Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Oj, vilket roligt projekt Helene . Vad skall du fylla ditt paludaruim med?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Ursprungligen postat av Inger H
      Oj, vilket roligt projekt Helene . Vad skall du fylla ditt paludaruim med?

      //Inger
      Växter av olika slag - Tillandsia, kanske någon orkide, Fittonia, kättätande växt , har inte i nuläget planerat in några djur alls.
      Det är verkligen jättekul - lite terapi att slabba med fogskum, forma frigolit, limma - lite kreativt men på ett annat sätt än att inreda ett akvarium.
      Jag har tidigare hållit på med keramik som hobby och detta var lite samma känsla - skapa med händerna, riktigt kul helt enkelt och kan rekommenderas.
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Har du hållit på med keramik, så är du ju lite av en konstnärssjäl .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Spännande Heba!
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            Ursprungligen postat av Inger H
            Har du hållit på med keramik, så är du ju lite av en konstnärssjäl .

            //Inger
            Nja, jag gillar att "skapa" men keramiken/drejningen var endast på hobbybasis men så roligt, höll på i många år. Har provat mig igenom det mesta av skapande med både silversmide, keramik, vävning, quiltning osv (t.om sytt nallar ) men som sagt endast för "husbehov" och på fritid.
            Klicka på bilden för större version

Namn: nallar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,3 KB
ID: 2163150 Klicka på bilden för större version

Namn: skål2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,5 KB
ID: 2163151

            Här i Stockholm har vi ju syfestival 2 ggr/år och där var jag tidigare en flitig besökare

            Ursprungligen postat av Likan
            Spännande Heba!
            Ja, riktigt spännande . Får hoppas att det blir bra också så det inte bara är att kasta sedan .

            Idag ska jag ut och leta efter en pump, dom jag har orkar inte "lyfta" vattnet för bevattningen av baksidan, så jag hoppas verkligen att jag hittar något och inte behöver beställa på internet för då går det inte att jobba vidare i helgen.
            Senast redigerad av heba; 05 September 2014, 08:13.
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Under helgen har det blivit lite gjort i detta projekt.
              Har fått till bevattningen uppifrån och lagt klart Hygrolonet (som inte var helt lätt att limma, utan skulle ha behövt öva på något innan , men det kommer förhoppningsvis att döljas av växter sedan).
              Nästa steg var att få till botten som kommer ha en hyfsat hög vattennivå, detta pga att jag tänker använda det till både bevattningen uppifrån samt ett regnsystem - hoppas återigen slippa ha vatten utanför burken, och vi får väl se hur det går .
              Till vänster på bilderna kommer vattenfallet byggas upp av sten och där ligger också en liten pump på botten, på höger sida ligger pumpen till bevattningen samt att slangen för regnsystemet ligger på plats där för senare användning.

              Nu kommer jag gå in i en jobbperiod så vi får se hur mycket som blir gjort, men på agendan står att få till vattenfallet med sten och att mossbestryka bakgrunden.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 1409074.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,3 KB
ID: 2163354 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409072.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,6 KB
ID: 2163355

              Klicka på bilden för större version

Namn: 1409073.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,5 KB
ID: 2163356 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409075.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,8 KB
ID: 2163357
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Med risk att idiotförklara mig så undrar jag om gallret och plaströren? Vad fyller de för funktion på bilderna?
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Gissar att det är till Niagara falls....
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Ursprungligen postat av Likan
                    Med risk att idiotförklara mig så undrar jag om gallret och plaströren? Vad fyller de för funktion på bilderna?
                    Dubbelbotten Vatten under gallret och rören är endast för att få gallret att ligga kvar. På gallret ska det vara en duk och på den sedan lecakulor, spagnummossa och torv.
                    Dubbelbottnen ger vatten till bevattningen av bakgrunden - en pump ligger i framkant bakom den blå filtermattan och kommer att styras av en timer och gå på ca 30 sekunder/1-2 timmar får se hur mycket som behövs och i framkant till vä. också bakom blå filtermatta finns en pump som leder upp till en slang (som du ser mynningen på) som kommer att fungera som vattenfall
                    Till vä kommer jag lägga sten som vattnet får rinna över (vattenfall) och ha en del akvarieväxter som kan växa emerst.
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Gissar att det är till Niagara falls....
                    Så rätt så
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Är man smart eller?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Detta projektet är spännande att följa
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Är man smart eller?
                          Japp!

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Detta projektet är spännande att följa
                          Just nu står det lite still då jag är inne i en jobbperiod, men ska i helgen fylla med vatten för att försäkra mig om att terrariet är tätt, och därefter blir det att ställa det på plats och pussla med stenar till vattenfallet
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Aha. Så inga fiskar i? Isf hänger jag med. [emoji5]️
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Inga fiskar, helt rätt - ingenting i för att vara helt korrekt
                              Gjorde i dag en test av vattentätheten - dessa terrarier ska ha "waterproof bottom" enl tillverkaren - vilket visade sig vara tur för terrariet läcker i botten .
                              Jag har köpt det begagnat och det var använt 6 månader till en gecko (ökenlevande), så jag trodde i min enfald att det var tätt... Så nu går projektet i stå ett tag och jag får se vad jag ska göra. Har kontaktat föregående ägare (som har terrariebutik) och får se vad han säger, men känner mig tveksam till produkten/tillverkaren öht nu.
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                Å vad trist efter allt jobb du lagt ner!
                                Går projektet vidare?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...