Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Ursprungligen postat av Inger H
    Aha, ett nytt kar, det ska bli kul att följa

    //Inger
    Ursprungligen postat av HWH
    Detta ser vi fram emot.
    Ja, det ska bli kul att inreda ett lite större växtkar och kommer också starta upp CO2 med tub i detta , har inte riktigt tänkt klart vad gäller belysningen då det nu sitter 2 originalrör i. Funderar på att initialt komplettera med den belysning jag har till 112:an och därefter köpa en till juwelramp med 2 rör till. Vi får se hur det blir.
    Det tråkiga är att 112-litern nu ser jättebra ut och alla alger har gett med sig, men det kommer ta ett litet tag innan det nya är igång så jag får njuta ett tag till av det gamla
    Senast redigerad av heba; 24 July 2014, 17:06.
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Se där ja! Va roligt! Jag sa ju att det fanns plats för fler kar. får jag fråga var det ska stå någonstans? Och varför avveckla 112an? Som sagt, att ha tomma akvarier i källaren/förrådet/vinden, no. no.

      Tack för bilder och info om lampan! I like it. Jag bar nyss ner mina grenar i källaren men bestämde mig att det får bli ett öppet kar. så att jag får prova det också!

      Tänkte på en grej idag som vi pratade om förut. Om du någon dag känner för att skippa ottosarna så får du säga till. De är välkomna hit isf.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Ursprungligen postat av Likan
        Se där ja! Va roligt! Jag sa ju att det fanns plats för fler kar. får jag fråga var det ska stå någonstans? Och varför avveckla 112an? Som sagt, att ha tomma akvarier i källaren/förrådet/vinden, no. no.

        Tack för bilder och info om lampan! I like it. Jag bar nyss ner mina grenar i källaren men bestämde mig att det får bli ett öppet kar. så att jag får prova det också!

        Tänkte på en grej idag som vi pratade om förut. Om du någon dag känner för att skippa ottosarna så får du säga till. De är välkomna hit isf.
        Haha! Jag tror inte maken tycker som vi om att inte ha för många kar
        Det ska stå i det rummet där 112:an står, men vi måste möblera om lite först därinne, då det ska stå mot samma vägg.

        Ja, lampan kan jag bara rekommendera, finns troligen att titta på (bortsett från här hemma) på Tritonakvarium i Täby som är lite närmre för dig.

        Kul att du bestämt dig för ett öppet kar, jag tror inte du kommer ångra dig Så upp med rötterna när karet är på plats!

        Ottosarna dog allihop inom ett par dagar, så dom måste ha varit i dåligt skick när jag fick dom, för inga andra mår dåligt
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Helene, gör dig INTE av med ditt 112, du kommer bara att ångra dig!!
          Sen tycker jag personligen inte att ens make/sambo ska sätta stopp för dom intressen man har (sätter du stopp för hans?) - spelar ingen roll av vilken typ
          Fast det är vad jag tycker det

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            Tack Inger för "support" och - nej, han sätter inte stopp för mitt akvarieintresse (det är han som kör mig runt och bär och släpar, så jag ska absolut inte klaga) men jag kanske ska visa lite hänsyn när han tycker att det står akvarier överallt .
            Jag har ju 60-liters kuben också som står i tvättstugan
            Ja, jag hinner tänka på saken ett tag, och det kanske slutar som du säger Inger - karet blir kvar .
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av heba
              Tack Inger för "support" och - nej, han sätter inte stopp för mitt akvarieintresse (det är han som kör mig runt och bär och släpar, så jag ska absolut inte klaga) men jag kanske ska visa lite hänsyn när han tycker att det står akvarier överallt .
              Jag har ju 60-liters kuben också som står i tvättstugan
              Ja, jag hinner tänka på saken ett tag, och det kanske slutar som du säger Inger - karet blir kvar .
              Samma här, sambo bär runt, släpar limmar och gillar vissa delar av hobbyn, men har noll koll på fiskarna .
              Ett litet ynka 112 får man plats med lite hur som helst
              Vill absolut inte lägga mig i om "stopp" eller inte - bara tycker att du är så intresserad och tycker att du har full koll .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                Vilken lyx ni har! Min sambo sätter aldrig sin fot i en akvarieaffär. Får alltså själv köra runt, planera och bära och släpa på allt som ska hem. Får dessutom nästan aldrig någon feedback på karen här hemma. Möjligtvis får man höra att en fisk ligger död(fast där brukar barnen vara fenomenala). Men å andra sidan är hon ju ganska bra på andra, oviktiga saker. Tex att städa, tvätta, betala räkningar, diska, ha koll på barnens alla göromål(och mina för den delen) samt mycket annat

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  I värsta fall kan det ju gå som här hemma, att maken kommer och lägger sig i och tar över. Nja riktigt så illa är det väl inte.

                  Tänkte på detta med kar utan bakgrund. Kan vara riktigt snyggt med bakbelyst kar mot en ljus vägg. Bara kolla på Mattias fantastiska kar. Funderar på en sådan lösning själv här hemma, men det känns lite sådär med det tekniska som jag då misstänker blir väldigt synligt.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Samma här, sambo bär runt, släpar limmar och gillar vissa delar av hobbyn, men har noll koll på fiskarna .
                    Ett litet ynka 112 får man plats med lite hur som helst
                    Vill absolut inte lägga mig i om "stopp" eller inte - bara tycker att du är så intresserad och tycker att du har full koll .

                    //Inger
                    Tack snälla Inger att du tycker jag har full koll . "Halv koll" är nog mer nära sanningen

                    Ursprungligen postat av Micke L
                    Vilken lyx ni har! Min sambo sätter aldrig sin fot i en akvarieaffär. Får alltså själv köra runt, planera och bära och släpa på allt som ska hem. Får dessutom nästan aldrig någon feedback på karen här hemma. Möjligtvis får man höra att en fisk ligger död(fast där brukar barnen vara fenomenala). Men å andra sidan är hon ju ganska bra på andra, oviktiga saker. Tex att städa, tvätta, betala räkningar, diska, ha koll på barnens alla göromål(och mina för den delen) samt mycket annat
                    Vilken tur att någon av er bryr sig om dom oviktiga sakerna i hemmet ! Tänk om hon delat ditt intresse - tvätt i högar, mikrad havregrynsgröt, disktravar - ja, listan kan göras lång . Nä, man ska nog behålla sitt intresse själv när man tänker efter

                    Ursprungligen postat av HWH
                    I värsta fall kan det ju gå som här hemma, att maken kommer och lägger sig i och tar över. Nja riktigt så illa är det väl inte.

                    Tänkte på detta med kar utan bakgrund. Kan vara riktigt snyggt med bakbelyst kar mot en ljus vägg. Bara kolla på Mattias fantastiska kar. Funderar på en sådan lösning själv här hemma, men det känns lite sådär med det tekniska som jag då misstänker blir väldigt synligt.
                    Har ni det som vi beskriver ovan - fast mikrad gröt är nog gott .
                    Skämt åsido så måste det vara kul att dela intresset!

                    Jag har frostad plastfilm på 112-liters karet och likadant på det nya vilket ju gömmer tekniken i viss mån och lägger du en ljuslist i nederkant och sladdarna kommer en bit ifrån så syns dom marginellt .
                    Det finns ju en massa olika LED-lister som inte kostar massor, något sådant hade jag tänkt, men nu får det vänta ett tag till allt nytt är på plats.
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Vad gör man en lördag på semestern när det är fint väder? Jo, man startar såklart ett akvarium

                      Har under eftermiddagen fyllt juwelkaret och har startat med hyfsat mycket växter, PMDD samt mäsk så nu håller jag i hatten och hoppas det inte exploderar med alger
                      Jag har satt i ett mindre filter som jag kört i 112-litern och är inkört samt tagit en del soil från samma kar och då en del mulm med det. Ska flytta över lite mer soil imorgon, men det är sån dimma i 112:an så jag får avvakta (dom stackars fiskarna går ju än så länge kvar däri). Hoppas detta ska räcka för uppstarten.

                      I detta kar är det ju 2 x 45w original, tror ni att det blir för mycket ljus om man skaffar en till likadan ramp och det då blir 4 x 45w - det känns lite "overkill" men det kanske behövs om jag kör med CO2 (ska byta till det trycksatta systemet snart)?

                      Här kommer några bilder med speglingar och allt, en del stenar är inte slutplacerade utan ligger tokigt för att tynga ner roten.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 1408023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,0 KB
ID: 2162642 Klicka på bilden för större version

Namn: 1408021.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,5 KB
ID: 2162643
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 1408022.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,5 KB
ID: 2162644

                      Cryptocoryne Balansea till vänster tog jag bort och bytte mot en sten med Stauroyne repens då jag tyckte crypton skapade obalans - den är för stor!
                      Senast redigerad av heba; 02 August 2014, 18:47.
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • Dopply
                        • December 2012
                        • 485

                        Ser grymt ut än så länge!

                        Bara att se ett vitt Juwel är snyggt Komponerat med lite vita stenar mot svart bas så blir det fulländat.

                        Kan vara lite kämpigt med alger i början, fast det är såklart möjligt att man slipper det.. Snabbväxande växter är vad du behöver nu för att hämma algerna i starten.. Sessiflora eller Vattenpest kan vara bra, bara några få stänglar duger gott..

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Tackar !
                          Ja, dom vita akvarierna tycker jag dom har lyckats med
                          Jag har en del Hydrocotyle tripartata som ligger i som flytväxt och ska nog peta ner Hygrophilia också, just som snabbväxare och sedan ta bort dom när karet "mognat".
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Blir kanon. Hygrophilia tycker jag är den perfekta uppstartsplantan
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Nämen se där! Kul!!
                              Ska bli roligt att följa! Ska du flytta över samma gäng som gått i 112an eller?
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Ursprungligen postat av HWH
                                Blir kanon. Hygrophilia tycker jag är den perfekta uppstartsplantan
                                Det blev en mix av Hygrophilian, Rotala och Heterantera Alla i ett mindre "knippe" och dom ska bort sedan trots att dom är fina allihop.

                                Ursprungligen postat av Likan
                                Nämen se där! Kul!!
                                Ska bli roligt att följa! Ska du flytta över samma gäng som gått i 112an eller?
                                Ja, det blir guppys, galaxy och grön rasbora samt ancistrusarna.
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...