Nybörjare har köpt Akvarium, behöver hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turismo
    • November 2013
    • 21

    Nybörjare har köpt Akvarium, behöver hjälp!

    Hej! Såg detta forum och det verkar vara många som är duktiga på akvarium. Därför blev jag medlem idag. Jag har nämligen blivit med akvarium. Jag har under många år funderat att skaffa mig ett och idag slog jag till och köpte mig ett 112L akvarium.

    Köpte ett 112L Akvarium. Av märket "AQUAEL" Aquarium set Classic. Med filter, doppvärmare och lysrör.
    Har nu fyllt på med akvariegrus "Mid Grey" 15kg. 1st rot med fastbundna växter och 2st lösa växter, samt vatten. Doppvärmaren ställde jag in på 25 grader, är detta lämpligt?

    Jag antar att akvariet behöver stå och gå ett tag (en vecka?). Innan jag köper fisk och stoppar i.

    Vill skaffa Neon Tetror, någon typ av malar, samt annan passande fisk. Black Molly, Guppy eller liknande. Vore trevligt med tips eller förslag på fisksort som passar tillsammans.

    Samt hur många fiskar jag kan ha i mitt akvarium? Vill inte att det ska bli för trångt åt fiskarna. Läste i detta forum att man skulle börja med 4 - 5 st fiskar, den första tiden, för att sedan öka på undan för undan.

    Jag undrar också om man kan plocka en sten ute och lägga i sitt akvarium. Eller är det skadligt för fisken?

    När tänder man och släcker ljusrampen. ca 08:00 till 20:00 eller längre, kortare tid? Tänkte använda mig av en timmer till ljusrampen.

    Oh! Blev många frågor det här. Men hoppas att ni kan ge en nybörjare lite tips m.m.

    /turismo/
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit!

    Är bara vattnet någorlunda klart och har rätt temp, så kan du köra igång karet med några tåliga inkörsfiskar. Några tetror eller ett par Ancistrusmalar räcker gott den första tiden, och ta det lugnt med inköpen den första månaden. Vill du hjälpa karet att komma igång med bakterierna på ett säkrare/snabbare sätt kan du köpa tex Nitrivec som hjälper med detta. Dosera enligt anvisningen på flaskan.

    Vad du ska ha för fiskar kan du sedan fundera på under tiden karet går in sig, och då kolla upp dem ordentligt så de passar ihop. Vissa fiskar är på pappret lätta, men i verkligheten kan de föra med sig en hel del problem. Molly tex, vill gärna ha lite salt i vattnet för att inte bli sjuka, Platy får lätt torpedsjuka som oftast inte går att bota. Guppy likaså, om du inte väljer Endlers guppy som ofta är en bra mycket tåligare fisk. Finns i många varianter numera, och i mina ögon mycket snyggare och tåligare än de vanliga slöjguppyn.
    Även Corydorasmalar är trevliga, och hjäler till att äta upp överblivet foder. De vill gärna vara i grupp, och ett gäng på 6-10 st är inte fel. Även här finns det lättare och svårare sorter, och rent generellt är det som så att ju lättare sorten är desto billigare är de.

    Sten och rötter kan du plocka i naturen om du vet vad det är för något, men nu i början för säkerhets skull så kanske det är enklare att köpa sten som finns i mångders olika former och färger i zoobutiken. Karet är ju inte så stort, så det går inte så mycket.
    Har du Ancistrus så vill de gärna ha en rot att gnaga på samt gömma sig under, så även det kan vara en bra idé att skaffa. Att det sedan även är snyggt gör inte saken sämre.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • turismo
      • November 2013
      • 21

      #3
      Oj! Tack "ansjo" för snabbt och bra svar.

      Ska kolla upp fiskarna du skriver om i ditt inlägg. Du har rätt i att det är lättare att finna passande stenar och rötter i affären. Jag får åka förbi i veckan och titta vad som finns i lager. Nitrivec får jag också inhandla.

      Kommentar

      • Mattias H
        • September 2012
        • 70

        #4
        Läs gärna denna, ger svar på det mesta.

        Kommentar

        • turismo
          • November 2013
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av Mattias H
          Läs gärna denna, ger svar på det mesta.
          www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
          Tack för länken, Mattias!

          Där fanns det svar på många frågor för nybörjaren.

          /turismo/

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Ett lite klassiskt fel man gör i början är att skaffa alla möjliga sorters fiskar och blandar i från alla världsdelar, även köpa fiskar som behöver stora akvarium. Typ scalar, praktbotia och silverhaj, oscars m.m.. När du haft akvariet ett tag kanske du känner att en världsdel lockar lite mer och då är akvariet fullt med alla möjliga fiskar.

            Guppy, molly, platy och alla dessa fiskar är bra nybörjarfiskar som överlever det mesta och inte kostar så mycket i inköp i fall de dör. Mitt tips är att tänka över vilken biotop som lockar mest och sedan lugnt läsa och kolla fiskbeskrivningar för att få kunskap och se vilka fiskar som lockar. Därefter inhandla fiskar och bygga upp den världsdel du anser att du vill ha, om du inte vill ha en blandning förstås.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              De flesta vanliga fiskar i handeln går att kombinera oavsett världsdel, men det finns undantag. Det går alltid att fråga här om du är osäker.

              Kommentar

              • turismo
                • November 2013
                • 21

                #8
                Ursprungligen postat av henrikl
                Ett lite klassiskt fel man gör i början är att skaffa alla möjliga sorters fiskar och blandar i från alla världsdelar, även köpa fiskar som behöver stora akvarium. Typ scalar, praktbotia och silverhaj, oscars m.m.. När du haft akvariet ett tag kanske du känner att en världsdel lockar lite mer och då är akvariet fullt med alla möjliga fiskar.

                Guppy, molly, platy och alla dessa fiskar är bra nybörjarfiskar som överlever det mesta och inte kostar så mycket i inköp i fall de dör. Mitt tips är att tänka över vilken biotop som lockar mest och sedan lugnt läsa och kolla fiskbeskrivningar för att få kunskap och se vilka fiskar som lockar. Därefter inhandla fiskar och bygga upp den världsdel du anser att du vill ha, om du inte vill ha en blandning förstås.
                Tack för svar!
                Precis, det blir kanske en salig blandning av fiskar från olika världsdelar i början. Eftersom jag inte riktigt har koll på detta. Men nu i början tycker jag att det inte gör så mycket. Jag tycker det är fantastiskt att bara sitta och titta i akvarium. Det känns rogivande på något sätt. Men med tiden kanske jag blir intresserad av en specifik världsdel.

                /turismo/

                Kommentar

                • turismo
                  • November 2013
                  • 21

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  De flesta vanliga fiskar i handeln går att kombinera oavsett världsdel, men det finns undantag. Det går alltid att fråga här om du är osäker.
                  Hej Erik!

                  Har bestämt mig för att införskaffa "Kardinaltetror" men hur många och vilka ytterligare fiskarter som passar ihop med tetrorna vet jag inte riktigt.
                  Kanske "Endlers guppy" som ansjo skriver om i sitt svar. Även några mallar av någon sort vore roligt att ha.

                  Hur många fiskar (Tetro, Guppy m.m.) man kan ha i ett 112L akvarium, vet jag inte riktigt. Men tänkte börjar i liten skala med 10 - 15 fiskar. Om allt går bra ökar jag på lite grand med ytterligare fiskar.

                  /turismo/

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Hej och välkommen. Jag är också en glad nybörjare som köpte mitt första akvarium i februari i år. Nu har jag 4. Just detta med att blanda var mitt största misstag. För man ville ju ha den, och den, och den och en fisken.

                    Kardinaltetror är väldigt vackra och är ett bra val tycker jag. Köp i alla fall 10-12 stycken. Sedan är mitt tips att lägga lite pengar på en fin liten mal som inte blir så stor. tex en L 134 (googla för många bilder) Corydoras är fina och roliga fiskar som har en massa hyss för sig.

                    Köp gärna fler av några få sorter istället för få fiskar av många sorter.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • turismo
                      • November 2013
                      • 21

                      #11
                      Ursprungligen postat av HWH
                      Hej och välkommen. Jag är också en glad nybörjare som köpte mitt första akvarium i februari i år. Nu har jag 4. Just detta med att blanda var mitt största misstag. För man ville ju ha den, och den, och den och en fisken.

                      Kardinaltetror är väldigt vackra och är ett bra val tycker jag. Köp i alla fall 10-12 stycken. Sedan är mitt tips att lägga lite pengar på en fin liten mal som inte blir så stor. tex en L 134 (googla för många bilder) Corydoras är fina och roliga fiskar som har en massa hyss för sig.

                      Köp gärna fler av några få sorter istället för få fiskar av många sorter.
                      Tackar!

                      Kul att du har fått stort intresse för akvarie hobbyn och redan investerat i fyra akvarier med spännande fiskar.

                      10-15 Kardinaltetror får det bli och lite mer växter behövs också.

                      L 134 såg riktigt fin ut. Men jag ska inte köpa några malar nu. Det får vänta ett tag tills akvariet har gått ett tag, så att malarna har något att jobba med.

                      Jag funderar på att köpa en hane och en hona av Fjärilsciklider. Otroligt vackra fiskar och dom verka fungera bra tillsammans med tetror?

                      Idag har jag hällt i 4 kapsyler med preparatet "Easy-life" i mitt akvarium. Vattnet blev helt vitt först, men nu har det klarnat och verkar vara helt klart och fint.

                      På Lördag ska jag iväg och köpa fiskar och lite fler växter, om mitt vattenprov är ok! Affären ska testa mitt akvarievatten och bedöma om det är bra eller inte. Hoppas att allt är ok, så man får hem fiskarna!

                      /turismo/

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        #12
                        I Ludvika har du ju en trevlig affär och du har ju även en liten "importör/odlare" där också som är väldigt bra att ha att göra med.

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Ursprungligen postat av turismo
                          Hej Erik!

                          Har bestämt mig för att införskaffa "Kardinaltetror" men hur många och vilka ytterligare fiskarter som passar ihop med tetrorna vet jag inte riktigt.
                          Kanske "Endlers guppy" som ansjo skriver om i sitt svar. Även några mallar av någon sort vore roligt att ha.

                          Hur många fiskar (Tetro, Guppy m.m.) man kan ha i ett 112L akvarium, vet jag inte riktigt. Men tänkte börjar i liten skala med 10 - 15 fiskar. Om allt går bra ökar jag på lite grand med ytterligare fiskar.

                          /turismo/
                          Kardinaltetror är vackra och intressanta. Som vuxna är de relativt tåliga, medan ägg och yngel är otroligt känsliga. De sover djupt när det är mörkt så man skall inte försöka kombinera dem med fiskar som har så stor mun att de går in. Då minskar dom snabbt i antal. De är svårodlade vilket gör att de flesta i handeln är fångade i naturen. De lever i gigantiska stim och exporteras framför allt från södra Colombia. Titta gärna hur de ser ut i munnen! Då ser man att de är ganska nära släkt med pirayor. Som flera påpekat tycker dom om att vara många. I naturen vandrar de troligen årstidsvis, men det är knappast något man märker i akvarium - men det skadar inte att ge dem utrymme och rent vatten.

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #14
                            Ursprungligen postat av turismo
                            Hej Erik!
                            Har bestämt mig för att införskaffa "Kardinaltetror" men hur många och vilka ytterligare fiskarter som passar ihop med tetrorna vet jag inte riktigt.
                            Kanske "Endlers guppy" som ansjo skriver om i sitt svar. Även några mallar av någon sort vore roligt att ha.

                            Hur många fiskar (Tetro, Guppy m.m.) man kan ha i ett 112L akvarium, vet jag inte riktigt. Men tänkte börjar i liten skala med 10 - 15 fiskar. Om allt går bra ökar jag på lite grand med ytterligare fiskar.
                            /turismo/
                            Gillar du att få mycket yngel så är både Guppies och Endlers bra på den saken. Om du börjar med några få så har du snart fullt av yngel i karet.
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • turismo
                              • November 2013
                              • 21

                              #15
                              Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                              I Ludvika har du ju en trevlig affär och du har ju även en liten "importör/odlare" där också som är väldigt bra att ha att göra med.
                              Tack för tips! Helene&Andreas.

                              Ha, ha! Andreas, du var själv med och hjälpte till att bära ut mitt nya 112 liters akvarium och diverse tillbehör till bilen i lördags. Min son var med och berättade om sitt Aquaponic system. Helene talade jag med i tisdags, när jag köpte en flaska med "Easy-life", termometer och en fin sten till akvariet.
                              En riktigt trevlig affär! Vi syns på lördag, jag tar med vattenprov.


                              Tack till Erik Åhlander!

                              Funderar att ha tetrorna med ett par fjärilsciklider. Hoppas att det fungerar.


                              Tack för tips, MonkanS!

                              Ska fundera på Endlers och guppies, om det inte är säkert att ha med fjärilsciklider i akvariet.


                              Växter och andra tillbehör.
                              Har tänkt att ha större växter bak och mindre växter fram i mitt kar. Dels för att jag ska se fiskarna bättre och naturligtvis så att fiskarna ska kunna simma hela längden på akvariet. En till rot eller någon typ av grotta behövs också eller annat spännande.

                              /turismo/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...