Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    Ursprungligen postat av heba
    Ja, jag håller med!
    Det kanske är så att all sk-t kommer i en "skur" och sen är det lugnt - vill iallafall tro det
    Trist med alla motgångar!
    Satt just och njöt av filmen med alla snygga guppies, tetror och räkor, var ju en härlig mix och måste nu kännas tomt.
    Det stora är också riktigt fint. Jag är imponerad av hur bra du fått till inredningen i detta👌 Jag tänker ett maffigt diskuspar och ett stim kardinaltetror😉 Hoppas du får till belysningen innan växter tar skada. Vilken pansarmal är det med orange/svart teckning?

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Ursprungligen postat av Micke L
      Trist med alla motgångar!
      Satt just och njöt av filmen med alla snygga guppies, tetror och räkor, var ju en härlig mix och måste nu kännas tomt.
      Det stora är också riktigt fint. Jag är imponerad av hur bra du fått till inredningen i detta Jag tänker ett maffigt diskuspar och ett stim kardinaltetror Hoppas du får till belysningen innan växter tar skada. Vilken pansarmal är det med orange/svart teckning?
      Tack!
      Det är så tomt nu tyvärr! Ska låta det gå ett tag och sedan försöka hitta nya kolglödstetror till att börja med, sedan några ancistrusar.
      Ja, belysningen måste fixas, nu är det en otillräcklig lampa som ersatt rampen
      Jag har ju "provat" diskus förut och det var tyvärr inget för mig, men dom är så vackra (i andras kar ).
      Dom orange/svarta är C.Duplicareus.
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Flera liter sött vatten

        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1415915211.888503.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,9 KB
ID: 2164647
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1415915228.338649.jpg
Visningar: 1
Storlek: 344,5 KB
ID: 2164648



        (Du vet var det finns som väntar på dig! )
        Senast redigerad av Likan; 13 November 2014, 23:29.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Tack Likan - jag kommer att ta dig på orden

          En uppdatering är nog på sin plats!
          Nya kolglödstetror är installerade i juwelkaret - det blev 15 stycken, och det känns som alldeles för få, så det blir nog en till beställning efter helgerna. Guppysarna förökar sig i makalös takt, körsbärsräkorna började kika fram efter några dagar så det var fler som klarade sig än vad jag trodde, likaså har jag räknat in 6 stycken crystalräkor Gissa om jag blev glad när jag insåg att det var en hel del räkor som faktiskt klarat sig? Lustigt dock att dom gömde sig under flera dagar, innan dom vågade sig fram igen! Växterna i samma kar växer så det knakar.

          I 275:an (som fortfarande saknar T5-armaturen och belyses av 2 stycken 18 w LED) lunkar det på som vanligt. Armaturen är skickad till Akvastabil i Danmark då det egentligen var garanti kvar. "Egentligen" skriver jag, då vi (maken) hann mecka isär armaturen innan jag kollade garantin, och sladden till drivdonet var avklippt, då vi hade tänkt köpa ett nytt don. Hur som helst så får vi se vad Akvastabil säger - det värsta som kan hända är att dom inte lagar armaturen. Något positivt med detta (om det nu finns något?) är att det är så otroligt vackert med LED-ljus i karet - det "skimrar" så läckert, men arrangemanget för att få dessa lampor över karet lämnar en hel del övrigt att önska (läs - ser för jä-igt ut )!

          Vad gäller mina Vivarie/terrarie planer, så har nu äntligen ett terrarium "landat" här hemma och det SKA vara vattentätt .
          Jag var på posten igår och hämtade paketet med bakgrund, så nu ska jag fixa iordning det när jag är ledig!

          Nu hoppas jag att motgångarna är "by gone" !
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Så, har du vattentestat det än? Jag håller tummen som alltid.

            Vad är måtten på denna då? Du har säkert sagt det förr men minns inte... Och vad blir det för bakgrund? Nyfiken i en strut.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Ja, vad ska man säga.....saknas silikon ca 4-5 cm mitt fram mot bottenglaset Jag har inte ens provfyllt det, utan leverantören ska hämta det 8/1 för att silikona om det (tror jag hört den förut!)!
              Jag blir galen på detta, vad är det med terrarieleverantörer/byggare - bara slarv för hela slanten Det verkar som om alla tror att det är ökentema som är det allena rådande!

              Måtten är iallafall 71 x 51 x 100 cm, udda mått för att passa på Juwelbänk Jag kommer ha en bakgrund med både Xaxim och korkbark...någongång..

              Behöver jag säga att jag är sk-tless ?
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av heba
                Ja, vad ska man säga.....saknas silikon ca 4-5 cm mitt fram mot bottenglaset Jag har inte ens provfyllt det, utan leverantören ska hämta det 8/1 för att silikona om det (tror jag hört den förut!)!
                Jag blir galen på detta, vad är det med terrarieleverantörer/byggare - bara slarv för hela slanten Det verkar som om alla tror att det är ökentema som är det allena rådande!

                Måtten är iallafall 71 x 51 x 100 cm, udda mått för att passa på Juwelbänk Jag kommer ha en bakgrund med både Xaxim och korkbark...någongång..

                Behöver jag säga att jag är sk-tless ?
                Bra att du är förbannad...ibland hjälper det

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • kastina
                  • March 2012
                  • 27

                  Herregud, aldrig hört om någon som haft sån otur Usch vad trist!

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Bra att du är förbannad...ibland hjälper det

                    //Inger
                    Ja, jag hoppas det, men det känns mest frustrerande att dom som tillverkar är så slarviga, tänk om akvariebyggarna gjorde likadant

                    Ursprungligen postat av kastina
                    Herregud, aldrig hört om någon som haft sån otur Usch vad trist!
                    Det har varit lite mycket nu ett tag, men som man säger - efter regn kommer sol - och jag bara väntar på solen (även i bokstavlig bemärkelse )!
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Alltså jisses. Saknar ord...

                      Så du får en önskan om en God jul iaf!
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Ursprungligen postat av Likan
                        Alltså jisses. Saknar ord...

                        Så du får en önskan om en God jul iaf!
                        Ja, eller hur
                        God jul till er med
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Efter ett långt uppehåll härifrån så har jag börjat läsa igen. Tappade helt sugen efter trasslet med terrariet, men jobbade ändå vidare, så 8 månader efter införskaffandet av det första terrariet så var jag äntligen på banan ��.
                          Ca 7 cm vatten i botten, därefter "plastgolvbitar", matkultur, torv och sist spagnummossa. Endast växter häri, inga djur.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,1 KB
ID: 2171854
                          Nu får ni vrida datorn - sorry ��

                          Akvarierna rullar på som vanligt, men jag funderar allvarligt på att lägga ner 275:an då det inte fungerar som jag vill. Hur som helst så lunkar karen på.
                          Eftersom paddan inte vill lägga in några bilder så får jag återkomma från den stationära datorn.
                          Hur bär man sig åt för att ta bort miniatyrerna? Lyckades!
                          Senast redigerad av heba; 07 June 2015, 20:51. Anledning: .
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Här kommer lite fler bilder, tagna med paddan så tyvärr inte bästa (eller ens näst bästa) kvalite.
                            Vattennivån i terrariet blev begränsat pga en spricka som uppkom i samband med att det skulle lyftas på plats (gissa om det var nära att det åkte ut helt ), men med lite silikon som försäkring så får det rulla med mindre mängd vatten.

                            I 275-litern går dom vanliga fiskarna som har fått lite tillskott i form av Psedomugil furcatus https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=259&SOK=1 och 2 gula ancistrus. Dom små gaffelstjärtarna är verkligen roliga fiskar, dom var ett "medskick" då jag köpte guppys. Detta karet är nedläggningshotat till förmån för ett saltkar.
                            Ja, saltsuget har gjort sig påmint igen så det blir nog ett mindre kar igen

                            Juwelkaret skulle behöva en rejäl ansning - det växer som tusan! Fortfarande guppys (massor), kolglödstetror och 4 st röda ancistrus (Ja, Likan, dom växer ) i detta kar tillsammans med körsbär och amanoräkor.
                            Senast redigerad av heba; 07 June 2015, 21:20.
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Woho! Heba är tillbaka! [emoji106]
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Hmm så här ser det ut hos mig.



                                Kul att de växer! Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1433704780.317835.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,1 KB
ID: 2171855
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...