Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

...Hade idag lagt filtret på diskbänken och när jag satt tillbaka det och går tillbaka till köket så ser jag nåt smått som ligger och sprattlar i en pöl på diskbänken! Kollade på den i ett förstoringsglas och den ser precis ut som en liten räka ca 5mm stor, googlade räkdjur och den påminner också om krill och det stämmer mer överens än en räka för den har inga ben som räkan... ja stoppa tillbaks den i akvariet men fasiken va mystiskt, hur kan den dyka upp bara så där??? Någon som har nån idé...
    Viva Leo Buscaglia

Kommentera

spännande, hoppas någon vet något

Kommentera

https://www.youtube.com/watch?v=iMLz...ature=youtu.be

Jag gör inget med karet nuförtiden utan det får bara puttra på och jag är nöjd som det är och alla invånare är så alerta och livskraftiga (t.o.m platyn med den medfödda "gigantiska tumören") Jag sköter om dem med mat och vattenbyten bara. Första akvariet som jag aldrig känt mig trött på, som man kan göra när det har gått ett par år. Men jag tror att jag ska dra igång en liten räkburk snart iallafall.
        Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Ser trevligt ut med platyna i alla storlekar. Snyggt med flytväxterna där rötterna hänger ner
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentera

Ja Platyna skulle bli nerspolade och det kunde jag inte acceptera så jag fångade in dem och går hos mig sen nåt år. En kul och aktiv fisk, avlar dock av sig mer än jag önskar...! Musselblomman är ju en riktigt rejäl flytväxt och underbar i ett öppet kar!

Var och kollade in de tomma hyllorna på en akvarieaffär i Uppsala igår (var på jakt efter en led-belysning men fanns inget som passade) men passade på att filma en kort snutt på deras kar (ca 1500L) med sötvattensrockor som mest är där för skojs skull, för inte många vill ha ett så pass stort akvarium som krävs för att hålla dessa. De har haft problem med grumling i karet och kör med uv sen ett bra tag och det har klarnat upp ordentligt MEN det är en gåta för mig att dem inte fixar ordentlig filtrerning t ex en fet ppi 10 matta på den befintliga pumpen på 2000L som sitter där bak med en totalt hopsugen matta.. sen finns det en 2252 på botten också men det är allt! Antar att dem gör massiva vattenbyten men isåfall tycker jag det är oförsvarligt att slösa så otroligt mycket på vårat kranvatten när man kan undvika det med bra filtrering! Rockorna var inte särskilt fina, de hade en hel del skvanker runt sidorna. Man sätter inte heller en doppvärmare oskyddad på det där viset som dem kan bränna sig på! Alltså inte en så där jättepositiv känsla runt det där karet och det är ju inte vad affären vill men ägaren är lite speciell och har ingen fingertoppskänsla och det speglar av sig på ett lite sunkigt intryck av butiken. https://www.youtube.com/watch?v=0uIz9ZmRozU
            Senast ändrad av åheim; 2017-06-29, 15:49.
            Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Ursprungligen postat av åheim Visa inlägg
              ...Hela kvällen, natten och eftermiddagen idag så har den fläckiga pansarmalen hållit sig gömd under en bunt anubiasrötter bak i akvariet, panda malen har vart där då och då och bufflat på den och putsat den (de har ju gått nästan 9 år tillsammans så de är väl bekanta med varann) nu till kvällen lyckades pandamalen (som förövrigt gillade sitt nya hem omedelbart) locka ut den i det öppna akvariet och de följs åt hela tiden och är så söta och goa med varann och den börjar acceptera sitt nya hem och den kommer trivas ûberbra, det vet jag, för den har jättemycket bottenyta att böka runt i, massa rötter och skrymslen att söka skydd i och ett mycket välfiltrerat vatten och sin gamla pandakompis också så det kommer bli sååå bra
              Detta var 8 feb 2017 och först nu eller i förrgår har den återhämtat sig helt... Under alla dessa månader har den gömt sig så fort jag närmat mig akvariet och bara kommit fram vid kvällen och käkat (när jag gått bort från akvariet) men nu gläds jag åt att den (hon) helt har släppt den där traumatiska känslan från flytten och är framme hela tiden och helt orädd för mig, t.o.m när jag är ner med händerna och rengör glaset Jag har gett henne lite mat varje gång jag är fram till akvariet för att förstärka den positiva känslan inför mig. Det tog nästan 5 månader

Den gamla damen i fråga
              https://www.youtube.com/watch?v=AJj4NRN3ghk
              Senast ändrad av åheim; 2017-07-01, 12:44.
              Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Sparar...
              X