Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #31
    Vad är det för mossa du har förresten? Den är också vrålsnygg!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #32
      Jag visste inte ens att den hette osiris, så mycket brydde jag mig Jag är inte så förtjust över den här arten när den planteras på botten, den tar upp så mycket plats och ser inte så kul ut enligt min smak. Jag slet upp den och i flytande form gillar jag den väldigt mycket, den dämpar ljuset bra och fisk älskar att ligga i skuggan av den. Sen är den ju inte så känslig för ytvattenrörelse som de vanliga flytväxterna har en tendens att vara Om man använder växtgödning kanske den blir väldigt praktfull också.
      Senast redigerad av åheim; 20 March 2014, 23:17.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #33
        Jaja, alla svärdsplantor tar ju för mycket plats i små kar, men jag tycker bladen på osiris är väldigt snygga! Särskilt de nya som är så röda. Vad är det för mossa du har, java?

        Kanske jag gillar svärdsplantorna eftersom jag är värdelös på att hardskejpa så det ser naturligt ut, de skapar ju ändå en del skrymslen och vrår. Här ser du mina i det tillfälliga förvaringskaret där mina stackars vettskrämda bolivianer fortfarande går:

        Klicka på bilden för större version

Namn: 110320142528.jpg
Visningar: 3
Storlek: 92,0 KB
ID: 2156975 Klicka på bilden för större version

Namn: 090320142470.jpg
Visningar: 2
Storlek: 145,0 KB
ID: 2156976

        Att de för tillfället ser så risiga ut beror på att de låg en vecka i grabbens kar med undermålig belysning, men jag hade liksom ingenstans att göra av dem när mitt 200L sprang läck...
        Nu står de under ett grolux-rör och de börjar redan ta fart igen!
        Senast redigerad av Mr Woods; 20 March 2014, 23:37.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #34
          Ja det där såg ju asfint Mr Woods, det är ju bara jag som totalt snöat in mig i dem här murriga scapen där svärdplanta helt enkelt inte kan smälta in

          Mossan, tja det är nog vanlig java, jag köpte en liten klump för 9 år sen och har alltid sparat en bit nånstans i ett kar, för det finns sjutton inte att köpa i uppsala längre...

          I övrigt är det ett handsoff kar där algerna riktigt kan få växa och scapa sig själva.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #35
            Nu behöver du ju inte ta i så du spricker, jag har faktiskt bara slängt i lite plantor som jag ville spara och ställt en slimline (som jag vet att du inte heller gillar ) bakom karet, det skall ju plockas ner snart igen...

            Hur får du javan att inte sprida sig överallt? Jag gillar den fastbunden på rötter, men är rädd att den skall ta över hela akvariet, så jag har inte vågat köpa någon...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #36
              Det är när man "slänger" ner inredningen som man ofta kan lyckas bra tycker jag, bara att man har de grova dragen klara för sig, när man överanalyserar varenda position så kan det gå över styr.

              Jag upplever inte att mossan sprider sig på ett besvärligt sätt, lossar det små bitar när man håller på med den så är det bara att suga upp det. Den måste sen få växa helt ifred för att få den där snygga looken och inte se ut som ett garnnystan

              Jag tycker inte om att skapa gränser i akvariet och därför är slimline lite av en fiende för mig Men det händer att vi allierar oss med varann ibland... Om man tittar i inlägget nedan så förstår man att en slimline totalt skulle förstöra djupet och hela intrycket av karet!
              Senast redigerad av åheim; 23 March 2014, 20:16.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #37
                Ursprungligen postat av åheim
                Ja det där såg ju asfint Mr Woods, det är ju bara jag som totalt snöat in mig i dem här murriga scapen där svärdplanta helt enkelt inte kan smälta in
                Som man kan se här så funkar svärdplanta helt enkelt inte, förutom som min flytande
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #38
                  Det har du alldeles rätt i, och jädrar vilket kar!
                  Tänk om man hade din känsla för inredning!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #39
                    Aah va kul att du gillar min lilla algskog Jag bygger inga svåra scape utan det handlar mer om att ha en bild i huvudet och inte minst känslan som man vill att karet ska ge. Min passion är det skogslika, att uppnå den där känslan när man går en skogspromenad tidigt en morgon när daggen ligger tung. Oregelbundhet och att inredning kommer från alla håll och inte bara från botten och upp är mitt mål, om man får till ett litet tak så bidrar det en hel del till ett fint ljusflöde och lummighet.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #40
                      Jag vill bara dokumentera lilla gubben som är till åren kommen. Så jädra söt liten firre och i framtiden ska jag sätta upp ett ganska stort akvarium med endast massa små fina rasboror...
                      En riktig liten fummelpelle, han missar omkring 9 av 10 försök att fånga maten när jag utfodrar

                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                      Senast redigerad av åheim; 26 March 2014, 21:15.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #41
                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #42
                          Nu efter att jag kört mitt diy droppfilter i snart 3½ månad så ska jag våga mig på en första utvärdering om funktionen av det!

                          Jag upplever ett exeptionellt klart vatten (lite partiklar i filmen ovan eftersom jag matat pansarmalarna med tabletter)
                          och en effektiv syresättning av vattnet även i en ganska stillastående biotop.

                          Fiskarna visar ett välmående och är väldigt alerta och färggranna. Inga ansamlingar av smuts trots lågt turbulens i vattnet.
                          Lätt att underhålla, byter bara vadden 1g i månaden och det går på några sekunder. Vill jag av nån anledning underhålla hela filtret så är det lätt att bara lyfta upp och bära iväg. Jag gillar att slippa ha filter i akvariet men samtidigt ha god översikt över det och ovanför karet är det integrerat som en viktig del av akvariet, liksom själva kärnan och har en viktig livsbringande funktion!

                          Nä det det här varit ett lyft för hobbyn och jag är helt såld på den här filterlösningen
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #43
                            Jag har inte fått tummen ur än med mitt bygge av droppfilter.

                            Jag tror på varje ord du säger och en vacker dag så lägger jag upp bilder på ett droppfilterbygge. Alla delar står bara och väntar här hemma.
                            Men som sagt, först måste den där berömda tummen ur


                            Roligt att det fungerar så bra i ditt akvarium

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #44
                              Trevligt att höra att det går så bra!

                              Själv hittade jag en gammal powerhead 402 tror jag den heter och lyckades skrämma liv i den (har vart stendöd innan ).
                              Värt att försöka med droppfilter till det nya karet? Vad tror du om 3st glassbackar med filtermatta till 120l?

                              Kommentar

                              • ecco
                                • November 2010
                                • 500

                                #45
                                Glassbackar borde ju bli en bra storlek till 120L
                                Sitter själv och funderar över bra storlekar till mina kar.
                                Man blir ju faktist impad över hur bra droppfilter fungerar.
                                Underligt att man slutade med sånna en gång i tiden.

                                Dock så vinner jag i storlek och söthet.

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Så jäkla sött litet filter du har fått ihop
                                Beviset från andra tråden...
                                Sambons blogg om våra akvarium.
                                http://mizan3.bloggsida.se/
                                Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...