Projekt: Nytt Vision Line 450

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #46
    Kalasbilder .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Fissure
      • July 2013
      • 153

      #47
      Så då var det dags för lite fler bilder, testat mitt makroobjetiv jag nyligen införskaffat. Lite småsvårt med fiskar bara men några blev rätt trevliga iaf.
      Har haft lite problem med mitt ytterfilter, har börjat skrammla lite
      Kollat alla värden i karet och allt verkar vara tipptop, förutom att det suger järn nåt så in i bomben. Kör förutom vanlig växtnäring nu tillskott av järn. Får upp värdet bra efter tillsats, men efter några dagar är det inte mätbart igen. Vet inte om det är växterna som suger allt eller om det är något annat.
      Första 0,5 liters CO2 tuben är snart slut så måste få hem ny sådan. 2 veckor höll den, så borde väl skaffa en påfyllningsbar 2 liters eller något sådant så man slipper byta så ofta. Får se om en 2 liters får plats i skåpet bara.
      Har även uppdaterat dag för dag inlägget på första sidan om någon är intresserad av det.

      Här kommer lite bilder!
      Apistogramma Macmasteri fick jag reda på att han här var.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 42.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,2 KB
ID: 2154981

      Räkorna gillar spikymossan verkar det som.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 43.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,5 KB
ID: 2154982

      En av fjärilsciklidpojkarna spänner upp sig för motståndet utanför bild.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 44.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,0 KB
ID: 2154983

      Tittut
      Klicka på bilden för större version

Namn: 45.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,6 KB
ID: 2154984

      Närbild
      Klicka på bilden för större version

Namn: 46.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,4 KB
ID: 2154985

      En av flickorna, har blivit väldigt röd på magen, någon som vet varför?
      Klicka på bilden för större version

Namn: 47.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,6 KB
ID: 2154986

      Åskådare
      Klicka på bilden för större version

Namn: 49.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,3 KB
ID: 2154987
      Projekt : Rötter (450L Omstart)
      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #48
        Ursprungligen postat av Fissure
        En av flickorna, har blivit väldigt röd på magen, någon som vet varför?
        [ATTACH=CONFIG]65783[/ATTACH]
        Honorna blir röda på buken när de är bra kondition, och lekmogna.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #49
          Fantastiska bilder!!! Under ditt 450 får du plats med en tub på 5-6 kg. Har en 2 kg under mitt 180, men 450´s skåp är större.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #50
            Projekt: Nytt Vision Line 450

            Påfyllningen kostar ganska lite i skillnad vare sig det är en flaska på 2 kg eller 6 kg, så mitt råd är att köpa en större än 2kg:s.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Fissure
              • July 2013
              • 153

              #51
              Okej, en 2 kgs tror jag får plats men inte helt säker på en 6 kg. I ena delen av skåpet står ju pumpen och tar en hel del plats och i den andra har jag alla prylar till akvariet. Men det kan man iofs kanske flytta på. Får ta och se om jag hittar några tuber någonstans.
              Projekt : Rötter (450L Omstart)
              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

              Kommentar

              • Fissure
                • July 2013
                • 153

                #52
                Kände att det var dags för en liten uppdatering. Som vanligt lite nya bilder till dag för dag grejjen som jag nog snart får sluta med, händer inte sådär jättemycket längre i växtväg.
                Fick slut på koldioxid lite hastigt i helgen, tänkte inte på att trycket försvinner snabbare mot slutet. Men räkna lite på det och kom fram till att engångstuber är korkat rent ekonomiskt då en sådan tub på 0,5 liter höll nästan en månad, Tre sådana kan man hitta för runt 700kr i paketpris vilket springer iväg lite om man slår ut det på ett år.
                Ringde Presto här i Malmö som levererat alla släckare till vårt jobb och frågade om de kunde hjälpa till med att ordna en tub utan stigarrör osv för CO2 och det var inga problem. Fick ge 1600kr för en sprillans ny 6 liters tub provtryckt och fylld, godkänd till 2023. Men det tjänar man ju in rätt snabbt i vilket fall som helst och bara det att man slipper beställa eller fylla på så ofta är värt en del.
                Så ringde om det igår och kunde hämta den redan idag så det gick väldans snabbt, nu får jag bara vänta tills imorgon eller fredag tills adaptern till tryckregulatorn kommer då jag har JBLs variant för engångsflaskor som har ett litet hål för en M10 anslutning och tubstandard ligger på 21,8 mm vill jag minnas. Hursomhelst så har JBL en sådan adapter så det löser väl sig snart. PH i karet har dock hunnit stiga från 7,0 till nästan 8,0 nu men fiskarna verkar fortfarande må bra, de behöver inte stå ut så länge till iaf.

                Sen satt jag och sambon och titta lite på fiskarna tillsammans efter matning och jag sa till henne att jag tyckte det var tråkigt att vi inte fått några yngel än. Sen reagerade vi över att vår MacMasteri flicka "Sofie" nu huserade under den stora roten till höger i karet, hon har frenetiskt vaktat en grotta i mitten i princip sen vi släppte ner henne i karet. Men vi tänkte inte mer på det och titta vidare på när de två fjärilsciklid paren bråkade med varandra. Efter ett tag så gick sambon och satte sig i soffan och jag skulle räkna räkor (de jävlarna hoppar ner i filterhuset) så titta jag lite på MacMasteri honan som hade kommit fram en bit och såg hur hon sög in något i munnen och sedan spotta ut på gruset, titta lite närmare och såg massor av yngel !

                Så det hade blivit yngel iaf och hon verkar ta bra hand om dem, föser runt dem lite överallt och vaktar dem frenetiskt mot så väl räka som fisk och pappa håller sig en bit ovanför och städar rent på inkräktare lite då och då.
                Jättekul och känns som ett kvitto på att det trivs någotsånär iaf. Vi försökte räkna men det var inte så lätt, de smälter in bra i gruset men där är 25+ iaf.
                Det var svårt som attans att få en bra bild på de små rackarna men där blev iaf en som var hyffsad.

                Pappa Fisk
                Klicka på bilden för större version

Namn: 50.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,4 KB
ID: 2155045

                Mamma fisk (lite yngel precis under henne, lite svåra att se tyvärr).
                Klicka på bilden för större version

Namn: 51.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,7 KB
ID: 2155046


                Och slutligen en bild på hela karet, vattnet har återigen klarnat upp igen och är nu så gott som kristallklart.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 22C.jpg
Visningar: 2
Storlek: 228,3 KB
ID: 2155047
                Projekt : Rötter (450L Omstart)
                Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                Kommentar

                • Wiie
                  • May 2006
                  • 124

                  #53
                  Riktigt snyggt akvarium och grattis till dina yngel

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #54
                    Ja du har verkligt fått ett fint akvarium. Kul med yngel! Sedan gillar jag att du tar dig tid att skriva ned vad som händer i karet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      #55
                      Jättefint!
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Fissure
                        • July 2013
                        • 153

                        #56
                        Hejsan allihop och en god fortsättning önskas. Hoppas alla haft en trevlig julhelg och en bra nyårsafton.
                        Det var ett tag sedan jag gjorde en uppdatering då jag haft fullt upp med annat (akvariumet har inte glömts bort dock !).

                        Så kan väl fortsätta där jag lämnade av sist, det har väl inte hänt sådär värst mycket egentligen. Det flyter på som det skall och inga problem har dykt upp än. Fixade ju en Co2 tub som jag fick tag på Presto (leverar släckare och brandhjälp till mitt jobb). Adaptern jag behövde till tryckregulatorn dök upp nån dag efter jag fått tuben och även en förlängning jag beställt till taifunen så bubblorna stannar så länge som möjligt i vattnet.
                        Sprillans ny tub
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 52.jpg
Visningar: 1
Storlek: 645,4 KB
ID: 2155570
                        Adapter till tryckregulatorn och förlängning till JBL taifunen.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 53.jpg
Visningar: 1
Storlek: 869,1 KB
ID: 2155571

                        Väl inte mycket att säga om den saken, bytet gick smidigt då det inte var mycket mer än att skruva på de nya grejjerna. Det var precis att det fick plats i skåpet med filtret men dörren går att stänga till min stora glädje.
                        PHet gick ner till 6,9-7,0 under natten och har hållt sig där sedan dess.

                        Sen gick det någon veckan utan att det hände något, MacMasteri ynglen blev dock färre och färre men där var en 5 st som hade blivit rätt så stora. Men sedan gick det ett tag utan att jag sett till dem så jag antar att de dött, tråkigt nog. Det hetade sedan till mellan de två fjärilsciklidparen och de båda paren blev väldigt aggresiva mot varandra. Den ena underlägnsna hanen försökte stå upp för sig själv men blev skadad i processen ovanför nosen. Det har nu läckt fint och ser normalt ut igen som tur är.
                        Krigsskador, hans hona som ni ser är helt tagen av de hemska skadorna.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 54.jpg
Visningar: 1
Storlek: 485,8 KB
ID: 2155572

                        Sedan bestämde jag mig för att ändra om lite i filtersystemet. Ville ha utblåset på andra sidan av karet så det rörde sig mot insuget och även så jag kunde installera röret med småhål på ett snyggt sätt. Efter att ha klippt till lite ny slang så var det installerat och ytrörelsen blev mycket bättre. Dock visade sig att de små hålen i utblåsröret var för små så det blev för starka strålar, blev extremt turbulent i andra sidan av karet och inga fiskar ville vistas där. Så efter lite borrande så hade jag förstorat hålen från 3-4mm till 8 och 10 mm (vart annat). Det gav önskat resultat och rörelsen i karet blev mycket jämnare och fiskarna verkade återigen trivas i hela karets yta. Jag valde att borra för att jag inte ville minska flödet i karet.
                        Efter flytten, stor skillnad i ytrörelsen.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 55.jpg
Visningar: 1
Storlek: 219,3 KB
ID: 2155573

                        Dagen efter lade jag märke till att ett par av mina fjärilsciklider hade grävt en grop uppe på den vänstra uppbyggnaden och vaktade den, tog en närmare titt och såg massa vita prickar i hela gropen vilket jag antar var rom. Vilket förklarade de tidigare bråken skulle jag tro.
                        Blivande mamman vaktar frenetiskt.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 56.jpg
Visningar: 1
Storlek: 695,7 KB
ID: 2155574Klicka på bilden för större version

Namn: 57.jpg
Visningar: 1
Storlek: 657,9 KB
ID: 2155575

                        Parets nya aktivitet verkade intressera en annan individ i karet, nämligen MacMasteri hanen. Han var väldigt närgången, dock utan att vara aggresiv. Såg väldigt roligt ut när han simmade på sidan genom växter och annat för att få sig en titt på vad som pågick däruppe. Paret som normalt sätt inte har något att sätta emot honom arbetade tillsammans för att skrämma bort han. En tog hans uppmärksamhet medans den andra (i regel honan) simma runt honom och attackera från sidan. Väldigt effektivt och intressant att titta på tyckte jag.

                        Precis nedanför fjärilsciklidernas lilla bo, nyfiken i en strut (rot).
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 58.jpg
Visningar: 1
Storlek: 854,7 KB
ID: 2155576Klicka på bilden för större version

Namn: 59.jpg
Visningar: 1
Storlek: 932,3 KB
ID: 2155577
                        Men det gick inte för sig
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 60.jpg
Visningar: 1
Storlek: 900,8 KB
ID: 2155578
                        Men skam den som ger sig
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 61.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,8 KB
ID: 2155579

                        Tyvärr gjorde jag ett väldigt dumt drag vid utfodringen, matade dem som vanligt med fryst Artemia, när det var väldigt lite kvar i klumpen lade jag den i vänstra kanten och den flöt ner i närheten av deras bo och de valde att äta lite (gjorde det för att vara snäll :P) men då var där 3 st Torpedbarber som var snabbt framme och tömde hela deras bo på några sekunder. Vilket var väldigt tråkigt att se, någon timme senare hade cikliderna gett upp och lämnat boet.
                        Detta fick mig att bestämma mig för att göra mig av med barberna. De känns inte särskilt harmoniska i karet, de är väldigt duktiga simmare och är roliga att titta på men det tenderar att bli väldigt "stirrigt" där inne och samtliga ciklider verkar inte direkt registrera dem som ett "hot" och de är väldigt snabba på att roffa åt sig yngel och rom.

                        Så finns där någon i Skåne (finns i Malmö) som vill ha 5 st friska och fina Denisonii gratis så är det bara att säga till, ni får dock komma och hämta dem själv isåfall vill helst inte spola dem och ser gärna att någon med ett lite större kar tar över dem isåfall så de får gott om simyta.
                        Vi vill ha ett nytt hem !
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 62.jpg
Visningar: 1
Storlek: 833,8 KB
ID: 2155580

                        Förra veckan så fick det komma lite nya invånare till karet igen, allt har sett bra ut så tänkte att det inte kan skada med lite mer fisk nu.
                        Fick bli 6 st små pansarmalar, mest för att de var fina och såg roliga ut när de simmade
                        Charmiga små krabater
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 63.jpg
Visningar: 1
Storlek: 727,5 KB
ID: 2155581Klicka på bilden för större version

Namn: 64.jpg
Visningar: 1
Storlek: 701,9 KB
ID: 2155582
                        De verkar trivas bra och sprallar runt en väldans mycket (väldigt aktiva simmare). Ibland ser det ut som de försöker hänga på Barb stimmet (kanske lite tröga?)

                        Även två nya Apistogramma par fick följa med hem. Cacatuoides är det ena paret men det andra har jag glömt vad de hette (typiskt mig) ska ta reda på det efter ledigheten.

                        Glömd Apistogramma, efter inflytt.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 65.jpg
Visningar: 1
Storlek: 930,3 KB
ID: 2155583Klicka på bilden för större version

Namn: 66.jpg
Visningar: 1
Storlek: 843,8 KB
ID: 2155584Klicka på bilden för större version

Namn: 69.jpg
Visningar: 1
Storlek: 832,6 KB
ID: 2155586

                        Apistogramma cacatuoides (hans flicka är skygg)
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 67.jpg
Visningar: 1
Storlek: 710,2 KB
ID: 2155585


                        De nya invånarna verkar trivas bra och det bråkas inget nämnvärt, dock märkte jag för någon dag sedan att MacMasteri paret återigen var på krigsstigen. Efter lite spanande såg jag anledningen till detta.
                        Då var det dags igen.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 70.jpg
Visningar: 1
Storlek: 827,6 KB
ID: 2155587

                        Sådärja, det är väl i det stora hela allt som hunnit hända. Får se om något yngel överlever denna gången, håller tummarna.
                        Tack för ni läste och önskar er alla en god fortsättning och ett bra 2014.

                        En avslutande biuld på karet efter lite växtstädning och omplacering av spiky mossa.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 71.jpg
Visningar: 1
Storlek: 194,3 KB
ID: 2155588
                        Senast redigerad av Fissure; 01 January 2014, 15:44.
                        Projekt : Rötter (450L Omstart)
                        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #57
                          Måste säga att jag tycker du har ett helt underbart vackert akvarium Du har verkligen fått till ett grönt paradis.
                          Sedan tycker jag dina bilder är så fina. Kör du med eller utan blixt?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Fissure
                            • July 2013
                            • 153

                            #58
                            Tackar tackar, de flesta bilderna är tagna utan blixt. Några enstaka är tagna med blixt men då med en vinklad blixt, annars blir fiskarna alldeles för glänsiga på fjällen. I regel kör jag F/5,6, ISO 100-600 och en slutar tid på 1/30 för saker som är hyffsat stilla och 1/125 till det som rör sig.

                            Vid efterredigeringen får jag i regel ändra vitbalansen något då bilderna tenderar att få ett grönstick då där är så mycket grönt i bilden.
                            Projekt : Rötter (450L Omstart)
                            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                            Kommentar

                            • mallac
                              • December 2013
                              • 8

                              #59
                              Wow! Riktigt snygg akvarium, fin grönska och superfina bilder på dina firrar. Vad har du för macroobjektiv till? Jag kör med Canon eos 40d + Canon EF 100mm f/2.8 och tycker att det är rätt svårt att få någon fokus, speciellt på livliga firrar. Har börjat tro att det är själva objektivet som inte fungerar som det ska, autofokusen i övrigt fungerar knappt.

                              Återigen, superfint akvarium. Vad sitter det för bakgrund i ditt?

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                #60
                                Är också avundsjuk på dina gröna fingrar
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...