Uppstart av 1050L!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse.F
    • February 2014
    • 14

    Uppstart av 1050L!

    Hej,
    Kort presentation av mig då detta blir mitt andra inlägg på forumet.
    Man 43 frånskild (betyder att jag gör som jag vill) med villa o en vägg i vardagsrummet som behöver ett större akvarium. För 10 år sedan körde jag ett 450L med växter, småfisk, Co. PMDD Hela rubbet, för att sedan växla om till Malawi. Flyttade sen o sålde akvariet eftersom tiden inte räckte till.
    Nu är det annat!!!!

    Så till projektet.
    Jag har " nästan" inhandlat ett 1050l kar.
    2300x75x61
    Inget annat följer så det är uppstart från scratch som gäller.

    Tanken är o köra lite större mängder med tetror cardinaler o liknande.
    Mycket växtlighet är även det ett krav.

    Rening cirkulation.
    I karet finns någon form av filterhörna i akvariet så teoretiskt behöver jag filter o en pump på ca 3500l/M.
    ekonomiskt bra men jag vet inte. Jag har inte tittat på filterhörnan men jag har annars tittat på Fluvals fx-6
    Jag tror jag klarar mig bra med en sådan o skulle det knipa i framtiden går det enkelt o komplettera med en till.

    Belysning
    Dyyrt!
    Tyvärr är det så att belysningen utgör en stor del hur karet upplevs.
    Jag vill ha bra med ljus, dels till växterna o dels för att få fram upplevelsen.
    Någon länkade till en kanonramp i en annan tråd men jag behöver mer!!
    Jag vill ha så lite spillljus som möjligt o då är ju inte en hängande ramp att föredra.
    Det är nog tyvärr så att det blir svårt med täckande ramper på detta kar o hängande kan vara snygga.


    Inredning

    Här blir det blästersand skulle jag tro.
    Körde svart sådan från Biltema i mitt 450 o det var både snyggt billigt och bra.
    Ser ingen direkt anledning o ändra mig.
    stenar o rötter får jag hålla utkik efter o det lär väl gå åt lite prylar för att det inte ska se tomt ut.

    Jag har ingen plan på bakgrund just nu.
    Troligen siktar jag på svart, tanken är att ha mycket o hög växtlighet mot bakkanten som döljer det mesta av baksidan. BTN bakgrunder stjäl en del volym o är allt annat än billigt till en stor balja.

    Jag är smålänning, så kan jag komma billigare undan så är det ett plus.
    Men tvärt om så är jag sällan dumsnål, kvalitet kostar o jag gråter hellre en gång o är nöjd sen.

    välkommna med alla tips o trix samt idéer ni har så hoppas jag detta blir kalas bra.

    /Lasse
    Nubee!!
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Tjena Lasse! Det här låter ju riktigt kul och du verkar ha bra ideér om hur det ska se ut Jag själv är ett stort fan av svartmålade bakrutor, tycker det ger ett härligt djup och en skön kontrast till växterna och fiskarnas färger! Filterhörn är ju en skön filterlösning och i den kan du ju ha en hydor seltz L45 (hydor är lite av en favorit) eller om du vill dubbla priset så kan du ju köra på en klassisk eheim 1262. Det ska bli kul att följa det här! (Jag har alltid lovordat aquael cirkulator men dem har ett problem och det är om man vill sätta slang på dem, utblåset gör det svårt att fästa nåt och plasten går väldigt lätt sönder. Däremot har de bra keramisk axel och även keramiskt i ändarna på impellern vilket gör dem väldigt slittåliga)
    Senast redigerad av åheim; 01 February 2014, 14:05.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lasse.F
      • February 2014
      • 14

      #3
      Tack för tips o idéer åheim, jag får googla lite eftersom jag inte har koll på prylarna riktigt....

      jag målar nog hela väggen där karet ska stå svart.
      Det borde ge en bra kontrast och se mindre konstigt ut.
      sen har jag länge velat ha en svart vägg så

      Var o tittade hos de lokala zoo nasarna idag för att få idéer men de är som alla andra zoo butiker ganska trista.

      Tips på bra butiker mottages tacksam.
      kommer o vara i Stockholm ett par dagar kommande vecka, likaså kör jag ju förbi Norrköping o Linköping på vägen.
      borde väl finnas något ställe där.
      Nubee!!

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #4
        Ska du till Stockholm så är ju Akvarielagret ett måste! Om inte annat så för inspiration!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Butiker har aldrig gett min inspiration mer än att köpa fisk
          Den riktiga inspirationen får jag mest från naturen och från vissa akvarier som man hittar på zoopet och övriga nätet.


          Tips:
          The Freshwater Natural Aquarium Documentary shows freshwater tropical aquarium fish in the wild, in their natural habitat. Have you ever wondered what your f...


          420l tank for my Pterophyllum scalare sp. Rio Manacapuru F1. Dimensions: 120x70x50cm. Follow this side for some pictures of this tank:http://www.akvarista.cz...


          A series of short documentary films featuring the creation of giant Nature Aquarium layouts by Takashi Amano, exhibited inside Sumida Aquarium in Tokyo Sky T...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Butiker har aldrig gett min inspiration mer än att köpa fisk
            Den riktiga inspirationen får jag mest från naturen och från vissa akvarier som man hittar på zoopet och övriga nätet.


            Tips:
            The Freshwater Natural Aquarium Documentary shows freshwater tropical aquarium fish in the wild, in their natural habitat. Have you ever wondered what your f...


            420l tank for my Pterophyllum scalare sp. Rio Manacapuru F1. Dimensions: 120x70x50cm. Follow this side for some pictures of this tank:http://www.akvarista.cz...


            http://www.youtube.com/watch?v=OpXli4pFqMU
            Hmmmm... Har du träffat Christer på A lagret?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Nej, men Ivan Mikolji vill jag gärna träffa!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                #8
                Då förstår jag!

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Nej, men Ivan Mikolji vill jag gärna träffa!
                  Jag med!
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Lasse.F
                    • February 2014
                    • 14

                    #10
                    Vad säger man... WOW!!
                    Efter o ha kikat på filmerna så har redan ändrat mig, det blir ljus sand med svart bakgrund och mörka stenar/ rötter.
                    intressant o se hur de planerade växter o annat i 4 meters karet.
                    kostar nog inget o bygga ett sådant, men va häftigt..
                    Nubee!!

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Orättvist att dra in amano i det hela.. han är ju japan.. Bara att den där burken är akryl gör att den kostar mer (utan något i) än 99,99 procent av alla kar i hela sverige.. Jävligt feta burkar dock.. Har för mig att det står 2 typ 2-3kubikare till vänster om den där burken med liknande men ändå motsatta scapes.. Tråkigt att hans minsta växtburk (i ett material som jag i te ens har råd med) är lika stor som min största haha..

                      Åk förbi lagret, han har mycket skoj och kan ta in väldigt mycket skoj.. Dock gäller det att ta med stora plånboken redan från början för att få ner priserna..

                      Det känns ju som att du har koll på bitarna.. Vill du ha snygg, ljus sand rekommenderar jag ciklidsanden från lagret.. Jag kör den i mina burkar och den är faktiskt riktigt trevlig..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Lasse.F
                        • February 2014
                        • 14

                        #12
                        Efter lite mer funderande så ska jag nog köpa ett mindre akvarium parallellt.
                        hittat ett som kan ses som donator tank.
                        bra pump fx-5 o ganska mycket rötter o sten.
                        Akvariet är på4-500 liter vilket gör att jag spara en del stålar på växter fisk pump o annat.
                        sen får jag ett kar o fixa med undertiden vilket lindrar stressen o gör att jag i lugn o ro kan bygga upp den stora tanken på rätt sätt från början.
                        Ganska bra o vara 40+ så man har lärt sig hur man fungerar
                        vill jag så säljer jag det mindre karet sen när det stora är igång..

                        smart?
                        Korkat?
                        Eller bara kul, döm själva!
                        får nog en stund över i morgon så det blir en sväng till lagret, har bott många ggr på scandic brommaplan o jag ska nog bo där på ons-tor igen.

                        /Lasse
                        Nubee!!

                        Kommentar

                        • henrikl
                          • November 2012
                          • 639

                          #13
                          Göteborg med omnejd (Trop, herkules, Nol m.m) är paradiset för den som vill köpa akvariefisk till humana priser och relativt bra utbud. Stockholm har kanske lite bättre utbud men kostar det tredubbla...
                          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ursprungligen postat av henrikl
                            Göteborg med omnejd (Trop, herkules, Nol m.m) är paradiset för den som vill köpa akvariefisk till humana priser och relativt bra utbud. Stockholm har kanske lite bättre utbud men kostar det tredubbla...
                            Lokalpatriot
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Lasse.F
                              • February 2014
                              • 14

                              #15
                              Blev inget med karet ......
                              Men nu är ett 720 inköpt och ska köras hem 6/6
                              Startar nog en ny tråd om det


                              //
                              Nubee!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...