Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Ursprungligen postat av ElinR
    "Crazy cat lady" fast m akvarium. Jo, min man har muttrat ngt åt det hållet. [emoji1]
    Ja, så länge det är maken bara som muttrar , men börjar fundera på hur vännerna ser på detta när dom kommer hit
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Flera liter sött vatten

      Jag är snart där... Snart 5. Haha. Ja. Vad säger man? Tur att jag inte är singel. :P Männen hade ju vänt i dörren.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Ursprungligen postat av ElinR
        "Crazy cat lady" fast m akvarium. Jo, min man har muttrat ngt åt det hållet. [emoji1]
        Ursprungligen postat av Likan
        Jag är snart där... Snart 5. Haha. Ja. Vad säger man? Tur att jag inte är singel. :P Männen hade ju vänt i dörren.
        Undrar om det är "kvinnligt" att känna så här
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • ElinR
          • September 2014
          • 370

          Äh, vänner blir glada när man själv är glad. De kanske inte förstår, men de kan glädjas med en ändå. Och min man har fyra cyklar, så han kan inte riktigt säga något.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Tummen upp på det Elin.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Ursprungligen postat av ElinR
              Äh, vänner blir glada när man själv är glad. De kanske inte förstår, men de kan glädjas med en ändå. Och min man har fyra cyklar, så han kan inte riktigt säga något.
              Du har så rätt
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                Ursprungligen postat av ElinR
                Äh, vänner blir glada när man själv är glad. De kanske inte förstår, men de kan glädjas med en ändå. Och min man har fyra cyklar, så han kan inte riktigt säga något.
                Jag fick en bild framför mig hur man behöver se ut för att cykla på 4 cyklar samtidigt... de är svåra att behålla i akvarium.....sorry för OT
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Haha.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Jag fick en bild framför mig hur man behöver se ut för att cykla på 4 cyklar samtidigt... de är svåra att behålla i akvarium.....sorry för OT
                    OT är bara välkommet
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Jag har i 2 dagar försökt ladda upp 2 filmer (Iphonefilmat) och jag säger bara - hallelulja den dagen vi får fiber I dagsläget har vi ADSL och det går INTE fort!
                      Här är iallafall en av dom och det är juwelkaret, varför zoomar inte Iphonen, kass skärpa, vad gör jag för fel? Jag måste lära mig att filma med systemkameran....


                      I fredags när jag bytte vatten så höll jag på att ta livet av en massa fiskar i detta kar Efter att ha tömt ut ca 80-90% vatten så började jag fylla på, samtidigt fortsatte jag att ansa växter, inser ganska snabbt att fiskarna ligger på sida och ser döda ut! Flera fiskar hade stått under utflödet av KALLT vatten och var som frysta fiskpinnar!
                      Snabbt som attan iväg till kranen och sätta på lite varmare efter att ha kollat med handen, sedan in till karet och spola varmare vatten över dom kalla fiskarna - japp, dom "vaknade till liv" igen, lite sega, men dock, phu!
                      Ingen har dött efteråt så jag var tillräckligt snabb och har lärt mig något - inte lita på "hur det brukar vara" vad gäller inställningen på kranen.

                      Igår var jag en snabbis förbi auktionen i Haninge, men tittade bara på fastprisbordet. Fick med mig 10+10 crystal räkor svarta och röda låggraderade. Har tittat efter dessa förut, men då jag endast vill ha för att titta på och inte odla så har jag tyckt det varit för dyrt, men dessa "fulräkor" i odlarsammanhang passar mig utmärkt

                      I lördags var vi på reptilmässa i Norrköping. Jösses vad massa olika spindlar, grodor, ormar och ödlor det fanns där!
                      Kom iallafall hem med belysning till kommande terrariet.
                      Jag har äntligen bestämt vad jag vill ha för burk, så nu gäller det bara att beställa den och få hem den, ja, sen är det bara "resten kvar"

                      Återkommer förhoppningsvis med en film på 275-liters karet
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Det är väl inget fel på den filmen, superdupersnyggt

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ElinR
                          • September 2014
                          • 370

                          Ditt akvarium är så fint!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Mycket snyggt kar!
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Flera liter sött vatten

                              Det var du som fick mig att hoppa i med huvudet före och tänka koldioxid. Du är en riktig inspirationskälla.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Katastrof!
                                Innan jag skrev inlägget ovan, satt jag och tittade på alla fiskarna i juwelkaret (som står bakom ryggen på mig när jag sitter vid datorn) vänder mig därefter och skriver samt kollar mailen, vänder mig om igen, och då har det gått ca 10-15 minuter och ser då att CO2 flödar och sgs alla fiskar är döda !
                                Stänger fort som sjutton av CO2 och springer efter en till pump, riktar allt flöde mot ytan och börjar håva fisk i förhoppning att något lever. Nu finns några guppys och körsbärsräkor kvar, resten är dött
                                Detta skedde såklart 15 minuter innan jag skulle åka och jobba så någon tid att göra vattenbyten fanns inte

                                Jag skickade tidigare efter en atomizer som jag kopplade in förra veckan, tycker det har varit stort motstånd/dåligt flöde i den och det har inte gått att få upp till ens 1 bubbla/sekund. Provade igår för sjuttielfte gången att felsöka och plockade isär allt utan att det blev bättre.
                                Ställde ner flödet men utökade tiden istället då CO2 är på, och idag detta!
                                Jag tror att halva flaskan tömdes på några minuter och droppcheckern var knallgul. Uppenbarligen hade jag inte vridit ner flödet tillräckligt.

                                Låter nu dom upphivade guppysarna går kvar i en liten 3 liters bytta till imorgon, och 2 guppys är kvar i karet och verkar pigga, enstaka räkor plockar bland dom döda räkorna jag inte kommer åt. Väntar nu bara på nitritspiken "from hell" då jag inte vill riva upp allt i karet.
                                Tappar totalt sugen....

                                Grämer mig nåt galet över alla fina kolglödstetror, galaxyrasboror, gula och röda ancistrus osv, men det är väl bara att "komma igen", men idag känns det skit rent ut sagt!
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...