Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • HWH
    svarade
    Det tror jag, de är ännu mer röda nu. Så färgen ska man inte klaga på när det gäller bolivianer. Men de blir mycket större och jag upplever dem inte som småfiskar utan lite mer åt mellanstorlek medan de varliga fjärilarna är klart småfisk.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Vad riktigt röda fenor den har, brukar alla Bolivianer ha det? Så fin!

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Häftigt med så spretiga rötter. Kommer bli kanon.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0396.jpg
Visningar: 3
Storlek: 112,0 KB
ID: 2154860

    Detta är ju bara en ungfisk som inte fått de blå prickarna på fenorna.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Några bilder från igår innan vattenbytet
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0658red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,5 KB
ID: 2154856
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0656red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,0 KB
ID: 2154857
    Och den eländiga roten som inte vill sjunka ligger under stenen med Anubias i bakkant
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0657red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,5 KB
ID: 2154858
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0662red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,3 KB
ID: 2154859
    En tjej har jag iallafall

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ja, det är jätteroligt att få lite liv i karet.

    Jag vet ju att fiskarna kan vara färglösa i butik (har läst det här på zoopet), men kan det vara så att dom också är dåligt färgade "naturligt"? Dom jag tittat på går nu i ett behandlingskar för vita prick och är färdigbehandlade senare i veckan - är det dumt att köpa dom? Har du någon bild på dina i din tråd, jag skall titta efter det?

    Ja, det är en rolig fas i akvarieriet när man håller på och startar upp - man vill både få allt klart på en gång, samtidigt som det är härligt att bara "planera" och se hur det växer på sig!

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Vad roligt med fisk.

    Jag tror 4 bolivianer är perfekt. Jag köpte 6, men 4 dog under semestern tyvärr. Otroligt vackra fiskar när de färgar ut och då är mina fortfarande unga. Men ja de kan vara lite grå i butiken. Men med sina illröda fenor så är de nästan vackrare än de vanliga fjärilarna i akvarieljus. Jag tycker de vanliga fjärilarna ser bäst ut på dagen i ett mörkt kar och dagsljus i rummet, gärna med ett par solstrålar på karet. Då glimmar de ju som blå och lila ädelstenar.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Helena - nu ligger det en sten på den envisa roten, hoppas den sjunker inom rimlig tid för det ser inte så kul ut i nuläget!
    Nu har jag fått i lite fisk efter att alla växter har kommit i, men känner mig fortfarande inte "klar" med placeringen av växterna...
    Ett gäng Corydoras har flyttat in - 2 st Sterbai, 3 st Julii och 4 st Venezuela black - jag hade redan dom svarta men tyckte sedan att dom andra 2 sorterna var så fina så det blev en blandning av dom (så går det när man har beslutsångest).
    Det har också tillkommit 15 st koppartetror http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=434&SOK=1 och fjärilscikliderna har blivit 4 stycken.
    Fjärilscikliderna är lite lustiga - dom 3 jag hade sedan innan går oftast tillsammans och "släpper" inte in nykomlingen, verkar heller inte jaga den nya. Jag tror att jag i nuläget har 2+2 av hanar och honor, men vi får väl se hur det går.
    Senare i veckan skall jag nog åka och köpa Bolivianska fjärilsciklider, har tittat på dom och dom ser lite färglösa ut, men det kanske beror på miljön, skall i allafall ta mig en titt igen och kanske få med mig några hem. Vad tror ni om 4 stycken, eller blir det för många?
    Så småningom skall det ju till några scalare i detta kar - tror det blir 4-5 stycken, men det får dröja några veckor.
    Ska försöka ta några nya bilder ikväll.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    275 liter sött vatten

    He he jag la en sten på min som inte ville sjunka för jag orkade inte vänta.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Vilket snyggt akvarium med den bänken till.

    Angående ljuset, vänta och utvärdera till du får i växter och det har klarnat. Jag tror det gröna i växterna kommer ta bort den röda känslan i ljuset.

    Jag hittade dessa till salu och grämer mig att jag inte har plats för dem än. Vill ju inte köra ner i ett nystartat kar.
    [ATTACH=CONFIG]65557[/ATTACH]
    Altum Scalare Tapajos VF
    Wow, dom var läckra!! Har du inget inkört kar att stoppa ner dom i så länge, tills det stora karet är stabilt? Är dom fullvuxna?
    Tack ang akvariet, ja, jag gillar ffa möbeln, rampen är lite stökig att flytta men karet är tack och lov bara 100 cm brett
    Har nu fått hem alla växter, så nu skall jag försöka få till alltihop under kvällen efter att ha sovit efter nattjobb (om bara den förb.... sista roten ville sjunka).

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Vilket snyggt akvarium med den bänken till.

    Angående ljuset, vänta och utvärdera till du får i växter och det har klarnat. Jag tror det gröna i växterna kommer ta bort den röda känslan i ljuset.

    Jag hittade dessa till salu och grämer mig att jag inte har plats för dem än. Vill ju inte köra ner i ett nystartat kar.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0496.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,8 KB
ID: 2154768
    Altum Scalare Tapajos VF

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Tack för ytterligare tips på tetror! Den vitfenade rosentetran har jag också tittat på.
    Några bilder, först innan vattnet kom i
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0643red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,1 KB
ID: 2154755
    Därefter på den nuvarande "rotsoppan" där en rotklump flyter och några små rötter i framkantKlicka på bilden för större version

Namn: IMG_0651red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,3 KB
ID: 2154754
    endast är islängda för att ligga blött i väntan på växterna.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0649red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,5 KB
ID: 2154753

    Jag har haft i filterstart och därav diset.
    Jag tycker att ljuset är sådär - lite för rosa, dom lysrör jag har är 1 Silwania grolux (boven?) och ett aquastar, men men, jag får byta en annan gång, just nu får det vara så här (jag kanske vänjer mig ).
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Också en högryggad tetra - Dolkstickstetra min favorit bland dom lite större tetrorna .

    //Inger
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • addo
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    Skulle också vilja ha förslag på någon tetra, hade tänkt kardinaler (pga deras färger ) och är också intresserad av kolglödstetran eller glödbandstetran, men är dom för små tillsammans med scalare?

    Jag skulle kört på någon högryggad tetra typ Svart fantom eller Vitfenad Rosentetra som håller till vid botten och Stänktetra som håller till vid ytan. Lite för att dom inte får plats i en skalarmun, och mest för att dom har ett otroligt mycket intressantare beteende än "äta>bajsa>simma>äta>bajsa>simma"-terorna du nämnde

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Så kul Helene att du har startat en projekttråd . Sen är du ju just nu inne i den mest roliga fasen, med planering av vilka fiskar, växter och allt annat man vill ha i sitt kar. Dessutom när man har egen tråd, så kan man ju skriva om allt möjligt .
    Det skall bli jättekul att följa dig och dina kar från start .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
    Intressant projekt. Testa moenkhausia pittieri med scalarerna, låt några apistogrammor med lite konstraterande färg gå och plocka på botten. Kanske några L397 också.
    Briljanttetror hade jag faktiskt i förra sötvattenkaret, det är en tanke - tack för tipset! Jag kommer inte ihåg riktigt, men dom stimmar väl inte så mycket, eller minns jag fel?

    Ursprungligen postat av HWH
    Vad roligt jag stod också igår/natt och började fylla mitt nya SA kar. Men jag måste ha mer sten innan jag är klar så det blir till att åka och plocka lite idag. Jobbigt bara att det har snöat i natt.

    Jag tänkte ha VF skalarer men sneglar också på att kombinera med de svarta, tror det kan vara en snygg kombination. Tetror ska jag ha rödmun. Problemet med skalarer och kardinaltetran är väl att just kardinalerna nästan går i dvala på natten och då är ett lätt byte. Jag har både vanliga fjärilar och bolivianer i mitt nuvarande SA som ska få följa med, men på sikt har jag tänkt att köpa lite kakaduaciklider som färgklick.
    Kul att du också är på gång! Rödmunnarna tycker jag är lite "tråkiga", jag har inte riktigt upptäckt dom än
    Hur mycket kan man blanda dvärgciklider, det skulle ju vara jättekul om man kunde även ha någon palettciklid eller kakaduaciklid också, men jag har trott att det inte var så lyckat att ha flera olika sorter.
    Du har ju dessutom ett mycket större kar mot mitt som blott är 275 liter
    Scalare tänkte jag också ha vildfångade, sneglar intensivt på "Peru-altum" eller "Manacapuru" (eller dom kanske inte är vildfångade?).
    Senast redigerad av heba; 20 November 2013, 09:33.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...