Projekt "rädda 40-åringarna"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    Projekt "rädda 40-åringarna"

    Hej. Jag jobbar inom hemtjänsten och har startat ett projekt hos en vårdtagare. Eftersom situationen är speciell har jag tystnadsplikt men har av vårdtagaren själv fått tillåtelse att starta en tråd med bilder på karet hen (äntligen ett användningsområde för ordet hen) har. Hen har förutom en stam väldigt livskraftiga black Mollys även två ca 40 år gamla plecos som är väldigt ståtliga. Akvariet var och är väldigt dystert helt utan växter och enbart några algbeklädda stenar som inredning. När jag först kom hit var det sinnessjukt mycket skit i botten då hen själv pga sjukdom inte klarar att fixa med akvariet längre. Jag som akvarist fick då noja och har i små men täta steg rensat botten och bytt vatten för att inte få ammoniak i vattnet. Nu är gruset och vattnet mycket renare och de flesta algerna är borttagna. För att hålla borta algerna hade jag tänkt fixa snabbväxande växter samt andra tåliga växter för dekoration. Nu är det dock så att jag nyligen flyttat från Stockholm till Göteborg och därmed kastat de mesta av mina egna växter och de jag har har inte riktigt kommit igång än. Jag har heller ingen växtkrets som jag hade i Stockholm så om någon göteborgare har några stänglar över av typ Ludwigia repen eller liknande kan jag jättegärna ta emot lite åt hen.

    Mvh Daniel
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    #2


    Sent from my C6903 using Tapatalk

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Beundransvärd insats!
      Kan tyvärr inte hjälpa dig med plantor på något vis, men ska bli riktigt intressant att följa projektet!!
      Lycka till!
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        ..
        Senast redigerad av Joakim Lundgren; 15 May 2015, 16:29.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Hej! Jag hoppas verkligen att det löser sig för din brukare!

          Problemet är ju att om han/hon har bistånd med stöd av socialtjänstlagen så brukar biståndshandläggare vara ganska så restriktiva med biståndstimmarna.
          Tyvärr kan det kan nog bli mer eller mindre omöjligt att få med akvarieskötsel på ett biståndsbeslut enl. SOL. Dels eftersom det knappast kommer att räknas som en skälig levnadsnivå (som SOL medger) att kunna ha akvarium, utan snarare skulle falla under begreppet god levnadsnivå som LSS ger utrymme för, och dels för att ALL er personal i så fall är skyldig att följa biståndsbeslutet och sköta detta akvarium. Jag vågar gissa att det finns en hel del undersköterskor som aldrig i livet skulle ställa upp på det och även om jag själv skulle tycka det vore roligt har jag full förståelse för detta. Det var vi ganska noga med när jag jobbade inom hemvården (landsbygd) att vi var sjukvårdspersonal som tog hand om människor, inte djur...

          Samtidigt är du ju tvungen att göra det under arbetstid för att kunna hålla en professionell distans till brukaren. Således har du att se till att biståndshandläggaren i fråga ser till att bevilja någon mer eller mindre överflödig insats som du kan byta ut mot akvarieskötsel när just du är hos brukaren, vad sägs om "social samvaro"! Det största tjänstefelet jag gjorde mig skyldig till när jag jobbade med detta var att använda tiden för "social samvaro" till att plocka svamp i skogen med ett par brukare som fortfarande klarade av att ta sig fram där!

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Jag har lite olika växter snabbt och långsamt växande, kanske inte just den typ du söker.Skicka pm kanske vi kan lösa något.
            //Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Jojje_
              • January 2013
              • 335

              #7
              Edit: Missade att du flyttat FRÅN Sthlm. My bad. =)
              Lycka till med ditt projekt!
              Fluval Edge 46L
              Projekt - Ciklidhörna

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                ..
                Senast redigerad av Joakim Lundgren; 15 May 2015, 16:29.
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Jassåjaha! Jag hade ju aldrig kunnat föreställa mig att en biståndshandläggare skulle bevilja "viss akvarieskötsel" i ett biståndsbeslut enl. SOL, men om du säger det så!
                  Du måste hålla med om att "social samvaro" är en användbar formulering som kan innefatta lite av varje, till exempel akvarieskötsel!
                  Jag var alltid jättenöjd efter vårdplaneringar när jag fått med detta i beslutet eftersom det blir en stund varje vecka där brukaren själv kan välja vad man skall ägna sig åt, utöver hushållsarbetet och de sjukvårdande uppgifterna!

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #10
                    ,,
                    Senast redigerad av Joakim Lundgren; 15 May 2015, 16:29.
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    Arbetssätt...