Projekt: Nytt Vision Line 450

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    Projekt: Nytt Vision Line 450

    Tjenare allihop, tänkte dela med mig av mina upplevelser nu när jag skall starta upp mitt första akvarium sedan jag var i tidiga tonåren. Tror det var 17 år sedan jag höll på sist, så man kan väl säga att jag är en riktig amatör!

    Postade en tråd i en annan del av forumet för ett tag sedan, hade fått ett trasigt akvarium med en skada i glaset vilket givetvis var en tråkig start på det hela. Men nu är problemet löst och den svenska leverantören såg till att det byttes ut till min stora glädje.

    Det har varit en rörig tid med akvariestarten, har haft fullt upp på jobb så har inte kunnat lägga sådär jätte mycket tid på det hela.
    Rörigt blev det även med alla moment och förberedelser jag glömt, tror jag fyllt och tömt det snart 10 gånger.

    Planen från början var att köra med Juwel filtret och egentligen inte mycket annat.
    Efter fyllning av grus/sten och lite dekorationer såg det ut så här.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 639,2 KB
ID: 2184397
    Men jag insåg en dag senare att jag glömt lägga i bottensubstrat till växterna.
    Jag tänker nämligen ha ett väldigt beväxt akvarium så det var något jag kände var väldigt dumt att strunta i. Så det vara bara att börja om igen och tömma och plocka upp all grus (jag som trodde jag var redo). I samma veva satt jag och surfa runt lite och fick syn på lite CO2 system och tyckte att det verkade vara roligt.

    Så var det med den saken, efter jag hittat ett JBL system som jag tyckte såg intressant ut så fick det bli att beställa ett sådant, var lite jobbigt då det innebar ytterligare en veckas väntetid.
    Det fick bli ett datoriserat system med ph mätare så jag har mer saker att pilla på.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,8 KB
ID: 2184398

    Under tiden jag väntade satt jag och pillade med filtersystemet en kväll och tänkte "detta är nog lite mesigt egentligen". Ett maffigt filter hade ju varit kul, jag försökte mostå frestelsen men det gick inte. Så efter lite forskande på nätet bestämde jag mig för ett Eheim 2080 filter. Så då var det också beställt, plus lite tillbehör (kan ju inte bara beställa en sak).
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,1 KB
ID: 2184401

    Mer väntan och jag började fundera på placering av insug, utblås, diffusor och ph mätaren. Vid detta laget hade jag plockat bort orginalfiltrets hus men tänkte att jag verkligen ville gömma allt som går ner i akvariumet på ett bra sätt. Vill ha det snyggt och effektivt, eller iallafall så långt det går med den kombinationen. Jag skapade ytterligare en tråd här där jag sökte lite tips och ideer hur detta skulle kunna uppnås.

    Tillslut fick det bli så att jag helt enkelt tog sticksågen och kapade av botten på Juwel lådan och sedan delade den vertikalt. Sågade bort en av sidorna på den ena biten och sedan tryckte ihop halvorna och silikonade ihop det.
    Tyvärr glömde jag att använda kameran så själv meckandet finns inte dokumenterat.
    Sedan sågade jag till bakgrundssidorna till de nya måtten och gjorde ett eget hål i både Juwel lådan och bakgrunden där insuget skulle vara. Där satte jag ett spackelnät i nylon innan jag silikonade dit filterbakgrunden. Resultatet blev jag mycket nöjd med och allt som skall ner där får plats och ser ut att sitta på ett vettigt sätt.

    Jag skulle sedan montera dit insug och utblås annordningarna (beställde ett par andra från eheim då jag inte gillade de gröna plaströren)
    när jag insåg att det förskurna hålet för sladdarna inte skulle räcka till 3 st sådana, varken på bredden eller höjden. Locket ville jag verkligen kunna stänga ordentligt och helst ville jag ha alla kopplingar till pumpen dolda. Så det fick bli att koppla in sticksågen igen och mycket försiktigt såga ut det befintliga hålet till bredden av juwelboxen och även såga ner den exakt till rutan. Efter lite nervöst sågande kunde jag konstatera att det blev riktigt bra. Allt fick nu plats både på bredd och höjd och inga skador på akvariumet (mer än plasten jag sågade bort).

    Detta är innan slangar och dylikt kopplats ihop, gjorde ett litet snabb test innan jag fick dra till jobb idag.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 660,4 KB
ID: 2184399
    Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,6 KB
ID: 2184400

    Nu när jag kom hem inatt efter mitt arbetspass fick jag försiktigt fortsätta med akvariumet (sambon sov).
    Nu kopplade jag in alla slangar och drog om alla slangar till CO2 systemet (tänkte lite dumt när jag klippte till slangarna första gången).
    Fick klydda lite med längderna på pumpslangarna då munstyckena inte ville stanna där jag ville till en början. Men efter många klippningar blev även detta bra.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,8 KB
ID: 2184402

    Här är en liten bild på den nästan färdiga Juwel filterlådan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 669,8 KB
ID: 2184403

    Vad som skall göras mer är att fixa till orginal locket så det passar någorlunda. Vill inte har fiskar där i och PH sensorn mår tydligen bäst ju mörkare den får bo.

    Nu äntligen har jag återigen dekorerat och denna gången är det redo för att fyllas (jag kom ihåg bottensubstratet denna gången) fick idag reda på att mina växter jag beställt har kommit till min akvariebutik (eller nästan alla iallafall, vart tydligen 10 st som saknades) så nu blir det att hämta dem imorgon och fylla på med vatten. Ser jag verkligen fram emot. Lägger upp lite fler bilder när det har planterats lite.

    Avslutar med en bild på akvariumet inrett och redo för liv !
    Klicka på bilden för större version

Namn: 8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 816,0 KB
ID: 2184404


    Tack för ni läste !
    Senast redigerad av Fissure; 10 November 2013, 02:58.
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det ska bli spännande att följa dig i detta. Har ju valt samma kar. Jättekul Lite allmänna tankar kring det hela bara. Hoppas det är ok.

    Du har ju valt en Eheim 2080 och om du då kör med det medföljande filtermaterialet så ingår ett stycke styv vadd. Nu verkar du ju vilja satsa på ett växtakvarium. Under inkörningen av ett sånt blir det ju ofta en del skräp och annat från de växter som inte trivs från dag ett. Detta skräp kommer nog att fastna i det där nätet som du nog får hålla ett öga på och dels senare få vadden att becka igen snabbare än du anar. Det du då kommer att märka är att filtret då måste tas ut och att det är ganska tungt och meckigt och att du inte kommer att gilla att göra detta var 14:e dag. Om du å andra sidan kör utan vadden blir filtermaterialet som följer med i grovaste laget i börja vilket gör att du får en hel del småpartiklar i vattnet. Efter en längre tid så beckar det iofs igen av all skit i filtret som då börjar fungera som filtermaterial. Men då får du stå ut med partiklarna i karet ett tag som sagt.
    Ett tredje alternativ är att köpa 5 cm grov filtermatta och antingen klippa dem så de passar i flera av korgarna eller göra små kuber som du fyller dem med. Då får du en lagom mix som ger ganska klart vatten i början och som tål en del skit utan att becka igen.

    Sedan det där med växterna. Lysrören i karet är ju 4 x 54 w. Det är en hel del ljus och de genererar ocksåven hel del värme. Med alla rören på under sommaren så hamnar karet lätt upp mot 29-30 grader även utan doppvärmaren på. Du kan reglera det med att ha en eller flera av luckorna öppna på akvariet. Ett tips är att hålla koll på det.

    Sedan är ju ljuset som ett gasreglage och med co2, bottengödning, fullt kräm på ljuset så blir karet som en ferarri med gasen i botten. Det blir oerhört viktigt vilka växter du har. Om de hänger med i svängarna då. Algerna däremot älskar ferarri-kar. Så risken är att du kommer att få kamma håralger och annat en tid

    Jag skulle förslå traktorfart i början. Kortare ljustid m a o. Och växter som matchar ljuset samtidigt som de bör tåla värmetopparna i sommar. Och att du sedan i små steg ökar ljuset. Går du för fort fram ser du det på algerna ganska snabbt.

    Du har ju lagt en hel del tänk på det tekniska. Har du tänkt lika mycket på växterna, fiskarna och inredningen? Skälet till detta är att jag kan få för mig att du mera släppt ned inredningsdetaljerna jämt i karet när jag ser på bilden. Hur ser din kommande inredning ut i huvudet? Vilka växter? Fiskar?

    Hoppas du inte ser inlägget som massa gnäll utan meningen är mera ett öppet resonerande runt karet du ska starta.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Fissure
      • July 2013
      • 153

      #3
      Hejsan Bluewing!
      Jag tackar både för tips och tankar. Du har säkert iaktagit helt rätt, jag har säkert gått alldeles för hårt in med prylar osv. Har läst just om att 2080 pumpen kan säcka ihop rätt snabbt, så detta är något jag kommer ha i åtanke. Behållaren är rätt bökig att hålla på med men det är inte hela världen. Jag har dessutom lagt ett finare filtervadd i botten på lådan för att minska mängden skit som kommer till den biologiska filtreringen. Ska ta det med ljuset i åtanke och köra lugnare i början då, vill gärna slippa alger och annat fanskap så detta är säkert en väldigt bra ide.

      Växterna hämtade jag upp idag och står i en frigotlit låda, ska ta och printa ner alla växter jag använt här i tråden. Den biten har jag tänkt igenom rätt så nogrant (iaf efter min bästa förmåga) och tror jag hittat en bra balans mellan långsamma och snabba växter, låga och höga osv. De flesta har ungefär samma ljus och CO2 krav.
      Fiskar däremot har jag inte tänkt så mycket på, gillar mindre ciklider men det kanske inte passar så bra med det övriga. Får se hur jag ska göra. De "vanliga" fiskarna typ guppy, molly etc är jag inte så förtjust i.

      Något gnäll snappa jag inte upp, men alla tankar och funderingar är väldigt välkomna. Även kritik kan jag ta !!
      Projekt : Rötter (450L Omstart)
      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

      Kommentar

      • Fissure
        • July 2013
        • 153

        #4
        Tänkte angående sista delen du skrev där angående inredningen. Är det något som inte ser rätt ut eller? Jag placerade väl mest ut grejjerna så det skulle se snyggt och hyffsat "naturligt" ut samtidigt som det skulle ge lite gömställen i någon form.

        Tanken jag har i huvudet är att det ska vara rätt så igenväxt med låga växter fram och högre bak. Dekorationerna ska mer bilda "öar" i grönskan.
        Projekt : Rötter (450L Omstart)
        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Spännande att följa. Ska du bara ha gröna växter eller ska du även ha röda?
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Hej HWH, kommer mest ha gröna växter men har placerat tre st röda Alternanthera 'Rosanervig' lite strategiskt som lite kontrast till det gröna. Akvariumet är nu planterat så ska fila lite på det nu så ni får se hur det blev!
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            • Fissure
              • July 2013
              • 153

              #7
              Ja som sagt så var akvariumet nu planterat! Efter vårt besök idag hade lämnat kunde jag äntligen slänga mig över frigolitlådan!
              Fick nästan alla de växter jag beställt men tyvärr saknades det 4 arter som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

              Grön julafton
              Klicka på bilden för större version

Namn: 9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 583,1 KB
ID: 2154487
              Klicka på bilden för större version

Namn: 10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 566,6 KB
ID: 2154488

              Efter att ha gått igenom alla växter och sorterat upp dem i planteringsordning så började jag skölja och rensa ut ullen ur rötterna. Insåg rätt snabbt att det både var pilligt, tråkigt och skulle ta lång tid. Så efter lite tjat på sambon så ställde hon motvilligt upp som hjälpande hand.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 11.jpg
Visningar: 1
Storlek: 633,2 KB
ID: 2154489

              Efter att ha fyllt upp någon decimeter med vatten i karet så kunde planteringen börja.

              Surrade fast mossa där jag ville ha den .
              Klicka på bilden för större version

Namn: 12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,8 KB
ID: 2154490Klicka på bilden för större version

Namn: 13.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,6 KB
ID: 2154491Klicka på bilden för större version

Namn: 14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,9 KB
ID: 2154492

              Redan efter mossan var på plats så fick jag en skön känsla av lite grönt, tycker själv det gör väldigt mycket för ett akvarium!

              Här följer lite fler bilder från planteringen.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 928,5 KB
ID: 2154493Klicka på bilden för större version

Namn: 16.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,1 KB
ID: 2154494Klicka på bilden för större version

Namn: 17.jpg
Visningar: 1
Storlek: 944,1 KB
ID: 2154495

              Vid det läget tröttna sambon på mitt fotograferande så jag fick koncentrera mig på att plantera växter istället, rädslan för att bli av med rensningshjälpen blev för stor.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 794,6 KB
ID: 2154496

              Resten av planteringen gick förvånansvärt smidigt trots vissa väldigt små arter som jag var rädd för att de skulle flyta upp.
              Här följer lite bilder på karet färdigplanterat och nästan fyllt !

              Klicka på bilden för större version

Namn: 19.jpg
Visningar: 1
Storlek: 975,9 KB
ID: 2154497
              Klicka på bilden för större version

Namn: 20.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,6 KB
ID: 2154498Klicka på bilden för större version

Namn: 21.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,6 KB
ID: 2154499Klicka på bilden för större version

Namn: 22.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,1 KB
ID: 2154500

              Det var strax efter att dessa bilderna togs då jag till min förfäran såg att min ombyggda filterlåda lossnat (pga luftbubblor) och smet upp ur gruset. Detta var inte särskilt snyggt eller praktiskt så det fick bli att nästan tömma akvariet... igen.
              Lite naivt så trodde jag att den skulle sitta kvar i sanden. Man lever och lär.
              Efter jag rotat nere i gruset så var den tillbaks på sin plats, fick sen köra en liten "fullösning" på problemet då jag inte vill silikona fast den, jag tror det kan vara bra att kunna plocka upp den för rengöring osv.

              Skruvade dit en liten plastvinkel i bakgrundsskivans ovankant så att den låg över lådans ena hörna som ett litet stopp. Hoppades på att det skulle räcka och fyllde upp karet... igen. Lösningen fungerade kan jag meddela och nu sitter filterlådan som berget (nästan iaf).

              Sen var det igång med Ehiem pumpen och efter lite strulande med att den bara sög från en slang som jag löste genom att knipa på den insugsslangen som användes av pumpen och på så sätt tvingade den att suga från den andra mer. Sen drog den igång och jag måste säga att det är verkligen en stor skillnad på flödet i karet nu gentemot Juwels 1000l/h pump. Ser ut att snurra på riktigt bra där.

              Sen drog jag igång CO2 systemet. Kalibrerade mätaren och placerade den i locket på filterlådan. Ser ut att fungera som det skall, just nu jobbar den med att försöka få ner PHt till 7,1 från 8. Bubblar på fint i diffusortornet.

              Måste dock säga att jag tycker Eheim 2080 pumpen burrar rätt så högt. Läst en del skriverier om den där folk har sagt att man måste lägga örat på den för att ens höra att den fungerar... njeee då är man hörselskadad om man behöver göra det.
              Det spottar och fräser en hel del ur den också men det är nog för att där är så mycket syre som försöker lämna vattnet just nu.

              Så slutligen så kommer här lite bilder på hur det nu ser ut med allt igång och karet fyllt.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 23.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,0 KB
ID: 2154501

              Klicka på bilden för större version

Namn: 24.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,9 KB
ID: 2154502Klicka på bilden för större version

Namn: 25.jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,7 KB
ID: 2154503Klicka på bilden för större version

Namn: 29.jpg
Visningar: 1
Storlek: 205,7 KB
ID: 2154504

              Klicka på bilden för större version

Namn: 26.jpg
Visningar: 1
Storlek: 931,2 KB
ID: 2154505Klicka på bilden för större version

Namn: 27.jpg
Visningar: 1
Storlek: 925,3 KB
ID: 2154506

              Nu ska jag bara bestämma mig för vilka fiskar jag skall i karet!

              Återigen tack för ni läste !
              Senast redigerad av Fissure; 10 November 2013, 02:56.
              Projekt : Rötter (450L Omstart)
              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #8
                supersnyggt!
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Så himla snyggt - ännu snyggare kommer det att bli när växterna sätter fart .

                  //inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fissure
                    Tänkte angående sista delen du skrev där angående inredningen. Är det något som inte ser rätt ut eller? Jag placerade väl mest ut grejjerna så det skulle se snyggt och hyffsat "naturligt" ut samtidigt som det skulle ge lite gömställen i någon form.

                    Tanken jag har i huvudet är att det ska vara rätt så igenväxt med låga växter fram och högre bak. Dekorationerna ska mer bilda "öar" i grönskan.
                    Nejdå inget ser fel ut. Undrar bara hur du tänkte med inredningen egentligen. Ser ju i slutet hur du fått till det. Tycker det blev jättefint. Det ser lummigt ut. Förstår att du är nöjd.

                    De högre växterna med lite runda blad på stjälk ser ut som en odlingsform på någon Echinodorus. Du har en stor planta direkt i mitten. Om det stämmer så är de runda bladen nu från övervattensformen på växten och de bladen kommer så småningom att bli sämre. Växten ersätter dessa successivt med undervattensformens blad som blir mycket mer långsmalt ovala och växer som i en utbredd rosettform ungefär. Inte så mycket uppåt som de gör nu.
                    Riktigt fina enligt mig. Men inredningen blir förändrad när de breddar sig. Blir spännande att se när detta tar fart. Jag tycker undervattensformens blad är snygga.

                    De växterna som är strax till vänster om mitten och sedan långt till vänster med markerade bladnerver. Den ser lite ut som krukväxten fredskalla. Vet du vilken jag menar då? Den är tyvärr en sumpväxt och kommer att vara jättefin ett tag i början och sedan successivt börja gå ner sig mer och mer ruttna.

                    Om det tar tid för Ph att gå ner gissar jag att diffusorn inte släpper ut tillräckligt med co2. Min diffusor sitter ju i motsatta hörnet från utblåset så att Co2 kan fördela sig optimalt. Din sitter väl inne i lådan du byggt?. Eller har du en atomizer kopplat till din 2080? Om du har någon modell som sitter separat i lådan så testa vad som händer med Ph om du leder in slangen i insuget på den 2080 så att Co2n löser sig i filtret och sedan fördelas via utblåset i allt vatten. Förstår att du vill dölja tekniken men Co2n är ju lättflyktig och måste snabbt skickas runt i karet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Sv: Projekt: Nytt Vision Line 450

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Så himla snyggt - ännu snyggare kommer det att bli när växterna sätter fart .

                      //inger
                      Och jag kan bara hålla med

                      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • Fissure
                        • July 2013
                        • 153

                        #12
                        Tackar ödmjukast för kommentarerna!

                        Bluewing: Du har beskådat rätt den större plantan är en Echinodorus 'Ozelot Green', det står även en längst till höger i karet. Växten precis till höger om Ozelot Green är en "Anubias barteri var. angustifolia", jag antar att det är den du menar iallafall?

                        Ska testa ändra platsen på CO2 diffusorn, har en extern typ som heter Taifun från JBL ser ut så här. Lade den i lådan mellan det nedre och övre insuget i hopp om att det skulle sugas in just i pumpen. Men det hinner väl fly upp till ytan kanske då istället.

                        Har lite problem med pumpen också den burrar rätt rejält och hörs i nästan hela lägenheten
                        Verkar som vissa har problem med det. En del säger att den är knäpptyst (runt 19db) men min låter då mycket mer. Beställde den från Tyskland då den var så pass mycket billigare där, vilket givetvis strular till det om det nu är något fel på den. Har jag tur kanske Eheim kan hjälpa till via en återförsäljare i Sverige istället. Får ta och kontakta dem imorgon och se om den verkligen ska låta så?
                        Projekt : Rötter (450L Omstart)
                        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fissure

                          Har lite problem med pumpen också den burrar rätt rejält och hörs i nästan hela lägenheten
                          Det ser ut som den är ganska inklämd i skåpet och det kan ju skapa en hel del resonans, så jag tycker du ska tömma linneskåpet och bädda in den i handukar och höra om inte det kan lindra oljudet en del! Hjälper det kan du köpa dämpmattor och sätta in i skåpet.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Fissure
                            • July 2013
                            • 153

                            #14
                            Funderade på att testa att slänga in dämpmattor som jag har under mina studiomonitorer. Men vad jag kan höra så låter det som att ljudet enbart kommer från bakkanten på locket (där motorn och impellern sitter), kan inte känna några vibrationer i möblen och den har inte kontakt med möblen mer än via gummilisterna i botten. Har dock en väldans massa luft i filtret som jag försöker bli av med. Lutar jag den nån centimeter/skakar den så spottar och fräser den ut väldigt mycket luft. Kanske lugnar ner sig sen när överskottet av syre lämnat vattnet?
                            Projekt : Rötter (450L Omstart)
                            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                            Kommentar

                            • david87
                              • June 2005
                              • 710

                              #15
                              Jo alla filter låter en hel del om de har luft i sig, jag brukar starta filtret, stanna av det och skaka det lite, starta igen och blåsa ut luften som stigit och sen börja om tills mesta luften är ute ur filtret

                              Sent from my ST27i using Tapatalk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...