800L Diskus och småfisk i rummet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    800L Diskus och småfisk i rummet

    Känner att det är lika bra att samla alla mina akvariepåhitt i en enda tråd. Mitt akvarierum är inget annat än mitt egna rum där jag sover, så jag har tyvärr inte alls så mycket plats som jag skulle vilja ha. Och framför allt inte nog mycket pengar

    Men jag har lyckats knöka in ungefär 800L akvarievatten trots allt, fördelat på 540L, 240L och 30L.


    540L Diskus
    Här är det grenar, löv, småpinnar och bös som gäller. Härligt brunt och mysigt och diskusantalet ska utökas efter jul då jag har råd att köpa fler. Karet har endast varit igång två veckor ännu, diskusparet har jag nu haft 3-4 veckor. Håller 28-29 grader och byter 10-15% varannan dag för närvarande, tanken är att bara byta 1-2 ggr i veckan längre fram. Ytterfilter Am-top 3338 samt pumphuvud 1000 l/h och filtermatta står för filtrering.

    Invånare;
    2 Diskus Cobolt
    10 Regnbågsräkor (vet inte om de lever eller är uppkäkade...)
    Posthornssnäckor och Malaysiska sandsnäckor

    Helbild på diskuskaret
    Läckerbitarna tillsammans

    Min drömbesättning för detta kar i slutändan ser ut såhär;
    6-8 Diskus Cobolt
    15 Corydoras Sterbai
    3-6 Apistogramma Trifasciata och/eller Fjärilsciklider

    Diskusarna är dock alltid högst prioriterade, det är för deras skull jag köpte karet Övriga vill jag ha mest för att de är bättre på att få tag på alla små matbitar bland löven och blir fin utfyllnad förhoppningsvis utan att störa diskusarna.


    240L Småfisk
    Mer eller mindre lowtech med jordbotten under sanden. Karet startades för ett år sedan, har legat på is (helt utan skötsel och utan fiskar) ungefär ett halvår och rensades upp och fick mer eller mindre nystart för drygt två månader sedan. Håller 26-28 grader, filtreringen består av ett par mindre innerfilter/pumphuvud+filtermatta och jag byter 10% vatten en gång i veckan.

    Invånare;
    2 Fundulopanchax gardneri
    1 Fjärilsciklidhona (hennes partner avled inatt pga skada vid ommöblering )
    8 Amanoräkor
    Blandade snäckor i okänd mängd (sandsnäckor, posthorn, physa och nåt mer)

    Helbild på karet
    F. Gardneri i full gång

    Närmaste planerna när det gäller invånare;
    10 Danio Margaritus, Galaxyrasbora
    Ny partner till fjärilen, eventuellt en mindre grupp


    30L Honungsgurami
    En kub med grenar och löv som oavsiktligt fått lite Asien-tema. Bekymmerslöst litet kar med ett knappt gående litet innerfilter som jag byter vatten i ungefär varannan vecka. Satte idag i en doppvärmare så det håller 27 grader, tidigare har det varit 23-25 grader.

    Invånare;
    2 Honungsgurami
    3 Dvärgrasbora
    7 Körsbärsräkor (ALLA är honor. Suck)
    Posthornssnäckor och sandsnäckor

    Helbild på lilla karet

    Förutom att jag vill köpa fler körsbärsräkor så jag får tag på någon hane så är jag nöjd och tycker karet är lagom "fullt".


    En film från alla akvarierna
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


    Just nu är det rätt mycket på gång i burkarna, killisarna i 240liters har ormat sig runt varandra till och från både igår och idag. Honungsguramihannen håller på att bygga ett skumbo för första gången. Diskusarna har skakat en del för varandra och pillat på grenar tillsammans både igår och i förrgår, men än har det inte blivit någon lek och idag har jag inte sett något skakande. Så det verkar inte bli något. Men jag hoppas det blir lek förr eller senare.

    Jag jobbar på att mata på ordentligt fram till tisdag. Vill att de ska ha lite tjockisreserver att ta av då jag åker iväg till Mexico nästa vecka. Så de kommer bli matade en gång varannan dag av min pojkvän under två veckor. Men det hoppas jag att de ska klara sig på tills jag kommer hem igen och kan smälla i de mat på nytt
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Jättefina kar .
    Fast i mitt "tänk" i alla fall gällande ditt Diskuskar, om du nu tänker skaffa fler Diskusar - så skulle jag vilja se lite gömställen. Du har redan ett etablerat lekpar - adderar du sedan fler Diskusar, så lär säkerligen några "mindre i rang" bli undanskuffade och dessa vill ha någon lugn plats att dra sig tillbaka på .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Först och främst, tack!
      Det låter fullt logiskt. Har redan tänkt på att ha i lite mer grenar så det kommer kanske. Även om jag inte skulle kalla de "etablerat lekpar" riktigt så gillar de definitivt varandra och är redan trygga med varandra och i karet så nya diskus skulle nog lätt hamna under i rang. Tanken är att köpa så många jag bara har råd med, troligen 3-4 st iaf (skulle helst ha 6 till, men det beror på hur mycket pengar jag har efter jul/nyår). Hoppas att det ska fungera om/när jag släpper i en grupp med nya diskus så eventuellt bråk fördelas på flera och kanske samtidigt möblera om lite eller bara lägga i lite mer grenar.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Solid
        Först och främst, tack!
        Det låter fullt logiskt. Har redan tänkt på att ha i lite mer grenar så det kommer kanske. Även om jag inte skulle kalla de "etablerat lekpar" riktigt så gillar de definitivt varandra och är redan trygga med varandra och i karet så nya diskus skulle nog lätt hamna under i rang. Tanken är att köpa så många jag bara har råd med, troligen 3-4 st iaf (skulle helst ha 6 till, men det beror på hur mycket pengar jag har efter jul/nyår). Hoppas att det ska fungera om/när jag släpper i en grupp med nya diskus så eventuellt bråk fördelas på flera och kanske samtidigt möblera om lite eller bara lägga i lite mer grenar.
        Det låter bra det, kommer att följa din tråd .
        Lycka till,

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5

          Diskusarna är intensivare än föregående dagar i sitt pillande på deras gren, så det kanske kan bli något ikväll... Återstår att se om det är bara är övning/förspel idag igen eller om det är dags. Jättenervöst om det blir lek av det hela

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Ingen lek hos diskusarna ikväll heller. Får se om det händer något imorgon.

            Jag tycker synd om Honungsguramihannen, han har kämpat på länge och försökt locka honan till skumboet men hon har inte varit sugen. Nu håller han på och bygger på skumboet trots att det är natt för dem sedan flera timmar tillbaka. Hoppas de kommer i fas snart.

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              En längre snutt på läckerbitarna från ikväll
              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Imorgon flyger jag med familjen till Mexico två veckor, så fiskarna kommer få ha en svältperiod där min pojkvän kommer vara här och mata en gång varannan dag. Känns inte alls bra att inte få titta eller ha koll alls under två veckor. Speciellt inte när det verkar vara lek på g på ett par håll i rummet.

                I lilla kuben har inget förändrats, guramihannen försöker fortfarande imponera allt han kan på honan (för att sedan jaga henne när hon inte besvarar intresset). Hon har dock inga problem att komma undan och hon får vara ifred när det är mat så jag är inte orolig för henne. Diskusarna har nu putsat rötter tillsammans och skakat för varandra regelbundet under sex dagar, men ingen lek än. Förvånar mig inte ifall de passar på när jag åkt iväg så jag missar allt...
                Idag fick jag till min glädje se en regnbågsräka spatsera runt en tur på filtermattan i diskuskaret, så då vet jag att de lever fortfarande (en i alla fall ). Hade faktiskt fått klart snyggare färg än den hade från början, mörkare och med snyggt ljust band på ryggen. Min förhoppning är att de ska försöka sig snabbare än de blir mat så de bidrar både som levande foder och trevliga städare.

                Blir vattenbyte i alla kar idag och så ska jag intensivutbilda min pojkvän i fiskmatning och vad han ska titta på för att se om diskusarna mår bra. Så får han rapportera till mig efter varje besök...

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Idag inhandlades 2+2 Fjärilsciklider från samma ställe som min tidigare hona. Och nu kan man lugnt säga att det är fart i 240-liters, när fem fjärilar ska bråka för att hitta sina platser och eventuellt partner. Den gamla honan har riktigt snygg mörk dräkt och har fullt upp med att hålla de andra i schack och verkar även redan ha fastnat lite grann för en av de nya hannarna (den jag själv tycker är snyggast).
                  Karet har hunnit bli ganska lummigt under de två veckor jag varit borta och jag tycker det ser jättemysigt ut

                  Diskusarna mår bra trots min semester De var klart mer lättskrämda än vanligt när jag kom hem, antagligen för att vattnet inte var så bra som de är vana vid då det inte bytts något vatten på två veckor. De blev i vilket fall som vanligt igen inom 1-2 dagar då jag bytt vatten. Nu fortsätter jag med att göra mindre vattenbyten ca varannan dag som vanligt.

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Avlivade en av de nya honorna då jag såg att hon hade två rätt rejäla hål i huvudet. Såg inte det när hon var i håven i affären.

                    Den gamla honan är mycket mörk, arg som ett bi mot alla och har redan äggläggningsröret framme. Hennes utvalda hanne är som ett lamm i jämförelse med henne, och hon bufflar lite smått även med honom. Hon jagar till och med killisarna om de råkar vara ivägen och det har hon aldrig gjort förut.

                    De andra två tror jag kommer klaffa tillsammans med, men än så länge är det mycket bråk och jagande (främst från den tidigare honans sida).

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Igår plockade jag fram kameran igen och här är en ny helbild på 240L
                      Helbild 240L

                      Blev en längre film på diskusarna som bland annat roar sig med att leta räkmix bland löven:


                      Fenröta på samtliga fjärilar ett dygn efter att de nya släppts i killisarna helt oberörda. Efter en kur med Multicura så håller fenorna på att läka ut och jag hoppas jag slipper mer problem med det. Ser i övrigt ut att trivas och har delat upp sig i par, är ganska säker på att jag haft en lek också.

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #12
                        I 240L så är ett fjärilspar väldigt dominanta, deras revir täckte drygt 3/4 av akvariet, tills de lekte i förrgår (rommen är uppäten nu dock) - Nu har de monopol på hela bottenytan. Andra hanen syns knappt alls, den andra honan jagas inte lika hårt och är framme en del. Fenorna på alla fjärilar har läkt ut/håller på att läka ut. Det dominanta paret har knappt synliga skavanker på fenorna längre, på andra paret har läkningen gått lite långsammare men fenorna ser nästan helt bra ut hos dom också.
                        Kan nu i efterhand konstatera att det nog är bättre att ha antingen ett par eller ett flertal par fjärilar... Får se om läget ändras till något lite mer jämställt eller om andra hanen tynar bort till slut rentav.

                        Hos diskusarna var det väldigt intensivt med putsande och skakande igår, men ingen lek ännu. Ska städa rummet och byta vatten i 240L nu under dagen så jag kan ägna kvällen åt att stalka diskusarna med kameran ifrån min säng Att sitta i andra änden av rummet (nedsläckt så jag syns mindre) med teleobjektivet är bästa sättet att kunna fota och filma utan att de tigger mat vid rutan... Det räcker med att jag vrider på huvudet när jag sitter vid datorn tre-fyra meter från karet så kommer de hoppfullt fram till rutan

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          #13
                          Vet inte om någon läser/tittar, men här är kvällens klipp på diskusarna. De verkar vara på rätt spår...
                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #14
                            Ursprungligen postat av Solid
                            Vet inte om någon läser/tittar, men här är kvällens klipp på diskusarna. De verkar vara på rätt spår...
                            http://www.youtube.com/watch?v=u0n1KsuzRII
                            Fina!
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Kollar runt i trådar men känner har inget själv att tillföra mer än som t ex intressant och fint så blir personligen att inte skriver. Kan iofs vara trist för trådskapare med få kommentarer. Andra har kunniga och intressant skrivna inlägg i egna och andras trådar.
                              Senast redigerad av eriahl; 14 January 2014, 06:41.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...