Ryskbompas Rio 180.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Ryskbompas Rio 180.

    Jag ska till att starta om mitt 180 liter med akadama Bonsai soil/grus, mest för att mitt fluval plant stratum säkert har börjat mjölka ur och för att det ska bli skit kul att testa bonsai soil

    I samband med substratbyte så ska jag göra rent karet ordentligt, bakrunden är bra jäkla skitig(JA det kan vara snyggt) men den ska göras ren.

    Jag läste någonstans om en snubbe som lät karet stå och gå tomt med några skvättar klorin i 1dygn, kan de vara något?

    MVH Ricky
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Klorin är fränt.

    Blir lite merjobb men det är löjligt effektivt.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Kirre1
      • February 2012
      • 126

      #3
      Jag fick något skit i karet och fick rådet att ha i 1L/100L vatten och köra det ca 3 timmar med filtret igång.
      Sen ta ur filtermattorna som jag har i filtret och skölja ur det i vanligt kranvatten,låta karet brumma och gå i ca ett dygn till
      och sen tömma karet på klorinvattnet skölja ur lite lätt.

      Sen fylla karet och låta det stå och gå med nytt vatten i 3 dygn och pumpen igång förstås,sen tömma igen skölja av alla inventarier
      såsom stenar,rötter m.m.

      Återigen fylla vatten göra iordning filtret,plantera växter m.m igen och släppa tillbaka fisken som man naturligtvis har tagit ur och
      medicinerat i ett annat kar,eller som i mitt fall fick skicka till fiskhimlen.

      Luktar badhus i hemmet i några dagar men det är fruktansvärt effektivt ivf.

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Det räcker alltså inte med 1 dygn? en fråga till: jag hittade inte Klorin på coop bara javex, bra eller anus?

        Det finns ingen risk att klorin eller javex fräter på silikonet/lämnar rester? '

        hoj

        Kommentar

        • Kirre1
          • February 2012
          • 126

          #5
          Jag använde klorin så jag vet inte vad detta andra ämnet är!
          jag lät det gå 1 dygn med klorin sen tre dygn med rent vatten
          så klorinet går ur och en del dunstar väl!

          Vad gäller silikonet så såg inte jag någon skillnad,så det är nog ganska
          riskfritt!

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Sköljer du ur karet x antal gånger efter behandlingen eller är allt så gott som borta efter 3 dagar?

            hoj

            Kommentar

            • Kirre1
              • February 2012
              • 126

              #7
              Jag hade i lite vatten och torkade rutor m.m,tog ur rötter,stenar skölde dom och sen försökte jag att få ur det mesta av det vattnet.

              Sen så fyllde jag igen och i med inventarierna och startade karet och släppte i fiskarna när tempen och allt verkade stabilisera sig igen,
              och det fungerade hur bra som helst.

              Det var lite pyssel men det blir kliniskt rent,kan inte vara något som överlevt behandlingen av karet!

              Lycka till

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                OK! jag har karet helt tomt så jag sköljer nog ur det några gånger, behövs det verkligen 1 dygn med klorin i? känns lite overkill?


                hoj

                Kommentar

                • Kirre1
                  • February 2012
                  • 126

                  #9
                  Inte en aning,men det var dom instruktionerna jag fick och följde och det funka för mig.

                  Sen kanske det beror på lite på orsaken varför man har i klorin!

                  Jag hade fått någon slags gälparasiter på mina ungdiskusar som var utom all räddning!

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #10
                    ok. Jag gör bara en restart som sagt, men skönt att få rent allt direkt. Karet har ju gått i 4 år. vatten+filter är bunkrat.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...