Projekt: Nytt Vision Line 450

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    #61
    Ursprungligen postat av mallac
    Wow! Riktigt snygg akvarium, fin grönska och superfina bilder på dina firrar. Vad har du för macroobjektiv till? Jag kör med Canon eos 40d + Canon EF 100mm f/2.8 och tycker att det är rätt svårt att få någon fokus, speciellt på livliga firrar. Har börjat tro att det är själva objektivet som inte fungerar som det ska, autofokusen i övrigt fungerar knappt.

    Återigen, superfint akvarium. Vad sitter det för bakgrund i ditt?
    Kör med en Nikon D7000, har ett lite billigare 40mm Macro objektiv. Det är inte helt optimalt till att fotografera fiskar då jag måste gå väldigt nära med objektivet. Så det blir mest att jag använder mitt 16-85mm objektiv. Kör med AF-S. Kolla om du inte har någon form av 3D fokusering i din kamera (vet inte vad det kallas på Canon kameror) brukar hjälpa med fokus på saker som rör sig. Själv har jag inte problem med min autofokusering men kör som sagt alltid med en ruta och fokusering på den och när inte den vill som jag vill går jag över till manuellt.
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #62
      Har du släppt det där med Diskus eller ligger det och gnager någonstans mellan dina hjärnceller?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Fissure
        • July 2013
        • 153

        #63
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Har du släppt det där med Diskus eller ligger det och gnager någonstans mellan dina hjärnceller?
        Jag hade släppt det men var ute idag på lite Akvariebutik turné i Skåne. Såg några electric blue tror jag de hette, nu gnager det kraftigt igen :P
        Projekt : Rötter (450L Omstart)
        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

        Kommentar

        • Fissure
          • July 2013
          • 153

          #64
          Hallå allesammans, skulle bara göra en liten uppdatering.
          Gjorde en rensning på växter och lite mossa idag, plockade upp en stor klump spiky mossa som jag satt fast på en av rötterna. Denna skulle rengöras och ansas lite då den växt sig lite för stor i mitt tycke. När det var klart och jag skulle sätta tillbaks den satt där 5 st amano räkor och rensade stubben där mossan suttit. Tittade på dem en liten stund när jag fick syn på någon jag inte sett innan.
          Visar sig att iaf ett MacMasteri yngel har klarat sig från första omgången och lyckats hålla sig gömd i någon vecka nu.
          Försökte få en vettig bild på den men det enklare sagt än gjort.
          Fick en bild där man iaf kan urskilja vad det är.

          Den är precis vänster och nedanför den översta räkan.
          Klicka på bilden för större version

Namn: 72.jpg
Visningar: 1
Storlek: 874,3 KB
ID: 2155637

          Natti natti !
          Projekt : Rötter (450L Omstart)
          Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #65
            Härligt med välskötta akvarium som ditt, snyggt planterat kanske komplettera med något som bryter det gröna, rot grenar eller växt?
            Eller precis som det är
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Fissure
              • July 2013
              • 153

              #66
              Hallå igen allesammans, lite nyheter så tänkte dela med mig av dessa.
              Först och främst har jag tagit förväl av mina Torped Barber, de åkte inte i toaletten utan fick ta en resa tillbaks till Akvarietjänst och skulle förmodligen få leva vidare i deras visningskar alt. säljas vidare. Iaf så får de en värdig fortsättning på sina små liv.
              Nu tänker jag hålla mig till sydamerikanska arter, Jag blev varnad på akvarietjänst för att de skulle vara stirriga och de hade väldigt rätt, karet känns mer harmoniskt nu.
              Men lite glada nyheter är där också. Har fått lite nya invånare i karet nu.
              Såg ett par skalarer som både jag och sambon blev väldigt förtjusta i så igår fick fyra sådana följa med hem till karet.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 74.jpg
Visningar: 1
Storlek: 756,2 KB
ID: 2155741Klicka på bilden för större version

Namn: 75.jpg
Visningar: 2
Storlek: 763,1 KB
ID: 2155742Klicka på bilden för större version

Namn: 77.jpg
Visningar: 1
Storlek: 688,5 KB
ID: 2155743
              Tyvärr är där en stackare som inte ville äta idag, varken fryst artemia eller levande mygglarver. Får hålla koll på han och hoppas på att det släpper snart. Resten såg väldigt glada ut över att få äta något som rörde på sig

              Sen har jag ju snackat en del om diskusar och jaaa, nu tog jag steget. Jag har tänkt en hel del på det och ska se till att klara av det.
              Fem stycken sådana här sötnosar fick det bli.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 78.jpg
Visningar: 2
Storlek: 711,4 KB
ID: 2155744Klicka på bilden för större version

Namn: 79.jpg
Visningar: 1
Storlek: 547,8 KB
ID: 2155746Klicka på bilden för större version

Namn: 80.jpg
Visningar: 1
Storlek: 796,9 KB
ID: 2155745
              Gillar dem skarpt och det är redan väldigt intressanta fiskar att titta på

              Fixade till lite i karet till deras ankomst, sänkte PH till 6,5 för att bättre passa samtliga ciklider. Även doppvärmaren fick installeras igen, kommer satsa på att försöka hålla 27 grader. Dock sjunker det till 25 på nätterna och det skall de inte behöva vara med om så värmaren får ta upp det slacket där.
              Även trimmat till växterna lite grann och yvat ut Heteranthera zosterifolian. Satte även fast lite mossa uppe på väggarna och förankrade en flytväxt (fick med en liten kvist till ett gäng amanoräkor) strax till vänster om mitten. Tanken var att det skulle ge lite skydd mot ljuset i karet för diskusarna.
              Planen verkar ha fungerat bra då de gärna håller sig där och runt den storbladiga Anubias Barterin. Flytväxten får jag dock ansa varje dag, aldrig sett något växa så snabbt som den.
              Det var nog allt som har hänt eller just ja det fick bli 5 st pansarmalar till så det är 10 totalt nu, kändes lite tomt med bara 5 (eller var det 6 nu?).

              Klicka på bilden för större version

Namn: 73.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,6 KB
ID: 2155747

              Ha det gott och tack för ni tog er en titt !

              Just ja han här ville också vara med igen.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 81.jpg
Visningar: 1
Storlek: 583,3 KB
ID: 2155748
              Projekt : Rötter (450L Omstart)
              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #67
                Snyggt och prydligt!
                Jag har inte följt din tråd skall jag erkänna... Kör du med uppemot 200w/m2 och CO2 för att få fram en sådan grönska, eller har du gjort smarta val av växter? Vad är det för marktäckare du har till exempel?
                Dock håller jag med flygrc om att det skulle vara snyggt att bryta av med någon rejäl rot eller annat som kontrasterar mot grönskan!
                Senast redigerad av Mr Woods; 11 January 2014, 21:35.

                Kommentar

                • Fissure
                  • July 2013
                  • 153

                  #68
                  Ja det blir en liten bit över 200w/m2 4x54W på 0.9 kvadratmeter och göder även med CO2. Försökte vara så smart det gick i val av växter, en lagom blandning av långsamväxande, medelsnabba och snabbväxande. Skippade dock de som har de högsta CO2 kraven. Tänkte t.ex från början ha Cuba som marktäckare men ångrade mig i sista sekund. Den jag har nu heter Marsilea Hirsuta. Har faktiskt varit och letat efter något mer att ha i som inte är växt men har inte hittat något som fallit mig i smaken än. Där är en del grejjer redan men de har mer eller mindre växt igen och syns inte så bra.

                  Funderat på hur man skulle kunna få in lite mer ljus karet, hade kunnats behöva någon form av spotlights på vissa ställen. Kanske skulle kunna ha några starka led eller något. Tydligen är 0,48W per liter lite klent egentligen, iaf om man ska gå på tropicas rekomendationer.
                  Projekt : Rötter (450L Omstart)
                  Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #69
                    Då hade det gnagt färdigt ser jag , jag hoppas du fortsätter att dela med dig av ditt vackra kar så vi får se hur diskusarna växer till sig.
                    Jag gillar din placering av den röda växten, gör mycket för ögat.
                    Trevlig bottentäckare, den ska jag se om jag hittar med, Akvarietjänst skrev du?
                    När det gäller ljuset så har det även med hur ljuset landar i karet, sitter rören tätt blir det ju mer ljus rakt under fast w/x i hela karet ser lägre ut.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Fissure
                      • July 2013
                      • 153

                      #70
                      Tackar tackar, jo jag klarade inte av gnagandet mer.
                      De röda växterna är Alternanthera "Rosanervig", finns tre av dem som jag försökt placera ut lite strategiskt. Tyvärr är det rätt svårt att ta en bild på karet som gör det rättvisa och att man får med allt. Iomed att så mycket ljus tas upp i mitten och mindre till vänster och höger i karet blir det lätt underexponerat i hörnen. Japp beställde från Akvarietjänst tog en vecka sen hade jag alla mina växter. Men det går nog bra med andra ställen också som beställer sina växter från Tropica, jag skulle nog rekomendera Tropica då precis alla växterna jag fick var i utmärkt skick och jättefina. Har ju sett en del mindre trevliga exempel ute i handeln.
                      Projekt : Rötter (450L Omstart)
                      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #71
                        Jo men även om så är i alla fall jag alltid nyfiken på helhetsbilden med.
                        Tänkte på det med växter, ofta tycker jag att även om dom ser bra ut när man köper dom byter de flesta sorter blad tämligen omgående eftersom växtodlarna kör emersed.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #72
                          Lika vackert som vanligt, karet. Kul att du satsar på Diskus. När du nu valt mindre Diskus så blir det ju en del extra jobb med att de behöver mat minst 4 ggr per dag och ska ju egentligen konstant se ut som små köttbullar, runda och trinda. I annat fall stannar de i växten och blir då deformerade och mottagliga för sjukdomar. Hur många köpte du?
                          Jag har ju samma kar som du och termostaten håller ju den temperatur du behöver. Så mitt kar är ju aldrig under 29 grader. problemet blir sedan i sommar det omvända då lysrören via reflektorerna ger ett värmeöverskott. Du löser det genom att öppna de två bakre locken så att en del av värmen går upp i luften istället.
                          Det ska bli riktigt intressant att följa din Diskusresa
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Fissure
                            • July 2013
                            • 153

                            #73
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Lika vackert som vanligt, karet. Kul att du satsar på Diskus. När du nu valt mindre Diskus så blir det ju en del extra jobb med att de behöver mat minst 4 ggr per dag och ska ju egentligen konstant se ut som små köttbullar, runda och trinda. I annat fall stannar de i växten och blir då deformerade och mottagliga för sjukdomar. Hur många köpte du?
                            Jag har ju samma kar som du och termostaten håller ju den temperatur du behöver. Så mitt kar är ju aldrig under 29 grader. problemet blir sedan i sommar det omvända då lysrören via reflektorerna ger ett värmeöverskott. Du löser det genom att öppna de två bakre locken så att en del av värmen går upp i luften istället.
                            Det ska bli riktigt intressant att följa din Diskusresa
                            Tackar tackar. Ja det känns väldigt trevligt nu med diskusarna i karet och även skalarerna. Nu är där fisk i alla nivåer i karet vilket ser lite mer levande ut. Det fick bli 5 st diskusar, men har läst att man bör minst ha 10st? Får kanske komplementera upp med 5st till känns som det kan blir lite väl mycket dock.
                            Köpte nån oxhjärtjemix, en fryst röd platta ser den ut som. Ska de endast äta det, tycker det är lite jobbigt att utfodrada dem med det dels då det skitar ner något oerhört och sen att bitarna gärna faller till botten och landar mellan växter. De ser bitarna och äter men oftast börjar de bråka istället och glömmer sedan bort bitarna. Går det bra att utfodra annat också? De äter det mesta verkar det som, har testat levande mygglarver, fryst artemia, frysta vita,röda och svarta mygglarver och även diskusgranulat. Allt verkar gå bra?
                            Senast redigerad av Fissure; 13 January 2014, 08:04.
                            Projekt : Rötter (450L Omstart)
                            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #74
                              Projekt: Nytt Vision Line 450

                              På jobbet matar vi med allt utom oxhjärta typ och nog växer de fint alltid.

                              Planterade kar som ditt och diskus är inte jättelätt, hoppas du blir väldigt framgångsrik
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Fissure
                                • July 2013
                                • 153

                                #75
                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                På jobbet matar vi med allt utom oxhjärta typ och nog växer de fint alltid.

                                Planterade kar som ditt och diskus är inte jättelätt, hoppas du blir väldigt framgångsrik
                                Misstänkte det också. Inget de äter i det vilda och där går det väl bra uppenbarligen. Men ska försöka ge dem det ibland iaf, läste att man inte skulle ge dem det fryst idag så tinade upp några bitar i morse och då gick det väldigt mycket bättre nu när jag matade, kan nu ta tuggor ur det ordentligt och det ser inte ut som att det blir lika skitigt i vattnet.

                                Såg i Stendkers info om diskusar att de inte rekomenderar skalarer tillsammans med diskusar pga bandmask som tydligen är vanligt att skalarer bär på?
                                Ska man behandla för det i förbyggande syfte eller hoppas på att mina inte har något sådant, vad tror ni?

                                Sen en fråga till, kan man mata fiskar enbart med levande mygglarver eller räcker det inte i näringsväg? Det är det som fiskarna ser ut att uppskatta mest och är mest underhållande att mata med
                                Senast redigerad av Fissure; 13 January 2014, 15:14.
                                Projekt : Rötter (450L Omstart)
                                Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...