Juwel Lido 120 med btn slimeline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mallac
    • December 2013
    • 8

    Juwel Lido 120 med btn slimeline

    Hej!

    Efter många år utan akvarium så hade jag tänkt att starta upp ett Juwel lido 120 som jag äntligen har köpt nytt på Hornbach. Jag ser mig själv som nybörjare på detta eftersom att det var många år sedan jag hade akvarium. På den tiden hade jag ett 150 liters sällskaps. Jag har googlat i veckor på bakgrunder och olika lösningar, men har tillslut fastnat för BTN slimeline Amazonas för att klä in bakgrund + pumphus. Orkar inte fixa med egen frigolitbakgrund som jag gjorde förr i tiden På botten hade jag tänkt ha Biltemas sand, någon snygg rot och diverse växter. Lysrör till Juwel har jag "day" och "color" + reflektorer. Vattenberedningsmedel, bakteriekultur och växtgödning tänkte jag beställa från guldfisken.se.

    Fiskar har jag inte bestämt än, någon som har ideer? Tänker mig ett stim med kardinaltetror, det är mitt enda önskemål i nuläget.
    Dock så har jag hört att dem är känsliga och inte passar som "testpiloter" i nystartat akvarium. Vad kan man tänkas börja med för fisk? Fungerar ett par svärdbärare att starta upp med? Ni som är kunniga, finns det någon mer fredlig ciklid som fungerar med snälla sällskapsfiskar? Jag har för mig att jag tidigare haft fjärilsciklid.

    Är det någon som har bild på sitt Juwel lido eller altenativt någon med slimline Amazonas? Skulle så gärna se hur det ser ut i ett igångsatt akvarium. Hur många "delar" slimeline behöver man köpa till ett Lido? Vilket silikon rekommenderas? Jag har en tub conexo lim från juwel, men den räcker nog inte.

    Tips och förslag mottages tacksamt! Som nyseparerad är det prefekt att snöa in sig på akvarievärlden en stund
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    #2
    Spännande! Funderar själv på att skaffa ett sådant akvarium i framtiden. Ska bli intressant att följa tråden. Om svädbärare är något du vill ha i akvariet så skulle jag välja dem som testpiloter men annars funkar det med kadernaltetrorna också. Håll bara koll på vattenväderna och då framförallt nitrit.

    Lycka till!
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Jag skulle vilja slå ett slag för boliviansk Fjärilciklid. Den snygg, tålig och fredlig. sen ett gäng corydoras på botten

      Kommentar

      • mallac
        • December 2013
        • 8

        #4
        Åh, bolivansk Fjärilciklid har jag haft tidigare och det fungerade jättebra, hade dock bara en Vet du någon annan ciklid som fungerar tillsammans med vanliga sällskapsfirrar?

        Kommentar

        • mallac
          • December 2013
          • 8

          #5
          Angående bakgrunden så funderar jag fram och tillbaka på att använda den medföljande (och målad lite mörkare av mig själv) bakgrunden från Juwel (stone granite) eller beställa slimline Amazonas. Har testat den medföljande i, men är rädd för att det ska se så onaturligt ut. Till så blir det biltemas sand, växter och någon fin rot.

          Vad tror ni? Slimeline eller Juwels egna (självmålad och lackad)?



          Syns bilden?

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Ursprungligen postat av mallac
            Angående bakgrunden så funderar jag fram och tillbaka på att använda den medföljande (och målad lite mörkare av mig själv) bakgrunden från Juwel (stone granite) eller beställa slimline Amazonas. Har testat den medföljande i, men är rädd för att det ska se så onaturligt ut. Till så blir det biltemas sand, växter och någon fin rot.

            Vad tror ni? Slimeline eller Juwels egna (självmålad och lackad)?



            Syns bilden?
            Bilden syns och tycker det ser riktigt bra ut, blir nog mer naturligt sen när du får lite alger och sådant på den.

            Ursprungligen postat av mallac
            Åh, bolivansk Fjärilciklid har jag haft tidigare och det fungerade jättebra, hade dock bara en Vet du någon annan ciklid som fungerar tillsammans med vanliga sällskapsfirrar?
            Har själv 3 par Apistogrammor och några fjärilsciklider i mitt kar och det går bra tillsammans med några barber och räkor.
            Tror de flesta sydamerikanska cikliderna ska gå bra. men med tanke på storleken kanske man inte borde ha mer än ett par av varje?
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            • mallac
              • December 2013
              • 8

              #7
              Nu har jag äntligen flyttat och monterat upp akvariebänken och akvariet. Angående bakgrunden så bestämde jag mig för att köra på en btn slimline Amazonas ändå Gillar den skarpt, riktigt fin bakgrund. Dock ett helvete att såga till om man inte har verktygslådan uppackad i ett flyttkaos. Sågade till bakgrunden med en tårtspade, det ni! Men jag är helnöjd än så länge. Limmades fast med juwels lim conexo som också var super.
              Återstår att se hur det ser ut med vatten i sedan

              Bild på bakgrunden i akvariet utan vatten:



              Någon som har tips på växter? Har en mindre redmore rot som vägrar sjunka i badkaret sen 2 dagar tillbaka, och 2 st stenar som kallas "dragonstone" eller liknande. Kör med Easylifes produkter. Dvs deras vattenberedningsmedel, bakteriekultur och easycarbo växtgödning.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Snyggt med Amazonas - du har inte en bit över av den som du kan silikona fast på framsidan av filtret?

                Red moore kan ta väldigt lång tid på sig att sjunka
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • mallac
                  • December 2013
                  • 8

                  #9
                  Ja, Amazonas var den snyggaste slimline tyckte jag. Tyvärr tillåter inte min budget fler bitar av den, så filtret får synas och försöka döljas av växter istället. Jag har nu knytit fast roten i en plastskärbräda som jag lagt på botten och tyngt med sand och stenar. Så nu ligger roten i karet, det borde väl fungera?

                  Kommentar

                  • mallac
                    • December 2013
                    • 8

                    #10
                    Nu har två testpiloter simmat i akvariet sen i söndags och allt verkar vara bra än så länge Tyvärr så har jag inte fått tag i några vettiga växter och mer inredning, men det ska inhandlas i morgon. Firrarna är ett par knallgula lyrstjärtsmolly.
                    Vattnet blev klart väldigt fort tack vare easylife ffm. Dock så är den vita filtervadden längst upp i filtret brun av lite gegga, är det normalt efter bara 5 dagar?

                    Här kommer lite bilder. Kika gärna





                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #11
                      Det där har du fått till bra, snyggt och stilrent. Om du orkar, placera en bit frigolit på glaset, lägg roten och stenarna på frigoliten och ös på sanden över så roten och stenarna sticker fram ut sanden. Släng ut den vita filtervadden och ersätt den med någon grövre blå filter"sponge".

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • mallac
                        • December 2013
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erikderek
                        Det där har du fått till bra, snyggt och stilrent. Om du orkar, placera en bit frigolit på glaset, lägg roten och stenarna på frigoliten och ös på sanden över så roten och stenarna sticker fram ut sanden. Släng ut den vita filtervadden och ersätt den med någon grövre blå filter"sponge".

                        EK
                        Tack! Stenarna och roten har jag inte placerat "klart" ännu, dom ligger som dem gör för att tynga ner roten som fortfarande flyter. Så det blir lite ommöblering senare. Tack för tipset! Ska även byta ut kolfiltret som följde med juwelfiltret och kanske nitratfiltret.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...