Projekt: Nytt Vision Line 450

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    #31
    Så nu har de första fiskarna flyttat in!
    Två par små fjärilsciklider fick det bli som startar igång karet. Verkar trivas bra än så länge

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1204.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,2 KB
ID: 2154648
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #32
      Sv: Projekt: Nytt Vision Line 450

      Det ser riktigt fint ut

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        Projekt: Nytt Vision Line 450

        Ser jättefint ut.
        Apropå det där med bubblorna. Dina växter börjar producera syre. Då bubblar det. Så det är bara början. De ska börja bubbla så småningom
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Fissure
          • July 2013
          • 153

          #34
          Så då var det dags för en liten uppdatering. Har uppdatera med lite nya bilder i dag för dag inlägget (#20). Det har än så länge fungerat väldigt bra, CO2 systemet fungerar som det skall och det växer och frodas.
          Upptäckte dock idag att över en natt har vattnet gått från kristallklart till lite vitgrummligt, det är fortfarande rätt klart men kan se små vita partiklar överallt som flyger runt, någon som har en aning om vad detta kan vara?
          Har matat med röda mygglarver i väldigt små mängder en gång om dagen nu, kanske är för ofta? Har även tillsatt Ferroplant 24 dagligen enligt instruktion.

          För utom detta så har det som sagt gått bra, har idag även utökat beståndet med 5 st Rödrandig Torpedbarb och även ett städgäng på 20st amanoräkor.
          Även ytterligare ett ciklidpar har fått flytta in, men nu har jag helt glömt vad de hette och hittar dem inte heller. De ska vara från sydamerika och jag tror de hette något med "Red Shoulder" men söker man på detta får man upp någon annan ciklid art. Någon som vet vad det kan vara för några?
          Läckra är de iaf

          Klicka på bilden för större version

Namn: 32.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,7 KB
ID: 2154780Klicka på bilden för större version

Namn: 34.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,3 KB
ID: 2154781
          Klicka på bilden för större version

Namn: 31.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,6 KB
ID: 2154782
          Klicka på bilden för större version

Namn: 33.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,0 KB
ID: 2154783
          Projekt : Rötter (450L Omstart)
          Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Verkligen vackra bilder. Tycker du är riktigt bra på att fotografera.

            Det är ju lätt att tycka att du knappt köpt fisk till så stort kar, men vill rekommendera dig att dra i bromsen nu tills det gått 30 dagar sedan första fisken tillsattes, vilket då skulle bli i mitten av December. Meningen är ju att botten och filter ska hinna med i de processer som händer i akvariet så att det blir en riktigt mjuk start. Sedan från mitten av December kan du köpa en till grupp, vänta ett tag några till etc. Är ju själv väldigt förtjust i Corydoras och har en grupp på 20 stycken i mitt 450. De finfördelar och förflyttar mulmet i akvariet så att det inte blir stillastående fickor samt tar överbliven mat. Har du en rejäl grupp så får du se deras stimbeteenden bättre.

            Det gäller även dina barber. Gränsen för ett stim går väl vid ca 7, men ofta snarare 10 individer. I ett stort kar blir det utrymme för större grupper. Så kanske själv skulle satsat på 20 st totalt. Torpedbarben blir ju ganska stor och kan ge sig på vissa finbladiga växter, men är ju så vacker att man baxnar. Tycker du gjort kanonval så här långt.
            Mitt kardinalstim är ju på 42 st.
            Sedan när vi ändå pratar antal. Vill du att dina Amano ska göra verklig nytta i karet krävs det på sikt en stor grupp. Ska de hinna med gällande alger pratar man om 1 st. per 5 liter Titta på Tropicas länk så ser du skillnaden. Det blir 90 räkor i ett 450

            När det gäller partiklar och vitaktigt vatten, så har det blivit vita perioder i alla mina kar under ett tag i inkörningsfasen. Körde i mitt 450 med extra bakterier i vattnet JBL Denitrol varefter det klarnade på ett par dagar. De bakterierna skyndar på incyklingsprocessen. Men det finns fler bra fabrikat än Denitrol som mera är min personliga favorit.
            Partiklarna ska ju filtret kunna ta så där har jag ingen pejl.
            Senast redigerad av Bluewing; 23 November 2013, 04:45.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Fissure
              • July 2013
              • 153

              #36
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Verkligen vackra bilder. Tycker du är riktigt bra på att fotografera.

              Det är ju lätt att tycka att du knappt köpt fisk till så stort kar, men vill rekommendera dig att dra i bromsen nu tills det gått 30 dagar sedan första fisken tillsattes, vilket då skulle bli i mitten av December. Meningen är ju att botten och filter ska hinna med i de processer som händer i akvariet så att det blir en riktigt mjuk start. Sedan från mitten av December kan du köpa en till grupp, vänta ett tag några till etc. Är ju själv väldigt förtjust i Corydoras och har en grupp på 20 stycken i mitt 450. De finfördelar och förflyttar mulmet i akvariet så att det inte blir stillastående fickor samt tar överbliven mat. Har du en rejäl grupp så får du se deras stimbeteenden bättre.

              Det gäller även dina barber. Gränsen för ett stim går väl vid ca 7, men ofta snarare 10 individer. I ett stort kar blir det utrymme för större grupper. Så kanske själv skulle satsat på 20 st totalt. Torpedbarben blir ju ganska stor och kan ge sig på vissa finbladiga växter, men är ju så vacker att man baxnar. Tycker du gjort kanonval så här långt.
              Mitt kardinalstim är ju på 42 st.
              Sedan när vi ändå pratar antal. Vill du att dina Amano ska göra verklig nytta i karet krävs det på sikt en stor grupp. Ska de hinna med gällande alger pratar man om 1 st. per 5 liter Titta på Tropicas länk så ser du skillnaden. Det blir 90 räkor i ett 450

              När det gäller partiklar och vitaktigt vatten, så har det blivit vita perioder i alla mina kar under ett tag i inkörningsfasen. Körde i mitt 450 med extra bakterier i vattnet JBL Denitrol varefter det klarnade på ett par dagar. De bakterierna skyndar på incyklingsprocessen. Men det finns fler bra fabrikat än Denitrol som mera är min personliga favorit.
              Partiklarna ska ju filtret kunna ta så där har jag ingen pejl.
              Hallå igen och tack för din feedback. Precis som du säger så har vi tänkt att lugna ner oss nu ett bra tag framöver och låta karet bli inkört. Håller koll på de värden jag har kunnat och än så länge ser det bra ut. Har dock glömt att köpa test för ammoniak så får väl göra det så jag inte har ihjäll invånarna, särskilt nu när vattnet blivit lite grummligt och vad jag har kunnat läsa mig till borde vara bakterier som filtret inte orkar ta hand om än.

              Sen när vattnet är fint igen och värdena är stabila så ska vi se vad nästa inköp blir, vi har båda sagt (sambon då alltså) att vi ska öka på med lite fler torped barber då 5 st nog är lite för lite, precis som du sagt. Men blir nog inte jättemånga fler då de hade ett visningskar med lite större sådana på Akvarietjänst i Malmö och de var rätt stora :P

              Både jag och min sambo har blivit väldigt förtjust i Alenguer Diskusar så vi ska se om det är något som kan bli verklighet, har förstått att de vill ha lite varmare vatten så det kan kanske bli ett problem. Får se om det går att lösa på något sätt.

              Jag får se hur det blir med räkorna sen vi valde 20 då det kändes lagom, dessa var rätt stora tror jag (de flest är nog runt 3-4cm). Hade hunnit få en hel del grönalger, tror det både var trådalger och någon form av mer mossliknande alg. Både jag och min sambo blev lika chockade nästa dag när akvariumet tändes, det var i princip helt ränsat på alger. Stenen i mitten som var täck av alger är nu helt kliniskt ren. Helt otroligt, fast å andra sidan så är ju äta det ända de gör. Rätt roliga att titta på också när de gräver runt i bottengruset och snurar runt de små stenarna.

              En sak som jag blev lite förvånad över var järnnivån i karet, var på Hornbach och skulle köpa handdukskrokar och vi gick förbi akvariedelen bara för att titta lite. Hittade lite järn växtgödning som såg vettig ut och tänkte att det är nog bra och ha, köpte även ett järntest från JBL mest för att jag var nyfiken. Har varit noga med gödningen, köpte en stor 5 liters dunk med gödning för akvarium, men den skulle tydligen bara användas vid start och vattenbyten. Läste att om man har mycker växter så försvinner järnet rätt fort och en mer frekvent gödning kan behövas av just det (och magnesium också tror jag). Hur som helst så gjorde jag testet och det visade att jag hade i princip inget järn i vattnet, var precis att det gick att se att vattnet fått färg. Hällde i den dos som jag skulle och gjorde om testet efter en timme och nu var värdet precis där det skall vara enligt tabellen man fick med för sötvattensakvarium. Så det verkade vara ett bra infall


              Och så kommer det lite fler bilder här såklart
              Klicka på bilden för större version

Namn: 35.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,2 KB
ID: 2154825Klicka på bilden för större version

Namn: 36.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,3 KB
ID: 2154826Klicka på bilden för större version

Namn: 37.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,8 KB
ID: 2154827Klicka på bilden för större version

Namn: 38.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,4 KB
ID: 2154828
              Projekt : Rötter (450L Omstart)
              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #37
                Åter igen jättefina bilder!

                Vad är det för gödning du köpte? Kör själv med PMDD som är en blandning av hög kvalité.

                När det gäller Alenquer Diskus var det vildfångade eller odlad Alenquer-liknande? När du/ni nu funderar på Diskus, har ni läst på om arten? Det är en hel del att känna till. Men när det gäller temperaturen så bör det vara mellan 28-30 och det tror jag blir för mycket för barberna. En del av dina växter kommer inte heller att överleva den temperaturen. Är nog ganska säker på att barber och Diskus är en dålig mix av andra skäl än just temperaturen. Barber är ju lite fartiga, stressiga och intressanta just därför, men Diskus gillar inte stirriga kompisar. Diskus är en lättstressad art som lätt blir sjuk om inte förhållandena är optimala. Så innan du funderar vidare på Diskus så råder jag dig att läsa på ordentligt om dem. Jag har ju Diskus själv och det är en av de mest krävande och samtidigt belönande fiskar jag någonsin ägt. Det är så långt från en nybörjarfisk man kan komma egentligen.
                Du kan egentligen sällan komplettera ett kar med Diskus. Då får du kanske tänka om i 180 grader. Köper du Diskus så behöver du utgå från Diskusens behov i första hand och därefter bygga upp karet runt detta.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0702.jpg
Visningar: 3
Storlek: 156,4 KB
ID: 2154829
                Så här ser det ut hos mig. Har ju också ett 450 Vision. Men som du ser är det egentligen bara Anubias av olika typer, Jättevallisneria, Lotus och Cryptocoryne. Kör helt gödningsfritt i detta kar.
                Men det finns flera som kombinerat Diskus med ett växtkar.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #38
                  Ursnygga bilder och ett underbart vackert kar, som du kan vara stolt över .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Fissure
                    • July 2013
                    • 153

                    #39
                    Precis det du säger är det vi också fått reda på / tagit reda på. Just temperaturen verkar bli det största problemet. Har sett att de ligger 26-30 grader på de flesta artbeskrivningar tänkte att det kanske gick just på 26 grader då det är den temperatur mitt kar håller utan tillsatt värme. Men diskusarna ska ju givetvis vara det primära fokuset och deras hälsa. Får kanske tänka om helt. :/
                    Projekt : Rötter (450L Omstart)
                    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #40
                      Vilka vackra bildet du tar! Önskar jag kunde göra mina kar och fiskar rättvisa med skarpa bilder. Superkul att se. Väldigt lummigt och fint, mitt nystartade ser ut som en öken i väntan på ljus
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #41
                        Tror faktiskt att du får tänka om en del. Framför allt läsa in dig på arten. Men vad är det som gör att du vill ha Diskus då?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Fissure
                          • July 2013
                          • 153

                          #42
                          Ursprungligen postat av HWH
                          Vilka vackra bildet du tar! Önskar jag kunde göra mina kar och fiskar rättvisa med skarpa bilder. Superkul att se. Väldigt lummigt och fint, mitt nystartade ser ut som en öken i väntan på ljus
                          Tackar ödmjukast, systemkameran gör det rätt enkelt för mig

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tror faktiskt att du får tänka om en del. Framför allt läsa in dig på arten. Men vad är det som gör att du vill ha Diskus då?
                          Jag får nog ta och göra det, tycker väl mest att de verkar vara väldigt intressanta fiskar och väldigt vackra.
                          Projekt : Rötter (450L Omstart)
                          Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #43
                            Så omsorgsfull som du är, klarar du det säkert alldeles utmärkt En varning bara; de där idéerna är himla svåra att få ur huvudet när de väl slagit rot.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Fissure
                              • July 2013
                              • 153

                              #44
                              Testade ta lite bilder med min blixt, blev väl lite knepigt men några blev hyffsade iaf.

                              Svåra att fota, jäkla fart på dem hela tiden
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 39.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,8 KB
ID: 2154862
                              Bubbelmums
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 40.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,0 KB
ID: 2154863
                              Fick äntligen en bild på "kärleksparet" tillsammans
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 41.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,5 KB
ID: 2154864

                              Börjar kanske bli tradigt med bilder på samma firrar nu, men har inget bättre för mig :P
                              Projekt : Rötter (450L Omstart)
                              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                #45
                                Inte alls, me like
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...