Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    ha ha ha ja det var väl laddat =D

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      Om det börjar bubbla stort så det låter i det uppepå filtret... kan det vara för hög fart på vattnet då ?
      DEt har nämligen börjar bubbla lite då å då... lite störande ljud måste jag erkänna .... he he ...

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        trixigt att få balans på flödet, rinner det i väg för fort går strålen av och då plaskar det?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          det plaskar inte för det rinner ned i vadd =) men det är utloppet ut i karet via genomföringen... som är i vattnet hela tiden, där kommer det bubblor stora bubblor... så man får mer blub blub ljud men lite större sådana..nu ändrade jag vinklet kanske 1 grad eller så... då lugnade sig... förra gånga hade jag inge sådana problem alls, men vekare pump...
          Det kommer å går lite med så det är inte konstant...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            Hihi jag hittade min gamla video där jag visar hur man får bort det där surplande och bubblande problemet Det som händer är att det bildas en virvel och då dras luft med ner och det börjar låta...
            I videon har jag klippt till en plastbit från en burk.
            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              ja det där var fint.... kanske det hjälper när det bubblar med... .. Hos mig är det som det är luft i systemet det kommer även stora bubblor i karet...och den enda skillnaden är pumpen. Annars är det som jag satte upp det förra gången. men nu när jag fick en liten mycket lite uppförsbacke emot ut genomförningen så verkar det som det slutade... så liten som att den står på ringen på nån millimeter inte mer...
              Men det var attans mer tryck i cirkulations pumpen... och jag har satt den ganska högt och har de 2 delarna man kan sätta ihop för insuget så det kommer långt ned vid botten.
              Blir kanske till att visa en dag hur det är nu. Det enda jag retar mig på är att slangen är grön... vill ha grå eller svart, men inte hittat det än.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                Ursprungligen postat av tanteva
                ja det där var fint.... kanske det hjälper när det bubblar med... .
                Ja det var det jag fick bukt med med den där lilla plastbiten... Jag hade utloppet ner i ett rör som gick ner under vattenytan och virveln drog med sig luft ner och då bubblar det.

                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  Jag vill alltid ha pansarmal i alla akvarier för jag tycker dem är underbara och roliga att titta på så jag tänkte mig ett stim corydoras sterbai, men.... 10st skulle kosta en tusing och det var lite väl häfigt tyckte jag och därför valde jag den betydligt billigare corydoras aeneus (metallpansarmal) och då kostade 10st drygt 300 och då kan man ju kosta på sig 20st tänkte jag men jag börjar med 10.. Koppade in dem idag och det gick ju fint trots att vattnet blev lite väl kallt innan jag kom hem.
                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    Mitt andra kar grejar jag inte just nåt med men nu ville jag frigöra lite simyta för fiskarna och öppna upp lite...


                    Innan så såg det ut så här....
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.








                    Jag plockade ur roten till vänster och har hängt en rot på glaset på bakrutan.
                    En liten rot till vänster som är tryckt mot glaset men nu är det mer öppet.
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                    Senast redigerad av åheim; 27 January 2017, 09:55.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      åå första klippet säger att det är privat... =)

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        åå första klippet säger att det är privat... =)
                        Ops men det stod offentlig men jag tryckte på publicera igen... hoppas det funkar nu Det är kul att förändra lite i akvariumet nån gång, inte allt för ofta för då blir det lite väl stressigt för fisken och sen bara lite småändringar/förbättringar/ibland försämringar...
                        Senast redigerad av åheim; 27 January 2017, 10:24.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ser förbålt fint ut. Riktigt skön, lugn lunk. Gôtt att se.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            Tackar Mats, ja det var du som gav mig uppslaget till att hänga rötter från kanten av karet, kan tyckas enkelt men man kan behöva tänka utanför boxen Den nya led-rampen levererar verkligen och växterna har fördubblat sig de senaste månaderna
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Totmes
                              • December 2007
                              • 181

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Mitt andra kar grejar jag inte just nåt med men nu ville jag frigöra lite simyta för fiskarna och öppna upp lite...


                              Innan så såg det ut så här....
                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.








                              Jag plockade ur roten till vänster och har hängt en rot på glaset på bakrutan.
                              En liten rot till vänster som är tryckt mot glaset men nu är det mer öppet.
                              https://www.youtube.com/watch?v=ZYMN...ature=youtu.be
                              Snyggt. Får nästan lite Clone Wars känsla i första filmen....

                              Vad har du för belysning?

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13127

                                Jag fixade en nu led-ramp för några månader sen och den ger ett riktigt schysst ljus tycker jag https://ledsale.se/aqua-classic-led-...0cm-120cm.html
                                Senast redigerad av åheim; 28 January 2017, 09:33.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...