Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #46
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #47
      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Jag har inte fått tummen ur än med mitt bygge av droppfilter.

      Jag tror på varje ord du säger och en vacker dag så lägger jag upp bilder på ett droppfilterbygge. Alla delar står bara och väntar här hemma.
      Men som sagt, först måste den där berömda tummen ur


      Roligt att det fungerar så bra i ditt akvarium
      Ja när du fått tummen ur är det ett perfekt projekt nån trist vardagkväll

      Ursprungligen postat av man nam1
      Trevligt att höra att det går så bra!

      Själv hittade jag en gammal powerhead 402 tror jag den heter och lyckades skrämma liv i den (har vart stendöd innan ).
      Värt att försöka med droppfilter till det nya karet? Vad tror du om 3st glassbackar med filtermatta till 120l?
      Funkar nog skitbra fast jag skulle fylla dem med substrat pro eller liknande keramisk media och biobollar, fördelen med dessa mot mattan i ett droppfilter är att vattnet rinner runt hela median och blir aldrig igensatt, matta däremot släpper vattnet rakt ner dvs. ditribueras sämre genom filtrermaterialet och hela volymen utnyttjas inte lika effektivt.

      Ursprungligen postat av ecco
      Glassbackar borde ju bli en bra storlek till 120L
      Sitter själv och funderar över bra storlekar till mina kar.
      Man blir ju faktist impad över hur bra droppfilter fungerar.
      Underligt att man slutade med sånna en gång i tiden.

      Dock så vinner jag i storlek och söthet.


      Beviset från andra tråden...
      Många drar sig nog för att ha droppfilter för de tror att man måste borra karet och även ha en sump under karet. Sätter man det på karet så är det ju så väldigt lätt att få till... De som har använt droppfilter tror jag inte slutar utan, att det mer är de nykomna som slänger i ett litet innerfilter eller drar på ett ytterfilter utan att tänka så mycket. Det finns ju ett väldigt stort utbud nu jämfört mot förr.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #48
        Nu har jag ju byggt ett 20L filterfack i mitt 310L, så droppfilterbygge är inte prio ett just nu men jag antar att en sådan filterkammare som jag har skulle bli ett utmärkt "förfilter" till ett eventuellt droppfilter senare!?!

        Problemet jag i första hand finner med mitt filterfack är att när jag sätter pumpskallen (från en gammal Fluval4 på max (1000L/h)) så tycker jag det blir för strömt vid ytan och vid främre hörnet i andra sidan karet...

        Var har du tagit ljudet i filmen från förresten? Jag tycker mig höra en lövsångare på ljudspåret...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #49
          Dina strömmningsproblem löser du lätt med slangböjar och att gå upp i grovlek så det är nog inga problem. Om du sen har ett stort filterhörn så är ju iofs ett droppfilter kanske ganska overkill, men jag tänker gå ifrån filterhörn/bakgrundsfilter och köra de här varianten så fort jag sätter igång nått nytt, eventuellt tar jag bort bakrunden i mitt andra kar och tjänar 21L och kör även svart ruta där också

          Ljud är från y-tube med ingen aning vad det är för kackel
          Senast redigerad av åheim; 06 April 2014, 00:38.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #50
            Lövsångare hörs i slutet i alla fall, min favoritfågelsång om sommaren!

            Jag är helt övertygad om att både jag och fisken kommer att bli nöjd med min lösning. Fattar inte hur en ppi10 filtermatta kan ta upp småpartiklar, men det gör den uppenbarligen! Nu har jag ca 10L filtermatta i facket, men jag funderar på att fylla på med makaroner eller något också då det finns plats för det. Först skall vi lösa strömningsproblemet. Jag har skruvat ned pumpskallen till lägsta nivån nu, men detta ser jag inte som någon långsiktig lösning, jag vill köra den på max.
            Har funderat lite på ett strilrör.

            Även om det kanske inte kan mäta sig med ett droppfilter så är nog det här den mest gedigna lösningen jag lyckats åstadkomma hittills!

            Det är långt ifrån färdiginrett, men jag var tvungen att dra igång det pga platsbrist i de andra karen...
            Klicka på bilden för större version

Namn: 220320142601.jpg
Visningar: 7
Storlek: 178,5 KB
ID: 2157208 Klicka på bilden för större version

Namn: 230320142605.jpg
Visningar: 7
Storlek: 127,4 KB
ID: 2157207
            Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142656.jpg
Visningar: 10
Storlek: 125,0 KB
ID: 2157205 Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142651.jpg
Visningar: 6
Storlek: 143,6 KB
ID: 2157206

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #51
              Ja det där är kanon, jag hade själv exakt den lösningen till ett litet tanganyika för några år sen och det gick nonstop i 5 år Kommer man upp lite i tjocklek så tar den grova mattan allt smått också och mina kar har alltid varit partikelfria. I droppfiltret tycker jag däremot annan media funkar bättre än matta och där frångår jag principen att aldrig använda filtervadd.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #52
                Ursprungligen postat av Mr Woods

                Var har du tagit ljudet i filmen från förresten? Jag tycker mig höra en lövsångare på ljudspåret...
                jag önskar jag kunde säga att jag bara har ställt upp fönstret
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #53
                  Tänkvärda tankar...

                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #54
                    Aaaaaaaahhhh! Mycket bra! Finfin film - och sedan Bruno K. på det... Ja, vad säger man? Topp!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #55
                      Tack Mats, Jaaa vad säger man om bruno.... Love love love!!! Det blev en variant från sidan eftersom det var så mycket ljusreflexer annars, blev ju som en betraktelse lite i smyg istället för rakt på... Poesi o akvaristik funkar ju fin fint tycker jag, fiskarna är ju påminnelse om det sunda ursprungliga naturliga!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #56
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Tack Mats, Jaaa vad säger man om bruno.... Love love love!!! Det blev en variant från sidan eftersom det var så mycket ljusreflexer annars, blev ju som en betraktelse lite i smyg istället för rakt på... Poesi o akvaristik funkar ju fin fint tycker jag, fiskarna är ju påminnelse om det sunda ursprungliga naturliga!
                        Håller med!
                        Har faktiskt inte kört Bruno K. just när jag sitter framför burkarna - mer legat ellerr suttit, som i trans, och lyssnat.
                        Men, det får det bli ändring på nu!
                        Som sagt, snygg film!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #57
                          Ja för fan en perfekt kombo, de lugna intrycken från dina fina kar medan hans ord sjunker in i märgen... Tänk vilken kick med Bruno och 3000L........oooh
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #58
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Ja för fan en perfekt kombo, de lugna intrycken från dina fina kar medan hans ord sjunker in i märgen... Tänk vilken kick med Bruno och 3000L........oooh
                            Fan, det kommer att bli grymt!
                            Funderar på att köpa en sån där stor "rispuff" för vuxet folk, och sätta framför burken sedan när allt är klart. Tänk att slajda ner i sådan... Undrar om man kommer upp igen?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #59
                              ..Ytterst tveksamt va, hahaha! Du får väl koppla tryckluft till den som puffar ur dig när du ska ur, eller fylla den med helium eller ännu bättre, majskorn och poppa popkorn när du vill ur I vilket fall som helst blir du nog liggandes där en stund (skiljer dig och säger upp dig från jobbet) för det är så grymt, så det är nog värt besväret när du väl MÅSTE upp
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #60
                                Ursprungligen postat av åheim
                                ..Ytterst tveksamt va, hahaha! Du får väl koppla tryckluft till den som puffar ur dig när du ska ur, eller fylla den med helium eller ännu bättre, majskorn och poppa popkorn när du vill ur I vilket fall som helst blir du nog liggandes där en stund (skiljer dig och säger upp dig från jobbet) för det är så grymt, så det är nog värt besväret när du väl MÅSTE upp
                                Japp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...