Vilket vattenflöde ner till sump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stephenborg
    • March 2013
    • 4

    Vilket vattenflöde ner till sump?

    I mitt projekt att bygga sump fastnade jag redan vid inköp av prylar. Det jag redan har är ett kar på ca 70l, två st eheim 1200l/h innerfilter som ja tänkte använda pumphuvet till att pumpa tillbaka vattnet från sumpen till karet ovanför, samt plexiglas att bygga skiljeväggar för filtermaterial. Det jag har kört fast på är flödet i röret från karet ner i pumpen. Jag hade tänkt att ha nån form av överrinningsbox el liknande ( tar gärna emot idéer på annat). Men hur tjocka rör ska ja ha ner för att matcha flödet upp med mina eheimpumpar och ska jag använda båda eller bara ena? Har sökt efter detta helt utan framgång så jag hoppas ni kan hjälpa mig! Vill ju sätta igång bygga
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Dem ska väl vara ganska grova, typ 40mm, sen är väl "herbie overflow" en bra variant för att slippa surplande och även som trygghet om ett rör blir tilltäppt. Metoden är ett rör som ligger ca 50mm undervattenytan och har en kran "ball valve" som du kan strypa flödet med och ett rör precis över vattenytan som reserv utifall nått händer. Med kranen styr du så att nivån i karet håller sig precis under det övre röret.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stephenborg
      • March 2013
      • 4

      #3
      Jo att det ska vara ganska grova rör beroende på om jag ska använda båda mina pumpar har jag förstått, men det är väl viktigt att det blir exakt eller iaf så man tar grövre rör än nödvändigt och sen stryper flödet till lagom. Funkar det att strypa flödet om man använder en overflow? Vill ju inte ta vatten från botten i karet ifall det skulle bli strömavbrott el om pumparna pajar.. Ska man kanske ha två mindre overflow så man kan ha på olika sidor i karet?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Man kör 1 overflowkammare där man har avrinningen, finns ju massor av exempel på youtube. http://www.youtube.com/watch?v=eBsW9HooweQ
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • stephenborg
          • March 2013
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Man kör 1 overflowkammare där man har avrinningen, finns ju massor av exempel på youtube. http://www.youtube.com/watch?v=eBsW9HooweQ
          ohoj, tillbaka till verkligheten (datorn och mitt sumpprojekt) Jo själva uppbyggnaden har jag kollat på hur jag ska göra, tusentals med videor. Men det jag inte har fått fram är alltså vilken diameter på rören jag måste ha för att det ska matcha pumpens kapacitet. Du skrev att 40mm bör räcka.. Men kommer det gå jämt ut? måste ja ha en ventil för att kunna strypa tillförseln? Och var köper jag dessa rör och ventiler? Har kollat runt lite och har hitta typ vita avloppsrör för inomhusbruk men där finns det knappt några kopplingsdelar till, utan bara rör och lite svängar. Detta skulle vara guld om du ville ge mig nått tips på

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Hoppar in då jag byggt några system med sump
            Att matcha rördiametern med pumpen är inget man skall försöka ge sig på, det slutar bara med blöta strumpor.
            Om du vill läsa på om rördragning så hittar man det mest på saltvattenssidor där det är rätt standard praxis idag.
            Det vanligaste är då hävertsystem, i princip samma du ser på filmen men av erfarenhet så rekommenderar jag mer höjdskillnad på rören(10-15cm), blir stabilare och betydligt enklare att ställa in.

            Jag har en tunze returpump som kör 2400 liter i timmen och karet har 25mm rör, beroende på lyfthöjd osv så kan det funka för dig med.
            Jag skulle eventuellt föreslå ett rör på 25mm(det som sitter längst ner) och ett på 32mm (backup) eller båda som 32mm...

            Skippa dom vita rören, det finns vettiga PVC (grå) o köpa i dammbutiker och saltvattensbutiker men leta lite då prisena o frakten varierar kraftigt.
            Aquaristic.net är en tysk butik som funkat bra för mig.
            Köp även lim(tangit är det enda som gäller) men var lite försiktig när du kladdar runt med den då det inte är så nyttigt.
            Du skall ha en ventil på det lägre av dom två rören, säkerhetsröret skall inte stängas/blockeras som man gjort på filmen.
            Har man lite höjdskillnad så kan man få vattennivån att hålla sig stabilt under reservrörets utlopp.

            Genomföringarna behöver man borra(youtube för hur och ebay för borrar) och det är inte speciellt svårt observera dock att hålet skall ha en annan diameter än röret, tillverkaren av genomföringen brukar ange ett spann som är ok.
            Använder du smalare rör som 25mm så köp en 32mm ventil och reduceringsmuffar till den, innermåttet på ventilerna är nämligen mindre än rören dom passar på. Vill minnas att en 25 ventil kan vara 20 som smalast.

            Bygger man detta rätt så är det säkrare än ett ytterfilter, klantar man sig med nån detalj så blir det lätt en katastrof.
            Du kan även köpa en överriningsbox men välj noga dom kan låta och så kräver dom underhåll/tillsyn på ett annat sätt.
            Själv så är jag inte speciellt förtjust i dom...

            Ytterligare ett alternativ är att man bygger en egen avrinningsbox av pvc, det finns några såna byggen på nätet.
            Dom bryter och återstartar själva(oftast) likt en box eller borrning och är väldigt billiga i jämförelse.

            //NiXoN

            Kommentar

            • stephenborg
              • March 2013
              • 4

              #7
              Tack för svaret, det här var riktigt nyttigt!

              Kommentar

              Arbetssätt...