Mitt 450L Malawi - en nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nossnevs
    • November 2013
    • 8

    Mitt 450L Malawi - en nystart

    Hej
    Denna tråd kommer handla om mitt 450L jag nyss köpt. Jag har funderat länge på att starta upp akvariehobbyn igen efter många år utan akvarium. Jag har nog ända sen den tiden velat ha ett Malawi intrikat akvarium med BTN bakgrund. Jag har också drömt om att bygga egen filtrering i form av en sump under akvariet.

    Detta projekt kommer jag nog få drömma vidare på att bygga egen filtrering eftersom det inte finns möjligheter eller tid att bygg sump just nu.

    Det jag fick med akvariet var.
    • Plast top med inbyggd armatur och biltemarör(!?)
    • Akvariemöbel
    • Am top 3337 ytterfilter med biobollar och filter mattor
    • Jäger doppvärmare (gammal vet ej om jag ska använda den)

    Det jag har tänkt med detta projektet är följande.

    Montera BTN slimline gnejs/basalt sen ha jula-sand och stora naturstenar för att bilda grottor. Jag köpt ett plastgaller som täcker hela botten på akvariet för att kunna ta belastningen från stenarna. Jag kommer ha nån enstaka växt i form av nån tålig växt som Crinum thaianum eller nån liknande växt som får växa upp mellan stenarna. Jag kommer inte ha med andra ord en perfekt malawi-biotop men det är medvetet. Jag funderar på att limma fast vissa av stenarna med silikon men vet inte om det är en bra ide om man måste flytta runt stenar för att förstöra revir.

    Dom fiskar jag tänkte ha är:
    • Blå orkide-aulonocara
    • AULONOCARA SP.FIREFISH
    • Pseudotropheus sp. 'acei'
    • Ancistrus sp.
    • Labidochromis caeruleus
    • kuhli

    Målet är att tillslut ha 3 av varje Ciklid (1 hanne och 2 honor). Jag tror jag ska börja med 3 Firefish och 3 Blå orkide.

    Det som måste göras innan jag startar upp akvariet är att repa ytterfiltret (Mest som en försiktighetsåtgärd) som läkte lite i kopplingarna när jag testadedet i badrummet. Det jag ska byta är rotor, packningar och anslutningskranar ( allt för 244kr/billig försäkring ).

    Av nån anledning så ställde jag in akvariet felväg och inte rakt på liggunderlaget så jag måste vända det och komma på ett bra sätt att fästa liggunderlaget på akvariet för det går inte få dit senare. Jag måste också vattra in bänken så den står rakt. Den lutar lite framåt, dock tar inte bubblan i sträcket.

    Efter det är det bara att fylla på den och starta upp.

    Har ni några tips eller frågor så ställ dom mer än gärna. Vad tror ni om fisk valet? Vad tycker ni jag ska ha för belysning? Räcker illustreringen? Hur många fiska ska jag börja med och hur länge innan jag kan rampa upp?

    Jag fyller på med mer information senare och mer bilder.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG1525.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,4 KB
ID: 2184504
Arbetssätt...