Max 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #76
    Ursprungligen postat av Micke L
    Känns som det är dags för uppdatering!
    Simmar det något i karet nu?
    Ja faktiskt, Black Molly och Palettciklider men endast för att jag har för många av dom i 400l karet och därför får dom agera startfisk. Jag tänkte att jag skulle fyllt på fisk förra söndag men blev förkyld så det blev inget. Som planen ser ut nu kommer det antagligen fisk i mitten på nästa vecka.

    Bilden är några veckor gammal, jag satsade på att få alger och lät ljuset vara på dygnet runt och vet ni vad, det fungerade

    Nu är det klart igen och jag har fått en grön alg etablerad som är riktigt snygg, får återkomma med bilder när jag är hemma igen.
    Bifogade filer
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #77
      Börjar bli fint med en etablerad algmatta direkt från Östersjön.

      Fiskar är på gång men här stressas inte
      Klicka på bilden för större version

Namn: 20140527_174933.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,3 KB
ID: 2157794
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        #78
        Ursprungligen postat av flygrc
        Börjar bli fint med en etablerad algmatta direkt från Östersjön.

        Fiskar är på gång men här stressas inte
        [ATTACH=CONFIG]69128[/ATTACH]
        Bra så! Jag har också gått in i "summer-mode"! Ser dock fram emot att få se riktiga fiskar i karet

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #79
          Ursprungligen postat av Micke L
          Bra så! Jag har också gått in i "summer-mode"! Ser dock fram emot att få se riktiga fiskar i karet
          Ja nu är det IMAC-träning ( http://www.mini-iac.se ) som gäller. Jag skulle fått fiskar idag men just nu ser det ut som det blir på onsdag.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #80
            Det tog väl inte så lång tid

            Fick 15 fiskar och har köpt 24 men inte tagit ut startfiskarna så nu är det rörelse i tanken.

            Hoppas inte storleksskillnaden blir ett problem.
            Bifogade filer
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #81
              De enda gångerna som jag tycker det är snyggt med alger så är det i ett malawi-kar.
              Skitsnyggt!!!

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #82
                Visst är det, det hör liksom ihop. Dom betar friskt redan så jag undrar hur länge algerna varar.

                Denna kan inte nog betonas
                Del 4 av 6: Östafrikas stora sjöar. Ingen annanstans har evolutionen en snabbare takt bland högre djur än i Östafrikas stora sjöar. Från ursprungligen en handfull olika slags fiskar har det bildats bortåt 2000 arter. Och biologerna häpnar inför deras beteenden och sociala system, nästan i klass med de schimpanser som lever längs stränderna.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #83
                  Ja och även estetiskt så passar malawi och algklädda stenar ihop.

                  Kommentar

                  • Micke L
                    • December 2013
                    • 456

                    #84
                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Det tog väl inte så lång tid

                    Fick 15 fiskar och har köpt 24 men inte tagit ut startfiskarna så nu är det rörelse i tanken.

                    Hoppas inte storleksskillnaden blir ett problem.
                    Nej, snabba ryck
                    Jag har haft alla typer av "vanliga akvariefiskar" utom Malawi.
                    Så spännande att följa detta stora projekt, väldigt färgglad typ längst upp till vänster!

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #85
                      Den typen av alg på sten är riktigt snyggt! Något jag skulle vilja ha här hemma.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #86
                        Det tog inte lång tid för fiskarna att se mig som en foderautomat, går jag förbi karet så följer de mig.
                        Algerna var populära så nu är det kortlugg på algmattan, funderar på att kräma på mer ljus för att hålla igång dom.

                        Undras om det går att "plantera" in valfria alger ? Eller den algen som var först vinner?
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #87
                          Nice att du fått i fiskar nu . Ser riktigt nice ut med algbeklädda stenar
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #88
                            Absolut, dräglar var dag vid karet. Jag har väl känt att det säkert inte blir lika fint som växtkaret men nu när det är liv i lådan så känner jag tvärt om. När uppmärksamheten ligger enbart på fiskarna (och inte växter) framhävs de verkligen och Malawifiskar är snygga

                            Jag ska leta lite till efter fisk, känner det är gott om plats ännu.

                            Kvar på göralistan är..

                            Dropp och sandfilter
                            Snygg till elen med helt dold dragning, fixa fler timrar.
                            RGB belysning mellan lysrören
                            RGB belysning bakom den frostade bakrutan.
                            Ozon på timer
                            Ytavrinning
                            En till pump, 2000 l/h som även ska mata dropp/sand filter. Ligger i garaget tillsammans med en massa PVC rördelar och bara väntar på uppmärksamhet. Men den har konkurrens just nu av..
                            Here is the flight review of the new slick 540, I absolutely loved the electric conversion and will consider it for future builds. the quality of this bird w...
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              #89
                              Kanon snyggt kar! Nästan lite saltvattenkänsla? Gillar algerna, de ser väldigt naturliga ut. Blir kul att följa!
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                #90
                                Jag fick ett ryck idag och hittade en halv flock snygga Pseudotropheus demasonikanske skulle haft fler
                                Vilket fall som helst, de är j-gt snygga.

                                En sak som förvånar mig och det är att det fungerar med Black Molly, jag hade i dem som startfiskar och insåg det omöjliga i att fiska upp dem. De är rätt så tuffa av sig och det verkar inte som Malawifiskarna bryr sig om dem. Det är t.o.m så att den största B-M hanen försökte våldta en Melanochromis hane... utan att den försökte försvara sig, den bara försökte simma iväg
                                Inte vad jag läst om Malawi...

                                Fördelen om det funkar med B-M ,även om den är felplacerad, är att den käkar den feta ytan som ibland kan bildas på ytan , trots 4000 l/min på pumparna.
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...