Projekt odling av Gruamis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • azagh
    • December 2013
    • 11

    Projekt odling av Gruamis

    Har haft akvarium i många år men aldrig försökt mig på det där med odling.
    Har ett 400 L akvarium med några Guramis, praktbotior och malar i. Nu tänkte jag försöka mig på att få fram yngel på mina två blå guramis och kanske att man kan få lite tips och råd här?

    Fiskarna är ca 8cm stora, fina och runda (bilderna gör dem inte rättvisa - mobilkamera). Är de tillräckligt stora för odling?
    Har läst på lite och fixat iordning mitt gamla akvarium (120L) som odlingstank. Fyllt på ca 25 cm med vatten, dragit upp temperaturen och inrett lite. Tänkte låta det stå och gotta till sig några dagar innan jag släpper ner fiskarna - är det rätt tänkt? Ska köpa lite flytväxter till det också.

    Tacksam för tips och tricks då jag som sagt är helt ny på detta

    Hanen

    Honan

    Det tilltänkta akvariet
  • azagh
    • December 2013
    • 11

    #2
    Har gått sådär...
    Släppte ner paret, och första dygnet byggdes ett jättefint skumbo. Sen minskade boet för att tillsist försvinna helt. Och hanen var helt galen och jagade runt honan. Så igår morse låg honan död bakom stenarna Tror hanen stressade ihjäl henne...
    Nu har jag lagt i mitt andra par guramis där istället - två marmorguramis. Den hanen är lugnare, och han blåser bubblor vid ytan hela tiden, men det blir inget bo då de spricker hela tiden, elller så suger han tillbaka dem när han jobbar - lite korkad fisk det där...
    Den blå hanen är tillbaka i 400L och är vackrare än någonsin. Hans färger har liksom blivit starkare, och med mer ränder och struktur än tidigare. Fenorna är jätteprickiga... varför är han så elak så att honorna dör? Hade verkligen velat odla på den fisken.

    Kommentar

    Arbetssätt...