Projekt: Nytt Vision Line 450

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Ursprungligen postat av Fissure
    Tackar ödmjukast för kommentarerna!

    Bluewing: Du har beskådat rätt den större plantan är en Echinodorus 'Ozelot Green', det står även en längst till höger i karet. Växten precis till höger om Ozelot Green är en "Anubias barteri var. angustifolia", jag antar att det är den du menar iallafall?

    Ska testa ändra platsen på CO2 diffusorn, har en extern typ som heter Taifun från JBL ser ut så här. Lade den i lådan mellan det nedre och övre insuget i hopp om att det skulle sugas in just i pumpen. Men det hinner väl fly upp till ytan kanske då istället.
    Där ser man vad halvblindhet så här på helgen kan ställa till med. Ja har du satsat på Anubias då är det ju en klockren växt. Anubias har börjat segla upp som klar favorit hos mig. Så länge algerna håller sig borta är den otroligt läcker.

    Den Co2 controller du köpt (för visst hade du en sådan?), slår den på och av Co2 via magnetventil? Har du den igång dygnet runt?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Fissure
      • July 2013
      • 153

      #17
      Japp den har en inbyggd magnetventil, så den slår av när den uppnått det PH värde jag ställt in. Just nu är PHt nere på 7,2 så den håller på att köra fortfarande, den är igång dygnet runt. Har nu ökat flödet från ventilen så den släpper en bubbla per sekund nu. Har flyttat ner diffusorn nästan till botten nu så bubblorna får maximal tid i vattnet.
      Diffusorn är som en spiral inuti ett plasthölje så bubblan snurar runt i den tills den når toppen där det sen släpps ut genom ett litet ventilations håll.
      Tar sin lilla tid så bubblan har rätt lång kontakt med vattnet, frågan är om det är tillräckligt bara. Inte märkt någon större skillnad sen jag ökade flödet och flyttade den.
      Hur lång tid tar det för PHet att påverkas av koldioxiden, manuallen säger att man ska ha ett så högt flöde så att kontrollorn stänger av och startar runt 4-6 ggr per dygn men just nu så står den ju öppen hela tiden...
      Projekt : Rötter (450L Omstart)
      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Projekt: Nytt Vision Line 450

        Jag tror att Taifun bygger på idén att den går hela tiden. Om du på en heldag inte får ner Ph till inställt värde tror jag inte den räcker till för ditt akvarium. Har själv olika diffusorer och alla räcker inte ens för mitt 180. Tror du får svårt att lösa tillräckligt med Co2 med en vanlig diffusor i ett 450. Det finns effektivare lösningar så du får ut det i vattnet bättre. Men jag är ingen expert på området utan ganska ny på det hela. Har själv en kontroller och löser Co2 med en enkel glasdiffusor. Får ner Pht på någon timme med den. Men den diffusorn slösar med Co2.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Fissure
          • July 2013
          • 153

          #19
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Jag tror att Taifun bygger på idén att den går hela tiden. Om du på en heldag inte får ner Ph till inställt värde tror jag inte den räcker till för ditt akvarium. Har själv olika diffusorer och alla räcker inte ens för mitt 180. Tror du får svårt att lösa tillräckligt med Co2 med en vanlig diffusor i ett 450. Det finns effektivare lösningar så du får ut det i vattnet bättre. Men jag är ingen expert på området utan ganska ny på det hela. Har själv en kontroller och löser Co2 med en enkel glasdiffusor. Får ner Pht på någon timme med den. Men den diffusorn slösar med Co2.
          Japp det verkar inte bättre, men nu i morse är iaf PHet nere på 7.05 så den borde slå av snart för första gången iaf. Kanske är nu i början när vattnet är väldigt syrerikt som det är svårt att få systemet effektivt? Annars kan man bygga på Taifunen med fler diskar/spiraler om det nu är så att det inte räcker. Håller dig uppdaterad om hur det går!
          Projekt : Rötter (450L Omstart)
          Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #20
            Hej allihop, satte mig ner nu precis när jag kommit hem efter mitt nattpass på jobb framför akvariumet. Satt och titta en liten stund sen slogs jag av hur mycket det har växt på bara en dag.
            Vattnet har klarnat upp riktigt fint från igår och jag tippar på att vissa av växterna har växt med flera centimeter, riktigt roligt att se

            Klicka på bilden för större version

Namn: 1C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,3 KB
ID: 2154628Klicka på bilden för större version

Namn: 2C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,8 KB
ID: 2154629Klicka på bilden för större version

Namn: 3C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,8 KB
ID: 2154630Klicka på bilden för större version

Namn: 4C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,7 KB
ID: 2154631Klicka på bilden för större version

Namn: 5C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,5 KB
ID: 2154632Klicka på bilden för större version

Namn: 6C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,5 KB
ID: 2154633Klicka på bilden för större version

Namn: 7C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,7 KB
ID: 2154784Klicka på bilden för större version

Namn: 8C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 206,5 KB
ID: 2154785Klicka på bilden för större version

Namn: 9C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,6 KB
ID: 2154786Klicka på bilden för större version

Namn: 10C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 202,2 KB
ID: 2154787Klicka på bilden för större version

Namn: 11C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 202,9 KB
ID: 2154788Klicka på bilden för större version

Namn: 12C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,1 KB
ID: 2154789Klicka på bilden för större version

Namn: 13C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,1 KB
ID: 2154790Klicka på bilden för större version

Namn: 14C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,5 KB
ID: 2154791Klicka på bilden för större version

Namn: 15C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,5 KB
ID: 2154974Klicka på bilden för större version

Namn: 16C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,7 KB
ID: 2154975Klicka på bilden för större version

Namn: 17C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 211,5 KB
ID: 2154976Klicka på bilden för större version

Namn: 18C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,4 KB
ID: 2154977Klicka på bilden för större version

Namn: 19C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 218,5 KB
ID: 2154978Klicka på bilden för större version

Namn: 20C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,5 KB
ID: 2154979Klicka på bilden för större version

Namn: 21C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,2 KB
ID: 2154980Klicka på bilden för större version

Namn: 22C.jpg
Visningar: 2
Storlek: 228,3 KB
ID: 2155048Klicka på bilden för större version

Namn: 23C.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,1 KB
ID: 2155049

            Här har ni dag för dag sen det startades, tänkte det kunde vara lite kul att se. Hoppas jag inte är allt för jobbig med alla bilderna, är bara så glad
            Ni kan se där om man gämför bild nr3 med nr4 vilken skillnad det är!
            Senast redigerad av Fissure; 04 December 2013, 23:06.
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #21
              Kul att det går så bra för dig
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #22
                Projekt: Nytt Vision Line 450

                Det blir jättefint!
                Varför vänta med incyklingsfisken? Synd att incyklingen skjuts upp när du nu har fått det så fint.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #23
                  Projekt: Nytt Vision Line 450

                  En bps i ett 450 låter allt klent (även om det nu är ett kasst mätinstrument då olika system ger olika bubblor)

                  Det krävs finjusteringar, absolut. I mitt 112 så kör jag konstant bubblande, 2 bps är det rent visuellt men det säger inte ett smack, du får lyssna på anläggningen och se hur mycket den får jobba. Den ska inte vara igång hela tiden men den ska inte heller smacka på och av hela tiden. Du har ett stort kar, då g
                  Går det mycket gas!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Fissure
                    • July 2013
                    • 153

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det blir jättefint!
                    Varför vänta med incyklingsfisken? Synd att incyklingen skjuts upp när du nu har fått det så fint.
                    Är mest för att jag inte haft tid att åka till akvarieaffären, jobbar långa pass och har ingen bil förrens till Jul. Men du har helt rätt, ska se om jag hinner dra dit idag innan jag skall sticka till jobb

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    En bps i ett 450 låter allt klent (även om det nu är ett kasst mätinstrument då olika system ger olika bubblor)

                    Det krävs finjusteringar, absolut. I mitt 112 så kör jag konstant bubblande, 2 bps är det rent visuellt men det säger inte ett smack, du får lyssna på anläggningen och se hur mycket den får jobba. Den ska inte vara igång hela tiden men den ska inte heller smacka på och av hela tiden. Du har ett stort kar, då g
                    Går det mycket gas!
                    Du har säkert helt rätt, har ökat på ytterligare till 2bps nu, har tagit ner PHt till 7,0 där det skall ligga. Men det verkar vara precis vad den orkar. Så ska se om jag skall öka lite ytterligare så systemet stänger ner också. Tack för tipset !
                    Projekt : Rötter (450L Omstart)
                    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #25
                      Snyggt.. ännu ett fint projekt att följa..
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • Fissure
                        • July 2013
                        • 153

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        En bps i ett 450 låter allt klent (även om det nu är ett kasst mätinstrument då olika system ger olika bubblor)

                        Det krävs finjusteringar, absolut. I mitt 112 så kör jag konstant bubblande, 2 bps är det rent visuellt men det säger inte ett smack, du får lyssna på anläggningen och se hur mycket den får jobba. Den ska inte vara igång hela tiden men den ska inte heller smacka på och av hela tiden. Du har ett stort kar, då g
                        Går det mycket gas!
                        Efter ökningen har klarar systemet nu av att ta ner PHt till 6.8 (där controllern slår av) för att sedan vandra upp sakta igen till 7,15 (där den startar igen). Så verkar som jag har hittat rätt mängd nu. Förväntar mig att kunna sänka dosen så fort där kommer lite fisk i karet sedan.


                        P.S Har lagt till två nya bilder på första sidan från de två senaste dagarna. Ska nog uppdatera den posten med bilder från första månaden eller något. Kan vara rätt kul att se hur det växer osv?
                        Projekt : Rötter (450L Omstart)
                        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #27
                          Roligt att det växer Vad har du för Ph och Kh direkt från kranen så att säga? Vad vill du ligga på gällande ppm Co2?

                          Går det att ställa in på din Controller hur exakt den håller värdet på Co2? Jag kör ju själv med rfcandys kontroller och där ligger värdet exakt på 6,8 hela tiden. En del alger kan gilla att Pht guppar lite upp och ner.
                          Senast redigerad av Bluewing; 14 November 2013, 05:11.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Fissure
                            • July 2013
                            • 153

                            #28
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Roligt att det växer Vad har du för Ph och Kh direkt från kranen så att säga? Vad vill du ligga på gällande ppm Co2?

                            Går det att ställa in på din Controller hur exakt den håller värdet på Co2? Jag kör ju själv med rfcandys kontroller och där ligger värdet exakt på 6,8 hela tiden. En del alger kan gilla att Pht guppar lite upp och ner.
                            Från kranen har jag mätt ett PH på 8 och ett KH på 6-7 siktar på ett co2 runt 20 – 25 mg/l.
                            Jag ställer in denna kontrollern på ett önskar värde antingen på PH eller KH. Enligt manualen har CO2 en påverkan på PHt, olika mycket beroende på vilket KH man har. Manualen har en kurva där man kan urläsa vad kontrollern skall vara inställd på för att nå den CO2 mängd man vill hålla.
                            Det jag får ut av kurvan i manualen är att ju högre KH man har desto mindre CO2 behöver man pumpa ner i vattnet?
                            Projekt : Rötter (450L Omstart)
                            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                            Kommentar

                            • Jojje_
                              • January 2013
                              • 335

                              #29
                              Mitt tips hade varit att du köper valfri liten fisk och låter den starta upp hela processen medan du väljer mellan de fiskar du tänkt skall bo i akvariet. Allt för att få igång bakterierna i filtret.
                              Rätt så onödigt att låta den tiden vara utan fisk, och bakterier.

                              Annars supernice. Skall följas. =)
                              Fluval Edge 46L
                              Projekt - Ciklidhörna

                              Kommentar

                              • Fissure
                                • July 2013
                                • 153

                                #30
                                Japp det blir att åka och handla fisk imorgon med sambon

                                Tror även jag hittat orsaken till att Eheim pumpen vibrerar. Tog ut impellern och pinnen den sitter på, rent visuellt ser de ok ut men satte impellern på pinnen och höll den mellan fingrarna och snurrade hårt på impellern, kan se och känna att den vobblar. Misstänker att kommer i obalans när den snurrar i pumpen, kan kanske vara det som orsakar ljudet?

                                Noterade även en sak nu när jag satt vid matbordet och åt, att det kom en hel del småbubblor från mitten på akvariumet. Trodde först om det gått läck på det, men ser ut som att det kommer från vissa växter. Typ småbubblor varje sekund, är det normalt?
                                Projekt : Rötter (450L Omstart)
                                Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...