Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    Jag har även gjort ett likadant filter till mitt andra kar med slöjstjärtar som också drivs av ett ytterfilter. Idag öppnade jag ytterfiltret för att det hade kommit in sand i det och då märkte jag att filtermaterialet luktade ganska ruttet. Jag blir fundersam om det har varit strömavbrott och syrebrist i filtret! Det där med strömavbrott om du har ytterfilter kan ju sluta med massdöd i akvariet men det har jag klarat mig från iallafall. Men jag beslutade att ta bort ytterfiltret och akvariet kommer drivas av det ensamma luftdrivna filtret, vilket jag är övertyga om kommer funka kanon. Jag gömde filtret långt bak i akvariet för det är ju inte det första man behöver se

    Min anubias skymmer det mesta av filtret, den har växt nå otroligt sen jag köpte den, och ja det är bara en planta...
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Senast redigerad av åheim; 21 August 2016, 21:52.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      Nu har jag tagit bort den tråkiga lysrampen eftersom jag vill ha fritt över akvariet plus så att växterna får plats att växa ur karet så att säga.
      Beställde en power-led växtlampa från lampgrossen.se och hängde upp i taket och skärmen fick jag modifiera eftersom jag inte fick tag i en som var för nedåthängande belysning, ljuset från led-lampan är väldigt riktad nedåt men jag ville skärma av ännu mer.
      Asså det är ju galet vilken kräm man får ur denna 5 watts led
      Den har inga problem att få ner ljuset till botten heller och nu så får jag det där sköna glimmret i vattnet!
      Lampan kostade 284kr och det är den värd!https://www.lampgrossen.se/produkt/V...vas-LED-5W-E27

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

      Senast redigerad av åheim; 10 September 2016, 17:09.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        jädrar så mysigt det där karet är =D jag saknar slang annars är jag redp för att börja bygga kommer visa bilder i min tråd =D
        det där med blomkrukan som var som tillägg på fösta inlägget var ju fint med =D

        En lite fråga dock , måste man ha så många olika filer media på rad ? för jag tänkte bara ja små makaroner och sån skumfilter... och starta med vadd... som renare i början/överst
        Det kommer bli byggt i glasslådor jag fick ifrån en av glassförsäljarna här runt hörnet. Dom är staplingsbara med ett mellanrum på ca 1,5 cm ev 2cm där det filtrerade kommer rinna ned i efter det gått igenom både skumfliter och makaroner .. å ja vadd då... Det är vad jag tänkte ha.
        I karet går det numer väldigt många guppy yngel, ca 50 st samt räkor och pansarpandor hexmalar... och honungsgurami par samt någre rasbora neavus.. så det är vad man kan kalla en väldig mix i ett sällis ha ha storleken är ju på 114 liter så det börjar bli lite trångt... för allt utom för guppys kanske.
        Fick flytta ur hanarna till mitt andra lilla kar på bara 56liter, får jag mer yngel blir det väl inte så bra tänkte jag.
        för nuvarande har jag ett hangonfiler, som visserligen är bättre än den flival 3+ jag hade innan. Men med den påfrestningen med alla guppys så är det dags att få till det med ett större och bättre filter så jag håller bra vatten =D

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          Ja låter du dina guppys föröka sig ohämmat så blir avkomman till slut sterila och får nedsatt levnadsförmåga, så till slut går antalet ner och slutar på 0...
          När det gäller filtermaterial så finns det ingen vits att blanda material egentligen. de utför ju alla samma jobb. Mattan tycker jag är bäst men i ett droppfilter vill du gärna ha lite tyng så det står still och då kan man ju lägga makaroner i botten.
          nyfiken på hur du kommer lösa ditt egna filter
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            Ursprungligen postat av åheim
            Nu har jag tagit bort den tråkiga lysrampen eftersom jag vill ha fritt över akvariet plus så att växterna får plats att växa ur karet så att säga.
            Beställde en power-led växtlampa från lampgrossen.se och hängde upp i taket och skärmen fick jag modifiera eftersom jag inte fick tag i en som var för nedåthängande belysning, ljuset från led-lampan är väldigt riktad nedåt men jag ville skärma av ännu mer.
            Asså det är ju galet vilken kräm man får ur denna 5 watts led
            Den har inga problem att få ner ljuset till botten heller och nu så får jag det där sköna glimmret i vattnet!
            Lampan kostade 284kr och det är den värd!https://www.lampgrossen.se/produkt/V...vas-LED-5W-E27

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

            Ok jag vill revidera ljuset jag använder i mitt akvarium! Jag har bytt ut min led-spot eftersom jag tycker det blev för gult sken och alla mina orangefärgade fiskar blev supertråkiga i nyansen...

            Räddningen blev Clas.O som hade kvar 2åååååå kallvita 11w led med 27 sockel 1055Lumen och 6500K Nu är nörden glad igen och fiskarna skimmrar o glimmar åter

            I videon nedan så ser man inte skillnaden som är påtaglig i verkligheten pga att kameran inte kan återge färgerna riktigt som det egentligen ser ut!
            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            Senast redigerad av åheim; 10 September 2016, 20:54.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              kör du med syrestenuppånedvända flaskan tricket nu ? med filtrering alltså =D den såg jag först hon nån canadensare som är en hejjare på DIY som dom säger , han kallar sig tillåmed kung av diy.
              Fick med mig fel slag nu sist, men funderar om jag kan få på den genom att ha den i väldigt varmt vatten före... för det verkar för löst med nästa storlek på slang som är i stort sett samma som pumpen jag skaffade. Dessutom så funderar jag på hur jag skall säkra pumpen för yngel... då den har sk inbyggt *galler*... måste jag trä en nylonstrumpa över den tro.... då räklingar kommer in och även nyfödda guppys, den har ju inte ett rör som insug så jag kan sätta svamp över.... men jag fundera ut detta under vecka nu hur det skall bli =)

              btw ... lampan ser ju bra ut, det är ju så nedrans mysigt det där karet =)

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                Yngeloch räksäkert... du kanske ska köra luftdrivet svampfilter som jag Nåja vill du räksäkra din pump så kan man ta en bit filtermatta och sätta för och hålla fast den med stripes runt pumpen.

                Slangen du köpte kan du värma som du tänkte så kan man töja ut den en bit

                Det där flaskfiltret med keramisk media som jag testade har jag plockat bort för jag tycker det var för lågt flöde igenom det, luftpumpen kopplade jag ihop men den andra istället och driver svampfiltret med två pumpar och får mer drag i det!

                Du kan väl lägga in lite klipp i din tråd nu på filterbygget
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  ja då det kommer klipp.. om det skall försöka göra en liten film hur jag tänkt... förmodligen kommer jag snacka engelska i den så *alla* kan se. det är en ehim kompat 300 tror jag det var , den har ju raster på ena kortsidan som insug...därav min tanke med strumpa igen...men jag är ju så sugen på ett sådant dropp filter så jag skall nog lösa det... keramik har jag nog av , sämre med ev svamp men jag kommer på något =D det är ju rätt trångt i karet som det är dock
                  så här ser det ut nu https://www.youtube.com/watch?v=DOMClYjpors



                  det var en eheim 100 ...
                  Senast redigerad av tanteva; 14 September 2016, 23:54.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    Garra rufa som surfar i bubbelströmmen https://www.youtube.com/watch?v=zuB9UYniVYk
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      he he han vill ju ha den från sidan ser du väl =P jag börjar fundera på att skaffa mig ett luft agregat... frågan är ju vilket som passar min skrala ekonomi =P slangar å kopplingsventiler kostar väl inte så mycket... funderar på att ha det för framtida prova på avla guppy ideer jag fått... då blir det många små baljor här å där...

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        he he han vill ju ha den från sidan ser du väl =P jag börjar fundera på att skaffa mig ett luft agregat... frågan är ju vilket som passar min skrala ekonomi =P slangar å kopplingsventiler kostar väl inte så mycket... funderar på att ha det för framtida prova på avla guppy ideer jag fått... då blir det många små baljor här å där...
                        Det är ju det som är så häftigt med att ha en luftpump att du kan laborera i det oändliga med dessa luftslangar med luftfilter och luftstenar hit och dit! Om du tex vill har flera små guppykar så kopplar du bara på en grenkoppling och så styr du ut luftlöde till alla karen med samma pump och du kan reglera trycket i varje slang med en kran på grenkopplingen! Ja kör tex ett svampfilter plus en luftsten nu och då fördelar jag av en del av luftflödet till stenen med grenkoppling och kran.

                        Luftpumpen kostar visserligen en del att köpa och jag tycker inte man ska snåla för dem billiga kan föra oväsen. Jag tycker eheim är bra men även min aquael oxypro är riktigt tyst och bra!

                        INNAN jag provade luftfilterlösningar och luftpumpar så har jag haft förutfattade meningar att det var förlegat och oeffektivt men det är helt ändrat nu, jag upplever det som väldigt effektivt och det klarar höga belastningar och ger en väldigt effektiv syresättning i filter, bottensubsubstrat, ja hela akvariet och då går nitrifikationen på högvarv
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          Jag känner igen mig i det du skriver om sk fjantiga luftpumpar.... så var det i min värld med, det var liksom sämre. Men jag är berädd att ändra mig innan jag provat den.Det vart en siera air 275R 4W, kanske kan tyckas lite liten . Men för det lilla jag skall ha den till så passar den nog bra =D.. den var inte så dyr heller tycker jag. Köpte med lite syrestenar med, så jag kan ha lite å labba med. Slang tänkte jag köpa på nån butik, när jag vet hur mye som går åt eller hur jag väljer att rada upp karen . Mycket spännande detta .

                          vibbrerar den på stället jag sätter den så har jag div olika sorters foam som jag använder inom sadelmakeriet, då ställer man den på en liten bit sådan. Den finns väldigt mjuk och fastare sort å välja på, så jag kan välja bäst för att den skall hållas i luften med så den inte går för varm =)
                          Senast redigerad av tanteva; 14 September 2016, 23:53.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            Nice Jag var själv och köpte en zoolux 260 men den var svag och bröta nå otroligt så den lämna jag tillbaks, vilket skräp! Hur tycker du sera funkar då? 275L är ju mer än de flesta vanliga man hittar och den ska nog klara av 200-300L vatten och skitbra att den har en krok så man kan hänga den på väggen och sätter man den över akvariehöjd så slipper man ju backventil också. För mig står valet mellan eheim aquael och sera beroende på hur du tycker den är...
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              jag vet inte ännu, jag beställde den igår så den har inte kommit ännu =) men jag skall se hur tyst den är på stört =D

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13123

                                Sen jag växlade filtrering från ytterfilter till luftdriven filtermatta så har bara positiva förändringar skett i mina akvarier! Platy och guldfisk är ju svårt att läsa av färgmässigt hur de mår men de är alerta och fina, Garra rufa däremot visar tydligt hur dem mår genom den svarta linjen längs kroppen tex stress och sjukdom så bleknar den direkt och sen luftsystemet har varit igång så har den inte bleknar en enda gång utan den är väldigt fin i färgen hela tiden, förrut var den rejält blek till och från och när jag gjorde rent ytterfiltret en dag så luktade det ju syrefattigt och ruttet och då åkte filtret direkt! Alla mina tetror färgar också ut väldigt fint och jag har haft många av mina fiskar i upp till 8-9 år så jag kan läsa dem ganska bra vid det här laget Jag är glad att jag gav luftsystemet en ärlig chans
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...