Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Underbart vackra kar Helene

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Tycker karen dessutom ser provocerande algfria ut
      "Obehagligt sunda fiskar och provocerande algfria kar".. Rätt bra omdöme..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        Oj vad fint det är [emoji4]

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Tack allihop
          Ja, karen är tämligen algfria (i alla fall just nu) det finns lite alger i juwelkaret och 275:an visar på lite brister vad gäller gödning, men på det stora hela är jag nöjd
          Blyxan växer nåt hysteriskt och jag får plocka varje vecka - kärt besvär, men skulle vilja att skotten "kom till användning" så om någon är intresserad så hör av er! Har petat ner lite blyxa i stora karet så nu får jag se om den fungerar utan Co2.
          fiskarna ser ut att må bra också, dock lite mycket fisk i juwelkaret, men väljer att inte se det Det är ju bara små fiskar som förefaller må gott!
          Jag har stoppat ner ett extrafilter i 275:an då jag tyckte att vattnet var fullt av partiklar - har ju ett jbl 1501 men tycker inte att det riktigt räcker till, har väl för "tung last" i det karet.... Nu är det iallafall fint efter att ett aquael turbo 1000 fick åka ner.
          Karen får bara "lunka på" med sedvanliga vattenbyten.
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tycker karen dessutom ser provocerande algfria ut
            Håller med, det blir nästan osund avundsjuka från min sida.

            Fantastisk inspiration
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Mitt blivande/kommande paludarium blev en lååångsam historia.. Terrariet står här hemma och är limmat av förra ägaren, men min tilltro till kvaliteten på denna burk är tyvärr noll och intet (livrädd för läckage!) så den ska säljas.
              Har nu tittat runt på nya terrarier och Hornbach är även i detta avseende "outstanding" i sin prissättning så det blir ett nytt terrarium därifrån och då blir det lite större än det som nu ska säljas vilket ju innebär att bakgrunden måste byggas på!
              Ja, en vacker dag (veckors leveranstid till att börja med) blir det nog klart, och växterna står nu i 60-liters kuben under belysning samt i juwelakvariet.
              Har under dom här veckorna tittat på alla möjliga sidor i frustration över att inte komma igång, och jösses vad mycket läckra burkar det finns inom den "grenen" Grodfolket är verkligen en inspirationskälla!
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Det kanske blir din julklapp i år?
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  Ursprungligen postat av Likan
                  Det kanske blir din julklapp i år?
                  Ja, det blir nog nåt åt det hållet, men är så otålig !
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Flera liter sött vatten

                    Jag förstår det! Hade jag också varit. Du har ju hållit på ett tag med den där nu.

                    Jag ser fram emot sötnosen sen, när det väl kommit så långt.

                    Vad blir de nya måtten förresten?
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Jag förstår det! Hade jag också varit. Du har ju hållit på ett tag med den där nu.

                      Jag ser fram emot sötnosen sen, när det väl kommit så långt.

                      Vad blir de nya måtten förresten?
                      OM det blir detta Eheim så är det 120 x 50 x 80 cm, finns lite tvekan kvar i mig då denna burk är STOR, men det kanske är lika bra att "ta i" från början Det som står här hemma är 90 x 45 x 60 cm, men skulle vilja ha högre för växternas skull.
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Kan det någonsin bli för stort?

                        Iofs blir den ju större än din 180l. Men om det är ok för gubben så varför inte?
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Nä, det kan väl inte bli för stort, men man börjar känna sig som en "crazy lady" när det kommer gäster . Men iofs så är ju karet i hallen borta... och det är ok för gubben..
                          Jag väntar (sedan förra veckan) på svar från Hornbach ang vad som ingår i priset, dom har nämligen lite olika info om 2 olika stora terrarier, det stora med tillbehör (bänk, belysning) medan det mindre är bara burken utan tillbehör och det skiljer inte mycket i pris, så något är fel - jag tror att båda prislapparna bara anger priset på burken utan tillbehör annars är det för bra för att vara sant .
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Paludarium... klingar så fint i mina öron.. jag var så mycket inne på det ett tag att jag t.o.m haft en sida på paludarium.se men det är nedlagt. Ska bli intressant att följa

                            Så fint du har i karen, jag är nyfiken på vilka vattenvärde du har i kranen?
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Ursprungligen postat av flygrc
                              Paludarium... klingar så fint i mina öron.. jag var så mycket inne på det ett tag att jag t.o.m haft en sida på paludarium.se men det är nedlagt. Ska bli intressant att följa

                              Så fint du har i karen, jag är nyfiken på vilka vattenvärde du har i kranen?
                              Tack!
                              Tyvärr kan jag inte ge dig något vettigt svar ang värdena i kranen då jag aldrig mäter och inte heller har några tester
                              Tidigare har jag haft saltvatten och där var det ett evigt testande av alla möjliga parametrar, och nu när jag gick över till sött har jag helt enkelt låtit bli att testa och heller inte känt något behov av det då allt fungerar bra - korkat? Ja, kanske
                              Tråkigt med websidan!
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • ElinR
                                • September 2014
                                • 370

                                "Crazy cat lady" fast m akvarium. Jo, min man har muttrat ngt åt det hållet. [emoji1]

                                Kommentar

                                Arbetssätt...