Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Flera liter sött vatten

    Fina bilder! och fina kar!

    Jag har nog missat att du hade scalarer innan du tog de tre. Eller är det samma? Och de där små rackarna ser verkligen små ut, hur små är dem? Som en enkrona eller? Såg dem knappt på bilden. :P
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Koll på alger? Nja jag tror det ibland men har ofta fel Kan det vara Fuzz?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Ursprungligen postat av Likan
        Fina bilder! och fina kar!

        Jag har nog missat att du hade scalarer innan du tog de tre. Eller är det samma? Och de där små rackarna ser verkligen små ut, hur små är dem? Som en enkrona eller? Såg dem knappt på bilden. :P
        Jo, jag har 3 stycken Manacapuru scalare i 275:an, därför ville jag inte stoppa ner dom här nya där.
        Dom små är mindre än en en-krona, ja, du får se om du kommer hit - attans små!
        Inte sjutton är 112:an fin inte, men det kan bli

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Koll på alger? Nja jag tror det ibland men har ofta fel Kan det vara Fuzz?
        Ja, det ser "rätt" ut, jag undrar om jag ger för lite PMDD i förhållande till CO2 .
        Ja, nu när jag ändrar om blir det väl nästan som en nystart och då får jag hoppas att jag får till det. Jag har också beställt en regulator så nu blir det CO2 på flaska
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Var igår och investerade i 2 Siamensis och 4 Ottocinclus och jag måste säga att siameserna är makalösa - inte som mina 2 stora tröttmössor i andra akvariet Ottosarna är jag inte fullt lika imponerad av däremot då dom bara sitter på rutorna, och dom kan jag rengöra själv

          Har nu stökat runt i 112-litern och börjar få det som jag vill, har lagt ner en till rot (jag är lite galen i rötter ) och bundit dit lite Fissidens och Anubias. Hoppas nu det blir så fint som jag tänkt när det växer till.
          Återkommer med nya bilder senare i helgen.
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Kan trösta dig med att du inte är ensam i att vara galen i rötter. Vi är väl ett gäng.

            Kul med ottosar! Någon dag ska jag också.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Micke L
              • December 2013
              • 456

              Ursprungligen postat av heba
              Var igår och investerade i 2 Siamensis och 4 Ottocinclus och jag måste säga att siameserna är makalösa - inte som mina 2 stora tröttmössor i andra akvariet Ottosarna är jag inte fullt lika imponerad av däremot då dom bara sitter på rutorna, och dom kan jag rengöra själv

              Har nu stökat runt i 112-litern och börjar få det som jag vill, har lagt ner en till rot (jag är lite galen i rötter ) och bundit dit lite Fissidens och Anubias. Hoppas nu det blir så fint som jag tänkt när det växer till.
              Återkommer med nya bilder senare i helgen.
              Kul att du är nöjd med de nya siamenserna, samma tycker jag. Far runt i hela karet och angriper varje källa till alger. Dom två gamla tröttmössorna kan du väl ge bort till någon mindre bättre vetande Har haft sådana och dom tillför just ingenting till karet.

              Då väntar vi på bilder...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                Snyggt men jag fastnade speciellt för den nätmönstrade guppyn på det högra fotot i den andra raden. Den är nog av de finaste guppy jag har sett
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  Ursprungligen postat av Likan
                  Kan trösta dig med att du inte är ensam i att vara galen i rötter. Vi är väl ett gäng.

                  Kul med ottosar! Någon dag ska jag också.
                  Nja, jag vet inte om dom är så kul - ungefär lika roliga som ancistrus, men hoppas dom ska göra lite nytta

                  Ursprungligen postat av Micke L
                  Kul att du är nöjd med de nya siamenserna, samma tycker jag. Far runt i hela karet och angriper varje källa till alger. Dom två gamla tröttmössorna kan du väl ge bort till någon mindre bättre vetande Har haft sådana och dom tillför just ingenting till karet.

                  Då väntar vi på bilder...
                  Ja, det är en attans fart på dom små siameserna och dom verkar ha gjort en del nytta redan Om jag ska få iväg tröttmössorna så får jag nog riva hela inredningen i 275:an vilket inte känns så lockande

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Snyggt men jag fastnade speciellt för den nätmönstrade guppyn på det högra fotot i den andra raden. Den är nog av de finaste guppy jag har sett
                  Tackar! Ja, den guppyn är riktigt fin - en endlersguppy som inhandlats på Hornbach . Jag kunde inte motstå den när jag såg den, fast jag inte "behövde" några fler.
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Så här blev det i 112-litern
                    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,2 KB
ID: 2158446 Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,5 KB
ID: 2158447 Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 212,9 KB
ID: 2158448

                    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 210,4 KB
ID: 2158451 Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 205,5 KB
ID: 2158452
                    Lite roligt att alla räkorna "dök upp" när dom höga bakgrundsväxterna försvann
                    Bifogade filer
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Varför kommer "miniatyrerna" upp?
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        Ursprungligen postat av heba
                        Så här blev det i 112-litern
                        [ATTACH=CONFIG]69848[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69849[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69850[/ATTACH]

                        [ATTACH=CONFIG]69853[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69854[/ATTACH]
                        Lite roligt att alla räkorna "dök upp" när dom höga bakgrundsväxterna försvann
                        Fint! Jag gillar öppna akvarium där rötter och växter kan komma upp över ytan. Har flera gånger haft svärdsplantor som blommat vacker ovan vattenytan. Vad som hade gjort karet ännu finare är en mörk bakgrund. Jag fick tipset om biltemas solskyddsfilm här på forumet. Den sätter man enkelt dit med vatten som innehåller lite diskmedel(spraya lite på klistret för att enkelt kunna justera) och en enkel skrapa för att sedan tvinga ut vattnet när man fått filmen på plats. Det gör stor skillnad jämfört med att se genom karet upptäckte jag när jag väl fått det på plats

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Jag måste säga att bilderna inte ger karen rättvisa. De var riktigt riktigt snygga IRL!

                          ... och så glömde jag bort det jag skulle skriva. Suck.

                          Ajust det. Det var även en trevlig inblick i öppna akvarier. Jag har ju alltid varit anti det här hemma, men idag fick jag se hur det kan se ut och det var en trevlig syn för mig.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            Ursprungligen postat av Micke L
                            Fint! Jag gillar öppna akvarium där rötter och växter kan komma upp över ytan. Har flera gånger haft svärdsplantor som blommat vacker ovan vattenytan. Vad som hade gjort karet ännu finare är en mörk bakgrund. Jag fick tipset om biltemas solskyddsfilm här på forumet. Den sätter man enkelt dit med vatten som innehåller lite diskmedel(spraya lite på klistret för att enkelt kunna justera) och en enkel skrapa för att sedan tvinga ut vattnet när man fått filmen på plats. Det gör stor skillnad jämfört med att se genom karet upptäckte jag när jag väl fått det på plats
                            Jag har också en förkärlek för öppna kar - det är inte bara mer lättskött utan det ger också ytterligare en inblick då du kan titta ner i karet, sedan att växter och rötter kan peta upp ur karet är bara en bonus.
                            På detta kar sitter frostad solskyddsfilm på bakrutan, min vision med det varvat lägga en lampa bakom karet och få bakgrundsbelysning
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Ursprungligen postat av Likan
                              Jag måste säga att bilderna inte ger karen rättvisa. De var riktigt riktigt snygga IRL!

                              ... och så glömde jag bort det jag skulle skriva. Suck.

                              Ajust det. Det var även en trevlig inblick i öppna akvarier. Jag har ju alltid varit anti det här hemma, men idag fick jag se hur det kan se ut och det var en trevlig syn för mig.
                              Tack Likan
                              Kul att kunna bidra med lite "nytänk" vad gäller "open top" men det är väl det som är det roliga när man ser andras akvarier - man kan tänka om och tänka nytt
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Tjoho! 2 av dom "adopterade" scalare gillar uppenbarligen akvariebytet från 60 liter karantän till 198 liter
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 1407061.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,3 KB
ID: 2158455
                                Det är ju 3 scalare som går i detta akvarium så jag hoppas rommen får vara ifred men det är väl att hoppas för mycket...
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...