Projekt: Nytt Vision Line 450

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #76
    Det är lätt att hamna i ett behandlings-race med Diskus där du använder mediciner som slår mot balansen i karet hur man än gör. Men när jag köpte mina Diskus sa Tony på Tonysdiskus till mig att köra en kur med multicura för att inte se till att överföra sjukdomar till eller från Diskusarna. Det är känsligt att blanda fiskbestånd med Diskus. Men frågar du t.ex. Mats Bryzell så tror jag han aldrig skulle starta med en kur. Jag skulle nog testa att inte behandla med nåt ändå. Tror du blir ledsen om dina växter tar stryk.
    Apropå storleken på gruppen så är ju Diskus på sätt och vis en stimfisk med känsligt psyke. Så ett minimum på 7 djur, men helst 10 st. tror jag behövs för att de ska känna trygghet i gruppen. Men själv skulle jag skippa oxhjärta då det ju äts av andra fiskar som inte mår bra av det. Just Diskus verkar ju kunna hantera det.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Fissure
      • July 2013
      • 153

      #77
      Tjenare allesammans, var ett tag sen jag gjorde en statusuppdatering så tänkte att det kan ju passa alldeles utmärkt såhär vid småtimmarna av denna fredag.

      Sen sist har det hänt en del tyvärr mest bara tråkigheter men det hör till och gör väl det hela lite mer spännande.

      Kan börja med alger. Har haft problem med tjock algbeläggning några veckor. Det satt extremt mycket på de flesta växter förutom mina snabbväxande. Lite alger här och där har jag inget emot men det började se rätt tråkigt ut.
      Testade kortare ljustid utan resultat, blev snarare värre tyckte jag. Införskaffade en UV lampa och började öka vattenbytena och började använda mig av EasyCarbo återigen. En vecka senare så var det mesta av algerna borta, skönt!
      Nu är där lite småalger kvar men det är bara bra så scalarerna och amano räkorna har något att mumsa på.


      Sen har jag haft lite växtproblem (kan säkert ha gått hand i hand med algproblemet) växtligheten avtog helt enkelt och stannade upp, massa växter började få fula hål/sår i sina blad och en del började gulna.
      Har använt lite olika gödningsmedel men känns inte som någon av dem riktigt funkar utan att det slutar med att man måste hälla i 5 olika typer och gissa sig till rätt mängd för att få en hyffsad balans. Blir både dyrt och jobbigt i längden. Har märkt en konstant järnbrist i vattnet trots ständiga doser med Easy lifes järn grejj.
      Har dock ansat bort det mesta fula i karet och gått tillbaks till enbart Tetras gödning plus EasyCarbo och Järn tillskottet. Detta fick fart i grejjerna igen och efter en kraftig ansning i karet börjar det hämta sig igen. Ska börja med PMDD nu då jag har tröttnat på kostnaden för halvdassiga gödningsmedel.

      Sen har jag haft en Scalare som strök med för en vecka sen eller två, ingen aning om varför. Även min MacMasteri han strök med i veckan, inte heller där någon som helst aning varför. Hans fru ser lite dassig och gråaktig ut nu, vet inte om det är för där är någon sjukdom som härjat eller om det är för att hon nu blir hunsad av övriga Apistos i karet? Hursomhelst så lyckades paret iaf fostra upp 4 st småttingar som nu växt till sig och börjat synas mer och mer (visste inte ens om att där var mer än 1 småtting förrens förra veckan,duktiga på att gömma sig).

      Slut på tråkigheter nu!
      Det har kommit ytterligare en art till karet nämligen 20 st läckraPurpurpennfiskar.
      Nu känns karet komplett och jag har lagom med rörelse i alla nivåer. Det blev en del fisk ändå, hade inte tänkt att ha det så befiskat från början men det känns som sagt trevligt och väldigt levande nu.
      Vet inte om jag summerat vad som bor i karet men tror inte det så kan väl göra det nu.

      In order of appearance

      4.st viltfångade Mikrogeophagus ramirezi
      1.st hona Apistogramma MacMasteri + 4 st 2 cm avkommor av okänt kön
      10.st Corydoras haraldschultzi
      2.st Apistogramma cacatuoides
      2st. Apistogramma agassizii (tveksam när man ser artbilderna här?)
      4st. Pterophyllum scalare (Svart marmorerade, vet ej om den typen har något annat namn)
      5st Symphysodon sp. 'red'
      20st. Nannostomus rubrocaudatus
      +En jäkla massa Caridina multidentata

      Det var det hela.
      Här kommer massa bilder i vanlig ordning !

      Klicka på bilden för större version

Namn: 82a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 210,7 KB
ID: 2156390Klicka på bilden för större version

Namn: 103.jpg
Visningar: 1
Storlek: 238,3 KB
ID: 2156408Klicka på bilden för större version

Namn: 105.jpg
Visningar: 1
Storlek: 202,2 KB
ID: 2156409

      Klicka på bilden för större version

Namn: 83.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,4 KB
ID: 2156391Klicka på bilden för större version

Namn: 102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,6 KB
ID: 2156392

      Klicka på bilden för större version

Namn: 87.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,0 KB
ID: 2156393Klicka på bilden för större version

Namn: 88.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,5 KB
ID: 2156394Klicka på bilden för större version

Namn: 78.jpg
Visningar: 2
Storlek: 711,4 KB
ID: 2156395Klicka på bilden för större version

Namn: 95.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,3 KB
ID: 2156396Klicka på bilden för större version

Namn: 89.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,7 KB
ID: 2156397

      Klicka på bilden för större version

Namn: 84.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,5 KB
ID: 2156398Klicka på bilden för större version

Namn: 85.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,8 KB
ID: 2156399Klicka på bilden för större version

Namn: 107.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,2 KB
ID: 2156400

      Klicka på bilden för större version

Namn: 90.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,3 KB
ID: 2156401Klicka på bilden för större version

Namn: 106.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,3 KB
ID: 2156402

      Klicka på bilden för större version

Namn: 91.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,5 KB
ID: 2156403Klicka på bilden för större version

Namn: 99.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,7 KB
ID: 2156405

      Klicka på bilden för större version

Namn: 93.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2156404Klicka på bilden för större version

Namn: 94.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,7 KB
ID: 2156406Klicka på bilden för större version

Namn: 104.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,2 KB
ID: 2156407

      Klicka på bilden för större version

Namn: 100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,5 KB
ID: 2156410Klicka på bilden för större version

Namn: 108.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,5 KB
ID: 2156411Klicka på bilden för större version

Namn: 86.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,5 KB
ID: 2156412

      Klicka på bilden för större version

Namn: 92.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,4 KB
ID: 2156413Klicka på bilden för större version

Namn: 96.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,7 KB
ID: 2156414

      Klicka på bilden för större version

Namn: 97.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,3 KB
ID: 2156415Klicka på bilden för större version

Namn: 98.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,4 KB
ID: 2156416Klicka på bilden för större version

Namn: 101.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,4 KB
ID: 2156417

      Alla små prickar är inte skit utan små bubblor från CO2 diffusorn :P

      Får önska alla en trevlig helg ! Natti
      Senast redigerad av Fissure; 15 February 2014, 00:24.
      Projekt : Rötter (450L Omstart)
      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #78
        Projekt: Nytt Vision Line 450

        Hej! Insåg nu att jag läste ditt första inlägg, att jag läste den när den var ny, och tänkte att detta ska bli kul att följa, sen glömdes det bort tror jag. Ska kolla igenom lite sen. Dock undrar jag vad bakgrunden heter?
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #79
          Som vanligt i din tråd så tar du ju helt fantastiska bilder och har ett riktigt läckert akvarium.
          Tänker lite på det med gödningen. När det stannar av är det ju något som fattas växten. Det räcker ju att ett enda ämne blir för lite så stannar hela växten av. Det utnyttjar ju algerna som trivs med den obalans som uppstår. Sedan när du mixar mellan gödningstyperna så tänker jag att det tar ett tag innan en växt ställt om till ändrad gödning, EC, ljus, Co2 etc. När man är snabb i svängarna så är väl risken att du egentligen kan ha ett bra upplägg som skulle fungerat om förhållandena var förutsägbara för växterna. Vissa förändringar tar ju en månad innan du ser full effekt.

          Tror du kommer att trivas bra med PMDD.

          Fattar inte att du kan få så skarpa bilder utan blixt. Vad har du för slutartid på kameran när du tar bilderna? ISO?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #80
            Alldeles alldeles underbart

            Algerna anser jag är ett resultat av för mycket för snabbt, co2 , ljus. Små förändringar är viktigt. Sedan är det rätt så naturligt med alger
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #81
              Väldigt fint kar. Och väldigt fina bilder. Speciellt bilderna på amanoräkorna gillar som jag gillar skarpt. Närbilden rakt framifrån.. wow.. En tävlingsbild ju.
              Scrollade bakåt i tråden för att se vad kamera du har. Och jodå.. jag ser att du har en en fin systemkamera och ett bra macro. Lite skillnad mot många av oss andra som kör med bra mycket enklare varianter.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Fissure
                • July 2013
                • 153

                #82
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Som vanligt i din tråd så tar du ju helt fantastiska bilder och har ett riktigt läckert akvarium.
                Tänker lite på det med gödningen. När det stannar av är det ju något som fattas växten. Det räcker ju att ett enda ämne blir för lite så stannar hela växten av. Det utnyttjar ju algerna som trivs med den obalans som uppstår. Sedan när du mixar mellan gödningstyperna så tänker jag att det tar ett tag innan en växt ställt om till ändrad gödning, EC, ljus, Co2 etc. När man är snabb i svängarna så är väl risken att du egentligen kan ha ett bra upplägg som skulle fungerat om förhållandena var förutsägbara för växterna. Vissa förändringar tar ju en månad innan du ser full effekt.

                Tror du kommer att trivas bra med PMDD.

                Fattar inte att du kan få så skarpa bilder utan blixt. Vad har du för slutartid på kameran när du tar bilderna? ISO?
                Tack åter igen, ja du har säkert helt rätt i det du säger. Jag blir så urbota irriterad så fort det inte går som jag vill så då börjar man säkert pilla med för mycket och för snabbt. Mitt tålamod sätts verkligen på prov med denna hobbyn
                Men försöker ta det så lungt som jag kan och står ut med. Hoppades initialt att inte behöva byta vatten så ofta så efter uppstarten så va det rätt långt emellan. Men det känns som att det är ökade vattenbyten som gjort mest nytta. Vet inte om jag har för mycket växter i förhållande till fiskar, men hursomhelst så känns det som att vattnet blir helt tömt på mineraler väldigt snabbt.
                Ångende fotograferandet så kan jag till att börja med säga att långt ifrån alla bilder blir bra, upplever det väldigt svårt att fotografera akvarium, den välvda rutan på de kar vi har gör inte saker bättre heller. Gäller att alltid fotografera rakt på i förhållande till rutans böjning, fotograferar men snett åt sidorna förstörs skärpan väldigt mycket.
                Sen har jag själv problem med att hitta ett värde som fungerar, får laborera friskt under fotograferingen. I regel ligger jag mellan 1/20-1/100 och ISO mellan 250-800 (har satt max här då jag inte gillar bruset efter 800)
                Sen en sakt som klyddar till det i våra kar och kanske även andra typer av kar är just belysningen, den är ju väldigt ojämn, särkskilt när man har fiskar i framsidan på karet. Allt ljus faller bakifrån på dem vilket jag själv tycker är asjobbigt. Det är fan inte enkelt att fotografera ett kar, är det dessutom livliga fiskar så blir det desto mer jobbigt.
                Kanske inte mycket till svar på frågan, men sanningen att jag inte själv har någon väldigt bra lösning att erbjuda :/


                Ursprungligen postat av flygrc
                Alldeles alldeles underbart

                Algerna anser jag är ett resultat av för mycket för snabbt, co2 , ljus. Små förändringar är viktigt. Sedan är det rätt så naturligt med alger
                Absolut ett helt rent kar ser rätt tråkigt ut sen är där ju en del fiskar som gillar att nafsa lite i alger.


                Ursprungligen postat av MonkanS
                Väldigt fint kar. Och väldigt fina bilder. Speciellt bilderna på amanoräkorna gillar som jag gillar skarpt. Närbilden rakt framifrån.. wow.. En tävlingsbild ju.
                Scrollade bakåt i tråden för att se vad kamera du har. Och jodå.. jag ser att du har en en fin systemkamera och ett bra macro. Lite skillnad mot många av oss andra som kör med bra mycket enklare varianter.
                Tackar tackar, ja bilden på räkan blev rätt bra. Den va helt stilla i några sekunder för ovanlighetens skull. Tyvärr så komprimeras bilderna rätt hårt här på forumet pga förklarliga skäl så orginal bilden är snäppet vassare
                Ja kameran jag har är en rätt trevlig kamera, men själva huset är inte så viktigt går bra med billigare kameror också. Objektiven är viktigare, men mitt macro objektiv är faktiskt ett rätt så "billigt" objektiv och det fungerar mycket bra.
                Projekt : Rötter (450L Omstart)
                Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                Kommentar

                Arbetssätt...