Max 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Ursprungligen postat av flygrc
    Jag funderar i dessa banor nu..
    Geophagus
    (Scalar)
    Corydora
    L-mal...

    Det kommer bli mycket googlande, ni får gärna tipsa
    Blir en bra combo. Sen ska du välja art. Inte lätt
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Ser att du skippat diskus på listan och att Skalar är inom parentes. Nåväl jordätare är himla intressanta med allt från de större majestätiska som t.ex. G. Altifrons som är ursnygg eller S. Juruphari som är som beströdd med diamanter. Hur stor fisk vill du ha egentligen? De mindre som t.ex. Guianacarorna är riktigt roliga. Med jordätare så är det väl också så att botten kommer att bli under konstant förändring, vilket du väl är beredd på. Skalarer är ju trevliga och lättskötta (beroende på art) men blir som många ciklider hetsiga under lek. Men gruppbeteendet försvinner ju helt när de har bildat par. Altum å andra sidan är ju vackra och funkar bra med de större och lite stillsammare Jordätarna. Men tycker ren Altum blir lika tråkig som den är majestätisk när de blivit fullt vuxna och mognat.
      När det gäller Corydoras vill jag slå ett slag för C.Duplicareus som är direkt vacker i sina färgkombos. En robust Corydoras är Sterbai. Men många glömmer att en stor grupp C. Aenus är riktigt vacker också. Pia har någon Corydoras som ser ut som en bandit som är helläcker. Glömt namnet. Gällande L-malar är det flera vackra. En av de vackrare är L200 men de behöver vara i grupp för att bli mer synliga.
      Ja nu är jag i en velig fas så det är härliga tips jag får nu när jag håller på att väga olika aspekter mot varandra och det kan mycket väl svänga helt när jag lär mig mer.
      Det som präglar tänket är att ha en stabil tank. På sommaren är jag mindre fokuserad på karet och då blir jag lite nervös för köra diskus eftersom den är känsligare.
      Jag vill gärna ha med öppen äggläggning och yngel, kul när det händer saker i karet.
      Skalar tänket är för att fylla ut ovanför jordätarna, det skulle ju diskusen också kunna göra men som sagt, det är en känsligare fisk.
      När det gäller storlek känner jag att huvudfisken inte funkar om den är 10 cm eller mindre utan därför vill jag upp till ungefär 20 cm, karet är stort och jag kan sätta till mer filter om det behövs. Det so oroar mig för att välja en så pass stor fisk är att det försvinner pansarmalar.
      Fast Guianacarorna ser intressanta ut också så det blir till att kika mer på dem.
      Bra tankar med altum, jag har sett några varianter på skalarer jag gillar men det är bara om det passar med jordätarna om jag nu kör det tänket.
      När det gäller grävandet tänker jag mig i så falla att plantera mellan stenar så de inte kommer åt att gräva upp växter.
      Sterbai gillar jag med, faktiskt så mycket att jag haft dem innan, därför är det kul att välja en annan.
      Corydoras Duplicareus är riktigt snygg med, påminner om den corydoras venezuela jag hade, om det nu inte var samma eller Adolfoi som jag haft tag i tidigare. C.Aeneus är lite väl grisskär för min smak
      Det ska bli kul att välja L-mal ,finns många snygga och L200 är absolut en av de.
      L-mal kommer först när karet satt sig en del.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Ursprungligen postat av Faltaren
        Blir en bra combo. Sen ska du välja art. Inte lätt
        Absolut, inget lätt alls. Dessutom ska jag sen lyckas hitta vad jag valt, det tror jag blir den största utmaningen.

        Hur gör ni andra när ni bestämt er för en art och vill ha tag i den, vilka affärer är duktiga på att ordna fram olika arter?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          Ursprungligen postat av flygrc
          Absolut, inget lätt alls. Dessutom ska jag sen lyckas hitta vad jag valt, det tror jag blir den största utmaningen.

          Hur gör ni andra när ni bestämt er för en art och vill ha tag i den, vilka affärer är duktiga på att ordna fram olika arter?
          Du får nog ha flera att välja på annars lär du få vänta
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            Här hittade jag en som ser trevlig ut, speciellt gillar jag att de ska gilla vattnet jag har och då slipper jag klydda med osmos.

            An account on the successful captive keeping and breeding of this beautiful delayed mouth-brooder Geophagus, brought to the hobby for the first time in 1991 by Christoph Seidel and Rainer Harnoss, from the Rio Tapajós, an affluent of the Amazon River in Brazil

            Senast redigerad av flygrc; 27 September 2015, 15:08.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              Ursprungligen postat av flygrc
              Här hittade jag en som ser trevlig ut, speciellt gillar jag att de ska gilla vattnet jag har och då slipper jag klydda med osmos.

              An account on the successful captive keeping and breeding of this beautiful delayed mouth-brooder Geophagus, brought to the hobby for the first time in 1991 by Christoph Seidel and Rainer Harnoss, from the Rio Tapajós, an affluent of the Amazon River in Brazil

              http://www.seriouslyfish.com/species...p-orange-head/
              Orangehead är lätt att få tag på. Tycker dock många andra är mycket snyggare.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                Ursprungligen postat av flygrc
                Absolut, inget lätt alls. Dessutom ska jag sen lyckas hitta vad jag valt, det tror jag blir den största utmaningen.

                Hur gör ni andra när ni bestämt er för en art och vill ha tag i den, vilka affärer är duktiga på att ordna fram olika arter?
                I Malmö tycker jag Akvaritjänst är kunnig och duktig på att få hem rätt fisk.
                Om du kan tänka dig en tur över bron rekommenderar jag ett besök hos Neonfisken. Där finns större urval än hos någon i Skåne.
                Jag gillar personligen att kunna se fisken irl innan jag köper.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  Ursprungligen postat av Micke L
                  I Malmö tycker jag Akvaritjänst är kunnig och duktig på att få hem rätt fisk.
                  Om du kan tänka dig en tur över bron rekommenderar jag ett besök hos Neonfisken. Där finns större urval än hos någon i Skåne.
                  Jag gillar personligen att kunna se fisken irl innan jag köper.
                  Tackar för tipsen, såg på Sandby Ciklidhobby att där också fanns en del.
                  Sandby ciklidhobby - zooaffär med djur. Välkommen till vår om sida här kan ni läsa lite om företaget.


                  Ja jag vill också se fisken innan köp därför är det extra viktigt att det är någon som är seriös när det gäller att ta hem fiskar man inte kan se i förväg.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Micke L
                    • December 2013
                    • 456

                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Tackar för tipsen, såg på Sandby Ciklidhobby att där också fanns en del.
                    Sandby ciklidhobby - zooaffär med djur. Välkommen till vår om sida här kan ni läsa lite om företaget.


                    Ja jag vill också se fisken innan köp därför är det extra viktigt att det är någon som är seriös när det gäller att ta hem fiskar man inte kan se i förväg.
                    Ska du se mycket fisk får du nog ta en utflykt längs västkusten med stopp hos Åled, Zoomässan i Kungsbacka, Herkules samt Trop i Göteborg och avsluta i Nol. Då tror jag du får med fem av åtta butiker med störst utbud i landet

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      Ursprungligen postat av Micke L
                      Ska du se mycket fisk får du nog ta en utflykt längs västkusten med stopp hos Åled, Zoomässan i Kungsbacka, Herkules samt Trop i Göteborg och avsluta i Nol. Då tror jag du får med fem av åtta butiker med störst utbud i landet
                      Tackar för tipsen, det är ju så jag skulle haft akvarium i husvagnen så det blir lätt att frakt hem Hmm. vilken ide, när vi ändå brukar köra är ju detta ställen att kika in på, bara för det är kul att kika i akvarieaffärer
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        Då var Malawisarna sålda, så just nu finns det inte en fisk i huset. Tja kanske i frysen..
                        Det enda som simmar i karet är en räka vilket jag inte fattar hur den överlevt ett torrlagt akvarium.
                        Antagligen kommer jag ladda i mer sten för att lägga runt växter, jag har även fler rötter att slänga i.
                        Kh ligger på 12, jag hade för mig vi brukar ligga på 8 Kh så jag får se vilken fisk det blir om jag behöver köra med osmosvatten. Ph ligger på 7,8 och jag räknar med att hålla den på 7,3 med CO2.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8189.jpg
Visningar: 1
Storlek: 202,2 KB
ID: 2172809Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8179.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,4 KB
ID: 2172810Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8182.jpg
Visningar: 1
Storlek: 264,3 KB
ID: 2172811
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Håll botten öppen som den är och dratta i ett gäng av valfri Geophagus nu!

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Håll botten öppen som den är och dratta i ett gäng av valfri Geophagus nu!
                            Ja nu är jag sugen på ny fisk, jag har ju varit fisklös i flera timmar
                            Min plan var att flytta bak de låga anubiaserna lite och skydda med mer sten. Jag tror det blir en runda till Sandby på onsdag så får jag se vad han har inne.
                            Senast redigerad av flygrc; 28 September 2015, 20:12.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              Blyga fiskar, bleka fiskar, suddiga fiskar, mina fiskar
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8206.jpg
Visningar: 1
Storlek: 294,9 KB
ID: 2172829Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8233.jpg
Visningar: 1
Storlek: 270,5 KB
ID: 2172830Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8207.jpg
Visningar: 1
Storlek: 255,8 KB
ID: 2172831Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8212.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,6 KB
ID: 2172832Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8231.jpg
Visningar: 1
Storlek: 286,4 KB
ID: 2172833Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8218.jpg
Visningar: 1
Storlek: 286,3 KB
ID: 2172834Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8219.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,9 KB
ID: 2172835Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8220.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,6 KB
ID: 2172836
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Kommer bli kalasbra när det färgar ut och inte är så blyga
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...