Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Tröttnade du på hockeyn för att övergå till akvaristiken istället? (hör TVn i bakgrunden)
    Modefieringar av akvariet drar mycket mer än när vi får pisk i hockey och nu sitter jag med ett till kanonfiltersystem, tack kanada
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      filtret i dagsljus:
      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
      Senast redigerad av åheim; 07 May 2015, 12:46.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          Det går inte att se ovan videoklipp. Har du satt det till publik och publicerat klippet?

          Skickat från min SGP311 via Tapatalk
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            Jaha ja... Jag fick ju problem med mina rödmunstetror, de blev bleka på huvudet och höll sig undan. Inga andra fiskar verkade ha några problem men, jag började misstänka nåt ämne i vattnet som rödmunnarna reagerade på. Jag började så smått tänka på om blomlådan inte var bra som filterbehållare och kanske avsöndrar nåt ur plasten...? Jag bytte iallafall ut blomlådan mot ett aquaclear 70 hang on filter och nu efter ett par veckor är rödmunnarna iallafall tillbaks i matchen och mår prima! Om det berodde på materialet i lådan eller ej kommer jag aldrig veta men jag är för tveksam för att försöka igen... Det andra karet hade också en blomlåda och där kopplade jag istället in mitt eheim classic 2215, som förövrigt är den enda modellen av ytterfilter som fortfarande har mitt förtroende när det gäller läckagerisker, i det karet tycker jag mina svarta neontetror färgar ut lite bättre...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Neeee åheim.... Väldigt tveksam att plasten skulle utsöndra något....

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                ... många plaster utsöndrar olämpligheter, bara kolla på alla plastleksaker som barnen stoppar i munnen som är skadliga... Det finns ju livsmedelsklassad plast och det beror väl också på det... Men som sagt jag vet inte hur det var med blomlådorna, kanske inte var ett problem!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Slänger in den här videon för att försöka inspirera dig lite åheim

                  G-Tower prototype design finalized, next project is designing the machine (The G-Tower Factory) that will automatically build these towers out of ASTM-D2729 ...

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    Total rescape, kände att det var dags...

                    Före
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.




                    Efter
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                    Senast redigerad av åheim; 11 October 2015, 13:33.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      detta var ju faktiskt spännande =D

                      Kommentar

                      • jozi81
                        • January 2011
                        • 917

                        Åheim, noterade du att jag länkade till denna tråden som intressant läsning i magasinet! (Droppfiltervideoartikeln).
                        Mycket smarta och genomtänkta lösningar!


                        Skickat från min iPad med Tapatalk

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13127

                          Tack jozi, kul att du tyckte det var värt att ta med i magasinet !

                          Här är en update på karet! https://www.youtube.com/watch?v=kfRmdBkOjSE
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            Härligt
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13127

                              Jag har testat många filtreringsmetoder vid det laget och alla har fungerat bra. Jag har haft mina synpunkter på luftdrivna filter men utan att faktiskt själv utvärderat dem efter en ansenlig drifttid. Efter ett klipp av Aquarium co-op som talar sig varm om det klassiska luftdrivna svampfiltret så blev jag biten att testa detta på riktigt! Det är riktig old school och anlednigen till att många uppfödare använder luftdrivet svampfilter är för att det är billigt, enkelt att koppla till många separata akvarier, (en sump däremot binder samman många akvarier och smitta kan då spridas mellan karen) ingen risk för vattenläckage kring röranslutningar mm.

                              Mitt svampfilter består av en filtersvamp från ett aquael turbo, ett grovt rör från ett gammalt aquaclear 70 hang on back filter, en syresten, en eheim luftpump.
                              I botten på filtret stoppade jag ner ett par stora muttrar för att hålla filtret på botten och även en mutter runt slangen som håller ner luftstenen. Ja enklare än så hör kan inte en filterlösning te sig

                              Så här ser det ut (karet är ganska igenvuxet eftersom det är hands off-kar https://www.youtube.com/watch?v=6LvDXftFhUI
                              Senast redigerad av åheim; 05 August 2016, 14:37.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13127

                                Ja men sådär ja nu blev det så att jag diggade detta old school filter och därför byggde jag en bättre version med längre utströmmarrör och större filtersvamp.

                                Åkte till diverse akvariebutiker men fan dem har ju ingenting nu för tiden!! Det enda som fanns var en stor patron silicon för 280kr och jag ville bara ha en liten tub...

                                Jag fick nog och åkte till bauhaus och där hade dem allt jag kunde önska
                                Fick tag på 2,5cm grovt pvc rör
                                Rörböjar
                                en 20x20x20cm filterkloss ppi 20
                                en tub silicon

                                röret kapade jag bara till önskad längd, borrade massa hål där svampen skulle sitta, kapade till en lagom kloss filtermatta, limmade fast röret på ett glaslock från ett doftljus (för att hålla filtret stadigt på botten) och borrade ett litet hål i rörböjen för att dra ner luftslangen. Ja sen va det bara på med en luftsten och sätta på filterklossen och köra Jag valde ett längre rör den här gången för att få mer sug i filtret och sen för att få bubblorna nära ytan för att få det tyst.

                                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...