Projekt 300L Sydamerika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • azagh
    • December 2013
    • 11

    Projekt 300L Sydamerika?

    Så, nu tänker jag starta en riktig projekttråd. Har länge hängt här och läst om allas fina akvarier, men aldrig gett mig på något större än att köpa lite fisk och växter själv... Har haft akvarium i snart 20 år, fina sällskapsakvarium utan någon större eftertanke.

    Jag har två kar hemma. Ett 300L ramakvarium som inskaffades i somras (det är detta som tråden kommer handla om).
    Samt ett 120L som jag haft i många år.

    Så till anledningen och syftet av mitt projekt.
    Mitt 300L köptes som sagt i somras, utan någon större eftertanke kring invånare och design flyttade jag över mina Guramis och botior till akvariet - samt köpte 4 scalarer (mina absoluta favoritfiskar). Fyllde upp det och pyntade det efter bästa förmåga. Har varit nöjd med det, men man har ju alltid drömmar och planer.
    Dålig bild på hur akvariet sett ut hittills (fotograferade snarare mina katter här):

    (akvariet är lite längre än vad som syns på bilden - har två filter och doppvärmare som sitter åt höger sett - samt någon rot till.

    I veckan hände då det som inte får hända. Satt och slappade i soffan när jag märker att vår hund står och lapar vatten på golvet vid akvariet, går dit och kollar och jovisst - en jättestor pöl vatten har läckt ut från högra hörnet. Det blev full fart - och på två timmar var burken tömd och mina fiskar förpassade till det gamla 120L akvariet (tur att jag hade det kvar).
    Såhär trångt bor de nu stackarna:


    Men inget negativt som inte har något positivt med sig... Nu kan jag ju jobba för mitt drömakvarium.
    Har precis börjat avlägsna gammalt sillikon (inte alls så jobbigt som jag befarade). Tänkte limma om det nästa helg.
    Planen är att sillikona ute på balkongen - spelar det någon roll för processen? Jag menar - är det någon fara för sillikonet och hållbarheten om akvariet står där det är lite kallt? Fixar inte riktigt doften av det nämligen.

    Sen har jag börjat fundera på 3Dbakgrund. Har alltid velat ha en - men det har aldrig blivit av. Hittade några som fixar bakgrund efter egen design och det är ju perfekt. Då kan man ju få det precis som man vill. Jag har kontaktat dem, och börjat med lite skisser på hur jag vill ha den:

    På ett ungefär såhär. Längst bak liknande platt skiffersten, sen en rot/trädgren som faller ner från ytan och landar på stenar. Filter och doppvärmare täcks av ett stenröse till höger. Färgerna är jag inte helt klar med hur jag vill ha dem... Gillar när nyanserna går åt brungult-rött. Så den grå färgen är inte riktigt som jag tänker... Men sketchupkunskaperna kanske inte är de bästa heller...

    Det här kommer ju ta ett tag som ni förstår. Men jag känner att den här gången har jag det tålamod som behövs. Känns jätteroligt att planera hur det ska bli.

    Invånare då?
    Tänkte låta mina Guramis och botior bo kvar i 120L akvariet. Helst skulle jag vilja ha mina praktbotior i det stora, för de är efter scalarerna mina favoritfiskar. Men jag vet inte riktigt om det passar sig om jag vill hålla mig till ett SA-tema...
    Mina scalarer ska få flytta tillbaka (4st), sen tänkte jag köpa kanske 2 till. Helst av allt vill jag ha altum-scalare - men höjden på akvariet är 50cm, och det kanske är för litet? Eller?
    Vill även köpa in discus till stora akvariet när det är klart.
    Samt någon/ett par malar.

    Så: Ge mig expertråd nu.
    Hur skulle ett bra fiskbestånd se ut i mitt 300L
    Hur många/vilken typ av scalarer?
    Hur många discus?
    Vilka malar passar? Jag gillar gibbiceps och Golden nugget...

    Tips angående sillikonandet av akvariet - jag är livrädd för att göra fel.

    /Hanna
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nu ska jag komma med en liten pekpinne till dig, hoppas att du tål den.
    I din text kan jag utläsa lite att du nog inte riktigt vet vad du vill med ditt akvarium. Jag kan redan nu säga att du nog bör vänta med diskus, de invånarna du har idag är inte de optimala kompisarna för diskus. Diskus gillar även att vara i grupp, och då är 300 liter i minsta laget för en bra grupp diskus.
    Även Gibbin blir för stor för ditt kar, och de röjer ofta runt en hel del som inte alltid är positivt.

    Att du vill hålla dig till SA, är bara upp till dig själv. VIll du ha praktbotior tycker jag du ska ha det, har man inte fisk man gillar är risken att man tröttnar fortare. Stämmer bara fiskarna med varandra och vattenvärdena de vill ha, så är det bara att köra på.

    Ett par frågor nu...Vad har du för lysrör i karet? Gruset ser även lite grovt ut, och ofta är vare sig fisk eller växter så förtjusta i detta...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Och välkommen hit, förresten!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • azagh
        • December 2013
        • 11

        #4
        Tack för svar Jag vill ha tips och råd - det blir jag bara glad för. Nej jag vet inte riktigt vad jag vill, men har en idé. Scalarer och botior är ju de fiskar jag gillar bäst. De har hittills fungerat bra tillsammans och kompletterar varandra bra. Lugna scalarer och halvtokiga botior Som sagt har jag ju mitt 120L kvar och där tänkte jag låta guramisarna vara kvar i alla fall. Är bara 3 st... Jag är en sån där som snarare har för få fiskar i akvariet då jag är rädd att det blir för trångt... Ibland ser det helt tomt ut.
        Lysrören fick jag med när jag köpte det i somras - de måste bytas ut! Tips på vad som blir bra kanske? Tycker de ger ett dåligt sken. Till mitt lilla akvarium har jag bättre rör som tar fram färgerna mycket finare...
        Gruset är inköpt till första akvariet för 15 år sedan - vet inte vad det är, men när jag köpte det stora i somras fick jag med samma grus - så därför är det kvar... Har tänkt på sån där sand - den ser fin ut. Jaha - kanske därför mina växter aldrig klarar sig då? Förutom en som jag haft sen jag startade mitt första akvarium... Den syns på bild 2.

        (Angående storleken på akvariet så såldes det som ett 375L, men nu när det blev tömt mätte jag insidorna och enligt mina uträkningar är det bara 300L - så kan det gå).

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Välkommen till Zoopet!

          Jag är ju oförmögen att ge några "expertråd", men jag kan ge dig ett vanligt råd!
          Håll dig till scalarer om du gillar dem (om du vill ha altum vet jag var det finns fina VF), behåll botiorna om du gillar dem eller alternativt köp ett stim på 15-20 Corydoras panda sedan är du hemma tycker jag! Utöka eventuellt beståndet med någon L-mal, stimfisk eller dvärgciklid.
          Lämna din gibbiceps (och botiorna ifall du skall ha corys istället) i inbyte när du handlar!

          Kommentar

          • azagh
            • December 2013
            • 11

            #6
            Tackar
            Behåller nog mina botior i stora akvariet i så fall. Har aldrig haft Corydoras panda - är de liknande fiskar? Jag tycker just praktbotiorna är så fina med sina färger - sen är det de fiskar som jag alltid lyckas bäst med - har 2 st. jättefina stora (10cm?) botior som jag haft i mååånga år, de förtjänar att få flytta hem till nyrenoverad lägenhet
            Jag har ingen gibbiceps - tycker bara de är fina... ska kika på L-malar vilka jag gillar bäst. Har någon oförklarig fördom för ciklider - fått för mig att de stökar till mycket? Scalarerna är ju renliga i alla fall...

            Skulle det fungera med altum i 300L, höjd 50cm? För det vore ju drömmen.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Du har ju redan ciklider, och dvärgciklider är inte så "stökiga". Däremot är de nog ingen fullträff tillsammans med botior är min gissning...
              I ärlighetens namn tycker jag ditt kar är på tok för litet för P. altum, men du kan väl ha dina vanliga skalarer, tillsammans med någon bottenorienterad art, dina botior, någon cory eller dvärgciklid!

              Corydoras hör till mina favoritfiskar och speciellt panda tycker jag helt enkelt är snygg! Det var bara det närmaste botior jag kunde komma på, men som kommer från Sydamerika om du vill hålla ett sådant tema.

              Vad jag själv har fått lära mig den hårda vägen är att tänka efter ordentligt innan jag släpper i för mycket fisk av olika arter i ett kar. Det är ju inte så speciellt roligt att behöva ägna timmar åt att jaga svårfångade stimfiskar för att man upptäckt att de bara äter upp ynglen man ville föda upp, och att man egentligen skulle haft ett tio gånger så stort stim i ett fem gånger så stort kar istället...

              I nuläget är jag mycket tillfreds med att ha bara mina sju bolivianer och en L181 i mitt 200L. Visst är det tomt i den övre halvan av karet och visst funderar jag på vilken ytlevande stimfisk jag eventuellt skall skaffa, men jag kommer fundera gott och väl ett halvår på det och under tiden låta mini-jordätarna försöka dra upp någon kull yngel innan jag fyller på med någonting mer!

              Kommentar

              • Nanoräkan
                • May 2011
                • 255

                #8
                Jag skulle inte rekommendera altum. De är känsliga och man behöver ha full koll på akvarier och vattenvärden för att klara dem.
                De blir dessutom väldigt stora (höga) jag skulle inte hålla dem i akvarier lägre än 70 cm.

                Men, bli inte besviken av detta! Det finns många scalarer som är väldigt vackra de med

                Kommentar

                • azagh
                  • December 2013
                  • 11

                  #9
                  Jo, jag har förstått att altum kräver riktigt höga akvarier. Och med tanke på läckan nu så vågar jag inte skaffa större än jag har. Men jag är jättenöjd med mina "vanliga" scalarer - de är riktigt fina Jag vet att mina scalarer är ciklider - men de är ju så lugna och stillsamma - har fått för mig att övriga är mer stökiga och rycker upp växter mm. Ska kika på dvärgciklider - kanske kan vara något?
                  Scalarer, praktbotior, någon/ett par malar och eventuellt någonting mer...
                  L177 borde väl passa fint i karet?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Håller med, Altum är fisk som är ganska krävande och inte riktigt billiga heller samt att de behöver helst ett lite högre akvarium. Beroende på storlek på dessa får man räkna med 500:- och uppåt.

                    Även C.panda kan vara lite kinkiga, de är ursöta men tyvärr lite svårare sorts Corydoras, som annars ofta är en ganska enkel fisk som ofta leker i vanliga akvarium. Där kan du kolla en enkel grej, ofta är det ju billigare desto enklare att hålla.

                    En ciklid som är väldigt trevlig annars, är just den Bolivianska Fjärilscikliden. Förväxla den dock inte med dennes lite snyggare kusin, den vanliga Fjärilscikliden som är duktigt svår att få fason på...

                    Sand ja, det ser ut som grov Engelsk sjösten som kanske inte är det bästa valet när det gäller växter. Då är den Engelska sjöstenen i 2-3 mm:s storlek mycket bättre. Blästersand och liknande jättefin sand blir gärna lite för kompakt för att jag personligen ska tycka den funkar bra. Att dina växter inte klarar sig kan vara en kombination av olika saker, gruset, dåliga/fel lysrör, fel växter osv. Börja med att byta ut lysrören mot tex Sylvania Aquastar, som är ett bra rör för växter, samt gruset mot lite finare.
                    När du sedan kommer så långt som till växtdelen kan man kolla vad som finns i din närhet, det finns så mycket olika växter som dels inte är vattenväxter men säljs som det, och även en del växter som inte klarar sig utan mängder med ljus och gödning.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Ursprungligen postat av azagh
                      Jo, jag har förstått att altum kräver riktigt höga akvarier. Och med tanke på läckan nu så vågar jag inte skaffa större än jag har. Men jag är jättenöjd med mina "vanliga" scalarer - de är riktigt fina Jag vet att mina scalarer är ciklider - men de är ju så lugna och stillsamma - har fått för mig att övriga är mer stökiga och rycker upp växter mm. Ska kika på dvärgciklider - kanske kan vara något?
                      Scalarer, praktbotior, någon/ett par malar och eventuellt någonting mer...
                      L177 borde väl passa fint i karet?
                      Spelar det någon roll om du får 300 eller 600 liter på golvet?
                      Ang. dvärgciklider så bjuder jag gärna på ett litet smakprov! Jag är nämligen väldigt förtjust i mina små "indianer"!

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131905.jpg
Visningar: 8
Storlek: 116,2 KB
ID: 2155740 Klicka på bilden för större version

Namn: 231020132001.jpg
Visningar: 4
Storlek: 117,7 KB
ID: 2155739
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131921.jpg
Visningar: 13
Storlek: 107,6 KB
ID: 2155738
                      Senast redigerad av Mr Woods; 11 January 2014, 18:09.

                      Kommentar

                      • azagh
                        • December 2013
                        • 11

                        #12
                        Ja, växterna får bli ett senare problem. Men det är ju bra att planera förutsättningarna med sand och lysrör helt klart. Tycker utbudet av växter i de zoobutiker vi har här är riktigt dåligt tyvärr. Får bege mig upp till huvudstaden när det är dags för den biten kanske... Som sagt - har ju en envis buske som alltid överlever i alla fall
                        Fast jag överväger blästersand - tycker det är fint. Men då dör väl min överlevarväxt.
                        Tänkte lägga in ett frigolitunderlag i botten på akvariet den här gången också - för att undvika stötar och dyl.
                        Ska man lägga underlaget under 3Dbakgrunden - eller ska det skäras till utifrån den? Bra att veta när jag ska beställa min bakgrund.
                        Har för övrigt skrapat bort resten av sillikonet i akvariet nu. Var nog för lätt - troligen ett dåligt jobb av den som silikonat akvariet förra gången...

                        Kommentar

                        • azagh
                          • December 2013
                          • 11

                          #13
                          Jättefina - fjärilsciklider va? Klarar sig växter med dem i karet?
                          Jag vet inte - tänker att 600L rinner ner till bottenvåningen medans 300L bara hamnar hos grannen nedanför Nej, men lite jobbig är tanken på vattenläckor - känns som att hunden räddade min ekonomi för det här året.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            ...En ciklid som är väldigt trevlig annars, är just den Bolivianska Fjärilscikliden. Förväxla den dock inte med dennes lite snyggare kusin, den vanliga Fjärilscikliden som är duktigt svår att få fason på...
                            Nu skrev du fel ansjo!
                            Vanliga fjärilar är förvisso mycket mer färglada, men bolivianerna är snyggast och mycket coolare!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Mitt 960 sprack för ett par år sedan, så jag vet vad du menar...

                              Du sätter in bakgrunden först, sedan skär du underlaget efter den. Vad är det för bakgrund du vill ha?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...