ytterfilter när det är så lätt att bygga ett bra filter själv.
                            Jag har ju byggt något liknande i bakgrunden över grabbens grodakvarium. Där rinner en liten "bäck" från ena sidan till den andra och på vägen vattnet rinner så har jag gröpt ur två djupa gropar i frigoliten där jag har lagt filtermaterial. Sen rinner vattnet ned i akvariet via ett litet vattenfall.
                            Det porlade lite i början men det var ganska lätt att fixa till så nu är det också näst intill helt tyst.

                            Men ditt bygge där tyckte jag var riktigt bra, en blomlåda stör ju inte ögonen allt för mycket heller
                            Nä blev riktigt diskret tycker jag och smidigare och säkrare än ett ytterfilter

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Japp, nu kunde man kolla! Ser finfint ut!
                            Tackar! Iditt stora träkar skulle du ju enkelt kunna bygga en låda längs hela bakre sidan och lacka och sen fylla med biobollar eller vad du kan tänkas vilja ha
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Tackar! Iditt stora träkar skulle du ju enkelt kunna bygga en låda längs hela bakre sidan och lacka och sen fylla med biobollar eller vad du kan tänkas vilja ha
                              Det kommer lite annat stuff på baksidan av karet, bland annat en fantastiskt mallig BTN-springrock.
                              För några månader sedan skrev jag, i stugtråden, om att använda blomlådor som dropp/rinn-filter. Jag hittade två ganska långa - typ en och en halv meter långa - blomlådor under altanen, och jag tänkte att man kunde använda en av dessa, eller båda, ungefär som du har gjort.
                              Intressant att se din film - det ser ut att funka kanonfint!

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13127

                                Japp så här ser det ut i dagsljus! https://www.youtube.com/watch?v=lKsEpw4A1g8 Jag tycker jag är finurlig som fått vitt/blått ljus i min gula led från clas O.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...