Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #91
    Älskar javamossa

    Ja är det inte en härlig växt så säg

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #92
      wet/dry filter black!

      Ja då hade man en dag ledigt och då åkte min nya svarta ikealåda fram. Ska skippa min gamla variant med mindre lådor inuti en stor låda. Nu är det bara en stor låda fylld med biobollar och filtermatta och en droppskiva över. Uppskattningsvis är det ca 10L filtermatta och jag skippar filtervadd för det ska vara så underhållsfritt som möjligt. Blev nöjd med resultatet som syns här https://www.youtube.com/watch?v=DvETkLJ6OM4
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #93
        Länken funkar inte..

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #94
          Halloj åheim!
          Nu har jag äntligen byggt mig ett droppfilter al'a åheim och jag ångrade mig direkt att jag inte gjort det tidigare. Det bästa filtret som jag har haft

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #95
            Ursprungligen postat av Jesper Broman
            Halloj åheim!
            Nu har jag äntligen byggt mig ett droppfilter al'a åheim och jag ångrade mig direkt att jag inte gjort det tidigare. Det bästa filtret som jag har haft
            Varför är det bästa filtret då?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              #96
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Varför är det bästa filtret då?
              Ett droppfilter ger ju en fantastisk nitrifikation, samt en syresättning som slår det mesta. Kombinerat med vanliga filter blir ofta resultatet great.
              Sen är det enkelt att lösa om man har möjligheten att stoppa det ovanför karet eftersom det knappt väger något. Vattnet faller ju fritt över substratet och det är bara vattnet rinnandes ner genom mediat som är i filtret.
              Kanske inget för växtakvaristen, men för oss med lite större fiskar är det mycket effekt för lite pengar!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #97
                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Halloj åheim!
                Nu har jag äntligen byggt mig ett droppfilter al'a åheim och jag ångrade mig direkt att jag inte gjort det tidigare. Det bästa filtret som jag har haft
                Nice Jesper, ja jag är toknöjd med filtret och kommer aldrig gå ifrån den här filterlösningen Otroligt enkel konstruktion som vem som helst kan få till och sen bara levererar det och fisken mår topp
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #98
                  Ursprungligen postat av jozi81
                  Ett droppfilter ger ju en fantastisk nitrifikation, samt en syresättning som slår det mesta. Kombinerat med vanliga filter blir ofta resultatet great.
                  Sen är det enkelt att lösa om man har möjligheten att stoppa det ovanför karet eftersom det knappt väger något. Vattnet faller ju fritt över substratet och det är bara vattnet rinnandes ner genom mediat som är i filtret.
                  Kanske inget för växtakvaristen, men för oss med lite större fiskar är det mycket effekt för lite pengar!
                  Det där är ju tunga argument milt sagt. Hur stor volym krävs för ett 450 liters akvarium?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #99
                    Det beror ju på hur känslig du är för det estetiska.. Finns ju snygga sätt att göra det på.. Jag hade ett rör i akryl med lavasten i förut.. Spikband runt osv.. Såg jävligt steampunk ut.. Hade man utvecklat det lite, typ läderspännen eller en liten ljusslinga bakom som reflekterar vattnets väg osv kan det nog bli en del av karet istället för något man försöker dölja..

                    jag hade nog kört en 50l bytta på din burk .
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Och sen biobollar.. Inte "kuber av 10ppi 2x2 filtermatta".. Det ska vara fritt flöde i filtret, max en bit matta uppe för att fördela vattnet om du inte kör en dropp-platta..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Varför är det bästa filtret då?
                        Nu förstår jag inte frågan?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Hittade lite info om detta ämne som kanske kan vara bra info för någon som kollar här (jag har inte läst hela tråden sp ni har kanske redan tagit upp det mesta i dessa artiklar):

                          Växtodling och fiskar i perfekt harmoni? Vi tittar närmare på Aquaponics som förespråkarna kallar framtidens hållbara odllingssystem.


                          An Introduction from MMM: I was late to the party in learning about aquaponics, but it made a big impression on me when I toured a massively creative food facility two years ago.   The slightly wil…







                          Modell större (dock är det fiskodling som main) men ändå kul att se hur det kan tas till en större nivå: http://atlplay.nu/serier/den-moderna...r-in-i-stallet

                          Kul att titta på detta sättet att hantera rest produkter från akvariet.

                          Behöver man inte byta vatten så ofta i karet om man kör sånt system?
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • stefanr72
                            • November 2010
                            • 1026

                            Ursprungligen postat av Webo

                            Behöver man inte byta vatten så ofta i karet om man kör sånt system?
                            Nix, det är ju hela grejen med akvaponik

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13124

                              Ursprungligen postat av Webo
                              Hittade lite info om detta ämne som kanske kan vara bra info för någon som kollar här (jag har inte läst hela tråden sp ni har kanske redan tagit upp det mesta i dessa artiklar):

                              Växtodling och fiskar i perfekt harmoni? Vi tittar närmare på Aquaponics som förespråkarna kallar framtidens hållbara odllingssystem.


                              An Introduction from MMM: I was late to the party in learning about aquaponics, but it made a big impression on me when I toured a massively creative food facility two years ago.   The slightly wil…







                              Modell större (dock är det fiskodling som main) men ändå kul att se hur det kan tas till en större nivå: http://atlplay.nu/serier/den-moderna...r-in-i-stallet

                              Kul att titta på detta sättet att hantera rest produkter från akvariet.

                              Behöver man inte byta vatten så ofta i karet om man kör sånt system?
                              Detta är väl inte riktigt vad vi är inne på i den här tråden kanske Tyckte in om bilden med guldfisk i en liten svart balja bara för att ge näring till en annan balja med växter, ja menar är växterna viktigare än fiskarnas välbefinnande, en aning stötande faktiskt!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • toggaj
                                • November 2009
                                • 220

                                Nej men det bygger på samma princip/

                                Johan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...