Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Ingen som har några tankar om belysningsfrågan jag ställde ?
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      Jag hade lite ljusbrist när jag körde full co2 och 2x45 i mitt 180l, men så länge som du inte kör marktäckare så duger 2x45 enligt mig. Fast är ingen nackdel att ha det dubbla!

      Balansen mellan alla gödningar blir ju mer kritisk ju mer du blåser på, mer ljus betyder mera gödning..
      Senast redigerad av Dopply; 02 August 2014, 22:20.

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Ursprungligen postat av Dopply
        Jag hade lite ljusbrist när jag körde full co2 och 2x45 i mitt 180l, men så länge som du inte kör marktäckare så duger 2x45 enligt mig. Fast är ingen nackdel att ha det dubbla!

        Balansen mellan alla gödningar blir ju mer kritisk ju mer du blåser på, mer ljus betyder mera gödning..
        Tack för svaret!
        Då börjar jag med dessa 2 x 45w och ser om jag ska utöka - man kan ju faktiskt använda bara ett rör i en ny/till ramp även om det finns plats för 2....
        Ska tillägga att jag har en Marsilea Hirsuta som förmodligen ska ner i karet, men den hör väl till dom mindre ljuskrävande marktäckarna?
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • Micke L
          • December 2013
          • 456

          Ursprungligen postat av heba
          Tack för svaret!
          Då börjar jag med dessa 2 x 45w och ser om jag ska utöka - man kan ju faktiskt använda bara ett rör i en ny/till ramp även om det finns plats för 2....
          Ska tillägga att jag har en Marsilea Hirsuta som förmodligen ska ner i karet, men den hör väl till dom mindre ljuskrävande marktäckarna?
          Snyggt(som vanligt) akvarium i uppstart. Jag tror att du snart har 4x45W och att det fungerar kanon. I kombination med CO2, bra gödning och marktäckande växter blir det knappast för mycket ljus. Lycka till med din nya juwel

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            Ursprungligen postat av Micke L
            Snyggt(som vanligt) akvarium i uppstart. Jag tror att du snart har 4x45W och att det fungerar kanon. I kombination med CO2, bra gödning och marktäckande växter blir det knappast för mycket ljus. Lycka till med din nya juwel
            Tack Micke L! Ja, risken finns att belysningen "förökar" sig

            Idag har det varit en (till) dag i akvaristikens tecken
            CO2 - det trycksatta - är nu igång så nu gäller det att få till rätt mängd/bubblor per sekund, men har börjat med en liten mängd.
            Ni som har Juwel med originalfiltret kvar - hur har ni löst CO2-delen i akvariet? Jag har nu satt diffusorn vid botten nedanför utblåset i syfte att en del co2 skall "sugas" in i dom inlopp som finns där, men det är inte helt optimalt och mycket gas stiger bara upp till ytan.
            Så här ser det ut uppifrån (var snäll och bortse från doppvärmarna, originalvärmaren var trasig så då fick det bli mina Jäger och dom passar inte i filtermodulen )
            Klicka på bilden för större version

Namn: 1408032.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,1 KB
ID: 2162669

            Alla fiskarna och räkor är överflyttade och det var en galen massa räkor och mycket "småknytt" som jag fortfarande håvar upp . Startade med 15 räkor och nu är det >100
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Liten kort filmsnutt från ikväll, filmad med telefonen.
              Senast redigerad av heba; 03 August 2014, 22:56.
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                Ursprungligen postat av heba
                Liten kort filmsnutt från ikväll, filmad med telefonen.
                http://youtu.be/N9e8JRGV4-c
                Snygg scape och trevligt val av växter. Kommer att bli riktigt snyggt Dessutom skön kontrast med en harmonisk film då helvetet just brakat lös här utanför. Det blixtrar av åska vart annan sekund samtidigt som det dundrar så man hukar och fönstren skakar, samt ett skyfall vars motstycke jag varit med om endast en gång tidigare. Det var ett tropiskt oväder i Singapore, var inte heller att leka med. Puh!

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  Ursprungligen postat av Micke L
                  Snygg scape och trevligt val av växter. Kommer att bli riktigt snyggt Dessutom skön kontrast med en harmonisk film då helvetet just brakat lös här utanför. Det blixtrar av åska vart annan sekund samtidigt som det dundrar så man hukar och fönstren skakar, samt ett skyfall vars motstycke jag varit med om endast en gång tidigare. Det var ett tropiskt oväder i Singapore, var inte heller att leka med. Puh!
                  Tackar! Ja, jag hoppas att det ska bli bra, men jag ska nog "möblera" om litegrann då roten behagar stanna på botten
                  Ang växterna är jag precis som vanligt - kan inte bestämma mig, så då blir det lite av allt . Hade från början tänka att hålla mig till < än 5 sorters växter, men - ja, du ser

                  Åh, kom ovädret till er ikväll!
                  Här var det ett oväder som inte liknade något natten som var. Regn, åska och blixtar så det stod härliga till.
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Ser fint ut! Kommer bli ännu finare när växterna tagit sig lite.

                    Åkte du och shoppade fler?

                    Jag tänkte på bakgrund, ska du ha någon eller låta det vara som det är?
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Ser fint ut! Kommer bli ännu finare när växterna tagit sig lite.

                      Åkte du och shoppade fler?

                      Jag tänkte på bakgrund, ska du ha någon eller låta det vara som det är?
                      Jag köpte inga fler växter då jag inser att det är fullt i karen, det enda som kan/ska komma till är Marsilean och lite mer mossa
                      Jag ska ha den bakgrund som är dvs frostad plast (eller vad det heter), hade det även på 112-litern och jag tycker det är fint.
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Efter ett ordentligt vattenbyte ikväll fick jag faktiskt se 3 av mina L-malar L201 och L333
                        Snabbt upp med telefonen och fotona är därefter, men glad att jag iallafall fick dom på bild
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1408101.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,8 KB
ID: 2162711 Klicka på bilden för större version

Namn: 1408102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,7 KB
ID: 2162712
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1408103.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,2 KB
ID: 2162713 Klicka på bilden för större version

Namn: 1408104.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,6 KB
ID: 2162714
                        Juwelkaret kämpar jag på att få till upplösningen av CO2 via innerfiltret och har provat lite olika varianter och snart ger jag upp och investerar i en reaktor . Jag hade inte en tanke på att det skulle vara så struligt att få till det, men man lär sig något nytt osv....
                        Har också bytt ut pumpen mot en 1000 L/tim och ska ju snart ta bort det andra innerfiltret jag har igång.
                        Allt rullar iallafall på i karet och än så länge ser allt bra ut, men väntar på algerna som såklart kommer att komma så småningom
                        Lite disig bild efter vattenbytet.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1408101.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,8 KB
ID: 2162716
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av heba; 10 August 2014, 21:35.
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Woho! Plötsligt händer det hos dig med! Kul att du hann fota dem lite.

                          Riktigt snyggt karet. Gillar "buskarna" till vänster framför stenarna. Och stenarna är jättefina...

                          Vad sjuk man är egentligen som suktar efter folks stenar och rötter. Iaf enligt folk utanför. :P
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Ja, kanske ska köpa trisslott
                            "Buskarna" är Blyxa och jag gillar dom skarpt. Dom växte som sjutton i förra karet med mäsken, så jag är lite orolig att dom ska "tappas fart" och må dåligt nu när jag inte får ordning på CO2:n (buskarna är mina juveler )
                            Lite rot och-sten galning är man allt och det vågar man ju inte prata högt om....
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Otroligt vackert kar, Helene! Tycker du är mycket duktig på att inreda. Men rot och stengalningar är väl nästan majoriteten här på Zoopet? Så du är helt normal m a o. Så det kan nog skrikas ut från taket.
                              Men tycker det är mystiskt att det löses så lite Co2. Vi har ju samma storlek på kar och det löses ju bra i mitt?

                              Malarna är ju bara sååå vackra
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Otroligt vackert kar, Helene! Tycker du är mycket duktig på att inreda. Men rot och stengalningar är väl nästan majoriteten här på Zoopet? Så du är helt normal m a o. Så det kan nog skrikas ut från taket.
                                Men tycker det är mystiskt att det löses så lite Co2. Vi har ju samma storlek på kar och det löses ju bra i mitt?

                                Malarna är ju bara sååå vackra
                                Tack så mycket
                                Ja, rötter och stenar kan man inte få för mycket av - eller kan man det
                                Jag blev så glad när jag äntligen fick se HELA malarna och inte bara bakfenan

                                Ang. CO2 så blir jag inte klok på detta
                                Jag började ju med en vanlig diffusor under utblåset från pumpen, därefter stoppade maken ner en "syresten" i filtermodulen under pumpen så att bubblorna gick direkt upp i pumpen och ut och detta gav ett halvbra/halvtaskigt resultat dock bättre än diffusorn endast. I helgen stoppade jag ner diffusorn i filterfacket under filtermaterial och även under det lilla "fönstret" i mellanväggen i filterfacket, men fortfarande blågrönt i dropcheckern
                                Ska tillägga att jag kör på ca 1,5 - 2 bubblor/sekund och tycker jag borde få upp koncentrationen bättre än detta.
                                Jag ska nog plocka fram mitt lilla ytterfilter och sätta diffusorn under insuget så som jag hade syrestenen när jag körde med mäsken, och sedan om jag får upp koncentrationen av CO2 får jag fundera på en mer permanent lösning.
                                Jag vill ju ha "allt i karet" och slippa ytterfilter, samtidigt vill jag inte köpa en reaktor förrän jag provat med det jag har här hemma - man tenderar ju att samla på sig en pinal eller två
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...