800L Diskus och småfisk i rummet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Du har ju 656 visningar så visst är vi några som tittar Hoppas att putsandet leder till lek och att det inte är två lekstugan honor i karet. Har du sett äggläggningsröret framme på någon av dem?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #17
      Ursprungligen postat av Solid
      I 240L så är ett fjärilspar väldigt dominanta, deras revir täckte drygt 3/4 av akvariet, tills de lekte i förrgår (rommen är uppäten nu dock) - Nu har de monopol på hela bottenytan. Andra hanen syns knappt alls, den andra honan jagas inte lika hårt och är framme en del. Fenorna på alla fjärilar har läkt ut/håller på att läka ut. Det dominanta paret har knappt synliga skavanker på fenorna längre, på andra paret har läkningen gått lite långsammare men fenorna ser nästan helt bra ut hos dom också.
      Kan nu i efterhand konstatera att det nog är bättre att ha antingen ett par eller ett flertal par fjärilar... Får se om läget ändras till något lite mer jämställt eller om andra hanen tynar bort till slut rentav.

      Hos diskusarna var det väldigt intensivt med putsande och skakande igår, men ingen lek ännu. Ska städa rummet och byta vatten i 240L nu under dagen så jag kan ägna kvällen åt att stalka diskusarna med kameran ifrån min säng Att sitta i andra änden av rummet (nedsläckt så jag syns mindre) med teleobjektivet är bästa sättet att kunna fota och filma utan att de tigger mat vid rutan... Det räcker med att jag vrider på huvudet när jag sitter vid datorn tre-fyra meter från karet så kommer de hoppfullt fram till rutan
      Mina fjärilar har ju lekt för första gången och jag har en tanke om dina ägg. Du skriver att de åt upp dem och sedan håller akvariet under terrorhot. Kan de inte ha flyttat äggen ner i en grop utan att du såg det? Så gjorde mina. idag har jag inte tittat på dem för det är fortfarande mörkt där nere även om de har fått en liten nattlampa.

      Som vanligt har Mats B slagit huvudet på spiken, som vanligt, även med detta om fjärilar tror jag. http://www.zoopet.com/forum/showthre...41971&page=251.

      jag hade ju först ett 55l som jag tänkte ha 1-2 par i. Precis som han skriver, som en liten dvärgciklid som påtar runt och är fina. Köpte 6 stycken. Väldigt fort blev 4 uppdelade i två par och de 2 som blev över blev grå och såg döende ut. Eftersom jag förlorat bolivianska fjärilsciklider på samma sätt fiskade jag desperat upp de två utmobbade och hade i dem i mitt stora kar för att de kanske i alla fall skulle kunna leva lite till. Och där har de ju växt till sig och är jättefina. Mycket finare än de som gick kvar i 5l. Insåg att det blev för litet och flyttade dem till ett 80 l. Men det vill sig inte riktig det heller. Så nu är jag inne på att flytta alla ner i stora karet och helt enkelt, precis som Mats skriver köpa en apistogramma som lite slött kan få gå i par i 80l.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #18
        Vilken fart det blev, tackar för alla kommentarer och tankar!
        Under eftermiddagen har de varit igång som vanligt och båda har äggläggningsrör/motsvarande synligt ute ca en millimeter iaf. Jag har gjort så att jag matat på som vanligt och sedan hängt för en filt så de inte kan se mig ikväll. Så kanske de koncentrerar sig lite mer på varandra istället för att tigga mat varje gång jag rör mig/vill titta

        HWH: Jag har läst Mats briljanta tankar om fjärilar flera gånger, men dum och fattig som jag är tänkte jag att det skulle gå bra med 5 st (som blev fyra då). Lite sent att göra något åt det nu, skulle man vilja släppa i fler skulle de bli ihjälmobbade snabbt tror jag. Så det får bli som det blir hos mig och så för jag göra rätt från början nästa gång istället.

        Är tyvärr säker på att rommen försvann, det syns ganska tydlig skillnad när de vaktar rom och revir emot när de vaktar enbart revir, enligt min ringa erfarenhet i alla fall. Men det blir nog lek igen när honan är redo på nytt tror/hoppas jag.

        Bluewing: Det är en hane och en hona, dels pekar de tecken jag själv vet om på att det är så och framför allt sa Tony att han var säker på det Äggläggningsröret har jag sett framme till hälften ungefär flera kvällar^^ Jag hade inga tankar på att få lek när jag skaffade diskus först, men nu när de putsat och skakat för varandra lite till och från i mer än en månad så får man ju förhoppningar Men klart mer nu senaste tre-fyra dagarna så jag hoppas de kommer till skott någon gång också.

        Eriahl: Jag förstår precis hur du tänker, jag är själv en riktigt lusläsare som tittar överallt men sällan skriver just för att man vill bidra med något vettigt men inte hittar orden för det. Men det är trevligt att veta att du kikar!

        KJE: Tackar så mycket

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #19
          Väldigt trevliga filmer på dina kar och framför allt diskusarna . Hoppas att de leker snart .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #20
            Det är fjärilsdrama som heter duga just nu... Tidigare har det sett ut såhär: Dominanta hanen är snäll mot sin hona, tolererar oftast den underlägsna honan korta stunder och är totalt skoningslös mot den andra hanen (som knappt syns till längre). Dominanta honan är mycket sur emot den andra honan.
            Idag har båda honorna passande nog sett leksugna ut. Båda mörka och med äggläggningsröret framme. Hur det ligger till just nu är att den underlägsna honan har lagt rom på botten vid ett "djungelområde". Den dominanta honan har inte kvar sin lekdräkt och har inte lagt ägg, honorna bråkar vilt om de råkar hitta varandra. Den dominanta hanen är sur mot BÅDA honorna. Samtidigt som jag för första gången någonsin sett honom låta bli den underlägsna hanen. Honan med rommen vaktar ensam och jag har inte sett henne tillsammans med någon av hanarna, så jag har ingen aning om den är befruktad eller vem som är eventuell pappa i så fall.

            Diskusarna har varit lugnare några dagar och ikväll har de varit intensivare igen, men ingen lek ännu alltså.

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #21
              Fjärilsdramat har inte klingat av - rommen klarade första natten (och hela dagen). Rommen vaktas nu både av honan (den fd klart underlägsna) OCH av den dominanta hanen. Båda är mysigt mörka i färgerna, speciellt på huvudet. Jag vet inte riktigt hur de tänker dock, de båda bråkar med varandra varje gång de ser varandra, speciellt hannen är surast. Vet inte riktigt vad de har för relation men det är ju trevligt att båda vaktar rommen ännu iaf

              "Paret" som vaktar rommen tillsammans mitt i ett krigsmoment
              Helbild på karet
              Halvbild på karet

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #22
                Det omaka paret har ännu kvar rommen efter andra natten. Lika arga på varandra fortfarande. Första gången jag haft kvar fjärilsrom efter andra natten, och så är det dessa två som slår mitt rekord...

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #23
                  Fjärilsparet blev kompisar under dagen igår! På kvällen turades de om riktigt duktigt och är inte längre arga på varandra. Och tro sjutton att de dessutom verkar ha kvar något idag... Jag vet inte riktigt vad eller var... men de är mörka och vaktar fortfarande, om än inte på samma ställe. Omöjligt att se något emot sandbotten och dessutom långt bak bland växter. Mene, någonting har de alltså kvar att vakta fortfarande

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #24
                    Jädra fint fjärilskar! Där trivs de nog riktigt bra! Och för trollhassel!


                    Mina bolivianer har fortfarande dryga dussinet yngel kvar, men de är små än så vi får väl se om de klarar sig...

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Jädra fint fjärilskar! Där trivs de nog riktigt bra! Och för trollhassel!


                      Mina bolivianer har fortfarande dryga dussinet yngel kvar, men de är små än så vi får väl se om de klarar sig...
                      stor glädje med små firrar. Jag är ju fortfarande sur på mig själv för att jag störde mina även om jag tror att tetrorna hade varit framme så fort sprattlisarna lämnade gropen alt föräldrarna lämnade gropen obevakad.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #26
                        Killisarna och fjärilarna lever som i två olika världar, de ignorerar varandra totalt (förutom om killisarna råkar vandra väldigt nära vid lek, men killisarna verkar snabbt förstå gränsen). Så de passar bra tillsammans Och så får de "roa" sig med att mobba de utomstående fjärilarna. Att ha fjärilsciklider känns lite som akvaristikens motsvarighet till dokusåpa, i alla fall med det gänget jag har nu

                        Såg dock nyss att hannen jagade bort honan vid ett par tillfällen, samtidigt som han är mer tolerant mot den andra honan igen. Hoppas han håller ställningarna ändå..

                        Mr Woods: Vad roligt att höra, tack Ja ormhassel gör sig verkligen bra!

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #27
                          Ursprungligen postat av Solid
                          Killisarna och fjärilarna lever som i två olika världar, de ignorerar varandra totalt (förutom om killisarna råkar vandra väldigt nära vid lek, men killisarna verkar snabbt förstå gränsen). Så de passar bra tillsammans Och så får de "roa" sig med att mobba de utomstående fjärilarna. Att ha fjärilsciklider känns lite som akvaristikens motsvarighet till dokusåpa, i alla fall med det gänget jag har nu

                          Såg dock nyss att hannen jagade bort honan vid ett par tillfällen, samtidigt som han är mer tolerant mot den andra honan igen. Hoppas han håller ställningarna ändå..

                          Mr Woods: Vad roligt att höra, tack Ja ormhassel gör sig verkligen bra!
                          Tyckte mina förlorade mycket av det där när jag flyttade dem till stora karet. Där är det mer att det dominanta paret har hela karet och de andra ligger och trycker bakom varsin sten.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #28
                            Ursprungligen postat av Solid
                            ...Att ha fjärilsciklider känns lite som akvaristikens motsvarighet till dokusåpa, i alla fall med det gänget jag har nu ...
                            Hur många fjärilar har du, och hur stor botten?

                            Och så en fråga till!
                            Vad är det för rödaktig växt som påminner lite om vattenpest? Den vill jag också ha!
                            Senast redigerad av Mr Woods; 24 January 2014, 14:53.

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #29
                              Ursprungligen postat av HWH
                              Tyckte mina förlorade mycket av det där när jag flyttade dem till stora karet. Där är det mer att det dominanta paret har hela karet och de andra ligger och trycker bakom varsin sten.
                              Typ så är det hos mig med, fast det är bara den andra hanen som är riktigt mobbad. Honorna klarar sig bra, även om den ena får klart mindre utrymme (innan hon lade rom iaf...)

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Hur många fjärilar har du, och hur stor botten?

                              Och så en fråga till!
                              Vad är det för rödaktig växt som påminner lite om vattenpest? Den vill jag också ha!
                              Det är fyra stycken (2+2) och karets botten är 40x120 cm. Ångrade snabbt att jag inte köpte en större grupp, för nu har jag en otroligt mobbad hane över. Hade en hona och köpte fyra till och tänkte att 2+3 borde gå bra, men såg efter inkoppningen att en av de nya hade hål i huvudet valde att avliva den på en gång.

                              Det är Rotala Rotundifola, fin och enkel växt som blir rödaktig om den får hyfsat med ljus

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #30
                                Ursprungligen postat av Solid
                                ...Det är fyra stycken (2+2) och karets botten är 40x120 cm. Ångrade snabbt att jag inte köpte en större grupp, för nu har jag en otroligt mobbad hane över. Hade en hona och köpte fyra till och tänkte att 2+3 borde gå bra, men såg efter inkoppningen att en av de nya hade hål i huvudet valde att avliva den på en gång.

                                Det är Rotala Rotundifola, fin och enkel växt som blir rödaktig om den får hyfsat med ljus
                                Tack! Har sett något liknande i en film från en äkta SA-biotop, så den vill jag ha!

                                Då har du något mindre bottenyta än vad jag har i mitt 200L, och med två lekande par bolivianer, så blir övriga tre individer hopträngda i mitten av karet på ett lite tråkigt sätt... Du har visserligen lite tätare vegetation i ditt kar, men jag tycker vanliga fjärilar är lite grinigare också!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...