Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Haha, något sådant bygge lär ta ett tag. Har begränsad yta som jag bor nu. Dock använder jag mig i dagsläget av tekniken med droppfilter fast utan filter. De fungerar istället som yngelkassar med cirkulerande vatten från huvudakvariet. Mycket behändigt och lättskött. Idén snappade jag upp från Pettap´s artikel i CB för några år sedan.
    Men framtida tankebana med plasttunna på exempelvis andra sidan väggen mot akvariet är något jag utvecklar i huvudet. Ett HMF, pump med bra tryckhöjd till en 60 eller 200 liters plasttunna fyllt med diverse filtermaterial, för att sedan leda vattnet åter via slang till akvariet. Tror det skulle bli bra. Dessutom minimalt med teknik i akvariet.
    Jodå, jag följer ofta dina inlägg och även recensioner när de dyker upp. Det ända jag inte blir vän med är dina videos. De är himla mörka. Har man inte sett dina saker live så är det svårt att tolka vad som visas. Annars är jag imponerad av ditt arbete du lägger ner och din vilja att dela med sig.

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      Ursprungligen postat av åheim
      ...Hela kvällen, natten och eftermiddagen idag så har den fläckiga pansarmalen hållit sig gömd under en bunt anubiasrötter bak i akvariet, panda malen har vart där då och då och bufflat på den och putsat den (de har ju gått nästan 9 år tillsammans så de är väl bekanta med varann) nu till kvällen lyckades pandamalen (som förövrigt gillade sitt nya hem omedelbart) locka ut den i det öppna akvariet och de följs åt hela tiden och är så söta och goa med varann och den börjar acceptera sitt nya hem och den kommer trivas ûberbra, det vet jag, för den har jättemycket bottenyta att böka runt i, massa rötter och skrymslen att söka skydd i och ett mycket välfiltrerat vatten och sin gamla pandakompis också så det kommer bli sååå bra

      // Annicka

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        underbart hur det löste sig med pansarmalarna =D å här droppas det vidare å oljudet har försvunnit =D ordnade med lite töming av en väldig massa grönkål höll jag på säga, men vad heter det då.. jo sötvattens tång... det låg över nästan hela botten i 114 karet... med panda malar... så det fick jag ju ordna till =d och fick byta vatten med så nu e det full rulle igen =D Dom har så långa fina skäggtömmar med malarna =D är nog nära 1 cm på det små söta liven =D

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          Ursprungligen postat av åheim
          Jag känner att jag gärna svävar iväg litegrann och kommer från ämnet i tråden "akvarier och tillbehör" angående mitt hemmabyggda droppfilter. Därför vill jag starta en ny tråd här, där jag har lite mer spelrum och kan ta upp allt jag känner för angående det här akvariet, dess invånare och hur jag tycker filtret fungerar över ett långt tidsspann. Om någon tycker det verkar vara en intressant idé det här med droppfilter och har någon fundering så var inte rädd för att slänga in en fråga!


          Jag lägger in ett klipp på den första versionen där jag använde 2 ytterfilterkorgar och en dropplatta över dem, allt placerat i en plastback på 10-15L.

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


          Här är den andra versionen med täta plastlådor (borrade lufthål) och utökat med ett par liter biobollar.
          http://www.youtube.com/watch?v=EC1jRKU4dJA http://
          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


          Dygt ett år senare har jag den här filterlösningen....
          https://www.youtube.com/watch?v=ELKXSKMLjzE


























          Nu efter 3 år..... (lådan är 5L och inte 22...!!!)
          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


































          Senast redigerad av åheim; 25 February 2017, 20:55.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            tummen upp =D

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              I kväll när jag matade så simmade min slöjstjärt in i stimmet av ätande pansarmalar... och sen blir det ett moln av sand och slöjisen kommer som skjuten ur en kanon och det visar sig att den tog en liten fläckig pansarmal, säkert i tron om att det var en algtablett, den jagar aldrig malarna men den är ju sjukt glupsk och har stor mun!! Pansarmalar är långt ifrån ett lätt byte dock den fäller ut piggar vid bröstfenorna så den inte kan sväljas och utsöndrar ett gift! Slöjien stog med den i munnen nån inut, bara tippen av stjärtfenan stack ut... sen spottar den ut den med kraft och pansarmalen simmar iväg som om inget hänt. Slöjisen är däremot märkbart tagen av det hela och det var ingen trevlig upplevelse kunde jag se Nu hoppas jag att den kommer ihåg att den ska ge tusan i malarna!! Om inte så kommer den att vräkas utan uppsägningtid!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                ja stora munnar har dom =P...

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  Ett mindre algutbrott härskar i karet, för mina power-glo-rör är riktigt dåliga har det visat sig... Karet med min ledramp, där finns inte en enda alg så jag får se om det blir en sån till det här karet också, eller nya rör till den befintliga rampen? Jag är inte rädd för alger på nåt sett så kanske rider jag ut den här stormen, vi får se...
                  Mitt droppfilter började krångla med återrinningen när det fick massa biobeläggningar i utloppet, det plaskade och rann lite överallt Jag fick tag i ett jbl cristalprofi 701 för ett bra pris (hört mycket gott om dem från personer som bluewing m.fl) Så biomedian från droppfiltret åkte in i jbl,en så det kickar igång snabbt och det verkar vara ett kanonfilter

                  (Ajfånen fick spel när jag lyste med ficklampan på filtret)


                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                  Senast redigerad av åheim; 16 March 2017, 22:30.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    sådana alger har jag aldrig fått än, varför får man dom ? toffsalger ser det ut som... Det sägs även jag kommer få alger på min vita sand , just för den är vit å reflekterar ljuset.. vi får se =D

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      sådana alger har jag aldrig fått än, varför får man dom ? toffsalger ser det ut som... Det sägs även jag kommer få alger på min vita sand , just för den är vit å reflekterar ljuset.. vi får se =D
                      ja dem kommer väl när näringsvärdena svajjar och när ljuset är dåligt för växterna, algerna är däremot inte kräsna när det gäller ljus
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        Det är full action i karet och algerna har inte försvunnit men drar sig tillbaka lite i taget. En teori utöver power-glo rören är att droppfiltret jag körde med förut strippade vattnet på all co2 och växterna säckade ihop och algerna tog fart. Pansarmalarna har växt en hel del på de två månader jag haft dem, speciellt metallpansarmalarna. Pansarmalar kan verkligen ge liv åt ett akvarium!

                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          det ser bra ut =D... det är väl laty de oranga där ?... så det är ett annat kar gissar jag än det stora du hade slöjstjärtar i.. =)

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13124

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            det ser bra ut =D... det är väl laty de oranga där ?... så det är ett annat kar gissar jag än det stora du hade slöjstjärtar i.. =)
                            Det är sunset platy och det är samma kar men slöjstärtarna har jag tagit bort eftersom små pansarmalar blev mat till slut... jag har numer bara två akvarier och det andra är ett tetrakar
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13124

                              Pansarmalar är verkligen en fröjd och en ynnest att ha i akvariet och att ha möjlighet att sitta och studera så här i vardagsrummet https://www.youtube.com/watch?v=WKGOC1E7lVM
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                ...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...