Max 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Ursprungligen postat av Jimmy.P
    Ser ut att redan trivas skoj att se. Och bra lösning du kom på med malarna!
    Hur har dom små OH tagit flytten?
    följer med glädje hur det går med fiskarna.
    Absolut, de visar redan lekbeteende genom att markera ut plats och putsar på den, spänner sig för varandra i all sin prakt.
    Ja jag är nöjd med sumpidén vilket ger mig tid att starta upp den lilla baljan så kan de få bo i den, blir perfekt ställe för dem att växa i.
    De små rackarna mår förträffligt och är riktigt roliga att följa, kommer osökt att tänka på kalvar på grönbete, de simmar mest ihop och ser ut att hitta käk överallt.
    Intressant att se hur rörelsemönstret skiljer sig från de vuxna fiskarna. Så alla överlevde flytten, skönt
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      Ursprungligen postat av Rufus

      Haha, ja men det var ju roligt, händer inte ofta . Jag har också två, tycker det är maxat..men..ett litet nytt kar att inreda satt jag senast idag och funderade på fast Lidot gjordes om i november. Får se vad du skaffar för spännande till nykomlingen.
      Och ja, jag förstår att du inte vill ha en sumprunkare i vardagsrummet, skulle väl kännas lite konstigt, det skulle vara om du hade någon liten en i närheten då
      He he, nä sån vill jag inte ha. Första gången jag hörde det ordet trodde jag de drev med mig men det finns ju faktiskt.
      Visst är det löjligt kul att planera nya projekt
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Jimmy.P

        • August 2015
        • 28

        Ursprungligen postat av flygrc

        Absolut, de visar redan lekbeteende genom att markera ut plats och putsar på den, spänner sig för varandra i all sin prakt.
        Ja jag är nöjd med sumpidén vilket ger mig tid att starta upp den lilla baljan så kan de få bo i den, blir perfekt ställe för dem att växa i.
        De små rackarna mår förträffligt och är riktigt roliga att följa, kommer osökt att tänka på kalvar på grönbete, de simmar mest ihop och ser ut att hitta käk överallt.
        Intressant att se hur rörelsemönstret skiljer sig från de vuxna fiskarna. Så alla överlevde flytten, skönt
        Skoj då är det säkert redan lek på gång även hemma hos dig.
        ja just likheten med kalvar var bra tycker jag.
        Då ska du se hur det är med 150 -200 st i ett kar där alla följer ditt finger och alltid simmar fram mot rutan och vill ha mat det är verkligen en syn det. Alltid nyfikna och full fart på dom.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av flygrc
          Nu har jag råkat ut för något konstigt, det ser precis ut som det stora karet har ynglat av sig
          Så nu är det Maxat igen med akvarium. Jag vet inte vad jag ska ha i det men idéer finns, det närmsta är Apistogramma .

          Det gick fort för det nya jordisparet att visa hur det går till i stora floden för dom som bara sett glasväggar hela sitt liv.
          Kul med ett "yngel"
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            Kör vidare med PMDD utan fosfattillsättning, ligger på låga nivåer nu.
            Ska hålla detta konceptet ett tag för att utvärdera hur det går med alger och tillväxt på växterna.

            En Scalarparet har lekt igen, nytt rekord, de behöll rommen två dygn... de blir bättre på att hålla bort andra fiskar.
            Alla andra fiskar ser ut att trivas, visst är det lite smågräl om gränserna hos jordisarna fast ändå väldigt lugnt.
            Funderar på om de små L201orna verkligen äter av maltabletterna, kan inte se det, vad kan man mer ge dem.
            Fått pillat lite på 180l karet, låg en BTN modul på vinden som liksom bara hoppade in i karet. Har också passat på att limma om genomföringarna i botten, litar inte på tätningar som blivit delade.
            Nästa steg blir en svart eller mörkblå solfilm men kör inte 60km bara för den, så det får vänta.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              Ursprungligen postat av flygrc
              Kör vidare med PMDD utan fosfattillsättning, ligger på låga nivåer nu.
              Ska hålla detta konceptet ett tag för att utvärdera hur det går med alger och tillväxt på växterna.

              En Scalarparet har lekt igen, nytt rekord, de behöll rommen två dygn... de blir bättre på att hålla bort andra fiskar.
              Alla andra fiskar ser ut att trivas, visst är det lite smågräl om gränserna hos jordisarna fast ändå väldigt lugnt.
              Funderar på om de små L201orna verkligen äter av maltabletterna, kan inte se det, vad kan man mer ge dem.
              Fått pillat lite på 180l karet, låg en BTN modul på vinden som liksom bara hoppade in i karet. Har också passat på att limma om genomföringarna i botten, litar inte på tätningar som blivit delade.
              Nästa steg blir en svart eller mörkblå solfilm men kör inte 60km bara för den, så det får vänta.
              Du får köpa din solfilm( biltema?) först så får jag se hur det blir Har bara 6 km till solfilmerna men har inte kommit till skott än sedan jag råkade köpa fel sorts film till bakgrunden. En med lim på går INTE bra att fästa snyggt när utrymmet är begränsat, om nu någon trodde det..
              Men ditt kar ser så trevligt nytt och fräscht ut vilket inte är så underligt iochförsig och början ser lovande ut!
              // Annicka

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                Ursprungligen postat av Rufus

                Du får köpa din solfilm( biltema?) först så får jag se hur det blir Har bara 6 km till solfilmerna men har inte kommit till skott än sedan jag råkade köpa fel sorts film till bakgrunden. En med lim på går INTE bra att fästa snyggt när utrymmet är begränsat, om nu någon trodde det..
                Men ditt kar ser så trevligt nytt och fräscht ut vilket inte är så underligt iochförsig och början ser lovande ut!
                Jag har tidigare använt denna flera gånger med bra resultat
                http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...lm-2000016518/

                Använder samma teknik
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Ursprungligen postat av flygrc

                  Jag har tidigare använt denna flera gånger med bra resultat
                  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...lm-2000016518/

                  Använder samma teknik
                  https://www.youtube.com/watch?v=zUfMneGZCIo
                  Ser ju inte så avancerat ut, får testa om jag kan fixa det med lite hjälpmedel. Tack!
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    Med jordfräsar i karet räknar jag med att växter ibland inte är planterade på "rätt ställe" vilket de berättar väldigt visuellt.
                    Så var det nu igen och det blev nya ställen att prova på.
                    Det roliga i detta idag var att nu såg jag det nya VF paret har lagt en stor romkaka, försökte ta en bild men det blev inte bra, kunde inte få fokus men alla fiskar som ska simma ivägen.
                    Kasst att se ut som en foderautomat.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Med jordfräsar i karet räknar jag med att växter ibland inte är planterade på "rätt ställe" vilket de berättar väldigt visuellt.
                      Så var det nu igen och det blev nya ställen att prova på.
                      Det roliga i detta idag var att nu såg jag det nya VF paret har lagt en stor romkaka, försökte ta en bild men det blev inte bra, kunde inte få fokus men alla fiskar som ska simma ivägen.
                      Kasst att se ut som en foderautomat.
                      Hoppas att det går vägen för dom
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av flygrc
                        Nu har jag råkat ut för något konstigt, det ser precis ut som det stora karet har ynglat av sig
                        Så nu är det Maxat igen med akvarium. Jag vet inte vad jag ska ha i det men idéer finns, det närmsta är Apistogramma .

                        Det gick fort för det nya jordisparet att visa hur det går till i stora floden för dom som bara sett glasväggar hela sitt liv.
                        Himla trevligt med flera kar i samma rum Låter som om det är mycket kul som händer hos dig just nu.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          Uppdatering utan bilder.
                          Nya honan tuggar.
                          Fått på bakgrunden i nya baljan, kopplat filter, tvättat sand, fyllt vatten, tvättat sand, bytt vatten, tvättat sand, bytt vatten, slangarna till filtret läcker ,tömt karet igen.
                          Roliga än så på en måndag får man förtjäna, ja just det, Nya honan tuggar
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av flygrc
                            Uppdatering utan bilder.
                            Nya honan tuggar.
                            Fått på bakgrunden i nya baljan, kopplat filter, tvättat sand, fyllt vatten, tvättat sand, bytt vatten, tvättat sand, bytt vatten, slangarna till filtret läcker ,tömt karet igen.
                            Roliga än så på en måndag får man förtjäna, ja just det, Nya honan tuggar
                            Det låter som om det går framåt med det nya akvariet, inga bilder?
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Jimmy.P

                              • August 2015
                              • 28

                              Ursprungligen postat av flygrc
                              Uppdatering utan bilder.
                              Nya honan tuggar.
                              Fått på bakgrunden i nya baljan, kopplat filter, tvättat sand, fyllt vatten, tvättat sand, bytt vatten, tvättat sand, bytt vatten, slangarna till filtret läcker ,tömt karet igen.
                              Roliga än så på en måndag får man förtjäna, ja just det, Nya honan tuggar
                              Skoj med leken! Hoppas på att du får fram lite yngel. Bilder/filmer skulle vara skoj.

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                Sorry för jättedåliga bilder(nä jag fiskar inte efter uppmuntran, de är kassa) men jag orkade inte ta fram kameran.

                                Nya VF tuggar ännu på yngel, eller något
                                Scalarerna har lekt igen, denna gången på algmagneten, provade att flytta över den i det då tomma 180 karet men de blev vita alla.
                                Hittat fisk till 180 karet, blev 4 Fjärilar och 8 Adolfi.Plus de 6 L201 som gick i sumpen.
                                Kul grej i det stora, hittade ett en cm odessabarbyngel, fantastiskt att det klarat sig med tanke på annan fisk, typ Scalarer.
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...