Projekt "Ciklidhörna" - Juwel Trigon 350L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    #91
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Om det är den på bilderna innan krabban, så är det en "Firefish" ja, som är en odlingsform av nå'n Aulonocara, om jag förstått rätt?
    Helt rätt. =)
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna

    Kommentar

    • Jojje_
      • January 2013
      • 335

      #92
      En liten update på karet.

      Allt flyter på fint.
      De fiskar som nu samsas är:

      1st Placidochromis Sp. "Blue Otter" - hane
      1st Placidochromis Sp. "Blue Otter" - hona
      1st Tropheus sp. Ilangi - hane
      1st Aulonocara Jacobfreibergi "Otter Point" - hane
      1st Aulonocara "Fire Fish" - hane
      1st Labotropheus Trewavasae - hane
      11st Pseudotropheus Saulosi - blandat honor & hanar
      4st Synodontis Multipunctatus - oklart gällande kön
      1st Malawikrabba - oklart gällande kön

      ..samt två fiskar till som jag inte minns namnet på.



      Alla lever i harmoni och jag märkte att efter de sista två fiskarna åkt i så har allt lugnat ner sig.
      Låter det nu vara som det är då jag misstänker att gränsen snart är nådd för hur mycket som egentligen får plats.
      Fiskarna verkar trivas, äter bra och är lugna generellt.


      Fiskarna jag inte kan namnen på är dessa två:
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3357.jpg
Visningar: 2
Storlek: 54,7 KB
ID: 2156095

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_4105.jpg
Visningar: 2
Storlek: 69,2 KB
ID: 2156096



      Någon som kan hjälpa mig med detta?
      Fluval Edge 46L
      Projekt - Ciklidhörna

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #93
        Den övre är en Korallzebra hane och den undre är en Otopharynx Lithobates också hane.
        Du har väldans många ensamma hanar i akvariet. Försök att skaffa honor till iaf några av dom. Det kan lätt bli korsningar med en massa leksugna ensamma hanar och du kan allt klämma i några fler fiskar däri.

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #94
          Ursprungligen postat av Jesper Broman
          Den övre är en Korallzebra hane och den undre är en Otopharynx Lithobates också hane.
          Du har väldans många ensamma hanar i akvariet. Försök att skaffa honor till iaf några av dom. Det kan lätt bli korsningar med en massa leksugna ensamma hanar och du kan allt klämma i några fler fiskar däri.
          Tack för svar!
          Var nere hos grabbarna och köpte nya lysrör, fick då mina svar gällande fiskarna också.
          Angående honorna, så var min första tanke att jag ville ha de snyggaste fiskarna i karet och så många "neutrala" honor i. Syftar då på färgen..
          Tycker allmänt att honor är väldigt tråkiga i sina färger. Tyvärr.

          Angånde korsningsrisken så går väl en hane alltid till en hona av sin egen sort innan han är otrogen med andra arter eller hur? haha
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #95
            Ursprungligen postat av Jojje_

            Angånde korsningsrisken så går väl en hane alltid till en hona av sin egen sort innan han är otrogen med andra arter eller hur? haha
            Knappast relevant för Malawiciklider om ägaren ger dem fel förutsättningar..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #96
              Mathias har helt rätt.

              Och det finns mängder med olika malawiciklider med färggranna honor.

              Med så många ensamma hanar skulle jag tex endast våga ta vara på en kull yngel om jag hade sett hela leken.
              Visst kan ensamma hanar leka med andra honor, men det vanligaste är att doom lägger sig i en lek. Om tex två av dina saulosi leker så kan en eller fler andra hanar blanda sig i och så blir det en salig blandning. Jag har själv sett detta ett par gånger när jag hade malawi.
              Och visst kan detta hända ändå, men risken är störst med ensamma hanar.

              Tycker du inte att det finns några fina honor så är mitt råd att endast ha hanar i akvariet.
              Men då förstår hag inte ens poängen med att ha malawi.
              Det finns olika beteenden hos de olika arterna och detta uppmärksammas ju lättast om man har fisk av båda könen.

              Kommentar

              • Jojje_
                • January 2013
                • 335

                #97
                Då blir det att skaffa honor också. =)
                Hur blir det med Trewawasen och Ilangin? Kan de korsa sig med Malawiciklider? Kanske dum fråga men ställer den ändå. =)
                Fluval Edge 46L
                Projekt - Ciklidhörna

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #98
                  Alla malawiciklider kan korsa sig med varandra.

                  Kommentar

                  • Jojje_
                    • January 2013
                    • 335

                    #99
                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Alla malawiciklider kan korsa sig med varandra.


                    De kommer ju inte från Malawisjön, utan från Tanganyikasjön =)
                    Fluval Edge 46L
                    Projekt - Ciklidhörna

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Jag missade visst Ilangin men L.Trewawasae är från malawisjön.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        Jag är nyfiken på hur det går med Crusty?
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Jojje_
                          • January 2013
                          • 335

                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Jag missade visst Ilangin men L.Trewawasae är från malawisjön.
                          Vad jag vet så är det två fiskar som inte kommer från Malawisjön, hade fått för mig att Chilumban var en av dessa, men misstänker att gökmalarna var de andra som inte kommer från Malawi. =)


                          Ursprungligen postat av flygrc
                          Jag är nyfiken på hur det går med Crusty?
                          Hen mår skitbra, äter fint och är väldigt aktiv hela tiden. Nu även på dagarna är han ute på vift, tidigare var han gömd tills det var matdags.
                          Snäll mot fiskarna och fiskarna är snälla mot krabban. =) Helt underbar liten varelse som ger akvariet en helt annan dimension.
                          Fluval Edge 46L
                          Projekt - Ciklidhörna

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Jag har missat ditt svar, kul det fungerar bra. Ska se när jag fått igång karet om jag hittar en med.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Jojje_
                              • January 2013
                              • 335

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Det slutgiltiga rådet är ändå att tänka om helt angående troffarna, du vore den första som lyckas Om du nu vill ha dem, köp 30

                              Lite kvällslektyr: http://www.ciklid.org/forum/archive/...p/t-66716.html, Nybörjarguide: http://www.ciklid.org/nyborjarguide-...us-troffar.php
                              Får här passa på att uppdatera Mathias lite då han frågade gällande troffarna.
                              Har ju enbart en st Tropheus Moori "Ilangi" samt en st Labeutropheus Trewavasae "Chilumba" i karet.
                              Och till en början var Chilumban extremt elak mot samtliga fiskar. Drog iväg ruscher varje kanske 10 sekunder.
                              Detta var dock första månaden. Nu har den lugnat ner sig och beter sig väldigt fint mot samtliga fiskar, speciellt efter att jag lade till flera fiskar i karet.
                              Ilangin har från första början varit karets gosis. Hellugn och aktiv, simmar hela tiden runt hela akvariet och naffsar på alger som växt på stenen i mitten.

                              Samtliga fiskar trivs riktigt bra med varandra, och det märks. Inga fenor är avbitna, det ser harmoniskt ut i karet.
                              Ett par Saulosihonor tuggar, Firefishhanen har nu fått sin hona som han fint simmar omkring med tillsammans.
                              Även Placidochromis Sp. Blue otter-paret ser ut att trivas bra, hanen är helt utfärgad, något som inte hade hänt om han inte hade någon hona som han kan visa upp sig inför, samt något han inte hade gjort när han köptes.
                              Fluval Edge 46L
                              Projekt - Ciklidhörna

                              Kommentar

                              • Jojje_
                                • January 2013
                                • 335

                                Första dödsfallet idag.
                                Kommer till jobbet och ser en liten gul Saulosi som flyter och är halvt uppäten där både ögon och fenor saknas.
                                Såg extremt undernärd ut och verkar inte ha fått käka mkt pga resterande fiskar som kanske hållit den undan.
                                Funderar på att kanske klippa upp den och mata krabban? =)
                                Fluval Edge 46L
                                Projekt - Ciklidhörna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...