Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Flera liter sött vatten

    Jag skall försöka mig på en projekttråd....

    Efter några år med saltvatten lockade sötvattnet igen, och denna gång ville jag ha ett "mellanstort" kar.
    Tidigare har jag haft ett 500+ liter med discusar vilket var ett jättejobb då det skulle matas till förbannelse och vattenbyten i paritet med matningen (hade inte hittat detta eminenta forum där det uppenbarligen bevisas att det går att göra annorlunda!). Det karet la jag ner efter att vi varit på semester och sonen skulle sköta karet - ja, "algbaljan" vi kom hem till gjorde att jag tappade sugen totalt och la ner alltihop.
    Hade även parallellt ett 180 liters kar med "fisksoppa" som las ner i smb med att jag alltmer inriktade mig på saltvatten.

    Men, som sagt, nu är det dags för nya tag i sötvattenvärlden!
    Letandet efter ett möbelakvarium började för några månader sedan, och förra helgen hämtade vi hem ett 275 liters Akvastabil Mark II, ett demoex som såldes ut i en butik.
    I veckan har BTN slimline Amazonas kommit på plats, rötter ligger i blöt i badkaret och ytterfiltret ett JBL 1501 står och väntar tillsammans med gruset som är "mellangrovt" från Hornbach (har detta i min 60 liters kub och gillar det.
    Växterna står på tillväxt i 2 andra mindre akvarier så länge.

    Nu kliar det i fingrarna att sätta igång och inreda, fylla och få allt på plats, men en resa gör att detta får vänta nån vecka - men jag har något att längta hem till

    De tänkta innevånarna är Scalare och jag har inte riktigt bestämt mig för vilken "sort" ännu - ena stunden tycker jag att dom odlade färgvarianterna är så fina och andra stunden vill jag ha VF och någon variant av dom Altumliknande sorterna (det lutar åt det senare då jag är intresserad av yngelvården och de naturliga beteendet hos dom VF).
    Jag har 5 stycken Corydoras Venezuela black som skall bli fler, har även 3 stycken fjärilsciklider (Microgeophagus Ramirezi) som skall få bli några fler.

    Akvariet står just nu så tokigt till så att fotografier får vänta

    Detta var en liten introduktion till mitt projekt Är det något som ni reagerar på som skulle kunna vara bättre eller jag skall göra/tänka annorlunda?
    Senast redigerad av heba; 06 November 2013, 20:57.
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.
  • heba
    • September 2013
    • 847

    #2
    Fortsätter monologen.
    Har nu äntligen fyllt karet och satt ner en del växter, tyvärr flyter fortfarande en del rötter trots blötläggning sedan några veckor, men det är väl bara att vänta in dom. Inväntar också en del växter som är på väg med posten.
    Jag har bestämt mig för att beställa någon av naturformerna av scalare och sitter just med en lista med massa olika varianter som jag får googla frenestiskt på. Hur många skall man börja med i ett kar av denna storlek?
    Velar fortfarande ang fjärilscikliderna - utöka gruppen jag har eller komplettera med Bolivianska fjärilsciklider.
    Skall lägga upp några bilder imorgon då diset i karet lagt sig.
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      275 liter sött vatten

      Fortsätt du skriv, ska bli kul att följa!
      Kör på med en 4-5 skalarer, kan bli lite gruff så det får du räkna med .
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        #4
        Skulle också vilja ha förslag på någon tetra, hade tänkt kardinaler (pga deras färger ) och är också intresserad av kolglödstetran eller glödbandstetran, men är dom för små tillsammans med scalare?
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Intressant projekt. Testa moenkhausia pittieri med scalarerna, låt några apistogrammor med lite konstraterande färg gå och plocka på botten. Kanske några L397 också.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Ursprungligen postat av heba
            Fortsätter monologen.
            Har nu äntligen fyllt karet och satt ner en del växter, tyvärr flyter fortfarande en del rötter trots blötläggning sedan några veckor, men det är väl bara att vänta in dom. Inväntar också en del växter som är på väg med posten.
            Jag har bestämt mig för att beställa någon av naturformerna av scalare och sitter just med en lista med massa olika varianter som jag får googla frenestiskt på. Hur många skall man börja med i ett kar av denna storlek?
            Velar fortfarande ang fjärilscikliderna - utöka gruppen jag har eller komplettera med Bolivianska fjärilsciklider.
            Skall lägga upp några bilder imorgon då diset i karet lagt sig.
            Vad roligt jag stod också igår/natt och började fylla mitt nya SA kar. Men jag måste ha mer sten innan jag är klar så det blir till att åka och plocka lite idag. Jobbigt bara att det har snöat i natt.

            Jag tänkte ha VF skalarer men sneglar också på att kombinera med de svarta, tror det kan vara en snygg kombination. Tetror ska jag ha rödmun. Problemet med skalarer och kardinaltetran är väl att just kardinalerna nästan går i dvala på natten och då är ett lätt byte. Jag har både vanliga fjärilar och bolivianer i mitt nuvarande SA som ska få följa med, men på sikt har jag tänkt att köpa lite kakaduaciklider som färgklick.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              #7
              Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
              Intressant projekt. Testa moenkhausia pittieri med scalarerna, låt några apistogrammor med lite konstraterande färg gå och plocka på botten. Kanske några L397 också.
              Briljanttetror hade jag faktiskt i förra sötvattenkaret, det är en tanke - tack för tipset! Jag kommer inte ihåg riktigt, men dom stimmar väl inte så mycket, eller minns jag fel?

              Ursprungligen postat av HWH
              Vad roligt jag stod också igår/natt och började fylla mitt nya SA kar. Men jag måste ha mer sten innan jag är klar så det blir till att åka och plocka lite idag. Jobbigt bara att det har snöat i natt.

              Jag tänkte ha VF skalarer men sneglar också på att kombinera med de svarta, tror det kan vara en snygg kombination. Tetror ska jag ha rödmun. Problemet med skalarer och kardinaltetran är väl att just kardinalerna nästan går i dvala på natten och då är ett lätt byte. Jag har både vanliga fjärilar och bolivianer i mitt nuvarande SA som ska få följa med, men på sikt har jag tänkt att köpa lite kakaduaciklider som färgklick.
              Kul att du också är på gång! Rödmunnarna tycker jag är lite "tråkiga", jag har inte riktigt upptäckt dom än
              Hur mycket kan man blanda dvärgciklider, det skulle ju vara jättekul om man kunde även ha någon palettciklid eller kakaduaciklid också, men jag har trott att det inte var så lyckat att ha flera olika sorter.
              Du har ju dessutom ett mycket större kar mot mitt som blott är 275 liter
              Scalare tänkte jag också ha vildfångade, sneglar intensivt på "Peru-altum" eller "Manacapuru" (eller dom kanske inte är vildfångade?).
              Senast redigerad av heba; 20 November 2013, 09:33.
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Så kul Helene att du har startat en projekttråd . Sen är du ju just nu inne i den mest roliga fasen, med planering av vilka fiskar, växter och allt annat man vill ha i sitt kar. Dessutom när man har egen tråd, så kan man ju skriva om allt möjligt .
                Det skall bli jättekul att följa dig och dina kar från start .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #9
                  Ursprungligen postat av heba
                  Skulle också vilja ha förslag på någon tetra, hade tänkt kardinaler (pga deras färger ) och är också intresserad av kolglödstetran eller glödbandstetran, men är dom för små tillsammans med scalare?

                  Jag skulle kört på någon högryggad tetra typ Svart fantom eller Vitfenad Rosentetra som håller till vid botten och Stänktetra som håller till vid ytan. Lite för att dom inte får plats i en skalarmun, och mest för att dom har ett otroligt mycket intressantare beteende än "äta>bajsa>simma>äta>bajsa>simma"-terorna du nämnde

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Också en högryggad tetra - Dolkstickstetra min favorit bland dom lite större tetrorna .

                    //Inger
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      #11
                      Tack för ytterligare tips på tetror! Den vitfenade rosentetran har jag också tittat på.
                      Några bilder, först innan vattnet kom i
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0643red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,1 KB
ID: 2154755
                      Därefter på den nuvarande "rotsoppan" där en rotklump flyter och några små rötter i framkantKlicka på bilden för större version

Namn: IMG_0651red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,3 KB
ID: 2154754
                      endast är islängda för att ligga blött i väntan på växterna.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0649red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,5 KB
ID: 2154753

                      Jag har haft i filterstart och därav diset.
                      Jag tycker att ljuset är sådär - lite för rosa, dom lysrör jag har är 1 Silwania grolux (boven?) och ett aquastar, men men, jag får byta en annan gång, just nu får det vara så här (jag kanske vänjer mig ).
                      Bifogade filer
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Vilket snyggt akvarium med den bänken till.

                        Angående ljuset, vänta och utvärdera till du får i växter och det har klarnat. Jag tror det gröna i växterna kommer ta bort den röda känslan i ljuset.

                        Jag hittade dessa till salu och grämer mig att jag inte har plats för dem än. Vill ju inte köra ner i ett nystartat kar.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0496.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,8 KB
ID: 2154768
                        Altum Scalare Tapajos VF
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          #13
                          Ursprungligen postat av HWH
                          Vilket snyggt akvarium med den bänken till.

                          Angående ljuset, vänta och utvärdera till du får i växter och det har klarnat. Jag tror det gröna i växterna kommer ta bort den röda känslan i ljuset.

                          Jag hittade dessa till salu och grämer mig att jag inte har plats för dem än. Vill ju inte köra ner i ett nystartat kar.
                          [ATTACH=CONFIG]65557[/ATTACH]
                          Altum Scalare Tapajos VF
                          Wow, dom var läckra!! Har du inget inkört kar att stoppa ner dom i så länge, tills det stora karet är stabilt? Är dom fullvuxna?
                          Tack ang akvariet, ja, jag gillar ffa möbeln, rampen är lite stökig att flytta men karet är tack och lov bara 100 cm brett
                          Har nu fått hem alla växter, så nu skall jag försöka få till alltihop under kvällen efter att ha sovit efter nattjobb (om bara den förb.... sista roten ville sjunka).
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            275 liter sött vatten

                            He he jag la en sten på min som inte ville sjunka för jag orkade inte vänta.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              #15
                              Helena - nu ligger det en sten på den envisa roten, hoppas den sjunker inom rimlig tid för det ser inte så kul ut i nuläget!
                              Nu har jag fått i lite fisk efter att alla växter har kommit i, men känner mig fortfarande inte "klar" med placeringen av växterna...
                              Ett gäng Corydoras har flyttat in - 2 st Sterbai, 3 st Julii och 4 st Venezuela black - jag hade redan dom svarta men tyckte sedan att dom andra 2 sorterna var så fina så det blev en blandning av dom (så går det när man har beslutsångest).
                              Det har också tillkommit 15 st koppartetror http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=434&SOK=1 och fjärilscikliderna har blivit 4 stycken.
                              Fjärilscikliderna är lite lustiga - dom 3 jag hade sedan innan går oftast tillsammans och "släpper" inte in nykomlingen, verkar heller inte jaga den nya. Jag tror att jag i nuläget har 2+2 av hanar och honor, men vi får väl se hur det går.
                              Senare i veckan skall jag nog åka och köpa Bolivianska fjärilsciklider, har tittat på dom och dom ser lite färglösa ut, men det kanske beror på miljön, skall i allafall ta mig en titt igen och kanske få med mig några hem. Vad tror ni om 4 stycken, eller blir det för många?
                              Så småningom skall det ju till några scalare i detta kar - tror det blir 4-5 stycken, men det får dröja några veckor.
                              Ska försöka ta några nya bilder ikväll.
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...