Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    Ursprungligen postat av heba
    Haha ! Ja, jag ska dela med mig av mina erfarenheter av detta kar! Det är ju onekligen "testkört" av många saltvattenakvarister och med gott omdöme, så jag hoppas att det blir så för mig med!
    Om du funderar på Aqua medics kar - titta på Cubicus, 140 liter med samma koncept och LED-belysning. Var inne på att köpa ett sådant, men bestämde mig för det mindre.

    Det har visat sig vara svårt att "bli av" med fiskarna i 275:an, så uppstarten av saltet tar tid. Jag vill inte annonsera på Blocket, och får då inte lika många? intressenter, men så småningom är det nog tomt.
    Något nytt här? Eller njuter du av den svenska sommaren

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Ett galet sent svar - ja, jag njöt av sommaren !

      Jag har inte varit här inne på väldigt länge, men ser att många "gamla" trådar fortfarande är aktiva - härligt! Har mycket att ta igen

      Här hemma är det si och så med akvaristiken.
      275 L har jag fortfarande inte sålt - har känt mig tveksam om jag kommer vilja starta det igen, men har nu beslutat mig för att sälja av det. 180 L juwelkaret är nedlagt och sålt. Terrariet är igång, men det var inte min grej så det ska också säljas.
      Saltkaret är igång och "lunkar på", där gör jag inte mycket mer än vattenbyten och pytsar i tillsatser. Jag bytte belysningen i detta kar till en Maxspect razor nano då originalbelysningen var (i alla fall i mina ögon) undermålig.
      Ett nytt kar har tillkommit, ett Fluval 46 L där microrasbororna från vasen går tillsammans med 2 guppys och räkor. När jag tömde juwelkaret så sålde jag av all fisk, men när jag tappade ur vattnet fann jag 2 små guppy-yngel och dessa fick flytta över till vasen, dessa två var en hane och en hona (byter dom kön efter behov som vissa andra fiskar gör?). Räkorna består av crystalräkor och körsbärsräkor (som också är kvar från juwelkaret).
      Vasen har jag lagt ner då jag tyckte synd om innevånarna ffa fiskarna.

      Imorgon ska jag åka och titta på ett beg. kar med spännande mått, får se om det får följa med hem. Tänker i så fall växtkar igen, då jag saknar mitt gröna juwelkar .

      Är inte guldmedlem så det blir inga bilder tyvärr, men det kanske förändras det med!
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Haha, ja det var sent! Och nu kommer det ju en ny sommar att njuta av

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Bättre sent än aldrig - eller vad heter det

          Det fick följa med ett nytt kar hem idag med måtten L 80 x B 65 x H 40 cm. Måste nu hitta på en bra belysning som kan täcka hela ytan och fixa "möbeln". Underredet/"möbeln" idag består av ett regelverk och är inte så vackert, dessutom ca 45-50 cm högt så jag måste få till både utseendet och höjden. IKEA har ju med sitt nya kökssortiment minskat ner möjligheterna att kombinera luckor tyvärr, så det får nog bli någon lösning med mdf.
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Häftigt med 65 cm djup! Det kan du säkert, med ditt sätt att kombinera rötter och växter, göra något riktigt fint av. 80 cm är väl tacksamt när du letar belysning. Det är ju standard så det finns säkert mycket att välja på. Gissar att du tänker dig ett öppet kar med belysning som du "ställer" på kanterna? Jag hoppas på uppdateringar när det händer något. Och det här med inga bilder....... Godkännes icke

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Haha! Ja det blir nog bilder framöver.
              Detta med att hitta ljus till 80 cm var inte så lätt som jag trodde! 60 och 90 verkar vara "standard" på ebay, tittar man på t.ex econolux så är man raskt uppe i större summor. Kan det räcka med två 60 cm armaturer a' 39 w LED - osäker om ljuset räcker ut i kanterna? Jag har tittat på denna typen av belysning vilken är "slim" och ser bra ut, men finns inte 80 cm, utan den längsta är 60 cm.
              Förslag mottages tacksamt
              Chihiros A-Series 12-39W 5370 LED 20-60cm Lampe Éclairage Blanc Aquarium Poisson in Pet Supplies, Fish & Aquarium, Lighting & Hoods | eBay
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                Ursprungligen postat av heba
                Haha! Ja det blir nog bilder framöver.
                Detta med att hitta ljus till 80 cm var inte så lätt som jag trodde! 60 och 90 verkar vara "standard" på ebay, tittar man på t.ex econolux så är man raskt uppe i större summor. Kan det räcka med två 60 cm armaturer a' 39 w LED - osäker om ljuset räcker ut i kanterna? Jag har tittat på denna typen av belysning vilken är "slim" och ser bra ut, men finns inte 80 cm, utan den längsta är 60 cm.
                Förslag mottages tacksamt
                Vad ska du ha i karet? Något som bara behöver ljus för att kunna se in i det, eller värsta växtkaret? Jag gissar på mer åt det senare alternativet efter att ha sett dina tidigare kar

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  Jo, det är nog växtinriktat kar även denna gång - jag saknar den biten.
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Sakta men säkert börjar sakerna komma på plats men det är fortfarande en hel del kvar att fixa innan uppstart av det nya 200-liters karet.
                    Belysningen har kommit och det var en positiv "överraskning" - jag skickade efter 4 stycken 40 cm ramper av dom jag länkade till här ovan (Chihiros) och tänker sätta ihop dom 2 och 2 så det blir 2 stycken 80 cm ramper a' 48 w. Dessa ramper är väldigt slimmade och snygga, bara 1 cm tjocka, så jag hoppas det blir bra.
                    "Möbeln" karet ska stå på kommer maken hjälpa mig att få till under semestern, sedan är det bara CO2-systemet jag behöver - var korkad nog och sålde mitt gamla, något jag ångrar nu .
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Ja, jag kan inte skryta med att jag är särskilt aktiv i min tråd, men akvariumen tuffar på !
                      200-liters karet är igång sedan en tid och det växer så det knakar! Hade en del problem i början med penselalger som jag fick bukt på med hjälp av Easy carbo i högre doser, sedan gjorde nog tiden sitt
                      Jag lyckades komma över ett kar med härligt udda mått (170 x 30 x 30) för en ringa penning, och detta håller jag på att förbereda nu. Jag tänker mig denna gång mer åt "low tech"-hållet, och det ska bli spännande.

                      Jag har fastnat lite i dessa udda mått-akvarium och jag vet inte vad det är som triggar mig när jag hittar dom (på blocket), men roligt är det
                      Jag har fortfarande inte förnyat mitt medlemskap så jag kan lägga in bilder
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av heba
                        Ja, jag kan inte skryta med att jag är särskilt aktiv i min tråd, men akvariumen tuffar på !
                        200-liters karet är igång sedan en tid och det växer så det knakar! Hade en del problem i början med penselalger som jag fick bukt på med hjälp av Easy carbo i högre doser, sedan gjorde nog tiden sitt
                        Jag lyckades komma över ett kar med härligt udda mått (170 x 30 x 30) för en ringa penning, och detta håller jag på att förbereda nu. Jag tänker mig denna gång mer åt "low tech"-hållet, och det ska bli spännande.

                        Jag har fastnat lite i dessa udda mått-akvarium och jag vet inte vad det är som triggar mig när jag hittar dom (på blocket), men roligt är det
                        Jag har fortfarande inte förnyat mitt medlemskap så jag kan lägga in bilder
                        Kul att du fortfarande är i gång Nu blir man ju nyfiken på att få se lite bilder på dina akvarier, särskilt det där med udda måttet, så långt och lågt, grunt? Vad har du för planer för det?
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          Ursprungligen postat av heba
                          Ja, jag kan inte skryta med att jag är särskilt aktiv i min tråd, men akvariumen tuffar på !
                          200-liters karet är igång sedan en tid och det växer så det knakar! Hade en del problem i början med penselalger som jag fick bukt på med hjälp av Easy carbo i högre doser, sedan gjorde nog tiden sitt
                          Jag lyckades komma över ett kar med härligt udda mått (170 x 30 x 30) för en ringa penning, och detta håller jag på att förbereda nu. Jag tänker mig denna gång mer åt "low tech"-hållet, och det ska bli spännande.

                          Jag har fastnat lite i dessa udda mått-akvarium och jag vet inte vad det är som triggar mig när jag hittar dom (på blocket), men roligt är det
                          Jag har fortfarande inte förnyat mitt medlemskap så jag kan lägga in bilder
                          Du njöt av ännu en sommar(och höst)
                          Har du kollat in Kjells bilder från Malmö akvarieförenings utställning?
                          Där fanns ett kar med mått som påminner om de på ditt senaste, fast ännu värre 300x20x20

                          Jag antar det är ok att länka till bilden som Kjell tagit:


                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Ursprungligen postat av KJE

                            Kul att du fortfarande är i gång Nu blir man ju nyfiken på att få se lite bilder på dina akvarier, särskilt det där med udda måttet, så långt och lågt, grunt? Vad har du för planer för det?
                            Nu har jag äntligen betalat in guldmedlemskapet, så bilder kommer så småningom
                            Ja, visst är jag igång - 3 akvarier - ett 200 liters växtkar, ett 60-liters som nu mest är ett övergångskar, och ett 80-liters saltvatten.
                            Ang planer så är jag inne på att inte köra high-tech iallafall, men vad gäller fiskarna så är jag ännu mer osäker, har dock ett gäng endlers som ska ner i det här karet och även några små rasboror. Har du något tips?
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Ursprungligen postat av Micke L

                              Du njöt av ännu en sommar(och höst)
                              Har du kollat in Kjells bilder från Malmö akvarieförenings utställning?
                              Där fanns ett kar med mått som påminner om de på ditt senaste, fast ännu värre 300x20x20

                              Jag antar det är ok att länka till bilden som Kjell tagit:

                              "Sommaren är (inte) kort"
                              Åh, jag kommer inte in på länken ännu, får vänta till mitt medlemskap är registrerat!
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                Ursprungligen postat av heba

                                "Sommaren är (inte) kort"
                                Åh, jag kommer inte in på länken ännu, får vänta till mitt medlemskap är registrerat!
                                Ja då får du kolla in länken, väldigt långt kar med zebrafiskar.
                                Guldmedlem, då kommer bilderna som jag väntat på i 1,5 år

                                Kommentar

                                Arbetssätt...