Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Men om ytterfiltret är fyllt med sk. Makaroner fungerar det väl egentligen ungefär som en reaktor?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Men om ytterfiltret är fyllt med sk. Makaroner fungerar det väl egentligen ungefär som en reaktor?
      Ja, det är hälften, hälften makaroner och grov filtermatta, så visst är det så .
      Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att det bara är att plocka fram ytterfiltret! Tack för att du bringar reda i mina förvirrade tankar
      Då ska jag bara göra rent lilypipesen (stavas det så?) och slangen för dom ser inte roliga ut, får lägga dom i blöt i något potent medel.
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Hur går det för dig?
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          En uppdatering

          Juwelkaret har numer även ett ytterfilter inkopplat och visst blev CO2-upplösningen bättre, jag tycker fortfarande att dropcheckern inte är så grön som den var i 112-liters karet, men den är blågrön och det VÄXER . Uppenbarligen räcker mängden CO2 så nu låter jag det vara.
          Iom att jag kopplat in ytterfiltret samt även "uppgraderat" pumpen till innerfiltret så är det numer ordentligt "drag" i karet med 1600 L/tim.

          Kuben är på väg att tömmas och fiskarna är sålda (utom kolglödstetrorna som nu går i Juwelkaret).
          Kuben står i hallen och där sitter jag aldrig och beskådar karet - njuter helt enkelt inte av det, utan det blir mer "jag måste mata, jag måste byta vatten" och då försvinner det roliga, så då får detta kar gå vidare till någon som kan uppskatta det bättre.
          Jag ska tömma det och sedan lägga ut en annons.

          275-litern lunkar på som vanligt och det karet bara "är" vilket är det jag vill att det ska vara - inga konstigheter, bara mat och vattenbyten. Det står dessutom så placerat att man ser det då man sitter i soffan

          Nya planer finns det däremot .
          Jag har beställt hem lite material och ska försöka få ihop ett paludarium, så nu ska det bli lekstuga så småningom
          Fick ett "paddkar" dvs ett akvarium där framrutan är lägre än bakrutan och tänkte prova med det, men har redan hunnit ändra mig då jag inser att luftfuktigheten (milt sagt) kommer bli svår att upprätthålla i detta kar, så det blir antingen någon av dom kar jag har - 60-liters kuben eller 112-litern - eller ett terrarium.

          Ja, det var lite av vad som pågår här hemma. Ska försöka få till lite bilder när det är tänt i karen.
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Här har det hänt grejer!
            Riktigt snyggt kar du har fått till och roligt att du har tagit co2n till nästa nivå.
            Själv så har jag helt slutat med co2 men planerar att köra igång med mäsk i mitt 20l nano.

            Det har funkat bra för mig med mäsk men har tröttnat på allt mäskblandande

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Tack Jesper! Ja, den trycksatta CO2:n var inte så knepig som jag befarade, men efter lite problem med upplösningen i början fungerar det nu bra efter att jag stoppa i ytterfiltret (som jag ville slippa ).

              Blev lite fotande ikväll (men med iphonen bara) så en lite "update"

              Juwelkaret där det växer som tusan. Kolglödstetrorna fick ju flyttar över hit då jag la ner kuben och dom verkar trivas med dom andra småfiskarna. Siameserna börjar bli stora nu och borde plockas ur karet, men vågar inte tänka tanken till slut - jag åker på att tömma allt då .
              Klicka på bilden för större version

Namn: 1409015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,9 KB
ID: 2163082 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 222,1 KB
ID: 2163083
              Klicka på bilden för större version

Namn: 1409016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,8 KB
ID: 2163084 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 262,2 KB
ID: 2163085
              Klicka på bilden för större version

Namn: 1409012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 242,6 KB
ID: 2163086 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,3 KB
ID: 2163087
              Klicka på bilden för större version

Namn: 1409018.jpg
Visningar: 2
Storlek: 177,2 KB
ID: 2163088 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409019.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,4 KB
ID: 2163089
              I 275-litern går allt sin gilla gång, jag bara matar och byter vatten - ett mer rofyllt akvarium än Juwelkaret med alla "stissiga" småfiskar
              Klicka på bilden för större version

Namn: 1409012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,4 KB
ID: 2163090

              Det nya projektet med ett Paludarium är fortfarande i "insamlande-fasen" dvs att få hem alla grejor som behövs, men snart så börjar jag med ett terrarium i måtten 90 x 45 x 60 cm.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 1409011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,2 KB
ID: 2163093
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Hej igen Heba Vilken härlig bildkavalkad! Helt underbara växtfärger i dina kar. Älskar denna mix av vackra växter. Du har verkligen lyckats få det fint.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  Hej igen Det finns många forum att mötas i!
                  Tack så mycket!
                  Det har verkligen börjat "ta sig" i Juwelkaret och det är nog mycket tack vare ytterfiltret som - precis som du sa - fungerar som reaktor, så tack för den "väckarklockan" den behövdes
                  Ska nu i veckan påbörja bakgrunden till paludariet och det ska bli riktigt spännande att prova något nytt
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ojoj Helene, vilka vackra kar du har - du ska vara jättestolt över dessa

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Jisses vad snyggt det nya har blivit! Wow!

                      Äsch, siameserna är väl inget problem att håva? Efter alla flyttar i vintras så kom jag fram till att allt som simmar och inte lever i skuggornas värld går att håva, med tålamod. Även om det är fullt med rötter och växter i karet. De där som lever i skuggornas värld däremot är ett helvete att få tag på utan att lyfta på rötterna. Och lyfter man på ena drar de blixtsnabbt till nästa....

                      Men det underlättar om man är två. har du nån hemma som kan hjälpa till tro? Annars får du väl hojta till.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Håller med Inger, jättefint. Är det skruvvallisneria i mitten på juwelkaret?
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Ojoj Helene, vilka vackra kar du har - du ska vara jättestolt över dessa

                          //Inger
                          Tack snälla du

                          Ursprungligen postat av Likan
                          Jisses vad snyggt det nya har blivit! Wow!

                          Äsch, siameserna är väl inget problem att håva? Efter alla flyttar i vintras så kom jag fram till att allt som simmar och inte lever i skuggornas värld går att håva, med tålamod. Även om det är fullt med rötter och växter i karet. De där som lever i skuggornas värld däremot är ett helvete att få tag på utan att lyfta på rötterna. Och lyfter man på ena drar de blixtsnabbt till nästa....

                          Men det underlättar om man är två. har du nån hemma som kan hjälpa till tro? Annars får du väl hojta till.
                          Du säger det - att det inte är något problem att håva . Jag hade ett litet elände att få tag i dessa 2 när jag tömde 112-litern och då var karet tomt, så jag är inte övertygad om att det är lätt, men en vacker dag när lusten faller på så ska vi se om jag lyckas lura upp dom (annars hör jag av mig, då jag tror att du är bättre på att håva än maken ).
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Håller med Inger, jättefint. Är det skruvvallisneria i mitten på juwelkaret?
                            Tackar (nu rodnar jag snart av den positiva feedbacken ).
                            Nej det är Echinodorus Vesuvius https://www.google.se/search?q=echin...w=1920&bih=979 jag har den också i 275-litern, en mycket lätt och vacker växt.
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Ja den såg ju klart trevlig ut
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Har nu påbörjat "bygget" av mitt paludarium.
                                Bakgrunden är gjord av fogskum och frigolit som jag sedan limmat/klätt med Hygrolon.
                                Har fäst stenar i botten pga flytkraften om jag väljer att ha "mycket" vatten.
                                Ska ha ett vattenfall på vänster sida med en lite pump som ger 500 l/tim och går att reglera, på hö sida ska jag ha en pump som försörjer bakgrunden med väta så en slang går på baksidan i centrum av bakgrunden upp till toppen och sedan blir det slang åt vardera hållet med hål i för att bevattna.
                                Dom små bruna "grejorna" i fogskummet är krukor.
                                Ursäkta den usla bildkvaliten på den första bilden.
                                Imorgon ska bakgrunden in i terrariet och jag ska bygga upp och limma sten till vattenfallet.
                                På botten ska det bli en sk. "dubbelbotten" med vatten under rastret och leca/spagnum och ev kokosfibrer eller torv.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 1409021.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,4 KB
ID: 2163147 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409041.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,2 KB
ID: 2163148 Klicka på bilden för större version

Namn: 1409042.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,0 KB
ID: 2163149
                                Fortsättning följer
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...