Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 140,5 KB
ID: 2363552
    Jag har nu påbörjat inredningen av karet, och det blev sjösten i olika grovlek på botten. Rötterna har jag lagt sten på inför fyllningen av vatten (ser trist ut just nu).
    Imorgon blir det till att ansa i växtkaret och fylla det nya, och sedan i med vatten
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av heba
      Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 140,5 KB
ID: 2363552
      Jag har nu påbörjat inredningen av karet, och det blev sjösten i olika grovlek på botten. Rötterna har jag lagt sten på inför fyllningen av vatten (ser trist ut just nu).
      Imorgon blir det till att ansa i växtkaret och fylla det nya, och sedan i med vatten
      Det ser riktigt lovande ut, jag skulle också vilja ha ett sånt där långt, lågt akvarium, känns som om det inte vore alltför svårt att möblera in heller
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Det är lite av en utmaning då man som jag vill ha rötterna uppstickande ur akvariet, vilket innebär snålt med plats för belysning. Ska nog skicka efter likadan ledbelysning som jag har i växtkaret, vilken är väldigt "slimmad"!
        Nu är det vatten i karet, men har ännu inte installerat filtret, vilket går dubbelt i växtkaret, men det blir nog framåt kvällen eller imorgon.
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Ursprungligen postat av KJE

          Det ser riktigt lovande ut, jag skulle också vilja ha ett sånt där långt, lågt akvarium, känns som om det inte vore alltför svårt att möblera in heller
          Nej, det var inte jättesvårt att möblera in då skåpen är 40 cm djupa ,
          Jag är glad att jag har det och nu ska det bara bli balans i det. Kommer behöva köpa någon cirkulationspump då det är svårt att få till cirkulationen i ett så långt kar. Har tänkt köpa en sådan pump som jag har i saltvattenakvariet, som är smidig och ger ett hyfsat tryck.
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Påminner mig om hannesc Orinocokar som ju blev väldigt fint!
            // Annicka

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	         Visningar:	1 Storlek:	259.3 kB ID:     	2363605
              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	         Visningar:	1 Storlek:	297.9 kB ID:     	2363606Klicka på bilden för större storlek  Namn:	         Visningar:	1 Storlek:	173.7 kB ID:     	2363604
              Lite bilder från dagen!
              Testar belysning i nya karet, och jag gillar led:en och dess kallare ljus (ser nu att ljuset är väldigt blått på fotot, vilket det inte riktigt är i verkligheten)! Stenar är lagda på rötterna och ska placeras om då rötterna behagar ligga kvar, ytterligare en mindre rot med växter på ska i samt mer växter, men jag är på väg
              Växtkaret har tagit stryk efter en tid med dålig skötsel och att det varit så överväxt, men jag hoppas att det hämtar sig. Även här behövs en del ändringar då jag nu tagit bort snabbväxarna, men jag väntar tills jag flyttat filtrets in-och utblås och tagit bort det som ska till det nya.
              Senast redigerad av heba; 04 December 2016, 23:14.
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av heba
                Klicka på bilden för större storlek Namn:	 Visningar:	1 Storlek:	259.3 kB ID: 	2363605
                Klicka på bilden för större storlek Namn:	 Visningar:	1 Storlek:	297.9 kB ID: 	2363606Klicka på bilden för större storlek Namn:	 Visningar:	1 Storlek:	173.7 kB ID: 	2363604
                Lite bilder från dagen!
                Testar belysning i nya karet, och jag gillar led:en och dess kallare ljus (ser nu att ljuset är väldigt blått på fotot, vilket det inte riktigt är i verkligheten)! Stenar är lagda på rötterna och ska placeras om då rötterna behagar ligga kvar, ytterligare en mindre rot med växter på ska i samt mer växter, men jag är på väg
                Växtkaret har tagit stryk efter en tid med dålig skötsel och att det varit så överväxt, men jag hoppas att det hämtar sig. Även här behövs en del ändringar då jag nu tagit bort snabbväxarna, men jag väntar tills jag flyttat filtrets in-och utblås och tagit bort det som ska till det nya.
                LED-rampen ser också mycket slankare och smidigare ut på akvariet, jag röstar på den
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Rötter som vill flyta är ju jobbigt, på Lidot som jag satte upp för några veckor sedan använda jag silikon och flat sten. Syns ju inte och man kan lägga grenarna lite som man vill utan att de ändrar läge när vattnet åker i. Du kommer att få riktigt ljust ända ner i bottnen med det låga karet. Kan ju välja och vraka bland lägre ljuskrävande växter om du vill-roligt
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Ursprungligen postat av KJE

                    LED-rampen ser också mycket slankare och smidigare ut på akvariet, jag röstar på den
                    Ja, det blir nog led, men har bara en ramp av den som ligger på just nu, så det blir till att beställa nya
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Ursprungligen postat av Rufus
                      Rötter som vill flyta är ju jobbigt, på Lidot som jag satte upp för några veckor sedan använda jag silikon och flat sten. Syns ju inte och man kan lägga grenarna lite som man vill utan att de ändrar läge när vattnet åker i. Du kommer att få riktigt ljust ända ner i bottnen med det låga karet. Kan ju välja och vraka bland lägre ljuskrävande växter om du vill-roligt
                      Rötterna har legat i blöt tidigare så jag hoppas det inte tar månader
                      Ja, jag kan verkligen välja fritt bland växterna, men ändå vill jag hålla det på en lägre nivå då jag inte har några planer på CO2 i detta kar.
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 253,8 KB
ID: 2363625
                        Så här ser saltkaret ut, inga förändringar utan det bara "lunkar på" Emellanåt dyker det upp lite cyano på botten, men så försvinner det igen.
                        Senast redigerad av heba; 05 December 2016, 14:49.
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Nu är fiskarna på plats i det nya karet. Det som från börjar var 2 små, små yngel av endlersguppy är nu ett 30-tal (minst)! Dom har sällskap av några (6-7 st) rasboror och en del snäckor.
                          Någon mer fisk ska komma till i det akvariet, men jag har ännu inte bestämt mig, så det får ta den tid det tar.
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av heba
                            Nu är fiskarna på plats i det nya karet. Det som från börjar var 2 små, små yngel av endlersguppy är nu ett 30-tal (minst)! Dom har sällskap av några (6-7 st) rasboror och en del snäckor.
                            Någon mer fisk ska komma till i det akvariet, men jag har ännu inte bestämt mig, så det får ta den tid det tar.
                            Dom har varit flitiga med andra ord
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Ursprungligen postat av KJE

                              Dom har varit flitiga med andra ord
                              Jajamän, dom är produktiva, men kanske inte helt förvånande med guppy
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Idag har det långa akvariet på 150 liter snart varit igång i 2 veckor, har ju ett "inkört" filter där, så idag har 10 små corydoras albino (riktiga färgklickar ) fått flytta in. Att det blev just albino beror på att jag hade velat ha panda, men dom var tydligen slut hos Imazo sedan flera månader, och jag tyckte dessa vita var lika fina.
                                Det är så kul att se dessa roliga fiskar och deras beteende. Jag har inte haft några corys sedan 275-liters karet las ner, och jag hoppas nu att dom ska fungera på sjöstensbottnen.

                                Imorgon är det dags för vattenbyte, och ska då även flytta på ytterfiltret i växtkaret, då det nu står bredvid och inte under i bänken. Jag hade ett ytterfilter ursprungligen i detta kar, men köpte ett till och det sista fick gå parallellt under ca 1 månad för att "gotta till" sig. Det första filtret har nu fått flytta till "långkaret" och då är det dags för det sist köpta att flytta in i möbeln istället för att stå på golvet.

                                Funderar på ytterligare fisk till "långkaret", och tittade idag på dvärgciklider, men det fanns mest fjärilsciklider, men även Tomasii?ciklider. Dom sistnämnda blir väl rätt stora så dom är inte intressanta. Jag får avvakta, och se vad som dyker upp. Däremot ska jag ha någon tetra, men har inte ännu bestämt vad.

                                Bilder kommer senare då det nu är släckt i karen !
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...