1000 L paludarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    1000 L paludarium

    Här kommer det bli något roligt!

  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ser lovande ut! Är det ditt paludarium? Vad tänker du ha i det?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Sådärja! 1000l tot eller 1000l+ paludarium?
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        Sådärja! 1000l tot eller 1000l+ paludarium?
        ser ut att vara totalt

        detta ska jag följa
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • rasmus_agren
          • January 2010
          • 198

          #5
          Precis, 1000 l totalt. I överdelen skall jag satsa på ormbunkar och mossor. Jag ska försöka få till en mer tempererad look snarare än jungel. Där kommer jag nog ha någon anolis eller om jag hittar någon lämplig salamander. Vattendelen (där det är blåare glas) har jag inte riktigt bestämt mig angående än. Antingen försöker jag få till en flodbank, och då blir det nog stiphodon av något slag, eller så satsar jag på en skogstjärnslook med näckrosor och kanske någon vildtyps-betta.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Kör en hoppspindel i det och inget mer. Skärmen skakade till tidigare idag här hemma när en på närmare hela 2mm vräkte sig på skärmen. Söt som sjutton men blänger surt så man blir nervös.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • rasmus_agren
              • January 2010
              • 198

              #7
              Spindlar lär jag ju få vare sig jag vill eller inte, men det är inget jag släpper in frivilligt. Vidriga djur

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                #8
                Ursprungligen postat av rasmus_agren
                Precis, 1000 l totalt. I överdelen skall jag satsa på ormbunkar och mossor. Jag ska försöka få till en mer tempererad look snarare än jungel. Där kommer jag nog ha någon anolis eller om jag hittar någon lämplig salamander. Vattendelen (där det är blåare glas) har jag inte riktigt bestämt mig angående än. Antingen försöker jag få till en flodbank, och då blir det nog stiphodon av något slag, eller så satsar jag på en skogstjärnslook med näckrosor och kanske någon vildtyps-betta.
                Häftigt! Här kommer jag också hänga

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Ursprungligen postat av rasmus_agren
                  Spindlar lär jag ju få vare sig jag vill eller inte, men det är inget jag släpper in frivilligt. Vidriga djur
                  Spindlar är fiskmat...
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • aaadler
                    • August 2012
                    • 31

                    #10
                    hur går det med ditt projekt?

                    Kommentar

                    • Hemi
                      • February 2013
                      • 180

                      #11
                      Kul projekt! Byggde ett liknande för ett antal år sedan åt en kompis vill minnas på totalt 960 l. Gjorde det för att han hjälpte mig att hämta/frakta glas vid en rivning av stora montrar . Fick ta så mycket jag ville i glas..Största rutorna var nog närmare 6 kvm mest 6 mms men även en del 10 mm. Skar ner dem till mer hanterbara mått.

                      Men gjorde så att bara främre delen av bottenplattan var just vatten..Bakre del land..Ungefär hälften var..

                      Han hade grenar, växter och ödlor i landdelen och diverse fiskar och annat i vattnet..Bl.a hade han ett tag 3 vanliga flodkräftor som ibland vara uppe och knallade i landdelen!
                      Senast redigerad av Hemi; 21 January 2014, 18:42.

                      Kommentar

                      • rasmus_agren
                        • January 2010
                        • 198

                        #12
                        Här har det sannerligen inte gått så fort, men nu har lite hänt iaf. Det visade sig att jag byggt bänken på ett dumt sätt, så jag var tvungen att bygga en ny. Så går det när man är hetsig och inte mäter ordentligt utan bara tänker "äh, där kommer bli gott om plats". Fast det var lite bra ändå, för jag valde att ha en lägre bänk eftersom karet blev lite väl dominant i köket annars.

                        Såhär såg det ut efter att jag limmat dit lite cellplast och höll på att ställa in lagom nivå på vattnet


                        Jag valde att börja med vattendelen för jag har inte hittat några lämpliga träbitar till landdelen än. Först karvade jag till det hela. Eftersom jag har ganska hög vattennivå så försökte jag göra lite grottor och inbuktningar för att få lite djup. Sen täckte jag det med Husfix.




                        Eftersom vattendelen ska likna en flodbank så ville jag använda sand och grus för att täcka den. För landdelen kommer jag sen använde torv eller liknande. Jag täckte Husfixen med Elastopur (en polyuretanfärg) och tryckte fast sand blandat med småsten.






                        Nu är det fyllt med vatten och jag väntar på att lös jord ska lossna så att jag kan se om jag behöver bättra på någonstans. Rännan som syns i bilden ligger precis i nivå med ytan och ska fyllas med sand och användas för att odla dvärggräs eller liknande emersts tänkte jag. Någon slags "mini-vass" iaf.

                        Kommentar

                        • rasmus_agren
                          • January 2010
                          • 198

                          #13
                          Skall tillägga att landdelen ser smalare ut än vad den kommer bli. Det sitter 10 cm tjocka cellplastskivor på sidorna och det mesta av det skall bort. Lättare att ta bort lite extra än att behöva bygga ut med frigolitbitar/fogskum om man vill ha någon del som sticker ut bara.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ser riktigt trevligt ut - lycka till
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Ja detta verkar lovande

                              Kommentar

                              Arbetssätt...