Tillbaka med nytt akvarium och idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frosty rök
    • February 2003
    • 43

    Tillbaka med nytt akvarium och idéer

    Hej! Då har man fått tillbaka suget efter akvarium och fiskar efter 8 års uppehåll.
    Jag fiskade upp mitt gamla nick här och hoppades ni erfarna akvarister kunde komma med goda råd.

    Utrustning.
    Jag har köpt ett Aquatlantis Elegance. Det medföljde ett Biobox 2 filter som jag ska ta bort så fort jag får hem Fluval 106 ytterfilter. Den tar upp alldeles för mycket plats och förstör utseendet samt kräver en del skötsel. Doppvärmare medföljde i Bioboxen som jag kan ta bort o fästa på glaset. Bakre glaset är frostat btw så någon snygg bakgrund kommer inte synas tyvärr.
    58x38x83 95Liter står det på en lapp, men mina mått visar djup 36cm bredd 56, höjd 55cm med ramp ramen inräknad. Blir 110 Liter enligt http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/ Utnyttjar uppskattningsvis 105L.
    Söker efter en stor rot att ha stående i mitten av akvariet som ska vara hög nog.

    Ursäkta för suddig bild.


    Bioboxen tar massa plats och ska ersättas i veckan med Fluval 106.



    Fiskar.
    Min plan är att ha ett par färggranna ciklider av någon leksugen sort. Jag är inne på ett par av Paletter som jag tidigare haft i mina yngre akvarie år. De vanliga paletterna av pulcher ser rätt så trista ut. Det finns en rödare variant av pulcher kallad "Super red". Surfar man in i diskussioner om Paletter så kan man bli rätt förvirrad av alla de olika svar som folk får. En som har en "super red" får svaret att han har en sacrimontis osv. Sedan har jag sett påstådda sacrimontis som inte har rött på kinder ner över buk, utan bara på buken. Är det olika rödhet på sacrimontis? Det Jag helt enkelt vill ha är ett palettpar där Hanen blir röd från kinder till över hela buken.
    Så vilken typ av paletter ska jag beställa för att få önskad "rödhet" på kroppen? P. Sacrimontis eller P. Pulcher "Super red" ?
    Ett par ancistrus skulle jag vilja ha med. Sedan kan man väl inte ha mer i?

    Kom gärna med råd och förslag och gärna ett klargörande ang paletterna.
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    #2
    Ursprungligen postat av Frosty rök
    Hej! Då har man fått tillbaka suget efter akvarium och fiskar efter 8 års uppehåll.
    Jag fiskade upp mitt gamla nick här och hoppades ni erfarna akvarister kunde komma med goda råd.

    Utrustning.
    Jag har köpt ett Aquatlantis Elegance. Det medföljde ett Biobox 2 filter som jag ska ta bort så fort jag får hem Fluval 106 ytterfilter. Den tar upp alldeles för mycket plats och förstör utseendet samt kräver en del skötsel. Doppvärmare medföljde i Bioboxen som jag kan ta bort o fästa på glaset. Bakre glaset är frostat btw så någon snygg bakgrund kommer inte synas tyvärr.
    58x38x83 95Liter står det på en lapp, men mina mått visar djup 36cm bredd 56, höjd 55cm med ramp ramen inräknad. Blir 110 Liter enligt http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/ Utnyttjar uppskattningsvis 105L.
    Söker efter en stor rot att ha stående i mitten av akvariet som ska vara hög nog.

    Ursäkta för suddig bild.


    Bioboxen tar massa plats och ska ersättas i veckan med Fluval 106.



    Fiskar.
    Min plan är att ha ett par färggranna ciklider av någon leksugen sort. Jag är inne på ett par av Paletter som jag tidigare haft i mina yngre akvarie år. De vanliga paletterna av pulcher ser rätt så trista ut. Det finns en rödare variant av pulcher kallad "Super red". Surfar man in i diskussioner om Paletter så kan man bli rätt förvirrad av alla de olika svar som folk får. En som har en "super red" får svaret att han har en sacrimontis osv. Sedan har jag sett påstådda sacrimontis som inte har rött på kinder ner över buk, utan bara på buken. Är det olika rödhet på sacrimontis? Det Jag helt enkelt vill ha är ett palettpar där Hanen blir röd från kinder till över hela buken.
    Så vilken typ av paletter ska jag beställa för att få önskad "rödhet" på kroppen? P. Sacrimontis eller P. Pulcher "Super red" ?
    Ett par ancistrus skulle jag vilja ha med. Sedan kan man väl inte ha mer i?

    Kom gärna med råd och förslag och gärna ett klargörande ang paletterna.
    Hej och välkommen tillbaks!
    Jag har inga tips ang fiskar men vill bara kolla om du har koll på att ytterfilter får plats på höjden.
    Jag har själv en kub från aquatlantis och tänkte sätta in ytterfilter, men i mitt skåp(monterat när jag köpte) är det två hyllplan utöver bottenplan. Detta gör att ytterfilter inte får plats. Går inte att på något enkelt sätt ta bort hyllplan.
    Har en annan modell än din men vill bara göra dig uppmärksam på detta

    Kommentar

    • Frosty rök
      • February 2003
      • 43

      #3
      Hej! Det finns inget hyllplan i mitt färdigmonterade skåp. Bara open space

      Kommentar

      • Frosty rök
        • February 2003
        • 43

        #4
        Tips på andra små ciklider uppskattas också.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Sacrimontis finns vad jag förstår i några olika varianter, med olika färg på gällocken. Jag har haft sacrimontis "green" med gröna gällock. Det som nog vanligtvis menas med "Super red" är nog den här, som jag hade för några år se'n. Den andra bilden visar ett par jag har nu, av en vanligare färgvariant.

          Men min favorit av de paletter jag har haft är nog Pelvicachromis taeniatus "Nigeria red" som är på min avatar.
          Bifogade filer
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Frosty rök
            • February 2003
            • 43

            #6
            Snygga firrar du har. Lite jobbigt när det dyker upp olika varianter/korsningar så där. Men jag antar att fler varianter kommer att komma och gå. Att jag föll för Sacrimontis är för att jag gillar deras mer mörkare färger och rödhet. Jag försökte idag beställa ett sacrimontispar via 2 Djuraffärer här i Karlskrona. Men båda affärer säger samma sak. 3 fisk leverantörer hade hörts har jag för mig och alla sa att dessa varianter är svåra att få tag i just nu. Synd...Hade gärna velat ha denna vackra sällsynta firre. Får väl bli "Super Red"

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              #7
              Ursprungligen postat av Frosty rök
              Snygga firrar du har. Lite jobbigt när det dyker upp olika varianter/korsningar så där. Men jag antar att fler varianter kommer att komma och gå. Att jag föll för Sacrimontis är för att jag gillar deras mer mörkare färger och rödhet. Jag försökte idag beställa ett sacrimontispar via 2 Djuraffärer här i Karlskrona. Men båda affärer säger samma sak. 3 fisk leverantörer hade hörts har jag för mig och alla sa att dessa varianter är svåra att få tag i just nu. Synd...Hade gärna velat ha denna vackra sällsynta firre. Får väl bli "Super Red"
              Har du kollat med Djurens Värld i Nättraby? Han är duktig på fisk.

              Kommentar

              Arbetssätt...