Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Flera liter sött vatten

    Bänken vad roligt med lite nytt! Så de tre stora fick dig att bli sugen på lite fler eller? hur många gulingar har du nu då? Mina växer väldigt ojämt. Några växer som attan, redan växt 1 cm, och andra ingenting. Lustigt det där.

    Snyggt kar det första! Är det den du har Co2 i?

    Är det en 333 i grottan tro?
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Jag blev tillfrågad om jag ville ha några yngel och, ja du vet hur det går Inte planerat alls, utan kände på vägen hem - vad har jag gjort om dom överlever!!
      Om dom klarar sig så får du ta några

      I växtkaret - första bilden - har jag (vad jag har sett) 1 gul och 1 superröd, och nu har jag 6 till i lilla kuben. Hoppas dom klarar sig, men matar nu flitigt med skalad artemia i växtkaret - sprutar det över rutorna då malarna nästan uteslutande håller till där.

      Javisst är det en 333 i grottan! Hopplöst att få bilder på L-malarna


      Skickat från min iPad med Tapatalk
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Det är svårt att få till bottentäckare som fungerar. Jag har valt att testa dessa http://tropica.com/da/planter/plante...28053H%29/4499 samt http://tropica.com/da/planter/plante...%28040%29/4459
        Får se hur det utvecklar sig.
        Vilka söta små scalarer! Måste vara några av de minst jag sett.
        Ditt akvarium är riktigt fint även utan mattan men jag tycker personligen att det är något av det finaste man kan se när man slipper se bottensubstratet i ett akvarium Jaja ni förstår nog vad jag menar. Håller med gällande pansarmalar. Mina nya favoriter här hemma är just pansarmalarna och T-cikliderna. Ingen av dem för sitt utseende utan för hur de beter sig i karen.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Ja, jag ville ju ha bottentäckare då jag tycker det ser så läckert ut, men att klippa ner "mattan" och sedan "håva" upp skräpet var ingen höjdare.
          Jag har beställt Marsilea hirsuta och tänker prova om den kan hålla sig lite lägre.
          Pogosternon har jag i karet och den gillas skarpt

          Jag ska göra om i växtkaret och ta ur merparten av dom höga växterna i bakgrunden och sedan jobba mer med mossa. Träligt bara att det kommer så mycket penselalger och jag vet inte riktigt vad som är fel.

          Ja, scalararna är galet små, så jag hoppas dom överlever - mata, mata, mata .

          Corysar är akvariets små clowner, går ej att vara utan enligt min mening
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            Angående algerna så har jag också haft problem med detta i tidigare akvarium. Jag brukar köpa ett gäng små siamesisk algätare, slänga i mkt snabbväxande växter(som får flyta) samt byta vatten dubbelt så ofta som vanligt. Har fungerat för mig.

            Scalarerna kan du ju ha i ett eget litet akvarium utan bottensubstrat och med endast en liten syresten. Mata och byta vatten ofta. Utan bottensubstrat kan du enkelt suga upp alla matrester. Fast detta kanske är overkill för några Scalaryngel

            Pogosternon har ju världens läckraste färg!

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              Ja, jag har funderat på siameser, men jag har 2 stycken i 275-litern och dom blir ju STORA - mina är nog ca 8-10 cm och inte särskilt sugna på alger då det finns annat att äta . Om man köper ett gäng små siameser så måste man ju hantera problemet med flera stora fiskar senare, och då jag inte är särskilt "imponerad" av denna fisk så har jag valt bort det alternativet.
              Finns det andra fiskar som tar penselalger?

              Funderar på att investera i en regulator och gå över till CO2 i tub istället för mäsken när jag ändå håller på och stökar i karet och då förhoppningsvis få stabilare värden.

              Scalarerna går i en 60-liters kub tillsammans med 6 små ancistrusbebisar så det är ett "dagisakvarium" . Jag har sand i botten på detta akvarium då jag tyckte att dom skulle ha lite växter att gömma sig bland, och både scalarerna och ancistrusarna gick tillsammans i ett inrett kar hos förra ägaren, så jag kör vidare i samma anda. Ännu blir det inte så mycket detrius av dom här små fiskarna, utan det är snarare matavfall som du skriver, men har ett överdimensionerat innerfilter som jag hoppas ska hjälpa till med det problemet.

              Pogosternon och Blyxa är i nuläget mina absoluta favoriter
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                Jag brukar köpa 4-6 små siameser från start i kar på 100-200 liter. Detta är för att köra igång akvariet och jag är noga med att hitta små exemplar som jag tycker är ganska fina och stimmar dessutom bra, så en trevlig start innan man börjar belasta. När de blir för stora, typ 8 cm, ger jag bort dem och köper nya om jag tycker att det behövs. Kanske känns kallblodigt för vissa, men jag har alltid, efter något eller några år bytt besättning i mina akvarier så jag har vant mig vid att ibland fiska upp och ge bort
                Undantaget var saltvattnet som hade samma besättning i många år.

                Vet inte om amanoräkor äter dessa alger? Men det finns säkert någon annan här som vet.

                Jag har också krångel med mitt jäsande CO2 här hemma och att man aldrig lär sig Köp rätt grejer från början så kostar det lite mer då men mindre till slut. Ja nu pratar jag alltså till mig själv och ingen annan

                Kommentar

                • heba
                  • September 2013
                  • 847

                  Ja, jag kanske ska ta en sväng imorgon och se om dom har små siameser, för du har helt rätt i att man kan ju faktiskt ge bort dom . Men hur sjutton får du upp dom dom är ju snabba som tusan!

                  Amanos verkar nöja sig med annat, för jag har några stycken i karet och har inte sett dom där det är dessa alger
                  Köpa rätt från början är definitivt billigare - massa växter som går åt pipan pga algerna....
                  Jag har börjat greja i karet och har plockat bort Rotalan och en del Myriophyllum, blandat ny mäsk men mindre mängd denna gång - började med 4 liter och är nu nere på 2 liter, har hellre mindre tillväxt OCH mindre alger, får se om det fungerar. Fortsättning följer.

                  Har haft en akvariedag idag och bytt vatten och ansat/rensat bland växterna, och det resulterade i en halv hink växter! Blir nog lite akvariedag imorgon med - här är den klara fördelen med att jobba natt, man har en massa lediga dagar
                  /Helene

                  180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Blev en fotosession ikväll!

                    112-litern som ser anskrämligt ut just nu, men hoppas ha något bättre att jämföra med så småningom.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0072140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,3 KB
ID: 2158376 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0078140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,2 KB
ID: 2158377

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0079140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,4 KB
ID: 2158378 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0083140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,5 KB
ID: 2158379

                    Så en bild där jag undrar - vad är detta för alg?
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0085140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,5 KB
ID: 2158380

                    60-liters kuben med småttingarna.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0093.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,1 KB
ID: 2158381 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0098.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,1 KB
ID: 2158382

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0101.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,1 KB
ID: 2158383 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0089140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,4 KB
ID: 2158384 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0090140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,9 KB
ID: 2158385

                    Stora kuben där nu dom "adopterade" scalararna går (blev bara en bild därifrån då jag måste fota med blixt, det är solnedgång i det akvariet just nu).
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0095140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,1 KB
ID: 2158386

                    275-litern slutligen, också bara en bild då det inte händer så mycket däri - det bara "lunkar" på.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0068140702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,4 KB
ID: 2158387
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Vilka härliga bilder. Älskar det stora karet.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        Jag är som Lucky luke fast med håven
                        Ibland får man flytta på rötter och stenar och tom växter för att få tag i dem. När jag gör större ingrepp typ att fånga upp jobbiga fiskar brukar jag stöka runt i karet på kvällen, ta bort inredning, joxa med växter samt slamsuga botten(enda tillfällena jag gör detta). Dessutom gör jag rent filtret. Sedan fyller jag upp med vatten(vanligt vattenbyte eller lite större) och låter filtret göra sitt jobb under natten. På morgonen kan man tända upp i karet och fånga mer eller mindre sovande fiskar ganska enkelt.
                        Efter det får man, på köpet, ny scape i karet

                        Kul med bilder! Tycker särskilt om det sista(stora) karet och scalarerna i det, riktigt snygga!

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Tack för tipsen och positiv feedback!
                          Jag ska nog fortsätta att röja i 112-litern idag för det är inte vackert alls!
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Kul med alla bilder Helene, 275 är min favorit

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Kul med alla bilder. Tycker också att 275:an fått en inredning som känns väldigt harmonisk och som kommer att hålla fint över tid.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                Ni alla gillar 275 mest vilket inte förvånar mig - det är också min favorit, men stora kuben som har sump är det kar som faktiskt är snyggast att titta på och det beror nog på belysningen, men senaste bilden gör inte karet rättvisa då det blev taget med blixt.
                                Däremot borde jag kanske göra om scapen i det karet så jag får samma känsla som i 275:an.

                                I 275:an har jag ju nu bara en Boliviansk ciklid och en vanlig fjärilsciklid tillsammans med 3 scalare, 2 siameser, 13 koppartetror,ett 20-tal corys och några L-malar. Skulle jag kunna tillsätta ett gäng Apistogramma Cacautides i detta kar, eller är det "fullt" redan?

                                Ingen av er som har koll på detta med alger - bild 5??
                                Senast redigerad av heba; 03 July 2014, 08:47.
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...